18.10.2013 ALERT

18 października 2013, 10:10 Alert

ENERGETYKA

Bogdanka niebawem zdecyduje co zrobi z projektem energetycznym

(PULS BIZNESU/CIRE)

Do końca miesiąca zarząd Bogdanki zamierza podjąć decyzję w sprawie projektu energetycznego z GDF Suez – donosi „Puls Biznesu”. Bogdanka i Elektrownia Połaniec z grupy GDF Suez Energia Polska podpisały w maju list intencyjny w sprawie współpracy przy projekcie budowy elektrowni węglowej o mocy 500 MWe. Elektrownia miałby powstać 9 km od Łęcznej w miejscowości Stara Wieś na terenach należących GDF Suez. Właścicielem nowej elektrowni miałby być GdF, a Bogdanka kluczowym dostawcą paliwa.Dotychczas władze Bogdanki zapowiadały, że decyzji w sprawie inwestycji z GDF Suez należy się spodziewać dopiero pod koniec przyszłego roku, ale jak czytamy w „Pulsie Biznesu”, Bogdanka chce rozstrzygnąć kwestie związane z udziałem w tym przedsięwzięciu do końca października. Jak tłumaczy dziennik, alternatywą dla inwestycji z GDF Suez jest z punku widzenia lubelskiej kopalni budowa przez spółkę zależną Bogdanki – Łęczyńską Energetykę bloku o mocy 77 MWe i 69 MWt. – Projekt z GdF jest bardzo interesujący z punktu widzenia wolumenów, ale czekając na niego wstrzymujemy modernizację Łęczyńskiej Energetyki – mówi cytowany przez „PB” prezes Bogdanki Zbigniew Stopa.

Litwa apeluje o zmianę strategii bezpieczeństwa UE

(DEFENSENEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Litwa stojąca obecnie na czele prezydencji Unii Europejskiej apeluje o aktualizację strategii bezpieczeństwa Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa energetycznego i cybernetycznego. Wilno chce dodania wpisów o nowych realiach, słabnącym zaangażowaniu Amerykanów w Europie, spadających nakładach na obronność w budżetach krajów unijnych oraz nowych zagrożeniach dla NATO w sektorze energetycznym i w cyberprzestrzeni.

Kijów chce dalej zwiększać wydobycie gazu ziemnego

(UKRINFORM/SEBASTIAN CIASTOŃ)

Ukraina powinna zrobić wszystko by zwiększyć wydobycie krajowych złóż gazu – powiedział ukraiński prezydent, Wiktor Janukowycz w trakcie swojej wizyty roboczej w Doniecku. Według statystyk na które powołuje się ukraińska głowa państwa roczne zapotrzebowanie mieszkańców Ukrainy na błękitne paliwo wynosi obecnie 24 miliardy metrów sześciennych z czego 21 miliardów metrów sześciennych już teraz pokrywa wydobycie z krajowych złóż. Zdaniem Janukowycza zwiększenie krajowej produkcji pozwoli obniżyć ceny surowca oraz zapewnić częściową niezależność.

Litwa otrzymała odpowiedź Gazpromu

(LITHUANIA TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Litwini otrzymali ofertę zwrotna Gazpromu, z którym prowadzą negocjację na temat obniżki cen dostawy gazu w ramach obowiązującej umowy gazowej. Ministerstwo energetyki nie potwierdza tej informacji. Dziś w Sankt Petersburgu spotkają się minister energetyki Jarosław Niewierowicz i wicedyrektor Gazpromu Aleksander Miedwiediew. Litwini liczą na „rozsądną propozycję” ze strony Rosjan.

Chevron zawiesza prace w Rumunii

(UKRAINSKA ENERGETYKA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Amerykański Chevron zawiesił poszukiwania gazu łupkowego w północno-wschodniej Rumunii ze względu na protesty, które odbyły się w okolicy i w stołecznym mieście Bukareszcie. Władze lokalne wioski Pungesti znajdującej się w pobliżu wiertni Chevronu mają przeprowadzić lokalne referendum w sprawie zgody na wznowienie prac.

Rosja zainwestuje 1 bln dolarów w energetykę

(ITAR-TASS/SEBASTIAN CIASTOŃ)

W przeciągu najbliższych dziesięciu lat Rosja zainwestuje ponad 1 bilion dolarów w projekty o charakterze energetycznym – podaje agencja prasowa ITAR-TASS powołując się na słowa prezesa Global Energy, Igora Lobovsky’ego. W trakcie swojego przemówienia Lobovsky podkreślił konieczność inwestowania w sektor energii, chociażby ze względu na rosnące z roku na rok zużycie energii w krajach regionu Azji i Pacyfiku. Między innymi dlatego Rosja jako główny eksporter ropy i gazu zamierza skupić się na wdrażaniu projektów ze swoimi azjatyckimi partnerami. Według wyliczeń prezesa Global Energy,  wartość rosyjskich inwestycji w sektorze energii, będzie stanowić ponad połowę więcej niż wszystkie inwestycje kapitałowe w Kanadzie.

Gazprom odrzuca apel ENI w sprawie aktywistów Greenpeace

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Rosyjski gigant gazowy odrzucił apel dyrektora włoskiego ENI Paolo Scaroniego o interwencję w sprawie zatrzymanych w Murmańsku trzydziestu działaczy Greenpeace oskarżonych o piractwo. Aktywiści próbowali zablokować pracę jednej z arktycznych platform wiertniczych Gazpromu. Przedstawiciele firmy odpowiedzieli Scaroniemu, że nie mają wpływu na system sądowniczy Rosji i wszelkie apele odnośnie tzw. Arctic 30 należy kierować do rosyjskiego sądu. ENI jest jednym z głównych partnerów Gazpormu w europejskich projektach. Wchodzi m.in. w skład konsorcjum zarządzającego projektem gazociągu South Stream.

Turcja nie wprowadzi embarga na irańską ropę

(TODAYS ZAMAN/WOJCIECH JAKÓBIK)

Pomimo faktu, że Unia Europejska i Stany Zjednoczone wprowadziły ograniczenia importu ropy naftowej z Iranu, Turcja nie zamierza rezygnować z obecnego poziomu dostaw, ponieważ zagroziłoby to bezpieczeństwu energetycznemu kraju. Ankara importuje z Iranu 5 mln ton surowca dziennie. Pobiera także 10 mld m3 gazu ziemnego rocznie z tego kraju. Minister energetyki Taner Yildiz deklaruje, że nie zmniejszy importu a wręcz chciałaby importować więcej irańskiego gazu.

 

INFRASTRUKTURA

Prawie miliard złotych dla przedsiębiorców poszkodowanych przez nierzetelnych wykonawców

(www.gddkia.gov.pl)

Przedsiębiorcy, którym generalni wykonawcy nie zapłacili za wykonaną pracę, otrzymują należne pieniądze wprost od GDDKiA. Tylko do końca września Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wypłaciła poszkodowanym ponad 937 mln zł. Jednocześnie Generalna Dyrekcja odzyskuje pieniądze od generalnych wykonawców, na podstawie zwrotu zabezpieczenia należytego wykonania przez ubezpieczyciela oraz na podstawie potrąceń z bieżących płatności. 770,85 mln zł poszkodowani przedsiębiorcy otrzymali od GDDKIA w ramach solidarnej odpowiedzialności określonej Kodeksem Cywilnym, a pozostałe 166,42 mln zł zostały wypłacane na podstawie Ustawy z dnia 28 czerwca 2012 r. o spłacie niektórych niezaspokojonych należności.

Emisja obligacji PKP Energetyka – kolejny krok ku modernizacji polskich kolei

(www.pkpenergetyka.pl)

PKP Energetyka SA podpisała umowę z  BGK oraz ING Bankiem Śląskim na emisję obligacji o wartości 500 mln zł. Środki pozyskane w wyniku emisji zostaną przeznaczone na finansowanie programu modernizacji układów zasilania sieci trakcyjnej, co umożliwi poruszanie się pociągów z większą prędkością. Emisja obligacji przez PKP Energetyka jest jednym z elementów umożliwiających realizację przez spółkę programu modernizacji układów zasilania sieci trakcyjnej. Celem tego programu jest poprawa parametrów jakościowych zasilania w energię elektryczną sieci trakcyjnej. Inwestycje modernizacyjne w ramach projektu rozpoczęły się w 2012 r., a planowany termin ich ukończenia w roku 2015.

Wyjaśnienie

(www.transport.gov.pl)

W związku z pojawiającymi się w mediach informacjami odnośnie zamiarów wprowadzenia rozwiązania polegającego na uzależnieniu wysokości mandatów od wysokości zarobków kierowców informujemy, że w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej nie są prowadzone żadne prace mające na celu wprowadzenie takich rozwiązań.

Kongres Infrastruktury Polskiej

(www.rynek-kolejowy.pl)

W Warszawie odbył się Kongres Infrastruktury Polskiej organizowany przez TOR Wydawnictwo. Najważniejszym wydarzeniem sesji otwarcia było zaprezentowanie „Białej Księgi” polskiej infrastruktury. Kongres rozpoczęli Tadeusz Syryjczyk i Adrian Furgalski, którzy zaprezentowali „Białą Księgę Problemów Polskiej Infrastruktury”, przygotowaną przez stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury. – Stowarzyszenie zrzesza osoby z rynku, ze świata nauki, ekspertów związanych z branżą infrastrukturalną aby wypracować nić porozumienia. Widać bowiem, że w ostatnim czasie stosunki prawno-sądowe zdominowały partnerstwo – powiedział Tadeusz Syryjczyk, były minister transportu.

PKP PLK: 50 dużych projektów liniowych w kolejnej perspektywie budżetowej UE

(www.rynek-kolejowy.pl)

W PKP Polskich Liniach Kolejowych trwają prace nad 50 dużymi liniowymi projektami modernizacyjnymi, które mają zostać zrealizowane w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej – poinformował podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK. Każde z tych przedsięwzięć warte jest ponad miliard złotych, a największe – 2-3 mld zł. Prezes Paszkiewicz mówił m.in. na temat działań, jakie podjęto w spółce w celu sprawniejszego realizowania poszczególnych projektów. – Udało się zaprowadzić elementarny porządek w programie inwestycyjnym – zaznaczył szef PKP PLK.

Grendowicz: Przyjrzeliśmy się już ponad 100. projektom

Eksperci spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe przyjrzeli się już ponad 100 przedstawionym im projektom, jednak w zdecydowanej większości nie były to dobrze przygotowane przedsięwzięcia, przede wszystkim pod względem finansowym – poinformował podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej Mariusz Grendowicz, prezes PIR. – Czytając teksty o PIR, ma się wrażenie, że „gdzie diabeł nie może, to PIR pośle”. PIR będzie realizował taką misję, jaką mu przeznaczono, a główne elementy polityki są bardzo klarowne. Intencją i misją spółki jest pomoc w realizacji projektów poprzez zapewnienie „pierwszej” lub „ostatniej złotówki”.

PKP Cargo ma już Elektroniczny List Przewozowy
(www.pkp-cargo.eu)

PKP Cargo uruchomiło system Elektronicznego Listu Przewozowego, który pozwala zlecić usługę przez przeglądarkę internetową. Jest to pierwszy krok do zastąpienia w przyszłości papierowej dokumentacji przewozowej i około przewozowej wersją elektroniczną. PKP Cargo udostępniło klientom system elektronicznej obsługi listu przewozowego. Taka forma usług PKP Cargo jest dostępna na stronie internetowej przewoźnika www.pkp-cargo.eu. -Wdrożenie elektronicznego listu przewozowego rozpoczyna sukcesywny proces wymiany tradycyjnej dokumentacji, związanej z procesem przewozowym, na wersją elektroniczną – mówi Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo.

Obwodnica Kościerzyny coraz bliżej

(www.gddkia.gov.pl)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę obwodnicy Kościerzyny w ciągu drogi krajowej nr 20. Po wyłonieniu wykonawcy zostanie podpisana umowa na realizację przedsięwzięcia. Budowa będzie realizowana w systemie  „Projektuj i Buduj”. Obwodnica Kościerzyny (klasa drogi: GP – główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2+1 pasowym wyprowadzi ruchu tranzytowy z zatłoczonego centrum miasta. Ma to szczególne znaczenie w okresie wakacyjnym. Trasa ominie miasto od południa. Powstaną także cztery węzły drogowe, łączące główną arterię z drogami niższych kategorii:  „Kościerzyna Zachód”, „Kościerzyna Południe”, „Kościerzyna Wschód” oraz „Wieżyca”.

Nowy asfalt na ul. J.Ch. Szucha

(www.um.warszawa.pl)

Remont nawierzchni na ul.J.Ch. Szucha i początek remontu Trasy Armii Krajowej to najważniejsze roboty drogowe zaplanowane na nadchodzący weekend, 18-21 października. Zmienia się ul. J.Ch. Szucha. Zarząd Dróg Miejskich wymienia chodniki, buduje wydzieloną drogę rowerową, od nowa zostanie urządzona zieleń. Wymieniona będzie także nawierzchnia jezdni i te prace zaplanowano na najbliższą sobotę i niedzielę. Ulica zostanie zamknięta dla ruchu w piątek, 18 października o godz. 22.00 a ponownie otwarta w poniedziałek, 21 października o godz. 4.00. Proponowany objazd prowadzi ulicami: Al. Ujazdowskie – Bagatela – pl. Unii Lubelskiej.

Obwodnica Suwałk – odchudzona, ale tańsza

(www.gddkia.gov.pl)

Koncepcja programowa budowy obwodnicy Suwałk, jako fragmentu S 61- została przyjęta przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych w Warszawie. Wrześniowa uchwała KOPI nakłada jednak na projektantów obowiązek wprowadzenia kilku zmian w dokumentacji, co spowoduje przesunięcie na przełom I/II kwartału 2014 roku możliwości złożenia wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Najważniejszą i zarazem najbardziej czasochłonną zmianą jest rezygnacja z rezerwy terenu pod trzeci pas ruchu dla każdej z jezdni. Obwodnica Suwałk ma mieć 12,4 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę plus pas awaryjny (w sumie szerokość 9,5 m), pas rozdzielający 5 m.

Nowy most w Andrychowie jest przejezdny

(www.gddkia.gov.pl)

Oczekiwanym i obserwowanym w trakcie budowy nie tylko przez przechodniów, ale także przez ustawione kamery mostem w Andrychowie na rzece Wieprzówka, w ciągu drogi krajowej nr 52 można przejechać. Po usunięciu barier pierwsi kierowcy, którzy przejeżdżali mostem oznajmili otwarcie klaksonami zgromadzonym mieszkańcom. Ten most jest bardzo ważny dla mieszkańców Andrychowa. Budowa trwała w centrum miasta i tylko piesi mogli pokonać rzekę przechodząc kładką, kierowcy musieli korzystać z odległych objazdów.

Jest to także most szczególny, jak na razie jedyny taki w Polsce. Ma konstrukcję łukową, a jego ustrój niosący stanowi jeden łuk stalowy położony po przekątnej i płyta żelbetowa.

Nowe wiadukty na węźle Tczewska są koniecznością

(www.gddkia.gov.pl)

W odniesieniu do pytania postawionego w artykule w Kurierze Szczecińskim pod tytułem Tczewska dwa razy: „Po co więc stosunkowo niedawno remontowany wiadukt przeznaczony teraz do rozbiórki ?”, GDDKiA O/Szczecin informuje, iż pochodzący z lat 30 ubiegłego wieku wiadukt nad autostradą A6 w ciągu ulicy Tczewskiej był remontowany w latach 1999-2000. Konieczność remontu tego wiaduktu wynikała przede wszystkim z uszkodzeń spowodowanych przez pojazdy nienormatywne. Uszkodzenia zagrażały bezpieczeństwu i bez tego remontu dalsza eksploatacja tego obiektu nie byłaby możliwa. W wyniku prowadzonych wówczas prac została zwiększona skrajnia pionowa obiektu, co zabezpieczyło obiekt przed uszkodzeniami.

Nowa nawierzchnia na kolejnych kilometrach dróg krajowych w regionie

(www.gddkia.gov.pl)

Skończyły się już pierwsze remonty na drogach krajowych w woj. zachodniopomorskim. Łącznie w tym roku remonty obejmują 35 km dróg krajowych. Dzięki tym pracom poprawia się bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz komfort podróżowania zachodniopomorskimi drogami krajowymi. Na odcinku DK nr 6 Gorzebądz – Sianów zakończono już roboty przy nawierzchni, trwają prace przy poboczach. Jest to stosunkowo krótki odcinek (0,5 km), ale prace w tym miejscu obejmują również wzmocnienie nawierzchni specjalną siatką i wyrównanie nierówności podłużnych. Roboty zakończą się w przyszłym tygodniu. Kierowcy mogą już jeździć wyremontowanym skrzyżowaniem DK nr 11 i DK nr 20 w Szczecinku.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak