20.05.2014 ALERT

20 maja 2014, 10:56 Alert

Zachęcamy do wzięcia udziału w organizowanych przez firmę W4E szkoleniach otwartych z zakresu odnawialnych źródeł energii, które w szczególności skupiają się na energetyce wiatrowej i fotowoltaice.

„Pomiar wietrzności i analizy komputerowe jako niezbędne narzędzie do realizacji projektu wiatrowego”

20.05.2014 (Warszawa)

„Oddziaływanie elektrowni wiatrowych i fotowoltaicznych na środowisko – aspekty praktyczne, akceptacja społeczna i negocjacje z przeciwnikami inwestycji”
21.05.2014 (Warszawa)

„Inwestycja w fotowoltaikę – prawo, technika, projektowanie, użytkowanie”
szkolenie dwudniowe połączone z wyjazdem na lokalizację
6-7.06.2014

„Inwestycja w energetykę wiatrową – prawo, technika, projektowanie, użytkowanie”
szkolenie dwudniowe połączone z wyjazdem na lokalizację

ENERGETYKA

W sejmie robocza debata o projekcie ustawy łupkowej

(Kancelaria Sejmu)

Jutro w gmachu Sejmu sejmowa komisja nadzwyczajna ds. energetyki i surowców energetycznych z udziałem stron zainteresowanych oraz mediów będzie kontynuować prace nad projektem ustawy nowelizującej Prawo Geologiczne i Górnicze. Opozycja – PiS – zamierza zgłosić bardzo wiele poprawek do projektu rządowego, skierowanego po pierwszym czytaniu do dalszych prac legislacyjnych. Brak natomiast informacji, co do drugiego projektu rządowego, mianowicie propozycji ustawy regulującej system podatkowy dla węglowodorów. W planach komisji ds. finansów publicznych nie ma na razie terminu prac nad tym projektem.

Druga runda rozmów gazowych Rosja-KE-Ukraina

(ITAR TASS/REUTERS/TERESA WÓJCIK/UKRAINSKA ENERGETYKA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Komisarz ds. energii Guenther Oettinger zapowiedział wczoraj, że druga tura trójstronnych rozmów w sprawie gazu między Rosją, Ukrainą i Komisji Europejskiej odbędzie się w dniu 26 maja. Datę mają jeszcze potwierdzić strony ewentualnego spotkania. Potem odbędzie się kolejna, finalna runda negocjacji. Oettinger, jako miejsce rozmów zaproponował Berlin. Według niego, obecna cena za gaz z Rosji dla Ukrainy jest kontrowersyjna. Będzie ona jednym z tematów rozmów. Drugim problemem są źródła, z których Naftogaz może sfinansować zadłużenie za rosyjski gaz. Mogą to być pieniądze z Międzynarodowego Funduszu Walutowego i Unii Europejskiej – powiedział Oettinger. Jednak do tego należy stworzyć warunki gospodarcze i prawne. Pierwsze rozmowy trójstronne w sprawie ukraińskiego gazu z udziałem rosyjskiego ministra energetyki Aleksandra Nowaka, komisarza Oettingera i ministra energetyki Ukrainy Jurija Prodana odbyły się 2 maja w Warszawie. Wczoraj w Berlinie Nowak i Oettinger UE omówili przygotowania do drugiej rundy rozmów.  Rosjanie zadeklarowali, że są gotowi do rozmów o obniżce cen gazu jeśli Ukraina spłaci 2,237 mld dol. długu za dostawy z końca grudnia 2012 i z okresu styczeń-kwiecień 2014. Podkreśla, że cena $268,5/1000m3 nie wchodzi w grę, ponieważ była jednorazowym rabatem przydzielonym Kijowowi w pierwszym kwartale tego roku. Tymczasem przewodniczący Werchownej Rady Oleksandr Turczynow przekonuje, że jeśli Rosja zatrzyma dostawy gazu dla Ukrainy, jego kraj poradzi sobie, ponieważ zgodnie z zasadami prawa międzynarodowego Rosja nie może jednostronnie anulować kontraktu na dostawy nawet jeżeli trwa spór wokół niego. Turczynow podkreśla, że właśnie ze względu na nieuczciwe praktyki Rosji w ramach umowy gazowej sprawa została skierowana do Sądu Arbitrażowego. Tymczasem operator gazociągów słowackich Eustream poinformował, że rewersowe dostawy gazu ziemnego ze Słowacji na Ukrainę mogą zostaćuruchomione we wrześniu tego roku i mogą uwzględniać wolumen od 8 do 10 mld m3 rocznie. Ma to zależeć od spełnienia wymogów technicznych po obu stronach. W ramach obecnego porozumienia Słowacja wykorzysta nieużywany gazociąg niepodlegający kontroli Gazpromu, w przeciwieństwie do połączenia o większej przepustowości wykorzystywanego do tranzytu z Rosji. Ten manewr uspokoił Moskwę, która uznała, że uruchomienie mniejszego rewersu nie jest dla niej problemem, wbrew wcześniejszym deklaracjom, jakoby rewersy gazowe były niezgodne z prawem międzynarodowym. Słowacja otrzymała w tym roku rabat cenowy w ramach umowy gazowej z Rosją. Wg szacunków rosyjskiego koncernu Gazprom, wg stanu na 1 maja 2014 r. zadłużenie ukraińskiego koncernu Naftogaz za dostarczony w ciągu dwóch ostatnich miesięcy gaz ziemny wyniosło ponad 3,5 mld USD. Strona rosyjska poinformowała stronę ukraińską o możliwym wstrzymaniu z dniem 3 czerwca 2014 r. dostaw gazu ziemnego na Ukrainę w przypadku, jeżeli Naftogaz do dnia 2 czerwca 2014 r. nie przekaże przedpłaty z tytułu dostaw gazu w czerwcu w wysokości powyżej 1,6 mld dolarów. Równocześnie strona rosyjska poinformowała o gotowości przeprowadzenia pertraktacji z władzami Ukrainy na temat obniżenia cen gazu ziemnego pod warunkiem uregulowania przez NAK „Naftogaz Ukrainy” zadłużenia, które wg stanu na 1 kwietnia 2014 r. wyniosło 2,24 mld dolarów.

W Turcji aresztowano pięć osób, w związku z katastrofą w kopalni węgla

(BLOOMBERG/REUTERS/FOX NEWS/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj wieczorem prokuratura tureckiego miasta Soma poinformowała o aresztowaniu pięciu osób w tym dwóch z zarządu kopalni. Wobec tych osób prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie nieumyślnego spowodowania śmierci. Są wśród nich prezes spółki w Soma Dogru Ramadan oraz dyrektor kopalni Akin Celik. Procedury dochodzeniowe – jak poinformowano wczoraj, prowadzone są przeciwko 16 innym osobom. Trzy osoby zostały zwolnione przez sąd, ale kolejnych sześć wezwano do prokuratury. W samej kopalni prowadzone są badania mające na celu odtworzenie przebiegu zdarzeń, które doprowadziły do katastrofy górniczej w której zginęły setki osób. Eksperci mają też wyjaśnić stan warunków pracy i bezpieczeństwa w kopalni. Media, eksperci i sami górnicy zwracają uwagę na różne negatywne wydarzenia, które poprzedziły katastrofę, ale zostały zlekceważone przez kierownictwo kopalni i koncernu. Przedstawiciele Soma Holding tymczasem kategorycznie odrzucają wszelkie podejrzenia o zaniedbania. Dochodzenie prowadzi grupa 28 prokuratorów i ekspertów. Akcja ratunkowa została zakończona w ciągu 96 godzin po wypadku.

Mniejszy eksport gazu z Azerbejdżanu w 2014 r.

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

SOCAR poinformował, że w tym roku spadnie eksport gazu z Azerbejdżanu do Rosji. Dostawy do Rosji pochodzą ze złóż należących do tej firmy. Natomiast nie zmniejszą się dostawy gazu z Shach Deniz, gdzie koncern azerski współpracuje z firmami zagranicznymi, m.in. z BP i Statoil – powiedział agencji Reuters Kamal Abbasow, zastępca dyrektora działu eksportu SOCAR. Azerbejdżan zawiesił transport gazu do Rosji 13 stycznia z uwagi na prace remontowe przy przylegającej do gazociągu autostrady między Baku a granicą rosyjską. Gazociąg wciąż jeszcze jest nieczynny, ale SOCAR jest gotów wypełnić swoje zobowiązania – oświadczyli wczoraj przedstawiciele tego koncernu. Przed zamknięciem gazociągu dostawy do Rosji wynosiły 3 mln m. sześc. gazu dziennie.

UE kontynuuje rozmowy nt. Gazociągu Transkaspijskiego

(TREND/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem przewodniczącej Delegacji Unii Europejskiej do Azerbejdżanu budowa Gazociągu Transkaspijskiego pozwoli na uruchomienie dostaw surowca z Turkmenistanu, a przez to na dalszą dywersyfikację dostaw do Europy. Ramowe porozumienie ws. uruchomienia tranzytu turkmeńskiego gazu przez terytorium Turcji (planowany Gazociąg Transanatolijski – TANAP) zostało podpisane między Aszchabadem a Ankarą jeszcze w 2011 roku. Obecnie także Azerbejdżan wyraził zainteresowanie umożliwieniem tranzytu gazu z Turkmenistanu i innych krajów kaspijskich przez swoje terytorium. Problemem na drodze do realizacji inwestycji jest opór Rosji i Iranu wobec podejmowania jakichkolwiek projektów na Morzu Kaspijskim bez zgody wszystkich państw otaczających ten akwen.

Brak porozumienia Chiny-Rosja w Szanghaju

(FOX NEWS/BLOOMBERG/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK/WEDOMOSTI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Po rozmowach prezydenta Rosji Władimira Putina i Xi Jinpinga – prezydenta Chin – w Szanghaju okazało się, ze strony nie doszły do porozumienia. Chińczycy jeszcze wczoraj wieczorem godzili się wyłącznie na cenę taką, jak cena gazu od importerów z Azji centralnej, jednak zaoferowali przedpłaty lub korzystne kredyty dla Gazpromu przy budowie nowych gazociągów i rozwoju pól gazowych. Przy tym jednak podkreślali, że niebawem Chiny będą miały duże ofert LNG z Australii a następnie z USA. Rosja miałaby dostarczać Chinom 38 mld m. sześc. gazu rocznie, co stanowi 20 proc. dostaw do Europy. Jak zapowiada Gazprom – rozpoczęcie dostaw mogłoby nastąpić w 2019 r. We wspólnym oświadczeniu Chin i Rosji po rozmowach w Szanghaju znalazła się tylko jedna linijka poświęcona umowie gazowej. Strony mają dążyć do jak najszybszego uruchomienia dostaw surowca do Państwa Środka. Tego typu stanowiska pojawiają się od dekady – tyle trwa walka Rosjan o kontrakt z CNPC. Rosjanie domagali się przedpłaty w wysokości 25 mld dolarów na zabezpieczenie dostaw mających ruszyć za 5 lat. Chińczycy z tego względu odrzucili ofertę Rosjan, a także ponieważ liczyli na intratne udziały w projektach wydobywczych na terenie Syberii. Oprócz zdjęcia podatków z wydobycia surowców ze złóż gazu z których miałby pochodzić gaz dla Państwa Środka, Rosjanie zaoferowali Chińczykom wejście do projektu Władywostok LNG i dostawy surowca z tamtejszych złóż w cenie $512/1000m3 oferowanej obecnie Japończykom. Pekin miałby kupić przynajmniej 6 mln ton LNG rocznie, aby móc wejść do projektu. Choć w odpowiedzi Chińczycy zgodzili się na zniesienie ceł na gaz z Rosji, oferta wejścia do inwestycji nie zainteresowała ich, ponieważ Władywostok LNG ma problemy przez co zakłady skraplania gazu wchodzące w jego skład mają zostać uruchomione później niż pierwotnie zakładano – nie w 2018 a w 2020 roku. Poza tym Chiny kupują surowiec z Turkmenistanu prawie dwa razy taniej – ze względu na brak indeksacji ceny z ropą naftową w kontrakcie. Indeksacja (nie sama cena) jest głównym punktem sporu negocjatorów. Rosjanie nie uzyskali także zgody Chin na udział finansowy w budowie gazociągu niezbędnego do uruchomienia dostaw. Siła Syberii może kosztować od 22 do 30 mld dolarów. Mimo to przedstawiciele delegacji rosyjskiej cytowani przez dziennik Wiedomosti przekonują, że kontrakt może zostać podpisany w każdej chwili. Władimir Putin zostaje w Chinach do środy. Giełda zareagowała na wieści z Szanghaju. Wartość akcji Gazpromu spadła o 1,74 procent.

Francuzi sprzedadzą LNG z USA do Japonii

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Japońskie TEPCO kupi 270 tysięcy ton LNG rocznie od GDF Suez. Surowiec będzie pochodził z terminala eksportowego Cameron LNG w USA. Francuska firma przekonuje, że transakcja nie byłaby możliwa, gdyby nie rewolucja łupkowa w USA. Cameron LNG ma zapewnić 12 mln ton LNG rocznie. To jeden z sześciu projektów które uzyskały zgodę urzędów amerykańskich na eksport gazu skroplonego poza strefę wolnego handlu. Jednocześnie spadły ceny spotowe gazu skroplonego na azjatyckich giełdach (o 8 procent) do średniej $14,316/mmBtu. Spadek wynika z wysokich temperatur w zimie oraz zwiększającej się płynności rynku LNG dzięki otwarciu eksportu z krajów afrykańskich oraz dostawców z regionu Azji i Pacyfiku.

Brent dalej drogi. Amerykanie zwiększają siły w pobliżu Libii. Rozważają własny eksport

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Baryłka ropy naftowej Brent oscyluje wokół ceny $109  podczas gdy Amerykanie zwiększają ilość żołnierzy stacjonujących w Sycylii w razie potrzeby ewakuacji swoich obywateli z terytorium ogarniętej niepokojami Libii. Chaos w tym kraju wpływa na eksport libijskiej ropy, co przekłada się na wzrost ceny surowca na światowych giełdach. Chociaż Trypolis zapewnia, że dostawy są stabilne, w kraju wciąż trwają walki podważające pewność eksportu. Tymczasem Biały Dom rozważa uruchomienie własnego eksportu ropy naftowej. Średnia produkcja ropy naftowej w kwietniu wyniosła w USA 8,3 mln baryłek dziennie. To poziom najwyższy od marca 1988 roku. Do 2015 roku ma ona sięgnąć poziomu 9,2 mln baryłek dziennie. Część senatorów amerykańskich już lobbuje za zniesieniem zakazu eksportu węglowodorów ze Stanów.

INFRASTRUKTURA

Wybrano wykonawcę obwodnicy Nysy

(GDDKiA)

Opolski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na realizację budowy obwodnicy Nysy w ciągu dróg krajowych nr 46 i 41. W przetargu wystartowało 8 wykonawców. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm „Mota Engil” Kraków i „Himmel & Papesch” Opole. Wykonawca ten zaproponował realizację zadania za kwotę  307,440 mln zł dając na wykonane prace 10 lat gwarancji. Obwodnica ma być gotowa w 32 miesiące od dnia podpisania umowy. Zadanie zostanie zrealizowane będzie w systemie Projektuj& Buduj. Do 29 maja 2014 r. włącznie firmy startujące w przetargu mają czas na złożenie ewentualnych odwołań. Następnie wszystkie dokumenty przetargowe przesłane zostaną do kontroli do prezesa UZP.

Europa też dyskutuje o barierach drogowych

(Polski Kongres Drogowy)

Nie tylko w Polsce toczą się ożywione dyskusje na temat zasad stosowania drogowych barier ochronnych. Działająca w ramach Federacji Drogowej Unii Europejskiej (ERF) Grupa Robocza monitoruje implementację normy EN 1317 w krajach członkowskich. Rozpoczęta w lutym dyskusja będzie kontynuowana w czerwcu na kolejnym posiedzeniu Grupy. Grupa Robocza do spraw systemów ograniczających drogę (Road Restrain Systems) skupia ekspertów, reprezentujących producentów barier ochronnych, ciała certyfikujące i narodowe stowarzyszenia drogowe. Tematem dyskusji są zarówno warunki implementacji normy EN 1317 jak i inicjatywy ERF dla poprawy funkcjonowania rynku takich urządzeń. Podczas dotychczasowych prac, członkowie Grupy zwracali uwagę na powszechnie występujący w Europie brak kompetencji ciał certyfikujących, co wprowadza zaburzenia na rynku.

Kryzysowa lekcja budowlańców

(PZPB/wnp.pl)

Dwa lata głębokiego kryzysu w branży budowlanej powinno wystarczyć, aby uniknąć powielania dotychczasowych błędów. Jeśli nawet w wielu aspektach reguły rządzące rynkiem pozostają niekorzystne, to związane z tym ryzyko musi zostać odpowiednio wycenione i wkalkulowane w ofertę. O przyszłości branży budowlanej mówiono podczas debaty „Budownictwo. Nowa perspektywa, nowe strategie”, która odbyła się w ramach szóstego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Roman Wieczorek, wiceprezes wykonawczy zarządu Skanska AB Stokholm, podkreślił, że choć ostatnie siedem lat przyniosło przełom w rozwoju polskiej infrastruktury, to jednocześnie obnażyło niedojrzałość polskiego rynku budowlanego.

Dworzec Katowice Ligota zmieni swoje oblicze

(PKP SA)

Kompleksowa przebudowa wnętrz, otoczenia i remont elewacji oraz poprawa bezpieczeństwa i wprowadzenie usprawnień dla osób niepełnosprawnych – to tylko niektóre z celów przebudowy dworca Katowice Ligota. Polskie Koleje Państwowe SA rozstrzygnęły przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych. W przetargu oferty złożyło pięć podmiotów. Wygrała go firma Pol-Rem Sp. z o.o. z Myszkowa, która zmodernizuje budynek dworca Katowice Ligota za prawie 3 mln zł. W najbliższym czasie zostanie podpisana umowa z wykonawcą prac. Prace budowlane na dworcu rozpoczną się na przełomie II i III kwartału tego roku. Dzięki inwestycji, dworzec wraz z otoczeniem zostanie dostosowany do dzisiejszych standardów obsługi podróżnych.

Oświadczenie

(PKP SA)

W związku z publikacją Pulsu Biznesu z 15 maja 2014 r. pt. „PKP w sprawie Gdańskiego idą do prokuratury”, PKP SA wezwała firmę Marvipol do opublikowania przeprosin i zaprzestania dalszych naruszeń wobec spółki. W artykule dziennika pojawiły się nieprawdziwe zarzuty przedstawiciela Marvipolu dotyczące planowanej inwestycji przy Dworcu Gdańskim w Warszawie oraz rzekomych nieprawidłowości, których w postępowaniu na wybór inwestora dla tego projektu miały się dopuścić zarząd i dyrekcja PKP. Spółce zarzucono również, że osoba z jej otoczenia stara się tuszować wspomniane nieprawidłowości. W związku z nieprawdziwymi informacjami PKP SA wezwała Marvipol do opublikowania przeprosin na pierwszej stronie wydania dziennika Pulsu Biznesu oraz na głównej stronie jego portalu biznesowego.

Koleją szybciej nad ulicami Wrocławia

(PKP PLK)

Podróż będzie szybsza bo we Wrocławiu trwa największa modernizacja mostów i wiaduktów kolejowych na linii E 59 Wrocław – Poznań. Ponad ulicami miasta zmieniają się konstrukcje obiektów inżynieryjnych, tory i sieć trakcyjna. Dziesięć wiaduktów kolejowych przechodzi modernizację m.in. na ul. Grabiszyńskiej, Robotniczej, Strzegomskiej, Starogranicznej, Starogroblowej, Grobli Kozanowskiej, Osobowickiej. Nowe konstrukcje i układ torów uwzględniają potrzeby kolei i nowe założenia ruchu drogowego. Efektem prac będą m.in. lepsze rozwiązania torowe przy wjeździe do Wrocławia przez wiadukt nad ul. Grabiszyńską. Poszerzy się wiadukt nad ul. Starogroblową. Poszerzenie obiektu pozwoli na poprowadzenie dodatkowego pasa drogi i torowiska nowej linii tramwajowej.

EIC Premium (Pendolino) – status projektu

(PKP Intercity)

W związku z pojawiającymi się doniesieniami medialnymi dotyczącymi realizacji umowy z konsorcjum Alstom Konstal oraz Alstom Ferroviaria, PKP Intercity informuje, że obecnie nie rozważa możliwości zerwania kontraktu z producentem. Jednocześnie wyraża swoje zaniepokojenie utrzymującym się stanem faktycznym oraz oczekuje od dostawcy pociągów rzetelnych informacji na temat zaawansowania w realizacji projektu, w tym przede wszystkim terminu przekazania pierwszych ośmiu składów EMU 250 PKP (Pendolino). Zarząd PKP Intercity wezwał przedstawicieli konsorcjum na pilne spotkanie w tej sprawie. Ze względu na brak dostarczenia przez producenta pociągów zgodnych z zamówieniem w terminie określonym w umowie, przewoźnik rozpoczął procedurę naliczania kar. Wartość kar za czterotygodniową zwłokę w dostarczeniu 1 proc. wynosi 480 tys. euro.

PKP Cargo zrealizuje przewozy czołgów Leopard dla Wojska Polskiego

(PKP Cargo)

PKP Cargo przewiezie dla Wojska Polskiego 119 czołgów typu Leopard 2A4 oraz Leopard 2A5. To kolejna – po m.in. transporcie Pendolino dla PKP Intercity czy tzw. długiej szyny dla Grupy ArcelorMittal przesyłka nadzwyczajna realizowana przez PKP Cargo. Pierwsza partia – około 50 czołgów – w kilku transportach zostanie dostarczona do polskiej armii jeszcze w tym roku. Czołgi i osprzęt techniczny zostaną przetransportowane z Niemiec do Żagania na zachodzie Polski. Przewozy będą się odbywać w partiach po kilkanaście czołgów wraz ze sprzętem wsparcia i zabezpieczenia. Pierwsze czołgi przyjadą z Niemiec do Polski już 16 maja. Kompleksowy transport – zarówno na terenie Niemiec jak i Polski – PKP Cargo zrealizuje na wniosek Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk.

10. urodziny Wizz Air

(Katowice Airport)

Dziesięć lat temu linia lotnicza Wizz Air zainaugurowała swoją działalność operacyjną w Katowice Airport rejsem do Londynu-Luton. Jednocześnie był to pierwszy komercyjny rejs tego przewoźnika. Aktualnie Wizz Air jest największym regularnym przewoźnikiem oferującym loty z pyrzowickiego lotniska. Rocznie przewozi ok. 1,2 mln podróżnych z/do Pyrzowic, a jego Airbusy A320 wykonują prawie 8 tys. operacji startów i lądowań. Więcej o informacji o dziesięciu latach działalności Wizz Air w Katowice Airport można znaleźć we wpisie na naszym oficjalnym blogu.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak