13.05.2014 ALERT

13 maja 2014, 10:40 Alert

ENERGETYKA

Poważne skutki gospodarcze kryzysu ukraińskiego

(AP/BLOOMBERG/TERESA WÓJCIK)

Prezes Międzynarodowego Funduszu Walutowego Christine Lagarde ocenia, że kryzys ukraiński zapewne będzie mieć „bardzo poważne skutki gospodarcze” dla europejskich odbiorców gazu. W wywiadzie dla niemieckiego dziennika gospodarczego Handelsblatt powiedziała, że geopolityczne niebezpieczeństwo, które przynosi ten kryzys na razie jeszcze trudno ocenić. Trudno też przewidzieć na ile to niebezpieczeństwo ogarnie inne kraje. Niewątpliwie jednak negatywne skutki kryzysu odbiją się na bezpieczeństwie energetycznym, handlu międzynarodowym i działalności inwestycyjnej. Przede wszystkim zaś kryzys ukraiński poważnie ograniczy zaopatrzenie Europy w nośniki energii, ponieważ Ukraina jest krajem tranzytowym dla transportu gazu rosyjskiego do krajów europejskich.

Gazprom może korzystać z europejskich podziemnych magazynów gazu

(REUTERS/AFP/TERESA WÓJCIK)

Gazprom może korzystać z europejskich podziemnych magazynów gazu (PMG), aby w ten sposób dodatkowo zagwarantować odbiorcom europejskim dostarczanie gazu w okresie zimowym. Zapowiedziano to wczoraj w Moskwie na konferencji prasowej rosyjskiego koncernu. Obecnie europejskie magazyny gazu są wykorzystane tylko w połowie i rosyjski wiceminister energetyki Anatolij Janowskij powiedział, że Rosja może do tych magazynów dostarczyć nawet 40 – 45 mld m sześc. gazu na wypadek niedoboru błękitnego surowca w magazynach Ukrainy. Chodzi o obiekty niemieckie zsieciowane z Gazociągiem Jamalskim i Nord Stream. Szybkie interwencyjne dostawy gazu za ich pomocą są możliwe, dzięki czemu tranzyt przez Ukrainę nie jest zdaniem Gazpromu niezbędny. Pozostaje jednak ryzyko zupełnego braku gazu w Bułgarii i Bośni, które otrzymują gaz wyłącznie przez Ukrainę. Janowskij powiedział też, że Ukraina oficjalnie nie ujawniła wielkości zasobów gazu w swoich magazynach. Wg szacunków mediów jest to ok. 6 mld m. sześc. gazu, ale oficjalnych danych ukraińskie ministerstwo energetyki na razie nie podało. Według Stowarzyszenia Operatorów Europejskich zasoby gazu w ukraińskich PMG w kwietniu 2014 r. wzrosły o 18 proc. i wyniosły nieco ponad 8,5 mld m. sześc.

Poroszenko: Ukraina samowystarczalna energetycznie za dwa lata

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem kandydata w wyborach prezydenckich na Ukrainie Petra Poroszenki, jeżeli zostaną uruchomione rewersowe dostawy gazu ziemnego z Zachodu nad Dniepr, jego kraj uniezależni się od dostaw gazu ziemnego z Rosji. Przekonuje, że wtedy należałoby anulować lub skierować do sądu arbitrażowego umowę gazową z Gazpromem. Wtedy Ukraina będzie mogła osiągnąć niezależność energetyczną nawet w dwa lata. Według Poroszenki gaz ziemny stanie się w przyszłości normalnym dobrem i przestanie być narzędziem politycznym.

Moskwa do Kijowa: płaćcie, albo zakręcimy Europie kurek 3 czerwca

(REUTERS/ITAR TASS/BLOOMBERG/TERESA WÓJCIK)

Szef Gazpromu Aleksiej Miller oświadczył wczoraj, że Ukraina musi z góry zapłacić za gaz, który będzie dostarczony w czerwcu. Dodał, że termin zapłaty całej należności upływa nieodwołalnie 3 czerwca. Jeśli dług nie zostanie spłacony, w czerwcu Kijów nie otrzyma ani jednego metra sześciennego gazu. Według rosyjskiego ministerstwa energetyki zadłużenie Ukrainy za dostarczony przez Gazprom gaz wynosi obecnie 2,55 mld euro (3,51 mld dol.). Strona rosyjska żąda, aby Kijów jak najszybciej uregulował to zadłużenie. Jest to podstawowy wstępny warunek jakichkolwiek negocjacji cenowych – podkreśla rosyjskie ministerstwo energetyki. Kijów prezentuje swoje racje: odmawia zapłaty w proteście przeciw decyzji Moskwy o podwojeniu ceny za dostarczony gaz wbrew podpisanej w listopadzie ub.r. umowie zmieniającej bardzo niekorzystną dla Ukrainy umowę z 2009 r. (wyznaczającą cenę gazu na 485,5 dol. za 1 tys. m. sześc). Jednocześnie wiadomo, że zakręcenie kurka dla Ukrainy zagraża też wstrzymaniem dostaw gazu do co najmniej 18 krajów europejskich. Gazprom, Naftogaz i Ukrtransgaz dają gwarancję tranzytu gazu do Europy tylko do końca maja.

TANAP: Przepustowość 31 mld m3/rok w 2026 roku

(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Jak informuje azerski SOCAR, Gazociąg Transanatolijski mający transportować kaspijski gaz przez terytorium Turcji do Europy może osiągnąć przepustowość 31 mld m 3 rocznie w 2026 roku, a nawet przekroczyć ją. Tymczasem do 2023 roku gazociąg osiągnie przepustowość 23 mld m3. Wstępna przepustowość rury ma osiągnąć 16 mld m3 rok po jego ukończeniu zaplanowanym na 2018 rok. Koszt budowy to 10-11 mld dolarów. Inwestycję realizują wspólnie SOCAR, BOTAS, i TPAO. Udział w przedsięwzięciu rozważają firmy europejskie. Turcja skonsumuje 6 mld m3 dostaw rocznie. Pozostała ilość trafi na rynek Europy, gdzie klienci liczą na alternatywne dostawy w stosunku do tradycyjnie słanych wolumenów rosyjskich.

Koniec problemów z libijską ropą?

(OIL AND GAS EURASIA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Eksport ropy naftowej z Libii może zostać podwojony po tym jak protestujący Libijczycy zgodzili się na ponowne uruchomienie ropociągów na zachodzie kraju. Dzienny eksport mógłby wtedy osiągnąć 500 tysięcy baryłek. Demonstranci zgodzili się na koniec blokady rur, gdy władze zgodziły się rozpocząć przygotowania do nowych wyborów parlamentarnych.

Gazprom kończy negocjacje z Chinami w sprawie dostaw gazu

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK/RIA NOVOSTI/WOJCIECH JAKÓBIK))

Rosyjski wiceminister energetyki Anatolij Janowskij powiedział w poniedziałek, że przedłużające się negocjacje z Chinami w sprawie dostarczania do tego kraju rosyjskiego gazu, są w fazie końcowej. Janowskij powiedział, że te negocjacje „zostaną zakończone w przewidzianym terminie”. Czyli na ok. tydzień przed wizytą w Chinach prezydenta Putina. „Umowa jest gotowa w 98 procentach”- pochwalił się mediom Janowskij. Gazprom prowadzi z Chinami rozmowy o eksporcie gazu już ponad dziesięć lat. Ostatnio strona rosyjska stwierdziła, że ich finał nastąpi w kwietniu, ale tak się nie stało ze względu na spór o ceny dostaw. Chińczycy domagają się w zamian za ustępstwa w tym wymiarze dostępu do złóż gazu ziemnego na terenie Rosji. Gazprom stanowczo zaprzecza jakoby rozważał zgodę na takie rozwiązanie. Rosjanie obawiają się ekspansji chińskiego kapitału na terenie Rosji. Tymczasem premier Dmitrij Miedwiediew zadeklarował, że jego kraj będzie wzmacniał relacje z Chinami, szczególnie ze względu na złe relacje z Zachodem wynikające z kryzysu ukraińskiego. Miedwiediew zaleca także zainteresowanie rosyjskiej dyplomacji pozostałymi państwami regionu.

Spodziewany wzrost wydobycia ropy łupkowej w USA 

(OIL&GAS/REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj Urząd Informacji Energetycznej USA (EIA USA) podał, że wydobycie ropy z łupków w Stanach Zjednoczonych prawdopodobnie wzrośnie w czerwcu o 75 tys. baryłek dziennie. Tyle samo wg szacunków wyniesie wzrost wydobycia w maju b.r. Największego wzrostu należy się spodziewać w stanach południowych. W Teksasie na złożu Eagle Ford, wydobycie będzie większe w maju i w czerwcu o ponad 26 tys. baryłek dziennie. W całym basenie Bakken produkcja ropy w czerwcu wzrośnie do prawie 1,1 milionów baryłek dziennie. W stanach Teksas i Nowy Meksyk w przyszłym miesiącu produkcja ropy wyniesie 1,5 mln baryłek dziennie, co oznacza wzrost o 21 tys. baryłek dziennie. Dane o produkcji ropy naftowej obejmują również produkcję kondensatu.

INFRASTRUKTURA

PKP Cargo wypłaci 137,5 mln zł dywidendy za rok 2013

(PKP Cargo)

Walne Zgromadzenie PKP Cargo zdecydowało o wypłacie dywidendy za 2013 r. w kwocie 137,5 mln zł. Dniem ustalenia prawa do dywidendy będzie 20 maja 2014 r., a wypłaty – 4 czerwca br. Zarząd rekomendował wypłatę dywidendy w wysokości 32,7 mln zł. Ostatecznie dywidenda wyniesie 137,5 mln zł, czyli 3,07 zł na akcję. Kwota 86,6 mln zł zostanie wypłacona z zysku jednostkowego za 2013 r. (94,1 mln zł), natomiast pozostała kwota (50,9 mln zł) będzie pochodzić z zysków zatrzymanych w spółce – Po wypłacie pozostanie nam nadal kilkaset milionów złotych wolnej gotówki. Ponadto, mamy szerokie możliwości pozyskiwania finansowania zewnętrznego, ponieważ w ograniczonym stopniu korzystamy z dźwigni finansowej – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.

Eksperci GDDKiA do dyspozycji branży drogowej

(GDDKiA)

Jakimi zasadami jakimi kieruje się GDDKiA w procesie realizacji inwestycji? Co zrobić, żeby osiągnąć sukces w realizacji inwestycji drogowej z GDDKiA? Na te i inne pytania już w najbliższą środę, 14 maja, odpowiedzą eksperci Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych, którzy przedstawią dotychczasowe doświadczenia z zakresu podstępowań przetargowych, realizacji inwestycji, technologii, kontroli jakości oraz modelu „Utrzymaj standard” zdobyte we współpracy z różnymi podmiotami. Konferencja pt. „Inwestycje drogowe GDDKiA – od przetargu do ostatecznego rozliczenia z Wykonawcą” odbędzie się w ramach XX Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego Autostrada Polska w Kielcach.

Konferencja odbędzie się na terenie Targów Kielce w paw. G, w godz. 11.30-16.00.

Na Śląsku o trwałości dróg i bezpieczeństwie

(Polski Kongres Drogowy)

II Śląskie Forum Drogownictwa zgromadziło w Bielsku Białej przeszło 150 uczestników. Jego hasło „Trwałość i bezpieczeństwo” znalazło odbicie w kilkudziesięciu prezentacjach, przygotowanych przez międzynarodowe grono specjalistów. Odbyła się specjalna sesja, poświęcona przedstawieniu niemieckich doświadczeń w tej dziedzinie. W Niemczech diagnostyka stanu technicznego nawierzchni to bardzo ważny element zarządzania siecią drogową – zauważył dr Sławomir Heller z firmy Heller Ingenieurgesellschaft w Darmstadt. Od 1992 r. prowadzone są automatyczne pomiary na autostradach i wszystkich drogach federalnych. Jest to wspólny projekt rządu federalnego i krajów związkowych. Rocznie bada się w taki sposób ok. 30 tys. km pasów ruchu, a badanie koordynuje Federalny Urząd Drogownictwa BASt.

Budowlańcy tez winni kryzysu w branży

(PZPB/wnp.pl)

Menedżerowie spółek budowlanych mieli świadomość tego, na jakie warunki decydowali się podpisując kontrakty na inwestycje infrastrukturalne w ostatnich latach. Dlatego też za kryzys w polskim budownictwie nie można obarczać winą tylko strony publicznej. To w dużej mierze od „apetytu na ryzyko” budowlańców będzie zależało to, czy branża znowu wpadnie w problemy. O przyszłości branży budowlanej mówiono podczas debaty „Budownictwo. Nowa perspektywa, nowe strategie”, która odbyła się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Prowadząca dyskusję Anna Glanowska-Szpor, dyr. w ING Banku Śląskim, wskazała na jedną z liczb, która pokazuje negatywny aspekt realizacji inwestycji infrastrukturalnych w ostatnich latach. Chodzi o ok. 11 mld zł roszczeń, które mają wykonawcy wobec GDDKiA.

Sobisch zrezygnował

(PZPB/wnp.pl)

Gregor Sobisch złożył rezygnację ze stanowiska prezesa Polimeksu-Mostostalu. Rada nadzorcza do pełnienia obowiązków prezesa powołała Macieja Stańczuka, dotychczasowego wiceprezesa budowlanej spółki. W rozmowie z portalem wnp.pl Stańczuk powiedział, że jego głównym celem będzie restrukturyzacja finansowa spółki. Gregor Sobisch był prezesem Polimeksu od 3 czerwca 2013 r. Jako powód rezygnacji podał względy osobiste.

Jak wskazał Stańczuk, obecnie priorytetem dla spółki jest podpisanie z wierzycielami nowej umowy ws. zasad obsługi zadłużenia finansowego. – Mamy nadzieję, że nastąpi to w najbliższych tygodniach i sprawy dotyczące zadłużenia zostaną uporządkowane – powiedział wnp.pl Stańczuk.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują stację kolejową Gdynia Port

(PKP PLK)

Zarządca narodowej sieci infrastruktury kolejowej, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności, które wskaże optymalny zakres modernizacji stacji kolejowej obsługującej port morski w Gdyni. Zamówienie o wartości prawie 1,4 mln zł netto, to ważny krok do poprawy dostępu transportu kolejowego do portu.

Studium wykonalności obejmie swoim zakresem stację kolejową, aktualnie obsługującą Port Gdynia wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz jej powiązania z siecią kolejową. To obszar około 70 ha, na którym znajduję się ponad 160 km torów i 400 rozjazdów. Dokument odpowie na pytanie, o zakres modernizacji lub przebudowy stacji kolejowej, obsługującej port, tak aby mogła efektywnie spełniać swoją rolę w przyszłości.

Kontrola Prezesa UTK w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego na linii nr 20 Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Praga

(UTK)

W związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w wyniku kontroli prezesa Urzędu Transportu Kolejowego kontroli linii kolejowej nr 20 Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Praga, prezes Urzędu Transportu Kolejowego nakazał zarządcy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych, na odcinku Warszawa Zachodnia peron 8 – stacja Warszawa Gdańska Osobowa. Celem ograniczeń jest zapewnienie bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Decyzja podlegała natychmiastowej wykonalności. Jednocześnie, prezes UTK wszczął z urzędu postępowanie administracyjne wobec PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w sprawie naruszeń przepisów w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego na linii kolejowej nr 20.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak