21.03.2014 ALERT

21 marca 2014, 11:07 Alert

ENERGETYKA

Polskie aktywa RWE nie na sprzedaż

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Polska Grupa Energetyczna deklaruje zainteresowanie ewentualnym przejęciem elektroenergetycznych aktywów RWE w Polsce, ale szef polskiego oddziału niemieckiego koncernu stanowczo zaprzecza aby były one na sprzedaż – donosi „Rzeczpospolita”. Dziennik powołuje się na wypowiedź wiceprezesa PGE Dariusza Marca, który podczas posiedzenia sejmowej komisji skarbu państwa stwierdził, że Polska Grupa Energetyczna jest zainteresowana zakupem polskich aktywów RWE, jeśli te byłyby na sprzedaż. Tego typu deklaracje ze strony PGE pojawiały się już kilkakrotnie i za każdym razem ze strony polskich spółek RWE płynął sygnał, że nie są one na sprzedaż. Tak samo jest i tym razem. Cytowany przez „Rz” prezes RWE Polska Filip Thon stwierdza, że RWE AG nie ma planów sprzedaży RWE Polska i nie prowadzi żadnych rozmów w tym zakresie. Dziennik przypomina również lutową wypowiedź wiceprezes RWE Polska Janusz Moroza, który podkreślał, że polski rynek jest dla niemieckiego koncernu strategiczny.

Shell wycofał się z Krymu

(REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Koncern Shell ujawnił 19 marca, że zrezygnował z udziału w eksploatacji  morskiego złoża gazu na szelfie ukraińskim.  Jak powiedział rzecznik koncernu – decyzja została podjęta jeszcze w styczniu b.r., wtedy  Shell  wycofał się z negocjacji w sprawie umowy o podziale produkcji gazu z morskiego złoża Skifska na Morzu Czarnym. Koncern spodziewał się, że ta umowa zostanie podpisana w 2013 r., ale do podpisania nie doszło.  Pozostali partnerzy  konsorcjum wydobywczego  na złożu Skifska (ExxonMobil i dwie firmy rumuńskie)  nie informują o swoich zamiarach.  Shell nadal uczestniczy w innych projektach energetycznych na Ukrainie. Skifska, głównie pole gazowe na szelfie ukraińskim  oszacowano na 200 do 250 mld m. sześc. gazu. Planowano wydobycie na 5 mld m. sześc. rocznie. Obecnie pojawiły się informacje, że złoże Skifska przejmie Gazprom.

Ukraina zapłaci więcej za rosyjski gaz

(PLATTS/UPI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Rosjanie zdecydowali się nie przedłużać obniżki cen gazu w kontrakcie na dostawy na Ukrainę. Cokwartalnie negocjowana umowa zakładała w bieżącym kwartale cenę $268,5/1000 m3. Gazprom zdecydował, że w nowym okresie cena wyniesie $480/1000 m3, oficjalnie ze względu na rosnący dług Kijowa. Będzie to najwyższa cena za dostawy w Europie. Minister energetyki i przemysłu węglowego Ukrainy Jurij Prodan poinformował w czwartek, że jego kraj zgromadził w magazynach gazowych 7-8 mld m3 surowca. Dodał, że około 1 mld m3 tego surowca pochodzi od Czornomornaftogazu czyli krymskiej spółki-córki Naftogazu przejętej przez Rosjan. Prodan spodziewa się, że Rosja zacznie teraz wojnę ekonomiczną z Ukrainą. Dlatego apeluje do Unii Europejskiej o wsparcie w sektorze energetycznym. Ukraina nadal obejmuje prezydencję w Europejskiej Wspólnocie Energetycznej. Deklaruje silną wolę reformowania swojego sektora gazowego podług zasad antymonopolowych zapisanych w trzecim pakiecie energetycznym.

Litwa nie boi się gazowej wojny z Rosją

(LITHUANIAN TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem premiera Litwy Algirdasa Butkeviciusa uruchomienie terminalu LNG w Kłajpedzie sprawi, że ewentualna wojna gazowa z Rosją nie będzie miała wpływu na jego kraj. Dodaje, że poprzez obiekt mógłby płynąć także gaz dla innych krajów zagrożonych zakręceniem kurka przez Moskwę. Przyznaje jednak, iż pierwsze dostawy LNG z USA mogą trafić na Litwę najwcześniej pod koniec 2015 roku. W ostatnich dniach Wilno odwiedził wiceprezydent USA Joe Biden. Podczas spotkania z litewskimi władzami wspominał o możliwości liberalizacji eksportu gazu skroplonego z USA do Europy w celu zmniejszenia zależności krajów europejskich od gazu z Rosji. Terminal LNG w Kłajpedzie ma ruszyć w grudniu przyszłego roku.

Wojna gospodarcza z Rosja bardzo zaszkodziłaby Austrii

(AFP/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Wprowadzanie dalszych sankcji przeciwko Rosji może doprowadzić do nieporozumień miedzy krajami członkowskimi UE – uważają analitycy austriaccy. Austrii najbardziej zaszkodziłyby sankcje finansowe oraz energetyczne Chodzi o przewidywane sankcje „trzeciego etapu” ale .eksperci, rząd oraz różne grupy robocze zastanawiają się nad konsekwencjami i stratami dla austriackiej gospodarki  jeśli te sankcje trzeba będzie zastosować. Oceniają oni zgodnie, że sankcje „trzeciego etapu” oznaczają wojnę ekonomiczna z Rosją, wychodząc z założenia, że .każdy element  tej wojny zastosowany przez państwa UE spotka się ze skuteczną retorsją Rosji. Na podstawie równowagi eksportu i impoę rtu Austriacy  dochodzą do wniosku, że straty Rosji byłyby ogólne większe niż UE, ale ciężąr strat po stronie unijnej rozłożyłby się bardzo nierówno. Największe straty poniosłyby kraje najbardziej gospodarczo związane z Rosją. W tym  np. te, które są uzależnione od dostaw rosyjskiego gazu. Ale także te, których instytucje finansowe mają rozbudowane interesy z rosyjskim systemem bankowym. Austria należy do tej grupy krajów – ostrzegają eksperci – wojna gospodarcza z Rosją przyniosłaby duże straty gospodarce naddunajskiej.

Downing Street: Europa może zmniejszyć zależność od Rosji

(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z dokumentu brytyjskiego rządu wynika, że Europa ma w dyspozycji szereg narzędzi służących do uniezależnienia się od dostaw gazu. Do czerwca tego roku ma powstać specjalny raport Komisji Europejskiej na ten temat. Rząd brytyjski apeluje w dokumencie krążącym po europejskich gabinetach o stworzenie planu 25-letniego, który pozwoli na zmniejszenie zależności Europy od dostaw węglowodorów z Rosji. Jednocześnie stolice krajów Unii Europejskiej pracują nad nowymi sposobami skutecznej reakcji na kryzys na Ukrainie. Trwają rozmowy na najwyższym szczeblu na temat możliwości szybkiego uruchomienia eksportu LNG z USA do Europy. Ten temat ma zostać włączony do rozmów o umowie o transatlantyckim handlu i partnerstwie (TTIP). Londyn zaznacza, że gaz z Ameryki to tylko jedna z możliwych opcji. Ważne jest także własne wydobycie krajów UE, które powinno rosnąć wraz z rozwojem sektora niekonwencjonalnego.

Tajemnicze interesy kontra sankcje – Timczenko

(ITAR TASS/THE ECONOMIST/AP/WIKILEAKS/TERESA WÓJCIK)

Gienadij Timczenko dotychczasowy współwłaściciel firmy Gunvor Group Ltd znajdujący się na liście osób objętych sankcjami USA, na dzień przed ogłoszeniem tych sankcji ( tj. 19 marca) sprzedał cały swój pakiet – 44 akcji – drugiemu współwłaścicielowi Torbjörnowi Törnqvistowi, obywatelowi szwedzkiemu. Struktura właścicielska Gunvoru nie jest jawna, wg informacji firmy dotychczas współwłaściciele mieli po 44 proc. akcji, reszta należy do wyższej kadry pracowniczej, jako „akcje zaufania”. Według informacji ujawnionych przez Wikileaks pakiet akcji ma posiadać Putin, czemu strona rosyjska kilkakrotnie oficjalnie zaprzeczała. Gunvor jest zarejestrowany na Cyprze, siedzibę ma w Szwajcarii, w Genewie, jest światową firmą handlujacą ropą, a od niedawna także gazem i węglem. Gunvor ma również biura w Singapurze , na Bahamach i w Dubaju, a sieć przedstawicielstw na całym świecie. Inwestuje w infrastrukturę  przesyłową paliw, w terminale, magazyny i cysterny. Gunvar, jest czwartą na świecie firmą handlująca paliwami, po Glencore, Vitol i Trafigura. Rosnieft   za pośrednictwem tej firmy realizuje 30 – 40 proc. swojego importu. Według oficjalnych komuniktów rosyjskich Timczenko wycofał się zupełnie z Gunvoru. Nie wycofał się jednak z interesów. Jest nadal właścicielem Grupy Wołga, silnego funduszu inwestycyjnego obsługującego Gunvor, a zarejestrowanego w Luksemburgu. Jest też obecnie znaczącym akcjonariuszem rosyjskiego prywatnego koncernu paliwowego Novatek. Posiada ponad 23 proc. akcji koncernu i zasiada w Radzie Dyrektorów firmy.

Adriatycka gorączka naftowa  

(JUTARNIJ LIST ZAGRZEB/AP/TERESA WÓJCIK)

Pierwsi nafciarze przybyli do Chorwacji w poszukiwaniu „czarnego złota”  na dnie Adriatyku. W dalmatyńskiej Agencji Węglowodorów zgłosili się przedstawiciele – eksperci z 50 największych światowych firm paliwowych, aby rozpocząć formalności pozwalające na rozpoczęcie poszukiwań ropy i gazu w morskich złożach Adriatyku. Faktem jest, że te złoża nie są jeszcze wystarczająco rozpoznane i prace trzeba rozpocząć od dokumentacji geologicznej tego obszaru, przygotowanej przez chorwacki koncern naftowy INA oraz norweską firmę badawczą  Spectrum. Udostępnienie na dwa dni tej dokumentacji do „zapoznania się z jej zawartością” kosztuje 5 tys. euro. Dotychczas 12 firm paliwowych zmieściło się w terminarzu korzystania z dokumentacji do końca kwietnia. Nazwy firm są objęte tajemnica handlową. BiznesAlert dowiedział się, że przetarg na koncesje poszukiwawczo-wydobywcze zostanie ogłoszony 2 kwietnia i będzie otwarty przez 7 miesięcy. Do udziału w konkursie trzeba wykupić kolejną dokumentację. Dla celów poszukiwawczo-wydobywczych Adriatyk został podzielony na 29 bloków, każdy po 1,5 km. kw. Według oczekiwań władz chorwackich, umowy o badaniach i eksploatacji złóż węglowodorów adriatyckich będą podpisywane z firmami w marcu przyszłego roku. Prace poszukiwawcze mogłyby się rozpocząć niebawem po podpisaniu umowy.

Rosji starczy ropy do 2015 r.?

(WEDOMOSTI/TERESA WÓJCIK)

Obecnie eksploatowane zasoby ropy w Rosji starczą do 2015 r. – powiedział kilka dni temu mediom  minister zasobów naturalnych Rosji Jurij Trutniew. Dodał, że chodzi o złoża, których eksploatacja jest rentowna i które są zbadane oraz przygotowane do eksploatacji. Jak podkreślił –  jednym z najpoważniejszych obecnych problemów rosyjskiej branży naftowej jest ograniczona możliwość i skala inwestycji państwowych koniecznych dla poszukiwania i  rozpoczęcia eksploatacji nowych złóż ropy. Ograniczenia wynikają z oszczędności budżetowych i państwa, o wiele więcej można spodziewać się po sektorze prywatnym.

Cypryjski gaz może pomóc Europie

(PULS BIZNESU/CIRE)

Jak poinformował pb.pl, według Johna Koeniga, ambasadora USA na Cyprze, zjednoczenie wyspy umożliwiłoby uruchomienie dostaw gazu odkrytego u jej wybrzeży do Europy. Koenig uważa, że gaz z Cypru miałby być przesyłany do Turcji, a stamtąd do innych państw europejskich – czytamy w pb.pl. Serwis przypomina, że Turcja nie uznaje Cypru za suwerenny kraj. W 1974 roku wyspa została podzielona na uznany przez społeczność międzynarodową Cypr oraz północną część kontrolowaną przez Turcję.

Władze USA akceptują  eksport gazu do Meksyku 

(RIGZONE/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Władze  USA zgodziły się na budowę gazociągu z Teksasu do Meksyku oraz na eksport gazu tym gazociągiem. Jest to jeden z gotowych projektów eksportowych proponowanych przez amerykańskie firmy, które zdecydowały się na sprzedaż gazu łupkowego do Meksyku i innych krajów. Wniosek  w sprawie budowy i eksploatacji gazociągu do Meksyku został złożony w październiku ub.r. Jego graniczny punkt znajduje się po stronie amerykańskiej w hrabstwie Hidalgo w Teksasie, po stronie meksykańskiej – w mieście Reynosa w stanie Tamaulipas. Zdolność transportowa gazociągu wyniesie około 140 mln m. sześc. na dobę. Gazociąg zostanie przyłączony do meksykańskiego systemu przesyłu Pemex Pipeline i będzie dostarczał gaz do dużych meksykańskich elektrowni gazowych oraz do innych potencjalnych odbiorców przemysłowych.

INFRASTRUKTURA

PKP Cargo nagrodzone prestiżową nagrodą za giełdowy debiut roku 2013

(PKP Cargo)

PKP Cargo została uhonorowana prestiżową nagrodą Byki i Niedźwiedzie w kategorii „Debiut Roku 2013” przyznawaną przez redakcję dziennika „Parkiet”.  Jest to wyróżnienie za ubiegłoroczny sukces IPO spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Była to jedna z największych ofert publicznych w Polsce w 2013 r. oraz pierwsze, zakończone sukcesem uplasowanie oferty akcji narodowego kolejowego przewoźnika towarowego w Unii Europejskiej. IPO PKP Cargo było drugim pod względem wartości (ponad 1,4 mld zł) debiutem giełdowym na rynku w 2013 r. Spotkała się z ogromnym zainteresowaniem zarówno wśród inwestorów instytucjonalnych oraz indywidualnych.

Dworzec bez opóźnień

(UM Łódź)

Budowa dworca Łódź Fabryczna postępuje bez opóźnień. To największa realizacja tego typu w Polsce, efekt wielomiesięcznej pracy. Na jej terenie pracuje ponad 400 osób, obsługiwanych jest dziewięć dużych żurawi budowlanych. – Inwestycja wbrew opiniom niektórych radnych nie jest zagrożona. Wszystko realizowane jest zgodnie z przyjętym harmonogramem – podkreśliła prezydent Hanna Zdanowska. Budowa tunelu została podzielona na kilka odcinków – od ul. Niciarnianej do Kopcińskiego wykonano ok. 75% ścian szczelinowych oraz 90% płyty stropowej. Niedawno rozpoczęły się prace przy budowie płyty dennej w tunelu, jednocześnie trwają intensywne prace ziemne. Na odcinku od ul. Tramwajowej do stacji od kilku tygodni prowadzone są prace przy budowie ścian szczelinowych.

Stary Rynek do remontu

(UM Poznań)

Specjalny zespół urzędników pod wodzą Estrady Poznańskiej ma przygotować kompleksowe założenia dla przebudowy płyty Starego Rynku oraz okolicznych uliczek. Środki na inwestycje mają pochodzić z nowego rozdania środków unijnych. Dzisiaj płyta Starego Rynku jest mało przyjazna dla pieszych. Władze miasta chcą to zmienić, umożliwić to mają środki z nowego unijnego budżetu. Aby być przygotowanym do startowania po te pieniądze nad koncepcją przebudowy płyty Starego Rynku ma pracować powołany właśnie specjalny zespół. Na razie nie ma szacunków ile remont mógłby kosztować, wiadomo, że powinien on być zrealizowany do 2020 r., bo takie ramy ma nowy budżet europejski. Prace prawdopodobnie potrwałyby dłużej niż jeden rok.

W weekend część Jagiellońskiej zostanie bez tramwajów

(ZTM Warszawa)

Przez najbliższe dwa weekendy, czyli 22-23 oraz 29-30 marca, wyłączony z ruchu tramwajowego zostanie odcinek ul. Jagiellońskiej między ul. Ratuszową a rondem Starzyńskiego. Trzy linie tramwajowe zostaną skierowane na trasy objazdowe. W czasie prac torowych na trasy objazdowe zostaną skierowane linie: 6, 18 i 20. Linia 6 zamiast na rondzie Starzyńskiego skręcać w kierunku ul. Ratuszowej będzie skręcała w kierunku przeciwnym i będzie dojeżdżała do pętli Żerań FSO. Linia 18 nie będzie natomiast kursowała przez most Śląsko-Dąbrowski. Na pl. Bankowym pojedzie prosto ul. Andersa i przez Międzyparkową i most Gdański wróci na swoją trasę. Trasa linii 20 z kolei zostanie skrócona. Tramwaje będą kursowały jedynie na trasie z Boernerowa do Koła.

Nowy Bałtyk, nowy plac

(UM Poznań)

W czerwcu a najpóźniej we wrześniu ma ruszyć budowa biurowca w miejscu dawnego Bałtyku. Kiedy ten wyjątkowy budynek powstanie, pomiędzy nim a Concordią powstanie plac, o tym jak będzie urządzony i jaką funkcję będzie pełnił zdecydują publiczne debaty. Pracownia architektoniczna, holenderska MVRDV, przedstawiła już oficjalnie jak będzie wyglądał nowy Bałtyk. Schodkowa bryła szesnastokondygnacyjnego budynku będzie inna w zależności od perspektywy, a jego elewacja ma świadomie nawiązywać do Okrąglaka. Ten 16-piętrowy budynek stanie się dominantą i punktem orientacyjnym w centrum miasta. Budowa obiektu ma zacząć się w czerwcu, najdalej we wrześniu, tak że pierwsi goście wprowadzą się do niego na początku 2016 r.

Startują remonty ulic

(UM Łódź)

W nocy z piątku na sobotę zamknięte zostaną na czas remontu ulice: Warszawska, Zagajnikowa i Sporna. Prace na nich potrwają dwa miesiące. Remont ul. Inflanckiej rozpocznie się tydzień później. Na pierwszy ogień pójdzie północna nitka, na odcinku od ul. Łagiewnickiej do Zagajnikowej. – Najpierw musimy przygotować nitkę południową do ruchu dwukierunkowego – ustawić znaki, przygotować przystanki komunikacji miejskiej. Kiedy wszystko będzie gotowe, zamkniemy nitkę północną i ruszymy z remontem na przełomie marca i kwietnia – wyjaśniała Katarzyna Mikołajec, z-ca dyrektora ds. inwestycji i remontów w ZDiT. – Remont odcinka od Zagajnikowej i Strykowskiej rozpoczniemy po oddaniu ul. Zagajnikowej i Warszawskiej, czyli na początku czerwca. Ma być gotowy do końca sierpnia.

Zmiany na ul. Jaracza

(UM Łódź)

20 marca rozpoczął się remont ul. Jaracza od ul. Piotrkowskiej do ul. Wschodniej. Zgodnie z harmonogramem prac na ul. Piotrkowskiej Strabag przystąpi jednocześnie do przebudowy skrzyżowania z ul. Jaracza/Więckowskiego. Remont ul. Jaracza wymaga jej całkowitego zamknięcia na odcinku od ul. Wschodniej do Piotrkowskiej (z zachowaniem docelowych wjazdów do posesji). To oznacza również, że ul. Więckowskiego stanie się drogą bez wylotu od ul. Zachodniej do ul. Piotrkowskiej – na tym odcinku zostanie wprowadzony ruch dwukierunkowy. Taka organizacja ruchu ma zostać utrzymana do czerwca. Kierowcom jadącym ul. Jaracza w stronę ul. Piotrkowskiej zalecamy objazdy z wykorzystaniem ul. Kilińskiego lub ul. Wschodniej.

Wyłączenie zachodniej jezdni Wisłostrady

(UM Warszawa)

W nocy z piątku na sobotę (21/22 marca) z ruchu zostanie wyłączona zachodnia jezdnia Wisłostrady pod Trasą Łazienkowską. Budowniczowie nowych estakad muszą wyburzyć fragment łącznicy znajdujący się nad Wisłostradą. W sobotni poranek kierowcy jadący w kierunku Wilanowa wrócą już na właściwą jezdnię. Na czas wyburzania łącznicy, czyli od piątku, 21 marca od godz. 22.00 do soboty, 22 marca do godz. 5.00, wyłączona z ruchu zostanie zachodnia jezdnia Wisłostrady w rejonie węzła z Trasą Łazienkowską. Ruch w obydwu kierunkach zostanie przełożony na jezdnię wschodnią, gdzie będzie po jednym pasie w każdym kierunku. Taka zmiana pozwoli na bezpieczne wyburzenie znajdującego się nad Wisłostradą fragmentu łącznicy Ł24. Wykonawcą robót jest Strabag.

Zwiedzanie stacji Rondo Daszyńskiego – rejestracja zakończona

(UM Warszawa)

Zakończyła się już rejestracja osób, które zadeklarowały chęć zwiedzenia stacji Rondo Daszyńskiego w ramach Dni Otwartych na stacjach centralnego odcinka II linii metra.

Zaproszenia wraz z podaną godziną zwiedzania placu budowy zostaną przesłane drogą mailową do pierwszych 300 osób, które poprawnie wypełniły formularz zgłoszeniowy i przekazały swoje zgłoszenie do rejestracji. Niestety z uwagi na ograniczoną ilość miejsc, nie możemy zapewnić udziału w Dniu Otwartym wszystkim, którzy zadeklarowali chęć uczestnictwa w zwiedzaniu stacji Rondo Daszyńskiego. Zaproszenia zostaną przesłane najpóźniej do 26 marca 2014 r.

Przetarg na obwodnicę Leśnicy

(UM Wrocław)

21.03 ogłoszono przetarg ograniczony na budowę obwodnicy Leśnicy. – Zostanie on rozstrzygnięty po tym, jak wpłynie do nas pozytywna opinia Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska – mówi Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia. – Nie czekając jednak na tę decyzję, ogłaszamy go, bo chcemy pokazać, że bardzo nam zależy na tej drodze i dysponujemy odpowiednimi środkami finansowymi – dodał. Obwodnica jest warta 210 mln zł. Prezydent podkreślił, że miasto wypełniło wszystkie wymogi i wymagane procedury, aby pozytywną opinię uzyskać. – Poinformowaliśmy GDOŚ o naszych zamiarach, ale mamy kilka wyjść awaryjnych – podkreślił prezydent Dutkiewicz. Wcześniejsze ogłoszenie przetargu ma – według prezydenta – przyspieszyć realizację prac o około trzy miesiące.

Co dalej z Aleją Wielkiej Wyspy?

(UM Wrocław)

Jest orzeczenia SKO w sprawie decyzji środowiskowej dla Alei Wielkiej Wyspy. Samorządowe Kolegium Odwoławcze odrzuciło skargi złożone w tej sprawie przez stowarzyszenie Akcja Park Szczytnicki i utrzymało w mocy decyzję środowiskową zezwalającą na budowę drogi. Aleja Wielkiej Wyspy to pomysł nowego połączenia ulic Krakowskiej i Mickiewicza wraz z mostami przez Odrę i Oławę. Droga pozwoli odciążyć z ruchu zabytkowy most Zwierzyniecki i przebiegającą przez środek Parku Szczytnickiego ulicę Mickiewicza. Miasto od kilku lat pracuje nad projektem. Sprawa robi się coraz pilniejsza, ponieważ w związku z rozbudową Hali Stulecia i budową Afrykarium-Oceanarium we wrocławskim ogrodzie zoologicznym można spodziewać się rosnącego zainteresowania tym rejonem miasta.

Duże zmiany na pięciu ulicach

(UM Wrocław)

Do 24 marca drogowcy planują zainstalować nowe oznakowanie na pięciu ulicach. Niektóre zmienią status, na innych zmieni się organizacja ruchu. Większość zmian wprowadzana jest na wnioski rad osiedli. Na pierwszy ogień idzie ulica Duńska. Tam do jutra stanie kilka znaków zakazu parkowania, pojawią się praktycznie na całej długości ulicy. Chodzi głównie o to, aby zapobiec zostawianiu aut po obu stronach chodnika, by nie blokowały przejazdu.
Na zlecenie ZDiUM drogowcy do 24 marca mają zamontować też znak zakazu wyprzedzania na ulicy Pęgowskiej w Świniarach. W tym samym terminie na ulicy Olszewskiego (na odcinku od ul. Abramowicza do ul. Piramowicza) pojawią się znaki informujące o radarowej kontroli prędkości.

Wrocławski Rower Miejski: Nextbike wygrał przetarg

(UM Wrocław)

Za 497 tys. zł firma Nextbike (ta, która do tej pory zarządzała systemem Wrocławskiego Roweru Miejskiego) będzie przez cały najbliższy sezon dbać o wypożyczalnię jednośladów. Urząd Miejski właśnie rozstrzygnął przetarg. Ceny i zasady pozostają bez zmian. Sezon rowerowy rusza 1 kwietnia. Przypomnijmy. Przetarg obejmuje obsługę wypożyczalni, ale też usługi towarzyszące – typu konserwacja i naprawy sprzętu przez najbliższy sezon, który trwa od kwietnia do końca listopada 2014 roku. Miasto udostępni na potrzeby zwycięzcy przetargu 140 sztuk rowerów oraz 17 stacji rowerowych o pojemności 210 stojaków i 17 paneli.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak