24.01.2014 ALERT

24 stycznia 2014, 09:56 Alert

ENERGETYKA

Rusza kolejny przetarg na licencje poszukiwawcze w Wielkiej Brytanii

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Londyn oczekuje dużego zainteresowania kolejnymi licencjami na poszukiwania węglowodorów – tym razem na Morzu Północnym. W zeszłym roku uruchomiono 36 projektów offshore, które przyniosły zyski z podatków w wysokości 6,5 mld funtów. Sektor zatrudnia około 350 tysięcy ludzi, z czego 45 procent z nich to Szkoci. Jego rozwój ma zgodnie z planami Wielkiej Brytanii zmniejszyć jej zależność od importu surowców energetycznych.

Cuadrilla nie potrzebuje frackingu w Balcombe

(THE GUARDIAN/WOJCIECH JAKÓBIK)

Prace Cuadrilli w okolicach miejscowości Balcombe, gdzie odbywały się wielokrotnie protesty przeciwko zastosowaniu kontrowersyjnej metody hydraulicznego kruszenia, nie będą jej uwzględniać – informuje firma. Powodem jest geologia. W skałach łupkowych na terenie prac istnieją naturalne szczeliny i nie trzeba ich wykonywać poprzez wtłaczanie płynu do szczelinowania.

Bułgaria: Europa porzuciła przemysł

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Bułgarski minister gospodarki i energetyki Dragomir Stojnew ocenił, że Unia Europejska w dobie kryzysu wydaje dużo pieniędzy na ratowanie banków a coraz mniej na przemysł. Sofia opowiada się za reindustrializacją Europy. Częścią jej starań w tym zakresie według Stojnewa są plany rozbudowy elektrowni atomowej Kozłoduj. Jego wypowiedź padła podczas debaty „Reindustrializacja poprzez konkurencyjność” zorganizowanej przez Bułgarską Federację Konsumentów Energii Przemysłowej i inne organizacje zrzeszające przedstawicieli przemysłu.

INFRASTRUKTURA

Inspektor Budowlany potwierdza, że ViaTOLL jest montowany bezpiecznie

(www.gddkia.gov.pl)

Bramownice systemu viaTOLL ustawione na drogach krajowych województwa małopolskiego są bezpieczne dla ruchu drogowego. Potwierdził to Małopolski Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Krakowie. Małopolski inspektorat po analizie ekspertyz stwierdził, że nie budzi wątpliwości fakt, że urządzenia bezpieczeństwa ruchu – bramownice zamontowane na odcinkach dróg województwa małopolskiego nie powodują zagrożenia życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia bądź środowiska. Tym samym, jednoznacznie i ostatecznie potwierdzono, że są one bezpiecznie i właściwie użyte i zamontowane. Opinia MWINB w Krakowie została wydana w związku z zawiadomieniem Niemieckiego ITB, o możliwości nie spełniania wymagań jakościowych kształtowników wykorzystanych do bramownic viaTOLL.

Nowelizacja ustawy o lasach

(www.sejm.pl)

W drugim czytaniu posłowie zajęli się rządowym projektem nowelizacji ustawy o lasach. Głównym celem projektu jest ujednolicenie zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Projekt zakłada również, że w 2014 i 2015 r. LP wpłacą do budżetu państwa po 800 mln zł (razem – 1,6 mld zł). Część środków tj. 1,3 mld zł, ma być przeznaczona na budowę, przebudowę i modernizację dróg lokalnych. Projekt zakłada też, że w 2015 r. rząd, na wniosek ministra środowiska, będzie mógł zwolnić LP z wpłaty lub zezwolić na jej zmniejszenie.

Aktualna sytuacja w ruchu kolejowym (23 stycznia)

(www.pkpsa.pl)

Godz. 20:55 – Optymistyczne wieści od PKP PLK SA. Służby techniczne usunęły oblodzenie sieci trakcyjnej na całej długości linii kolejowej nr 272 od Kępna przez Ostrów do Poznania oraz na odcinku linii kolejowej nr 281 od Krotoszyna do Jarocina. Dzięki tym pracom ruch pociągów na tych liniach może być wznowiony. Godz. 20:15 – Komunikat PKP Intercity – przypomnienie. PKP Intercity wdrożyła uproszczoną procedurę rozpatrywania reklamacji pasażerów z opóźnionych pociągów: – Express Intercity – kursujących 20 i 21 stycznia br. – podniesiono wartość rekompensat z 50 na 100% w przypadku opóźnienia wynoszącego min. 2 godziny. – TLK – kursujących 20 i 21 stycznia br. i opóźnionych powyżej 5 godzin – rekompensata 100 % w formie nieodpłatnego biletu na przejazd dowolnym pociągiem PKP Intercity w komunikacji krajowej. – TLK – kursujących 20 i 21 stycznia br. i opóźnionych od 2 do 5 godzin – rekompensata 50% w formie bonu do wykorzystania przy zakupie kolejnego biletu na przejazd dowolnym pociągiem PKP Intercity w komunikacji krajowej.

Oświadczenie PKP SA w związku ze zdarzeniem na dworcu w Elblągu

(www.pkpsa.pl)

Spółka PKP SA, jako właściciel i zarządca dworca w Elblągu, przeanalizowała zdarzenie, które miało miejsce 21 stycznia 2014 r. i było związane z wyproszeniem jednego z pasażerów z terenu obiektu. Pracownicy firmy ochroniarskiej zachowali się niezgodnie z procedurami wynikającymi zarówno z umowy, jak i wewnętrznych regulacji PKP SA dotyczących obsługi podróżnych na dworcach należących do spółki. Dlatego PKP SA podjęła natychmiastowe działania polegające na: 1. Wypowiedzeniu umowy firmie ochroniarskiej obsługującej dworzec w Elblągu; 2. Przypomnieniu innym firmom ochroniarskim działającym na dworcach, o wymaganym przez PKP SA standardzie zachowania wobec pasażerów przez osoby chroniące obiekty dworcowe.

Ustawa zmieni zarządzanie drogami w mniejszych miastach

(www.pkd.org.pl)

Jeżeli Sejm uchwali zaproponowane przez prezydenta duże zmiany w funkcjonowaniu jednostek samorządowych, miasta nieposiadające praw powiatu będą mogły przejąć zarządzanie wszystkimi drogami (poza ekspresowymi) leżącymi w granicach miasta – w pewnych przypadkach nawet bez zgody dotychczasowych zarządców. Taki przepis znalazł się w firmowanym przez prezydenta RP projekcie ustawy „O współdziałaniu w samorządzie terytorialnym nas rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego oraz o zmianie niektórych ustaw”, który jesienią ub. r. wpłynął do Sejmu, a obecnie jest przedmiotem prac w komisjach. Jedną z tych zmienianych ustaw jest ustawa o drogach publicznych.

Ostrołęka walczy o obwodnicę, kolej i wały

(www.edroga.pl/ UM Ostrołęka)

Ostrołęka zgłosiła swoje propozycje do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. Samorząd miasta chce, by ministerstwo infrastruktury objęło analizą strategiczną oddziaływanie na środowisko zagadnień z dziedziny transportu i infrastruktury przeciwpowodziowej. Prezydent Janusz Kotowski zwrócił się do wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej o ujęcie w projekcie Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020 inwestycji istotnych dla funkcjonowania miasta, regionu i północno-wschodniej Polski. W liście zawarto trzy propozycje, w tym budowę obwodnicy Ostrołęki przebiegającej poza granicami miasta, przebudowę linii kolejowej Tłuszcz-Warszawa oraz budowę wałów przeciwpowodziowych wzdłuż rzek Narew i Omulew na terenie miasta i pow. ostrołęckiego.

Ruszyły przetargi na drogi w Tarnobrzegu

(www.edroga.pl/UM w Tarnobrzegu)

W Tarnobrzegu ogłoszono przetargi na remont dwudziestu ośmiu dróg. Jeszcze pod koniec 2013 r. tarnobrzeski magistrat otrzymał kilkanaście mln zł dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013 na remonty dróg gminnych, powiatowych, a także drogi wojewódzkiej nr 723. Dofinansowanie na drogi powiatowe wyniosło ponad 4,7 mln zł, na drogi gminne ponad 7 mln zł, a na drogę wojewódzką nr 723 – około 6 mln zł. Remont drogi wojewódzkiej nr 723 obejmie łącznie odcinek długości 8790 m. W ramach inwestycji wykonywane będą różnego rodzaju zadania od remontu elementów odwodnienia, chodników, poprzez zatoki autobusowe, remont skrzyżowania, aż po remont nawierzchni jezdni oraz plantowanie i obsiew trawami nasypów.

Apel o przebudowę drogi S3

(www.edroga.pl/UM Szczecin)

Prezydent Szczecina Piotr Krzystek poparł apel Stowarzyszenia Innowacyjna Polska w Kliniskach Wielkich dotyczący przebudowy drogi S3, wystosowany do ministra infrastruktury i rozwoju. Treść apelu dotyczy odcinka drogi S3 znajdującego się pomiędzy miejscowościami Rurka i Rzęśnica. Mowa tu o skrzyżowaniach w Kliniskach Wielkich i rozjeździe Chociwel DW 142, Wielgowo, Świnoujście. Ten odcinek jest jednym z najbardziej obciążonych ruchem fragmentem trasy S3, a także jednym z najbardziej narażonych na występowanie niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Tym samym, konieczne jest przebudowanie tych skrzyżowań na węzeł Kliniska i węzeł Rzęśnica, dzięki czemu dojdzie do poprawy  bezpieczeństwa na tym odcinku drogi.

Skanska wybuduje nowy terminal przylotowy w Pyrzowicach

(www.skanska.pl)

W czerwcu przyszłego roku gotowy będzie nowy terminal przylotowy Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Inwestycję, obejmującą również rozbudowę lotniskowego parkingu, zrealizuje Skanska. Wartość prac wyniesie ponad 53 mln zł brutto.

Inwestycja oznacza wzrost znaczenia katowickiego lotniska, które dzięki nowemu terminalowi będzie mogło obsłużyć nawet 6 mln pasażerów rocznie (obecnie 3,6 mln).

Hala przylotów z bagażownią, którą wybuduje Skanska, będzie już trzecim terminalem w Pyrzowicach. Nowy terminal przejmie z obu istniejących terminali wszystkie przyloty. Nowa hala wraz z bagażownią będą oddzielnym 1-kondygnacyjnym budynkiem o pow. użytkowej prawie 7 tys. mkw.

WiFi i multimedia dla pasażerów PKP Intercity od T-Mobile

(www.intercity.pl)

Jeszcze w tym roku pierwsi klienci PKP Intercity będą mieli dostęp do WiFi, filmów i gier. Usługa świadczona przez T-Mobile będzie dostępna na najbardziej popularnych trasach krajowych oraz międzynarodowych. Zastosowana technologia i skala projektu wyznaczają nowy standard na rynku przewozów pasażerskich. Kontrakt podpisany przez narodowego przewoźnika kolejowego i T-Mobile zapewni pasażerom PKP Intercity dostęp do WiFi, 40 filmów, 15 seriali, 10 bajek oraz gier na pokładzie pociągów Intercity. Co miesiąc 10% treści multimedialnych będzie się zmieniać. W sumie T-Mobile umożliwi dostęp do usług w 300 wagonach, które znajdą się w pociągach kursujących po najbardziej popularnych krajowych i międzynarodowych trasach.

Marcin Celejewski zastąpił Janusza Malinowskiego na stanowisku prezesa PKP Intercity

(www.intercity.pl)

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy odwołało Janusza Malinowskiego  z funkcji prezesa PKP Intercity, powołując na to stanowisko Marcina Celejewskiego, dotychczasowego członka zarządu ds. handlowych. Członkiem zarządu ds. finansowych pozostaje Paweł Hordyński. Marcin Celejewski ukończył zarządzanie i marketing w SGH w Warszawie. Był m.in. dyrektorem w PLL LOT w Warszawie, gdzie tworzył strategię ofertową. Odpowiadał również za zarządzanie i wyniki finansowe PLL LOT w Portugalii i Hiszpanii. Jako menadżer marketingu i sprzedaży w Qatar Executive (Qatar Airways) opracował i wdrażał strategię handlową nowego podmiotu na rynku. Janusz Malinowski stanowisko prezesa w PKP Intercity objął w marcu 2011 r.

Kolejowa makieta PKP CARGO wylicytowana na rzecz 22. finału WOŚP za 25 tys. zł

(www.pkp-cargo.pl)

Aż 25 000 zł zapłaci zwycięzca aukcji na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, do kolekcji którego trafi unikatowa, ogromna makieta kolejowa wystawiona na aukcję przez PKP Cargo SA. Kolejowy przewoźnik już po raz trzeci przyłączył się do wielkiej akcji WOŚP, wspierając tegoroczną edycję Orkiestry Jurka Owsiaka. Aukcja wywindowała cenę makiety do 25 210,00 zł. W aukcji, w ciągu miesiąca jej trwania, wzięło udział 21 osób. Ostateczna dogrywka odbyła się w dwóch ostatnich dniach. Po zaksięgowaniu kwoty na koncie WOŚP kolejowe miasteczko z centrali PKP Cargo w Warszawie zostanie przetransportowane do szczęśliwego zwycięzcy aukcji.

Mijanka Werbkowice LHS oddana do eksploatacji

(www.lhs.com.pl)

Zakończony został I etap inwestycji pn. „Przebudowa urządzeń srk mijanki Werbkowice LHS i Miączyn LHS”. Uruchomione zostały nowoczesne komputerowe urządzenia zabudowane na mijance Werbkowice LHS oraz włączone do Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Zamość Bortatycze LHS. Odbiór zabudowanych urządzeń poprzedzony został licznymi jazdami próbnymi w celu sprawdzenia poprawności działania urządzeń systemu MOR-3, w tym poprawność przesyłu danych na urządzenia srk, które zapewniają pełną kontrolę jazdy pociągu oraz niezajętości torów i rozjazdów. W wyniku włączenia mijanki Werbkowice LHS do LCS zlikwidowano nastawnię, a zdalną obsługę przejął dyżurny ruchu w Zamościu Bortatyczach LHS.

Mijanka Werbkowice LHS i Miączyn LHS włączone do Lokalnego Centrum Sterowania

(www.lhs.com.pl)

Kolejne etapy realizowanej przez PKP LHS inwestycji pn. „Przebudowa urządzeń srk mijanki Werbkowice LHS i Miączyn LHS” zostały zakończone. Uruchomione zostały nowoczesne komputerowe urządzenia zabudowane na mijance Werbkowice LHS i Miączyn LHS oraz włączone do Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Zamość Bortatycze LHS. Dla spółki to kolejny etap podnoszenia poziomu bezpieczeństwa i zwiększenia efektywności wykorzystania posiadanej infrastruktury. W ub. tygodniu zakończył się pierwszy etap inwestycji, w ramach którego uruchomione zostały komputerowe urządzenia zabudowane na mijane Werbkowice LHS i włączone do zdalnego sterowania. Zdalna obsługa obu mijanek odbywa się już z Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Zamość Bortatycze LHS.

Mniej utrudnień w ruchu pociągów

(www.przewozyregionalne.pl)

W związku z usunięciem oblodzeń sieci trakcyjnej na wielu trasach ruch pociągów odbywa się już bez większych zakłóceń. W dalszym ciągu z utrudnieniami muszą liczyć się korzystający z kolei w rejonie Ostrowa Wlkp. Prognozy meteorologiczne na najbliższe godziny dla tej części Wielkopolski są jednak korzystne. Pociągi elektryczne powróciły na linię Ostrów Wlkp. – Jarocin – Poznań. Usunięte zostały również następstwa niekorzystnych warunków atmosferycznych, które przez ostatnie dni utrzymywały się w Świętokrzyskiem. W dalszym ciągu utrudnienia występują na trasach z Ostrowa Wlkp. do: Grabowna Wielkiego, Słupi i Sieradza, a także na trasie Grabowno Wielkie – Krotoszyn – Jarocin.

Wzajemne honorowanie biletów KM i PR na odc. W-wa Wschodnia-Skierniewice od 1 lutego

(www.mazowieckie.com.pl)

W związku z modernizacją infrastruktury kolejowej przez PKP PLK SA na odcinku Radziwiłłów Maz. – Żyrardów, od 1 lutego 2014 r. do odwołania, na odcinku Warszawa Wschodnia – Skierniewice nadal będzie obowiązywać wzajemne honorowanie biletów w pociągach spółek „Koleje Mazowieckie-KM” i ”Przewozy Regionalne”, tj.: w pociągach uruchamianych przez: 1) KM – honorowane będą wszystkie ważne bilety, wydane na przejazdy pociągami PR; 2) PR – honorowane będą wszystkie ważne bilety, określone w Taryfie przewozowej „Kolei Mazowieckich-KM”.

Sześć firm zainteresowanych budową trasy na Tarchomin

(www.ztm.waw.pl)

Otwarto oferty w przetargu na budowę trasy tramwajowej na Tarchomin, od Trasy mostu Marii Skłodowskiej-Curie do pętli przy ul. Mehoffera. Spółka Tramwaje Warszawskie wybierze najkorzystniejszą w  ciągu najbliższych trzech tygodni. Wykonawca, z którym zostanie zawarta umowa, zbuduje trasę tramwajową (o długości ok. 4500 m toru pojedynczego MTP) w ciągu ul. Światowida i ul. Projektowanej,  na odcinku od trasy mostu Marii Skłodowskiej-Curie do pętli Mehoffera, wraz podstacją trakcyjną i niezbędną infrastrukturą drogową. Zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia kwotę 86 100 000 zł (brutto).

Podczas mrozu ogrzejesz się przy koksowniku

(www.um.warszawa.pl)

Zima choć późno, ale pokazała swe mroźne oblicze. Na ulicach Warszawy pojawiły się więc koksowniki. Będzie się można przy nich ogrzać w 20 punktach miasta. W pierwszym etapie akcji koksowniki staną w tych lokalizacjach, gdzie koncentruje się największy ruch mieszkańców, czyli w sąsiedztwie przystanków, na których zatrzymuje się duża liczba autobusów i tramwajów wielu linii. Kosze staną także na najczęściej używanych stacjach PKP, które są miejscami przesiadek w drodze z i do Warszawy. Słowem w miejscach, gdzie czekając na komunikację można zmarznąć. Każdy kosz pomieści około 10 kg koksu wraz z podpałką, w zależności od pogody tzn. siły wiatru i intensywności opadów, może się on palić około 8 godzin. Koks będzie uzupełniany średnio 3 razy.

Związki ostrzegają przed upadkiem Przewozów Regionalnych

(www.rynek-kolejowy.pl/FZZP PKP))

– Od kilku lat Przewozy Regionalne znajdują się w poważnym kryzysie. Właściciele spółki nie są w stanie porozumieć się co do jej przyszłości. Kilku marszałków postanowiło uruchomić swoje spółki obsługujące lokalne przewozy pasażerskie w swoich województwach. Kolejne mają zostać uruchomione w tym i przyszłym roku. Odpowiedzialność za sytuację w przewozach pasażerskich ponosi rząd – twierdzą związkowcy. – Domagamy się określenia przyszłości Przewozów Regionalnych. Pracownicy nie wiedzą co ich czeka w ciągu najbliższych miesięcy nie mówiąc już o latach – podkreśla Stanisław Stolorz, przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Pracowników PKP.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak