2.06.2014 ALERT

2 czerwca 2014, 10:11 Alert

ENERGETYKA

Przyszłość South Stream zależy od zmiany stosunku Rosji do Ukrainy

(AP/EURACTIV/TERESA WÓJCIK/NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Komisarz KE ds. energetyki Guenter Oettinger stwierdził, że przyszłość budowy gazociągu South Stream zależy od zmiany stosunku Rosji do Ukrainy. „Negocjacje w sprawie realizacji tego projektu wznowimy wtedy, gdy nasz rosyjski partner znów będzie przestrzegać prawa międzynarodowego i będzie gotowy do konstruktywnej współpracy na podstawie unijnych przepisów dotyczących energetyki” – powiedział Oetinger w wywiadzie dla niedzielnego wydania niemieckiej gazety Frankfurter Allgemeine Zeitung. Oettinger ocenił, że obecnie rozmowy z Rosją o kwestiach związanych z realizacją South Stream’u nie dadzą żadnego efektu z uwagi na sytuację na wschodzie Ukrainy oraz nieuznanie przez Kreml władz w Kijowie. Zdaniem ekspertów w Brukseli, obecna ożywiona kontynuacja prac przy realizacji bułgarskiego odcinka gazowej inwestycji Gazpromu musi być uznana za łamanie prawa UE, co wymaga ze strony KE odpowiednich konsekwencji. Zgodnie z projektem Gazpromu, gazociąg South Stream o długości 3,6 tys. km. ma powiązać Rosję z Europą zachodnią trasą biegnącą przez Bułgarię, Serbię, Węgry, Słowenię do Austrii. Koszt inwestycji ma wynosić około 16,5 mld euro. Gazprom oskarżył KE o stosowanie podwójnych standardów w sprawie South Stream. Firma przekonuje, że bułgarski odcinek rury nie będzie częścią unijnej infrastruktury, ponieważ przebiega po dnie Morza Czarnego. Tymczasem KE nie narzucała antymonopolowych regulacji unijnych przy podobnych projektach łączących gazociągi europejskie z północną Afryką (w Hiszpanii i Włoszech). Zasady ograniczające kontrolę Gazpromu nad rurą podważą zyski z realizacji tej inwestycji przez Rosjan.

Dziś decydujące rozmowy z Rosją w Brukseli

(REUTERS/AFP/TERESA WÓJCIK/GAZPROM/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dziś w Brukseli unijny komisarz ds. energii Unii Europejskiej Guenther Oettinger oraz przedstawiciele Ukrainy i Rosji spotkają się na kolejnych rozmowach w sprawie dostaw rosyjskiego gazu dla Kijowa.Tematem będzie przede wszystkim sporna cena gazu w kwietniu i maju. Kijów nie zgadza się na cenę, którą Moskwa znacznie podniosła (z 268,5 do 485,5 dol. za 1000 m3). Drugi temat rozmów, to sprawa przyszłych dostaw. Ukraiński premier Arsenij Jaceniuk obiecał, że Ukraina spłaci Rosji zadłużenie za gaz w ciągu dziesięciu dni, jeśli dziś osiągnięte zostanie porozumienie w sprawie warunków nowego kontraktu. Tymczasem Moskwa nadal grozi, że od jutra zakręci kurek gazu, jeśli Ukraina nie ureguluje zadłużenia wynoszącego miliardy dolarów. Kijów w ubiegły piątek przekazał 786 mln dol. tytułem spłaty długu. Premier Jaceniuk w wywiadzie dla niemieckiej telewizji ZDF powiedział, że „jeśli Rosja nie zechce nowego kontraktu, spotkamy się w sądzie arbitrażowym w Sztokholmie”. Kijów zamierza oskarżyć Moskwę o łamanie dwustronnej umowy handlowej, jeśli dziś nie zostanie osiągnięte rozstrzygające porozumienie. – Komisarz UE ds. energii Guenther Oettinger uzależnił w wywiadzie dla niedzielnego wydania „Frankfurter Allgemeine Zeitung” zgodę Brukseli na realizację planów budowy przez Gazprom gazociągu South Stream od postawy politycznej Rosji w kryzysie na Ukrainie – informuje PAP. Naftogaz wysłał Gazpromowi szkic zmian w umowie gazowej, w którym zawarte zostały propozycje zmiany ceny, wolumenu i innych warunków dostaw. Ukraińskie ministerstwo finansów poinformowało, że zamierza spłacić część długu gazowego wobec Gazpromu w najbliższych dniach po 3 czerwca. W tym celu sprzeda papiery wartościowe na kwotę 22,3 mld hrywien. Te środki zostaną przekazane Naftogazowi, który dzięki nim będzie mógł spłacić część zaległości za dostawy rosyjskiego surowca. Gazprom otrzyma ponad 2 mld dolarów za dostawy w pierwszym kwartale. Rosjanie zapowiedzieli, że dzięki wspomnianej spłacie 786 mln dol. przedłużają ultimatum wprowadzenia przedpłat za dostawy do 6 czerwca, o czym poinformował dziś dyrektor Gazpromu Aleksiej Miller. Przedpłaty zostaną wprowadzone, jeśli do tego czasu Ukraińcy nie spłacą całej zaległości za dostawy w pierwszym kwartale, które Gazprom wycenia na 2,237 mld dolarów. Jak informuje polska ambasada w Kijowie, pod koniec czerwca lub na początku lipca 2014 r. do stolicy Ukrainy przybędzie misja ekspercka Międzynarodowego Funduszu Walutowego w celu zbadania sytuacji gospodarczej w kraju. Od wyników misji eksperckiej uzależniane jest udzielenie Ukrainie drugiej transzy kredytu w wysokości około 1,4 mld dolarów. Te środki w części będą mogły zostać przeznaczone na spłatę zaległości wobec Gazpromu.

TPAO przejął udziały Totalu w Shach Deniz

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Turecki państwowy koncern naftowy TPAO w ostatni piątek podpisał z francuskim Total umowę o nabyciu 10 proc. udziałów w projekcie gazowym Shah Deniz II. Umowa o wartości  1.5 mld dol. została uroczyście podpisana w Stambule. Dzięki tej umowie udziały TPAO w Shach Deniz wzrosły do 19 proc. (poprzednio wynosiły 9 proc.). Do tego turecka BOTAS podpisała porozumienie z azerskim SOCAR-em w sprawie podniesienia wysokości tureckich udziałów w gazociągu TANAP. Udziały SOCAR wzrosną z 20 do 30 proc. Największe pole gazowe Azerbejdżanu, Shach Deniz jest eksploatowane przez konsorcjum w skład którego wchodzą m. in. BP, Statoil, SOCAR. Z pola Shah Deniz gaz jest wydobywany od 2006 r. Tamtejsze wydobycie gazu wynosi około 10 mld m. sześc. rocznie. Kolejny etap, Shah Deniz II, jest ważny dla Europy, jako alternatywa dla dostaw gazu z rosyjskiego Gazpromu. Oczekuje się, że wydobycie z II etapu wyniesie 16 mld m. sześc. gazu rocznie i rozpocznie się ok. 2019 roku.  Z tego 10 mld m. sześc. przeznaczonych ma być do gazociągu TAP dla Europy, w tym 6 mld m. sześc. dla Turcji. Turecki minister energetyki Taner Yildiz powiedział ostatnio, że dostawy gazu z Shah Deniz II przewidziane są od 2019 roku.

Novatek: prognoza wzrostu wydobycia gazu w 2014 r. po pożarze

(REUTERS/AFP/TERESA WÓJCIK)

Novatek, drugi po Gazpromie producent gazu w Rosji, ma wg najnowszej prognozy wydobywać mniej więcej połowę planowanego na 2014 r. wolumenu gazu. Jak poinformował w miniony piątek dyrektor finansowy rosyjskiego koncernu, jest to spowodowane pożarem w okolicach jednego ze złóż w ubiegłym miesiącu. Według niego, całkowita produkcja gazu w Novateku w b.r. wzrośnie od 2 do 3 proc. zamiast przewidywanego wzrostu o 7 – 8 proc. Niektórzy eksperci przewidują, że w czwartym kwartale b.r. firma przywróci normalną produkcję, a pożar nie będzie mieć żadnego wpływu na wydobycie w 2015 r. Jednakże faktem jest, że pożar, jaki wybuchł w kwietniu na polu gazowym Urengojskoje był dużym ciosem dla Novateku i poważnie zagroził planom dwukrotnego zwiększenia wydobycia do 2020 r.

Prawo stanów Płn. Karolina i Kalifornia zezwala na fracking

(RIGZONE/AP/TERESA WÓJCIK)

Parlamenty stanów Północna Karolina i Kalifornia przyjęły przepisy uniemożliwiające blokowanie szczelinowania hydraulicznego (tzw. fracking) na ich terytorium. W Północnej Karolinie oczekuje się na podpisanie przez gubernatora ustawy zezwalającej na stosowanie tej technologii na terytorium stanu.  Gubernator Pat McCrory jest gorącym zwolennikiem eksploatacji gazu i ropy ze złóż niekonwencjonalnych. W Kalifornii Senat po raz drugi w ciągu ostatnich dwóch lat odrzucił projekt ustawy o czasowym zakazie szczelinowania hydraulicznego. Wprawdzie zgodnie z przepisami gubernator Kalifornii Jerry Brown mógłby zakazać stosowania frackingu w trybie rozporządzenia, ale jest to bardzo mało prawdopodobne, po jego oświadczeniu, że ta technologia jest „bardzo cenna dla stanu, ponieważ o wiele bardziej korzystne jest dla Kalifornii wydobywanie u siebie ropy niż jej importowanie”. Zwolennicy szczelinowania hydraulicznego w obu stanach podkreślają korzyści z eksploatacji złóż łupków: tworzenie wielu miejsc pracy, dochody z podatków i niezależność energetyczną.

INFRASTRUKTURA

Przewozy Regionalne naruszyły prawa podróżnych – decyzja Prezesa UTK

(UTK)

Prezes UTK stwierdził naruszenie przez Przewozy Regionalne zakazu stosowania bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym, polegające na niewykonaniu obowiązku przewozu osób w zakresie podanym do publicznej wiadomości oraz niezapewnieniu podróżnym należytej obsługi. Pociąg interREGIO „Żubr” Warszawa Zachodnia-Białystok nie kursował 8 listopada 2013 r. mimo prowadzenia na tę relację sprzedaży biletów w kasach dworcowych i internetowym systemie sprzedaży biletów. Prezes UTK może nałożyć w takim przypadku karę pieniężną w wysokości do 2% rocznego przychodu przewoźnika, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym.

Trzynaste spotkanie Zespołu ds. stawek jednostkowych opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej

(UTK)

Odbyło się spotkanie poświęcone wyjaśnieniu przez PKP PLK wątpliwości i uwag zgłoszonych przez podmioty rynku kolejowego w pismach przedłożonych w ramach prowadzonego przez UTK postępowania administracyjnego na wniosek PKP PLK z 11 marca 2014 r., w sprawie zatwierdzenia stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2014/2015. Średnia planowana stawka jednostkowa opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej, obniżona zostanie w stosunku do aktualnie obowiązującego cennika o 0,1%, w tym dla pociągów towarowych o 1,7 %, a dla pociągów pasażerskich planowany jest wzrost o 2,8 %. PKP PLK planuje utrzymać obecny poziom stawek na kolejne trzy rozkłady jazdy pociągów.

Prezes UTK stwierdził naruszenie przez PKP PLK przepisów w zakresie nieuzasadnionego i długotrwałego stosowania „sygnałów zastępczych”

(UTK)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez PKP PLK przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii kolejowej nr 171 Dąbrowa Górnicza Towarowa – Panewnik. Nieprawidłowości polegały na niepodejmowaniu przez zarządcę działań naprawczych, których celem powinna być odbudowa i utrzymanie infrastruktury kolejowej w stanie zapewniającym bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, co powodowało konieczność prowadzenia ruchu pociągów po torach głównych, po niezorganizowanych drogach przebiegu, tj. w oparciu o tzw. sygnały zastępcze. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w terminie do 30 września 2014 r.

Decyzje prezesa UTK o wyłączeniu z eksploatacji pojazdów kolejowych

(UTK)

W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości podczas ubiegłotygodniowych kontroli, decyzjami administracyjnymi prezes Urzędu Transportu Kolejowego wyłączył z eksploatacji m.in. pojazdy trakcyjne oraz wagony, przedsiębiorców kolejowych: PKP Intercity S.A., CTL Logistics Sp. z o.o., PKP Cargo SA, DB Schenker Rail Polska SA, Karpiel Sp. z o.o. oraz PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Do najczęstszych nieprawidłowości należały: niezgodność utrzymania z Dokumentacją Systemu Utrzymania, niewykonywanie poszczególnych poziomów i czynności utrzymania, brak świadectw sprawności technicznej eksploatowanych pojazdów kolejowych oraz brak wymaganej dokumentacji związanej z procesem utrzymania pojazdów.

Prezes UTK stwierdził nieprawidłowości w zakresie utrzymania przez PKP PLK linii Lublin – Przeworsk

(UTK)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii nr 68 Lublin – Przeworsk. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, do 31 grudnia 2014 r. W trakcie przeprowadzonej kontroli stwierdzono nieprawidłowości w zakresie: czytelności i prawidłowości wskazań znaków kolejowych kilometrowych, hektometrowych i podłużnego pochylenia oraz usytuowania drzew i krzewów w bezpośrednim sąsiedztwie skrajni torów linii kolejowej. Wskazane nieprawidłowości prowadziły do powstawania bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Spotkanie w sprawie Jednostek Oceniających – 11 czerwca 2014 r.

(UTK)

W związku z prowadzonymi działaniami zmierzającymi do opracowania założeń ukierunkowanych na stworzenie systemu, którego celem będzie potwierdzanie kompetencji Jednostki Oceniającej, wymienionej w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 402/2013 z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 352/2009, Urząd Transportu Kolejowego razem z Polskim Centrum Akredytacji zaprasza na spotkanie poświęcone omówieniu wyżej wymienionych założeń. Spotkanie odbędzie się w dniu 11 czerwca 2014 r., o godz. 10.00 w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego przy ul. Chałubińskiego 4 w Warszawie. Planowany czas trwania spotkania ok. 2 godzin.

Informacja dla inwestorów i wykonawców inwestycji kolejowych

(UTK)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przypomina, że producent podsystemu albo jego upoważniony przedstawiciel, zarządca, przewoźnik kolejowy, dysponent, importer, wykonawca modernizacji, inwestor albo podmiot zamawiający, jest obowiązany przekazać prezesowi UTK informację o wszczęciu procedury weryfikacji WE podsystemu z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei w terminie 14 dni od dnia podpisania umowy z jednostką notyfikowaną. Jednocześnie prezes UTK zwraca uwagę, na konieczność upewnienia się przez podmiot zainteresowany uzyskaniem certyfikatu weryfikacji WE czy notyfikowane jednostki certyfikujące, z którymi podmiot zamierza zawrzeć umowę, posiadają uprawnienie do przeprowadzania weryfikacji WE w odniesieniu do danego podsystemu strukturalnego.

Kraków Airport Liderem Małopolski

(Port Lotniczy Kraków)

Krakowskie lotnisko zostało uhonorowane nagrodami Grand Prix i Lidera Inwestycji w plebiscycie Lidera Małopolski zorganizowanym przez „Dziennik Polski”. Krakowskie lotnisko zostało uhonorowane nagrodami Grand Prix i Lidera Inwestycji w plebiscycie Lidera Małopolski zorganizowanym przez „Dziennik Polski”. W plebiscycie zostały wyróżnione najlepsze firmy z Małopolski. Statuetki zostały wręczone podczas I Forum Przedsiębiorców, poświęconego wykorzystaniu środków unijnych. Kraków Airport został nominowany w dwóch z ośmiu kategorii: Lider Inwestycji oraz Lider Mecenatu. Dzięki głosom czytelników oraz kapituły plebiscytu krakowskie lotnisko otrzymało nagrodę Lidera Inwestycji. Dodatkowo Kraków Airport otrzymał Grand Prix.

Rozporządzenie MIR ws. warunków rozliczania czasu pracy członków załóg statków powietrznych

(ULC)

Zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 28 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków rozliczania czasu pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczych przy użyciu samolotu. Przepisy rozporządzenia regulują kwestie, które mają wpływ na ograniczenie czasu lotu i służby członka załogi statku powietrznego w przewozie lotniczym. Rozporządzenie określa maksymalny okres pełnienia czynności lotniczych w przypadku lotów z jednym pilotem oraz lotów medycznych w nagłych wypadkach. Rozporządzenie przewiduje, iż warunki rozliczania czasu pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu określone w niniejszym rozporządzeniu, stosuje się nie później, niż po upływie pełnego okresu rozliczeniowego następującego po dniu wejścia w życie rozporządzenia.

Radomskie lotnisko cywilne stało się faktem

(UM Radom)

Port Lotniczy Radom może już przyjmować cywilne statki powietrzne. Jest to możliwe dzięki dokonanemu przez Urząd Lotnictwa Cywilnego wpisowi do rejestru lotnisk cywilnych. Jednocześnie prezes Portu Lotniczego Radom Tomasz Siwak odebrał decyzję o zarządzaniu całością lotniska cywilno-wojskowego. Otrzymane dokumenty uprawniają zarządzającego do wykonywania operacji lotniczych przez statki powietrzne kodu A, B i C, w tym typu Boeing 737 czy Airbus A320. – Wiele lat ciężkiej pracy zakończyło się sukcesem. Otrzymaliśmy certyfikat lotniska użytku publicznego, a dzisiaj decyzję o tym, że spółka Port Lotniczy Radom stała się zarządzającym lotniskiem cywilno-wojskowym. Wojsko będzie korzystało z lotniska cywilnego na zasadach współużytkowania – powiedział Siwak.

Konsultacje on-line KE i EASA ws. zmian rozporządzenia 216/2008

(ULC)

Komisja Europejska opublikowała Mapę Drogową pt. „Policy initiative on aviation safety and a possible revision of Regulation (EC) No 216/2008 on common rules in the field of civil aviation and establishing a European Aviation Safety Agency” i jednocześnie wszczęła proces konsultacji on-line, w ramach którego zwraca się do zainteresowanych podmiotów o opinie i sugestie, które pomogą zidentyfikować mocne i słabe strony w obecnym systemie bezpieczeństwa lotniczego w UE. Umożliwi to dokonanie oceny pod kątem dalszej poprawy w zakresie bezpieczeństwa, konkurencyjności, ochrony środowiska i jakości usług lotniczych w UE. Ponadto celem konsultacji jest ocena, czy wyzwania określone obecnie przez KE są trafne i zgodne z dotychczas sygnalizowanymi przez branżę lotniczą opiniami, a także, czy podmioty z tego sektora wyrażają poparcie dla proponowanej przez Komisję linii zmian.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak