17.03.2014 ALERT

17 marca 2014, 09:48 Alert

ENERGETYKA

Krym chce sprzedać gazociągi. Sankcji dla Gazpromu nie będzie

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Seperatystyczny rząd na Krymie zadeklarował, że zamierza znacjonalizować Czornomorneftegaz, spółkę odpowiedzialną za wydobycie i poszukiwanie węglowodorów w basenie Morza Czarnego. Następnie najprawdopodobniej sprzeda go rosyjskiemu Gazpromowi. Wczoraj odbyło się referendum w sprawie przyłączenia Autonomicznej Republiki Krymu do Rosji. Przy frekwencji przekraczającej 80 procent, 99,6 procent głosujących opowiedziało się za aneksją. Zachód nie uznaje tych wyników i grozi Rosji sankcjami. Minister spraw zagranicznych Austrii Sebastian Kurz jest jednak przekonany, że nie będą one dotyczyły dyrektorów największych rosyjskich firm energetycznych, w tym Gazpromu. Wcześniej niemiecki Bild donosił, że mogą one dotknąć dyrektora tej firmy – Aleksieja Millera, oraz szefa Rosnieftu – Igora Sieczyna. Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie dzisiaj po posiedzeniu ministrów spraw zagranicznych Unii Europejskiej. Z pierwotnej listy 120-130 nazwisk zostanie utworzone zestawienie kilkunastu oficjeli rosyjskich, którym zostaną cofnięte wizy do UE.

Ukraina broni gazociągów. Prawy Sektor grozi wysadzeniem rur. Fitch: zmiany nie zaszkodzą Europie

(REUTERS/ITAR TASS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Rząd ukraiński obłożył sieć przesyłu gazu specjalną ochroną wojskową na wypadek prób zamachów w obliczu rosnącego napięcia na Krymie. Prezes Prawego Sektora Dmitrij Jarosz zapowiedział jednak, że jeśli Rosja zdecyduje się wkroczyć do wschodniej Ukrainy, zostanie zastosowana taktyka spalonej ziemi, a gazociągi transportujące 30 procent dostaw rosyjskiego gazu do krajów Unii Europejskiej zostaną wysadzone. Tymczasem agencja Fitch przeanalizowała, jak odejście od zależności od dostaw gazu z Rosji wpłynęłoby na pozycję firm europejskich. Według Fitch Shell, Total i inni czołowi gracze europejskiej energetyki zyskaliby długofalowo na poluzowaniu więzi gazowych z Rosją. Na zmianach straciłyby Gazprom oraz Naftogaz odpowiedzialny za tranzyt surowca przez terytorium Ukrainy. Firmy europejskie, które zyskają na zmianach, powinny zdaniem ekspertów agencji dywersyfikować źródła dostaw poprzez rozwijanie możliwości pobierania surowca z regionu kaspijskiego oraz kupowanie LNG ze Stanów Zjednoczonych. Fitch podkreśla jednak, że te zmiany będą procesem powolnym. Jednakże europejskie firmy mające rozbudowane relacje z Gazpromem obawiają się ich skomplikowania. Dyrektor niemieckiego Wintershalla Rainer Seele wyraził niezadowolenie z zamrożenia rozmów Komisji Europejskiej z rosyjskim gigantem gazowym na temat możliwości wyłączenia gazociągów OPAL i South Stream spod reżimu regulacji antymonopolowych. Seele, wbrew opiniom ekspertów, przekonuje, że zatrzymanie negocjacji nie ma związku z sytuacją na Ukrainie ale przekonuje jednocześnie, że brak decyzji uderza w interesy Niemców. Dyrektor Wintershalla uważa, że OPAL od czterech lat jest wykorzystywany jedynie w połowie, co tworzy koszty dla niemieckiej firmy. Trzeci pakiet energetyczny zabrania monopolizowania mocy przesyłowej rur przez jednego dostawcę. Jednakże obecnie przez OPAL gaz pompuje tylko Gazprom. Rosyjska spółka podjęła już pewne środki zaradcze. Negocjuje obniżki cen gazu dla swoich europejskich klientów w zamian za blokadę sankcji. Włoskie ENI już zapowiedziało, że zmiany w kontrakcie gazowym z Gazpromem wejdą w życie w maju i będą dotyczyły klauzuli take or pay. Tymczasem akcje Gazpromu dalej tanieją.

Litwa zmniejsza zależność od gazu z Rosji

(THE BALTIC COURSE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Jak podaje dziennik Lietuvos Rytas na koniec 2013 roku import gazu ziemnego z Rosji na Litwę spadł o jedną trzecią w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku. Cena surowca spadła o około 10 procent, dzięki osłabieniu dolara w stosunku do euro. W lecie Litwini płacili $395/1000 m3. To najniższa cena od połowy 2011 roku.

Na południu Wielkiej Brytanii odkryto pokaźne złoża ropy z łupków

(SUNDAY TIMES/TERESA WÓJCIK)

Brytyjscy geolodzy odkryli na południu Wielkiej Brytanii wielkie złoża łupków roponośnych. Poinformował w niedzielnym wydaniu dziennik Sunday Times. Złoża rozciągają się na 350 km, na zachód od Dover. Według szacunków niektórych specjalistów, wielkość zasobów ropy w złożu może wynosić jedną trzecią rezerw ropy naftowej pod dnem Morza Północnego. Szacunki muszą jeszcze być potwierdzone próbnymi odwiertami, ale według obliczeń zasoby ropy naftowej w tych złożach mogą wynosić nawet 15 mld baryłek.Wcześniej geologowie na północy Wielkiej Brytanii znaleźli największe lądowe złoża łupków gazonośnych. Gaz łupkowy z tego znaleziska według oceny brytyjskiego ministerstwa energii i zmian klimatu może w zupełności wystarczyć na potrzeby Wielkiej Brytanii przez 40 lat.

Sankcje przeciw Rosji  

(OIL&GAS JOURNAL/RIGZONE/TERESA WÓJCIK

Unia Europejska rozpatruje kolejne kroki przeciwko Rosji, szefowie dyplomacji europejskiej  maja zdecydować, czy zamrozić rosyjskie aktywa w krajach UE i wprowadzić ograniczenia wizowe. Nowe sankcje przeciwko Rosji będą prawdopodobnie ustalone w czasie dwudniowego szczytu UE, który rozpocznie się w czwartek. Niemiecki Bild poinformował, że  zakaz wydawania wiz  w odwecie za zajęcie przez Rosję Krymu obejmowałyby szefów Gazpromu Aleksieja Millera i Rosnieftu, Igora Sieczina. Obaj należą do najbliższych współpracowników Putina. Obaj mają rozległe kontakty biznesowe w krajach UE. Miller często podróżuje do Europy, w ostatni czwartek był w Berlinie , aby uczcić kolejną rocznicę współpracy z niemieckim koncernem E.ON. Sieczin pokazuje się Europie również często. Przedstawiciele niemieckich firm energetycznych, E. On, BASF i RWE są zdania, że zakazy wizowe i pozostałe nowe sankcje doprowadza do zakłóceń  w dostawach gazu i ropy z Rosji co musi doprowadzić do skoku cen tych surowców energetycznych. Skutki mogą być porażające i z całą pewnością zaszkodzą nieśmiałemu ożywieniu gospodarki europejskiej – twierdzą szefowie tych koncernów. O znaczeniu Gazpromu wg E.On świadczy fakt, że dostarcza jedną trzecią gazu na rynki UE, zaś Rosnieft ma m.in. 50 proc.  udziałów w niemieckich rafineriach Ruhr Oel i 21 proc. we włoskiej rafinerii Saras. Tego samego zdania po stronie rosyjskiej jest Siergiej Wachramejew ,analityk z firmy brokerskiej Ankorinvest, który  powiedział w sobotę dziennikarzom w Moskwie, że sankcje wizowe przede wszystkim utrudnią sytuację firm europejskich, zwłaszcza w sektorze energii. Rosyjskie koncerny wyrównają straty zwiększając zakres swoich dostaw do Chin i do Indii – stwierdził Wachramajew.

Łukoil lepszy od Sbierbanku po raz pierwszy od 4,5 lat.

(ITAR-TASS/TERESA WÓJCIK)

Rynkowa kapitalizacja rosyjskiego koncernu paliwowego Łukoil w marcu b.r. jest wyższa niż kapitalizacja czołowego rosyjskiego Sbierbanku po raz pierwszy od listopada 2009 r. Do tego, wg. danych giełdy moskiewskiej Łukoil z obecnymi wynikami kapitalizacji znalazł się wśród trzech największych spółek giełdowych w Rosji spośród 50 należących do indeksu MMVB. Wartość Łukoila wyniosła w marcu b.r. 1.611 mld rub., wobec 1.570 mld rub. Sbierbanku. Pierwsze miejsce rynkowej kapitalizacji zajmuje Gazprom – 2.800 mld rubli (56 mld euro), drugie miejsce Rosnieft – 2.300 mld rubli (46 mld euro). Analitycy z UE komentują ten fakt rosnącym znaczeniem sektora surowców paliwowych w Rosji.

USA – UE: włączą energetykę do umowy o wolnym handlu?

(REUTERS/EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

W piątek 14 marca unijny negocjator Ignacio Garcia Bercero poinformował, że przedstawicie UE i USA zastanawiają się, czy do umowy o wolnym handlu włączyć rozdział dotyczący handlu źródłami energii. Włączenie do umowy takiego rozdziału mogłoby ułatwić w import amerykańskiego gazu skroplonego (LNG) do UE. Zwiększyłoby to konkurencję na rynku energii, na czym zależy KE. Polska należy do tych państw, które opowiadają się tym rozwiązaniem. Zyskuje ono na znaczeniu wobec agresji Rosji na Ukrainę – coraz więcej czołowych polityków uważa, że LNG z USA pomoże Europie w uniezależnieniu się od gazu z Rosji. Na piątkowej konferencji prasowej Bercero, podkreślił, że sektor energetyczny ma „krytyczne znaczenie”, zarówno gospodarcze, jak i polityczne – dla UE ważne jest, by w umowie o wolnym handlu strony określiły ramy prawne dla sektora energetycznego. Unia Europejska chciałaby zniesienia restrykcji dotyczących dostaw surowców energetycznych, co stworzyłoby przejrzysty i przewidywalny rynek” – podkreślił Bercero. Główny negocjator strony amerykańskiej Dan Mullaney powiedział, że negocjacje w sprawie umowy między UE a USA są również szansą dla liberalizacji handlu w sektorze energetycznym. Amerykańskie przepisy zezwalają na eksport gazu skroplonego pod warunkiem uzyskania licencji Departamentu Energii USA. W praktyce licencje wydawane są od ręki na eksport do krajów, z którymi Stany Zjednoczone mają umowy o wolnym handlu.. Gdy takiej umowy nie ma, Departament Energii musi ustalić, czy transakcja jest zgodna z interesem narodowym USA i czy nie przyniesie strat całej amerykańskiej gospodarce. Mullaney stwierdził też, że sukces negocjacji będzie zależał od tego, czy są konsumenci i kupcy na LNG z USA, oraz od cen na gaz skroplony.  Umowa o wolnym handlu USA – UE byłaby największą na świecie umową handlową, objęłaby niemal połowę światowej gospodarki i mogłaby się przyczynić do wzrostu dochodów po obu stronach Atlantyku po 100 mld dol. rocznie.

Zadyszka gospodarki Arabii Saudyjskiej

(OIL & GAS ALEXANDER/TERESA WÓJCIK)

Wzrost gospodarczy Arabii Saudyjskiej w 2013 r. wyniósł 3,8 proc. jak poinformował prezes centralnego banku tego państwa Fahad al-Mubarak. Jest mniej, niż prognozował Międzynarodowy Fundusz Monetarny w maju ub.r., szacując PKB dla najsilniejszej arabskiej  gospodarki na 4,4 proc., czyli i tak znacznie niżej niż w 2012r., kiedy saudyjskie PKB wyniosło 6,8 proc. Ten duży spadek jest spowodowany systematycznym spadkiem wydobycia ropy naftowej i zmniejszeniem dochodów tej najważniejszej branży dla Rijadu. Spadku nie rekompensuje pewien wzrost cen ropy.  Gwałtownie zmniejsza się nadwyżka budżetowa – Mubarak stwierdził, że ta nadwyżka w ub.r. wyniosła 180 mld riali (48 mld dol.), czyli 6,5 proc. PKB w porównaniu ze stanem w 2012 r., gdy nadwyżka sięgnęła 386 ml riali ( 102,93 mld dol.), tj. 17,4 proc. PKB. Arabia Saudyjska dużą część swoich ogromnych zysków z eksportu ropy przeznacza na spłacanie długu publicznego. MFW doradza Rijadowi, aby stopniowo podwyższał krajowe ceny paliw w celu zmniejszenia konsumpcji wewnętrznej gwałtownie rosnącej wskutek szybkiego wzrostu demograficznego.

INFRASTRUKTURA

Działania kontrolne Prezesa UTK w zakresie procesu utrzymania pojazdów kolejowych

(UTK)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego kontynuuje działania kontrolne w zakresie stanu technicznego oraz poziomu i jakości utrzymania pojazdów kolejowych. Działania nadzorcze obejmują między innymi przewoźników pasażerskich, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji przewozów w pociągach dalekobieżnych oraz przewoźników towarowych, użytkowników bocznic i zarządców infrastruktury. W wyniku tych działań, prezes UTK decyzjami administracyjnymi wyłączył z eksploatacji lub ograniczył eksploatację pojazdów należących do przewoźników, użytkowników bocznic i zarządcy infrastruktury: PKP Intercity SA, Trakcja PRKiI SA, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Euroterminal Sławków sp. z o.o. i PKP CARGO SA.

Kolej na dostępność – wyniki rankingu stron internetowych przewoźników

(UTK)

Fundacja Widzialni po raz kolejny przeprowadziła badanie dostępności stron internetowych polskich przewoźników kolejowych. Dwa lata temu żadna z przebadanych stron kolei nie była dostępna dla osób niepełnosprawnych i innych narażonych na wykluczenie cyfrowe. Przebadano czternaście serwisów internetowych wiodących polskich przewoźników kolejowych. Sprawdzano kluczowe elementy jak m.in. kontrast serwisu, poprawność linków, formularzy wyszukiwania połączeń, opis elementów graficznych, poprawność HTML,  poprawność CSS. Dwa serwisy otrzymały ocenę dobrą, dwa dostateczną, dziesięć – oceny niedostateczne. Najbardziej dostępnym serwisem z przebadanych jest strona UTK i serwis dla pasażerów pasazer.info.pl, najmniej dostępnym – strona WKD.

NSA oddalił skargę kasacyjną PKP Intercity ws. naruszenia przepisów rozporządzenia (WE) nr 1371/2007

(UTK)

Odbyła się rozprawa przed NSA ws. skargi kasacyjnej PKP Intercity od wyroku WSA w Warszawie z 10 października 2012 r. oddalającego skargę na decyzję prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z 16 kwietnia 2012 r. utrzymującą w mocy decyzję z 20 grudnia 2011 r. Na mocy tej decyzji prezes UTK stwierdził naruszenie przez PKP Intercity praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, polegające na niedostarczeniu pasażerom w trakcie podróży pociągiem EuroCity Warszawa Wschodnia – Berlin Hbf informacji o usługach gastronomicznych dostępnych w wagonie restauracyjnym, jak również nieinformowaniu pasażerów o głównych możliwościach przesiadek na poszczególnych stacjach na trasie tego pociągu. Wyrok NSA jest prawomocny.

Prezes UTK stwierdził naruszenie przepisów z zakresu bezpieczeństwa przez PKP PLK na stacji Nidzica

(UTK)

Prezes UTK przeprowadził działania kontrolne PKP PLK na linii kolejowej nr 216 Działdowo – Olsztyn Główny, w obrębie stacji Nidzica. Prezes UTK stwierdził naruszenie przepisów, dotyczących obowiązków w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości. Naruszenie przepisów dotyczyło: niewłaściwego utrzymywania przez zarządcę znaków, wskaźników, sygnalizatorów linii, drągów rogatkowych oraz nawierzchni na przejeździe kolejowym, niespełniania podstawowych wymagań bezpieczeństwa przez sieć oświetleniową na peronach oraz w miejscach ogólnodostępnych dla użytkowników i pasażerów, a także niewłaściwym, niezgodnym z przepisami utrzymywaniu sieci trakcyjnej.

Decyzja Prezesa UTK w zakresie nieprawidłowości wpływających na bezpieczeństwo i punktualność przewozów na linii kolejowej nr 405 Piła Główna – Ustka

(UTK)

W wyniku przeprowadzonej kontroli PKP PLK prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej, w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii kolejowej nr 405 Piła Główna – Ustka, na odcinku Miastko – Słupsk. Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości do 30 kwietnia br. Nieprawidłowości polegały na niespełnianiu przez zarządcę warunków technicznych i organizacyjnych, zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego i bezpieczną eksploatację pojazdów kolejowych, w związku z usytuowaniem drzew w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej, w odległości powodującej zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

SOKiK oddalił odwołanie PKP PLK od decyzji prezesa UTK z 20 stycznia 2012 r.

(UTK)

Przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, odbyła się rozprawa w sprawie sygn. akt XVII AmK 7/12. Przedmiotem rozpoznania przez Sąd było odwołanie PKP PLK od decyzji prezesa UTK z 20 stycznia 2012 r., zastępującej umowę o udostępnieniu infrastruktury kolejowej obowiązującej na rozkład jazdy od 11 grudnia 2011 r. do 8 grudnia 2012 r., pomiędzy PKP PLK, a Kolejami Mazowieckimi. SOKiK po rozpoznaniu sprawy oddalił odwołanie PKP PLK od decyzji prezesa UTK z 20 stycznia 2012 r. SOKiK wskazał m.in. że zaskarżona decyzja prezesa UTK zastępująca umowę o udostępnieniu infrastruktury kolejowej pomiędzy PKP PLK, a Kolejami Mazowieckimi jest prawidłowa i odpowiada prawu. Wyrok jest nieprawomocny.

Akcja edukacyjna dotycząca bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych

(UTK)

Urząd Transportu Kolejowego we współpracy ze Strażą Ochrony Kolei rozpoczyna 16 marca br. akcję edukacyjną dotyczącą bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.

Wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych wynikają głównie z powodu błędów popełnianych przez kierowców i pieszych, którzy naruszają obowiązujące zasady bezpieczeństwa i przepisy. W ramach kampanii opracowano ulotki dedykowane dla kierowców, które będą przekazywane przez pracowników UTK i funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei podczas akcji informacyjno-profilaktycznych organizowanych na przejazdach. We współpracy z PKP PLK przygotowany został również specjalny poradnik dla zmotoryzowanych.

Decyzja Prezesa UTK w zakresie naruszenia przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej na linii nr 896

(UTK)

W wyniku przeprowadzonej kontroli na linii kolejowej nr 896 Panewnik – KWK Śląsk, prezes UTK stwierdził naruszenie przez PKP PLK przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Prezes UTK nakazał PKP PLK usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, w terminie do 31 października 2014 r. Wykazane podczas kontroli nieprawidłowości dotyczyły: eksploatowania podkładów drewnianych zużytych biologicznie, braku prowadzenia przez zarządcę badań defektoskopowych szyn, wybuksowań i wad szyn zakwalifikowanych do wymiany, braków śrub łubkowych, stopowych.

Elektroniczna baza świadectw dopuszczenia typu do eksploatacji na stronie internetowej UTK

(UTK)

Na stronie internetowej UTK dostępna jest elektroniczna baza wydanych świadectw dopuszczenia typu do eksploatacji. Świadectwo takie wydawane jest dla typu (czyli powtarzalnego rozwiązania konstrukcyjnego) pojazdu kolejowego, urządzenia lub budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego, a nie konkretnego urządzenia czy podmiotu eksploatującego wyrób. Jeżeli na daną budowlę lub urządzenie przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego wydano w przeszłości takie świadectwo, użytkownik bocznicy nie jest zobowiązany do składania wniosku do prezesa UTK o wydanie świadectwa i legitymowania się świadectwem wystawionym na wniosek użytkownika bocznicy.

PKP PLK przedłożyły do zatwierdzenia projekt cennika stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej od 14 grudnia 2014 r.

(UTK)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego informuje, że PKP PLK przedłożył do zatwierdzenia projekt cennika stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2014/2015. Jednocześnie informuje się, że zgodnie z art. 31 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168 z późn. zm.) organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby występować z żądaniem dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny.

Rozpoczyna się montaż rękawów pasażerskich

(Port Lotniczy Gdańsk)

Rękawy to szklane tunele, które łączą klatkę schodową terminalu bezpośrednio z samolotami. Ich najważniejsze elementy dotarły na teren Portu Lotniczego Gdańsk. Rękawy do Gdańska zostały przywiezione z Hiszpanii. Trzy ciężarówki wiozły je prawie dwa tygodnie. Szklane tunele we wtorek (11 marca) kilkadziesiąt minut przed południem, wjechały na płytę lotniska. Gdańskie rękawy będą wyjątkowe w skali kraju. W przeciwieństwie do Okęcia, będą mogły obsługiwać również małe samoloty typu ATR, a nie tylko duże Boeingi i Airbusy. Za parę dni zacznie się ich montaż – jeden po drugim szklane tunele będą przyłączane do terminalu T2.

Ulica Słowackiego przy Porcie Lotniczym Gdańsk zamknięta

(Port Lotniczy Gdańsk)

Od 11 marca nie ma możliwości przejazdu starą – jednojezdniową – ul. Słowackiego, do Portu Lotniczego Gdańsk. Kierowcy są zmuszeni pojechać objazdem – m.in. ul. Spadochroniarzy.

We wtorek zamknięty został przejazd odcinkiem ul. Słowackiego w Gdańsku, na wysokości wieży kontroli lotów Portu Lotniczego Gdańsk. W tym miejscu budowana linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przechodzić będzie poprzecznie przez dotychczasową drogę, co wiąże się z całkowitym wyłączeniem z ruchu tego fragmentu drogi. Od strony ronda, z kierunku Matarni, kilkusetmetrowy odcinek starej ul. Słowackiego będzie kończył się ślepo tuż przed nasypem kolejowym PKM, natomiast jadąc starą ul. Słowackiego od strony lotniska, zamknięta droga przechodzić będzie w nową ul. Szybowcową.

Nowe maszyny na Lotnisku Warszawa/Modlin

(Lotnisko Warszawa/Modlin)

Lotnisko Warszawa/Modlin zostało wyposażone w 3 nowe oczyszczarki Overaasen i teraz posiada łącznie już 6 takich maszyn. Dzięki temu czyszczenie drogi startowej, będzie odbywało się dwukrotnie szybciej i zajmie ok. 20 minut. Oczyszczarki norweskiej firmy Overaasen o mocy silników 460 i 410 koni, wykorzystywane są zarówno zimą jak i latem. Ich główne zadanie to oczyszczanie drogi startowej z różnego rodzaju zanieczyszczeń, takich jak błoto, woda, piasek, śnieg itp. Maszyny Overaasen RS400, oprócz silników służących do napędu maszyn jezdnych, posiadają własne silniki robocze. Wszystkie silniki spełniają normę emisji spalin, korzystają z mieszanki spalinowej Ad-Blue i są przyjazne środowisku.

W połowie kwietnia spodziewamy się dostawy jeszcze jednej oczyszczarki.

Ryanair nawiązuje współpracę z Travelport

(Ryanair)

Ryanair ogłosił zawarcie współpracy z Travelport, wiodącym dostawcą usług w zakresie dystrybucji i e-commerce dla globalnej branży turystycznej, dzięki której firmy współpracujące z Travelport będą mieć dostęp do niskich cen biletów lotniczych Ryanair i kompleksowej sieci połączeń. Kombinacja niskich cen, rozległej siatki połączeń Ryanair do dużych i małych lotnisk, jak również wiodący udział w większości rynków turystycznych w Europie, umożliwi Ryanair i Travelport dostarczyć platformę dla podróży biznesowych i pozwoli największym europejskim przedsiębiorstwom zaoszczędzić czas i pieniądze, latając z Ryanair.

Umowa ze Śląskim Centrum Logistyki

(Port Lotniczy Katowice)

Kontynuowane są prace nad stworzeniem zintegrowanego systemu transportowego w woj. śląskim, obejmującego transport drogowy, kolejowy, lotniczy i wodami śródlądowymi.

Kolejnym etapem jego powstawania było podpisanie umowy o współpracy między Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym SA – spółką zarządzającą Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach, a Śląskim Centrum Logistyki SA. Zgodnie z zapisamy porozumienia strony dążyć będą do poszukiwania rozwiązań przyczyniających się do rozwoju, zwiększenia konkurencyjności i dostępności śródlądowego transportu wodnego, kołowego, kolejowego oraz lotniczego w woj. śląskim, co ma zapewnić zrównoważony rozwój transportu intermodalnego.

Od 25 kwietnia z Lublina rusza połączenie do Rzymu

(Port Lotniczy Lublin)

Nowe, regularne połączenie lotnicze pomiędzy Lublinem a Rzymem uruchamiane jest przez Carpatair, największą regionalną linię lotniczą w Europie Wschodniej. Loty z Portu Lotniczego Lublin do stolicy Włoch będą realizowane dwa razy w tygodniu. Samoloty z Lublina startować będą w poniedziałki i piątki, lądowanie w Rzymie na lotnisku Fiumicino. Oferta przewoźnika umożliwia zarówno wyjazd na weekend, jak i dłuższy pobyt. Godziny operacji lotniczych umożliwiają przesiadki na rejsy linii lotniczych Alitalia w wielu kierunkach europejskich, ale też na połączenia krajowe w każdy zakątek Włoch. Trasę obsługiwać będą odrzutowe samoloty typu Fokker 100 linii lotniczych Carpatair.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak