1.08.2014 ALERT

1 sierpnia 2014, 10:23 Alert

ENERGETYKA

Nowa strategia dla górnictwa – propozycje górniczej „Solidarności”

(NSZZ SOLIDARNOŚC)

Sekcja Krajowa Górnictwa Węgla Kamiennego NSZZ „Solidarność” przesłała na ręce dyrektora Departamentu Górnictwa w Ministerstwie Gospodarki Macieja Kaliskiego pismo z oficjalnymi propozycjami rozwiązań, które – zdaniem górniczej „S” – powinny zostać ujęte w przygotowywanym „Programie rozwoju górnictwa węgla kamiennego w latach 2016-2020 z perspektywą do roku 2027”. Dokument ma zastąpić przyjętą 7 lat temu, a wygasającą już za rok rządową „Strategię dla górnictwa”.

Górnicza „Solidarność” chce, by przygotowywany „Program rozwoju górnictwa węgla kamiennego” zawierał propozycje:

– redefinicji pojęcia bezpieczeństwa energetycznego, które powinno uwzględniać węgiel jako podstawowy nośnik energii i konieczność przeciwdziałania nowym zagrożeniom wynikającym z wdrażania unijnej polityki klimatycznej,

– stworzenia zapisu określającego potrzeby rodzimej gospodarki w zakresie zużycia węgla kamiennego,

– stworzenia zapisu o konieczności opracowania długoterminowej strategii rozwoju całego sektora paliwowo-energetycznego, dającej stabilność działania inwestorom i określającej zapotrzebowanie energetyczne oraz tzw. miks energetyczny wraz z określeniem roli węgla kamiennego i węgla brunatnego,

– podjęcia działań ograniczających import węgla spoza Unii Europejskiej, w szczególności z Rosji, jak również opracowania działań mających na celu uniezależnienie się od importu węgla,

– wprowadzenia oczekiwanych przez Unię Europejską działań związanych z ochroną powietrza, zmierzających do ograniczenia napływu węgla importowanego (pochodzącego głównie z kopalń odkrywkowych) jako paliwa nie spełniającego wymagań środowiskowych i wprowadzenia konieczności certyfikacji paliw wprowadzanych do obrotu handlowego przez sieć certyfikowanych sprzedawców,

– wyeliminowania możliwości handlowania węglem importowanym u sprzedawców certyfikowanych przez polskich producentów,

– wprowadzenia kontyngentu importowego,

– podjęcia działań zmierzających do wzrostu eksportu węgla wewnątrz Unii Europejskiej i poza nią,

– uruchomienia budowy nowych elektrowni węglowych w celu zapobieżenia ewentualnym brakom energii spowodowanym wdrożeniem dyrektywy IED (do roku 2020 zajdzie konieczność wyłączenia starych bloków o łącznej mocy ok. 6000 MW),

– promocji budowy małych elektrociepłowni na węgiel kamienny produkujących w kogeneracji energię elektryczną i cieplną,

– wznowienia projektu tworzenia grup kapitałowych łączących spółki wydobywające węgiel kamienny z energetyką,

– poprawy parametrów jakościowych oferowanego węgla i zwiększenia poziomu wzbogacania miałów,

– promocji polskiego węgla poprzez zwiększenie aktywności producentów i dystrybutorów węgla,

– wykorzystania polskich instytucji celem zwiększenia udziału węgla krajowego w sprzedaży do sektora socjalno-bytowego i ciepłowniczego,

– zainicjowania kampanii społecznej promującej polski węgiel,

– uporządkowania dystrybucji węgla do elektroenergetyki poprzez wyeliminowanie szkodliwej konkurencji pomiędzy Katowickim Holdingiem Węglowym SA i Kompanią Węglową SA (chodziłoby tu o połączenie dystrybucji węgla opałowego, wzajemne uzupełnianie oferty i budowę wspólnego systemu sprzedaży),

– promocji i rozwoju tzw. czystych technologii węglowych (poza technologią CCS) oraz produkcji paliw płynnych i „zgazowywania” węgla po jego wydobyciu na powierzchnię,

– uporządkowania procesu udzielania koncesji na wydobywanie i rozpoznawanie złóż węgla kamiennego,

– interwencyjnego skupu węgla przez państwo jako tzw. rezerwy strategicznej,

– przejęcia przez budżet państwa finansowania kosztów świadczeń dla emerytów pokrywanych dotychczas przez spółki górnicze.

Najbliższą okazją do omówienia propozycji będzie zebranie zespołu pracującego nad przygotowaniem projektu „Programu rozwoju górnictwa węgla kamiennego” z udziałem związkowców i strony rządowej, które ma się odbyć 1 sierpnia w Katowicach.

Sankcje UE nie oznaczają zakazu transferu technologii

(FOX NEWS/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)

W Brukseli  podano oficjalnie dokładne dane dotyczące sankcji na technologie poszukiwania i wydobycia na szelfie w Arktyce i złóż łupkowych w Rosji. Sankcje nie przewidują możliwości generalnego zakazu dostaw sprzętu i technologii dla rosyjskiego  sektora naftowego. Natomiast wprowadza się system wcześniejszego zatwierdzania takich transakcji, upoważnione organy państwowe krajów UE ( w których są zarejestrowani eksporterzy) muszą wydawać  odpowiednie zgody. Lista technologii, których sprzedaż wymaga uprzednio zgody obejmuje m.in. urządzenia do wierceń na wodach Arktyki, a także 30 rodzajów urządzeń i sprzętu dla realizacji węglowodorowych projektów lądowych. W tym rury do rurociągów ropy naftowej i gazu oraz różnych rodzajów i rozmiarów rury stosowane do odwiertów ropy i gazu, narzędzia wiertniczych, pompy do cieczy, silniki, pompy paliwa, oleju lub chłodziwa do silników. Ograniczenia te obejmują także eksport do Rosji platform wiertniczych. Na liście znajdują się również statki floty rybackiej, łodzie strażackie, dźwigi pływające i pozostałe jednostki pływające.  Praktycznie ten system oznacza pośrednie embargo na technologie, urządzenia i sprzęt do poszukiwania i wydobycia węglowodorów ze złóż arktycznych i złóż niekonwencjonalnych.

Nie ma paktu Putin-Merkel dotyczącego Ukrainy. Zachód zabiega o poparcie dla sankcji wobec Rosji

(UKR INFORM/THE INDEPENDENT/WOJCIECH JAKÓBIK)

The Independent  donosił wczoraj, że Niemcy i Rosja planują porozumienie na rzecz uspokojenia sytuacji na Ukrainie. Niemcy doprowadzą do zaakceptowania aneksji Krymu przez Rosję na Zachodzie i nie dopuszczą do wejścia Ukrainy do NATO. W zamian Rosja wycofa wsparcie dla tzw. seperatystów i pozwoli na normalne relacje handlowe Kijowa z Unią Europejską. Układ uwzględnia także zaoferowanie przez Gazprom nowej umowy gazowej Ukrainie, która uwzględnia rekompensatę z tytułu utraty dochodów za wynajmowanie portów krymskich dla rosyjskiej Floty Czarnomorskiej. Rzeczniczka rządu niemieckiego Christiane Wirtz oceniła, że informacje The Independent „nie mają potwierdzenia w faktach”. Zaprzeczają im także kręgi dyplomatyczne w Niemczech. Rewelacje Reutersa wydają się potwierdzać wersję niemiecką. Według agencji Niemcy i Unia Europejska zabiegają o włączenie się Szwajcarii, Turcji i innych krajów w sankcje przeciwko Rosji. Reuters przekonuje, że Niemcy, które wcześniej były najbardziej sceptyczne wobec możliwości wprowadzenia restrykcji, obecnie przejmują kierowniczą rolę w tym procesie. Amerykanie lobbują tymczasem w Azji – w Singapurze, Chinach i Korei Południowej. Japonia już wprowadziła swe sankcje.

Drugie czytanie reformy ukraińskiego sektora gazowego

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ukraiński parlament przeprowadzi drugie czytanie ustawy z poprawkami dotyczącymi reformy sektora gazowego z przekształceniem właścicielskim Naftogazu zarządzającego ukraińskim gazociągami na czele. Wprowadzenie reform jest wyznacznikiem dla Międzynarodowego Funduszu Walutowego i innych pożyczkobiorców Ukrainy, którzy oczekują efektów przed przyznaniem kolejnych transz finansowych.

Luki w sankcjach Zachodu

(WALL STREET JOURNAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z informacji Wall Street Journal wynika, że sankcje zachodnie przeciwko Rosji nie uderzą mocno w sektor energetyczny i inne działy rosyjskiej gospodarki, ze względu na istniejące w nich luki. Według gazety amerykańskie sankcje pomijają najważniejszy bank w Rosji – Sberbank, tymczasem europejskie nie dotyczą podmiotów podległych rosyjskim bankom objętym sankcjami. Dlatego też firmy energetyczne jak Gazprom, Rosnieft i Novatek będą mogły omijać sankcje i zdobywać pożyczki przy wykorzystaniu tych luk.

Gazprom dopuści inne firmy do gazociągów, ale…

(NEFTI ROSSII/WOJCIECH JAKÓBIK)

Gazprom zamierza dopuścić inne firmy rosyjskie do gazociągu Siła Syberii ale tylko na potrzeby handlu surowcem na rynku wewnętrznym – informuje serwis Nefti Rossii. Gazprom podkreśla, że Kreml nadal nie rozstrzygnął czy usunie monopol tej firmy na eksport gazociągami, tak jak zrobił to z eksportem LNG, pomimo spekulacji medialnych na ten temat. Dostępem do Siły Syberii jest zainteresowany Rosnieft, który planuje słać za pomocą jej infrastruktury surowiec z pól gazowych na Sachalinie. Tam także buduje swój gazoport, niezależny od funkcjonującego już obiektu w dyspozycji Gazpromu. Rosnieft przyznaje, że na rozmowy o rozpoczęciu przez tę firmę eksportu gazu przy użyciu Siły Syberii jest za wcześnie, bo prawo póki co na to nie pozwala. Jeżeli Kreml się na to nie zgodzi, spółka zapowiada stworzenie niezależnego konsorcjum na rzecz budowy alternatywnej infrastruktury eksportowej.

Rosnieft kupił aktywa Weatherforda w Rosji i Wenezueli

(ROSNIEFT/BIZNESALERT.PL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Rosyjski gigant naftowy Rosnieft poinformował o sfinalizowaniu transkacji kupna sprzętu wiertniczego i inżynieryjnego firmy Weatherford w Rosji i Wenezueli. Dzięki zakupom Rosnieft zwiększył swoje możliwości serwisowania wydobycia węglowodorów. To szczególnie istotne w kontekście sankcji zachodnich  wprowadzonych w odpowiedzi na aneksję Krymu i działania rosyjskich bojowników we wschodniej Ukrainie. W ich ramach Rosnieft został odcięty od nowych dostaw sprzętu i technologii wydobywczej z Zachodu. Potrzebuje ich do utrzymania wydobycia.

Novatek reaguje na sankcje Zachodu

(UPSTREAM ONLINE/WOJCECH JAKÓBIK)

Rosyjska firma gazowa Novatek informuje, że pomimo sankcji zachodnich na nią nałożonych, zrealizuje zgodnie z planem projekt gazoportu Jamał LNG realizowany we współpracy z chińskim CNPC i francuskim Totalem. Dyrektor wykonawczy firmy Leonid Michelson przyznaje, że będzie ona musiała w większym stopniu samodzielnie pokryć koszty związane z przedsięwzięciem ale pierwsze dostawy ruszą zgodnie z założeniami w 2017 roku. Novatek ma utrudniony dostęp do średnio- i długoterminowych pożyczek w zachodnich bankach w ramach sankcji zachodnich przeciwko rosyjskim firmom i oficjelom wprowadzonym w odpowiedzi na aneksję Krymu i działania rosyjskich bojowników we wschodniej Ukrainie. Sankcje zmusiły już francuski Total do zatrzymania wykupu akcji Novateku. Posiada ich obecnie 18 procent. Władze firmy przekonują, że zamroziły zakupy tuż po zestrzeleniu malezyjskiego samolotu cywilnego przez bojowników wspieranych przez Rosję. Total ma podjąć decyzję odnośnie współpracy z Rosjanami przy Jamał LNG do końca sierpnia.

Łukoil nie zmniejszy inwestycji pomimo sankcji

(REUTERS/RIGZONE/RIA NOVOSTI/TERESA WÓJCIK)

Największy rosyjski prywatny koncern naftowy Łukoil nie planuje zmniejszenia swojego programu inwestycyjnego pomimo zachodnich sankcji. Taką informacje przekazał wczoraj mediom prezes Łukoil  Wagit Alekperow, podkreślając, że wciąż jest aktualny dziesięcioletni plan rozwoju koncernu. Nieco wcześniej agencja Reuters powołując się właśnie na szefa Łukoil poinformowała, że koncern ograniczy swój program inwestycyjny pod wpływem sankcji. Na razie – wg Reutersa – rozważa możliwość sprzedaży części aktywów w Europie wschodniej, aby skoncentrować działalność na projektach w Rosji. Tymczasem Łukoil wczoraj zakomunikował, że osiągnął porozumienie z austriacką firmą AMIC Energy Menagament o sprzedaży całej swojej spółki zależnej Łukoil-Ukraina posiadającej 240 stacji paliwowych i sześć baz paliwowych na Ukrainie. Rozmowy w sprawie tej transakcji były prowadzone z inicjatywy strony austriackiej, która wyraziła zainteresowanie przejęciem aktywów firmy rosyjskiej. Obecnie strony przeprowadzają konieczna weryfikację tych aktywów i przygotowują ostateczną umowę kupna/sprzedaży. Opinie co do wartości transakcji: w obecnych warunkach trudno ją dokładnie oszacować, wstępnie mówi się o 70 do 150 mln dol.  Jeśli chodzi o łączne skutki wprowadzenia sankcji zachodnich – Alekperow uważa, że trudno  na razie je określić,  jeszcze koncern „ocenia ich pełny efekt”.

Po wprowadzeniu sankcji zachodnich Chińczycy czekają na zlecenia z Rosji

(CHINA DAILY/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dyrektor Jereh Group, głównej chińskiej firmy serwisującej wydobycie węglowodorów, Zhong Weiping poinformował dziennik China Daily, że po wprowadzeniu sankcji Zachodu wobec Rosji na oferowanie tych usług przez zachodnie firmy, jego spółka zanotowała większe zainteresowanie z Rosji. – Rosyjscy giganci jak Gazprom, Rosnieft czy Surgut zaczęli się z nami aktywnie komunikować – mówi Zhong. – Ich zapotrzebowanie na nasze usługi niespodziewanie wybuchło. Możliwe, że powodem były sankcje zachodnie.

Grupa BG: dobre wyniki w drugim kwartale 

(REUTERS/RIGZONE/GLOBES/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj Grupa BG poinformowała w Londynie o dobrych wynikach  w drugim kwartale, osiągniętych zwłaszcza dzięki wzrostowi cen gazu. Jednakże zwrócono też uwagę na zagrożenie działalności BG w Egipcie.  BG, który eksportuje do Egiptu około piątej swojej produkcji gazu ziemnego, obawia się, że perspektywy sprzedaży w tym kraju LNG są ryzykowne i nadal „napotykają na poważne trudności”.  Grupa BG  uważa, że konieczne jest zainteresowanie tą sytuacją rządu egipskiego. Po obaleniu prezydenta Hosni Mubaraka w 2011 r.  Egipt wszedł w okres niepokojów politycznych i poważnych zamieszek, które wciąż nie wygasły, co utrudnia normalną działalność produkcyjną i handlową.BG odnotowała 11-procentowy wzrost zysku operacyjnego w drugim kwartale do 1,99 mld dol., głównie dzięki większej sprzedaży LNG oraz wyższym cenom  gazu w Azji i Ameryce Południowej, a także dzięki wzrostowi produkcji ropy w Brazylii.

Exxon notuje zysk przewyższający szacunki

(THE NEW YORK TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Exxon Mobil zanotował większy niż spodziewany zysk netto. Wzrósł on do 8,78 mld dolarów. Analitycy spodziewali się mniejszego zysku. Złożyła się na niego sprzeaż aktywów w Hong Kongu w tym roku. Kondycja finansowa firmy stoi jednak pod znakiem zapytania po wprowadzeniu zachodnich sankcji na Rosnieft, z którym Amerykanie intensywnie współpracują w Arktyce i Zachodniej Syberii.

Współraca Tamarind Energy i Blackstone Energy Partners w Azji

(BLOOMBERG/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Tamarind Energy, nowa malezyjska spółka poszukiwawczo-wydobywcza z siedzibą w Kuala Lumpur, ogłosiła  wczoraj powołanie joint venture z firmą  Blackstone Energy Partners dla realizacji dużego programu obejmującego „ wiele basenów  naftowych i gazowych w Azji Południowo-Wschodniej.”  Blackstone Energy Partners  zapewnia zaangażowanie kapitałowe w wysokości do 800 mln dol. Ian Angell, dyrektor generalny, Tamarind Energy powiedział, że spółka Tamarind chętnie podejmuje się realizacji programów wydobywczych na polach, które przez inne firmy zostały ocenione jako zbyt trudne.  Angell wyraził zadowolenie z powodu partnerstwa z Blackstone Energy, firmy znanej z inwestowania w aktywa energetyczne na całym świecie.  Zaangażowanie Blacstone  i doświadczenie Tamarind Energy w działaniach na obszarze Azji Południowo-Wschodniej  to dobra podstawa sukcesu.  Angelo Acconcia, odpowiedzialny za inwestycje naftowe i gazowe Blackstone Energy Partners, wyraził zadowolenie z nawiązania strategicznego partnerstwa ze spółką Tamarind. Prezes Blackstone Energy Partners David Foley  ocenia partnerstwo inwestycyjne  z Tamarind jako bardzo ważne dla perspektyw globalnego programu energetycznego  jego firmy.  Blackstone Energy Partners zainwestowała około 7 mld dol. kapitału na całym w branży energetycznej.

INFRASTRUKTURA

PKP Informatyka największym dostawcą rozwiązań i usług informatycznych dla sektora TSL

(PKP Informatyka)

Computerworld wydał kolejną edycję Raportu TOP200. Raport uwzględnia ponad 300 najważniejszych firm branży teleinformatycznej. PKP Informatyka utrzymała w rankingu pierwszą pozycję wśród dostawców rozwiązań i usług informatycznych dedykowanych sektorowi transportu, spedycji i logistyki. Wg GUS sektor informatyczny w Polsce liczy ponad 51 tys. mikroprzedsiębiorstw i jedynie ok. 1700 firm zatrudniających 10 lub więcej osób. Aspirująca do znalezienia się w tabeli głównej firma musi przekroczyć przynajmniej 1 mln zł przychodów ze sprzedaży produktów i usług IT w ciągu roku, którego dotyczy aktualna edycja TOP200. W tabeli głównej PKP Informatyka znalazła się na 65. miejscu.

Więcej nowoczesnych pociągów

(Samorząd Województwa Łódzkiego)

Na torach województwa łódzkiego pojawią się kolejne zmodernizowane pociągi. Marszałek Województwa Łódzkiego podpisał umowę z ZNTK „Mińsk Mazowiecki” na modernizację czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57. Modernizowane przez Województwo Łódzkie pociągi są wyposażane w klimatyzację, gniazdka do podłączenia urządzeń mobilnych, wieszaki na rowery, automaty na przekąski i zimne napoje, system informacji pasażerskiej z monitorami LCD, rozbudowany monitoring, nowoczesne układy napędowe i hamulcowe oraz udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością ruchową. Koszt modernizacji jednego pociągu to 6,3 mln zł netto. Pierwszy odnowiony skład przyjedzie w październiku, następny w listopadzie, a dwa w pierwszej przyszłego roku.

Ścieżki rowerowe w subregionie tarnowskim

(Samorząd Województwa Małopolskiego)

O budowie zintegrowanej sieci tras rowerowych na terenie Małopolski ze szczególnym uwzględnieniem subregionu tarnowskiego mówił podczas konferencji prasowej wicemarszałek Roman Ciepiela. Zarząd Dróg Wojewódzkich w czerwcu ogłosił przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji I etapu budowy zintegrowanej sieci tras rowerowych, w zakres którego wchodzą trasy o długości 468 km i wartości szacunkowej 125 mln zł. W przygotowaniu jest także przetarg na etap II, który obejmuje 487 km na łączną kwotę 208 mln zł. Ścieżki rowerowe będą budowanie w standardach europejskich; z parkingami, miejscami postojowymi i całym zapleczem organizacyjnym ruchu.

Węzeł Bralin już gotowy

(Samorząd Województwa Wielkopolskiego)

Na skrzyżowaniu dawnej drogi krajowej nr 8 z przebudowanym odcinkiem drogi powiatowej w miejscowości Bralin odbyło się otwarcie tzw. węzła Bralin. Budowa węzła Bralin została zrealizowana w ramach projektu kluczowego Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013. Głównym celem projektu było wybudowanie połączenia drogi powiatowej 5601 P z drogą ekspresową nr 8 w miejscowości Bralin (tzw. węzeł Bralin). W ramach inwestycji przebudowano 0,450 km drogi powiatowej na odcinku leśnym i wybudowano 0,585 km nowej drogi powiatowej. Przebudowano również sieci teletechniczne i odwodnienia drogi, a także wykonano nowe oznakowanie. Ogólna wartość projektu to 4 488 619 zł, dofinansowanie z UE wynosi 2 816 084 zł. Swoje środki w realizację projektu zainwestowały także: Powiat Kępiński (1 502 534 zł) oraz Gmina Bralin (170 000 zł).

Z RPO na przebudowę ulic w Koszalinie

(Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego)

Realizowany od grudnia 2007 r. projekt pn. „Usprawnienie układu komunikacyjnego miasta Koszalina – II etap” będzie miał szanse na unijne wsparcie. Taka deklarację złożyli dziś, w czwartek 24 lipca br. w Szczecinie, podpisując pre-umowę, marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz i prezydent Koszalina Piotr Jedliński. W sumie dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 może wynieść nawet 16 mln zł. Celem realizacji projektu jest kompleksowa przebudowa strategicznych ulic Koszalina oraz ułatwienie dostępności do obiektów użyteczności publicznej. koszalińskiej delegatury Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego, II Urzędu Skarbowego, Sądu Okręgowego i Sądu Rejonowego, Politechniki Koszalińskiej czy Centrum Handlowego „Atrium”. Całość inwestycji oszacowano na ponad 23 mln zł.

Zamierzenia drogowe 2020

(Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego)

Z myślą o nowej perspektywie unijnego finansowania (2014-2020, realizacja projektów do 2022 roku) przygotowujemy się do realizacji dziesięciu dużych inwestycji drogowych. Będą to przedsięwzięcia obejmujące kompleksową modernizację i przebudowę dróg w nowoczesnym, wysokim standardzie. Chodzi o stworzenie sieci dojazdów do autostrady A-1 i drogi ekspresowej S-5, płynnie rozprowadzających ruch w kierunku mniejszych miejscowości. Te drogi już istnieją, ale ich standard jest dalece niezadawalający, więc nie mogą właściwie pełnić swojej funkcji. Wszystkie jezdnie będą mieć co najmniej 7 m  szerokości, pobocza, chodniki i ścieżki rowerowe oraz urządzenia i rozwiązania bezpieczeństwa ruchu (oznakowanie pionowe, tak zwane azyle dla pieszych i wyspy spowalniające ruch na terenach zabudowanych, bariery, itp.). Etap projektowania już się zakończył. Zarząd Dróg Wojewódzkich posiada zezwolenia na realizację części inwestycji, pozostałe otrzyma do końca roku.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak