25.02.2014 ALERT

25 lutego 2014, 10:08 Alert

ENERGETYKA

Sytuacja na Ukrainie ważna dla perspektyw Gazociągu Południowego

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Zastępca szefa Sekretariatu Wspólnoty Energetycznej ds. Europy Południowowschodniej Dirk Buschle (Austria) w wywiadzie dla portalu EurActiv i agencji Beta powiedział, że porozumienie Brukseli ze stroną rosyjską w sprawie w świetle przepisów europejskich South Streamu jest możliwe. W uproszczeniu może ono polegać na niestosowaniu wobec tego gazociągu takiej procedury, jaka na podstawie tych przepisów była zastosowana wobec Gazociągu Transadriatyckiego (TAP).  Jednakże – podkreślił Buschle koniecznie należy brać pod uwagę szerszy polityczny kontekst sytuacji tej inwestycji Gazpromu. Trudno obecnie ocenić, na ile sytuacja na Ukrainie jest istotna dla South Streamu, ale z całą pewnością wydarzenia na Ukrainie są ważną elementem politycznych realiów, które będą wpływać na negocjacje w sprawie Gazociągu Południowego. Ten projekt jest zgodny z interesem kilku krajów – powiedział Buschle, ale ważne są też poszanowanie przepisów europejskich oraz względów politycznych. Przedstawicie Wspólnoty Energetycznej nie uczestniczą w grupie roboczej powołanej przez KE oraz Gazprom zajmującej się „technicznymi i prawnymi problemami Gazociągu Południowego”.

Europejska Wspólnota Energetyczna skarży się na Serbię

(EUROPEJSKA WSPÓLNOTA ENERGETYCZNA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Sekretariat EWE wystosował opinię w sprawie przeciwko Serbii związanej z porażką w implementacji przez ten kraj zasad antymonopolowych dla sektora gazowego. Serbowie nadal nie doprowadzili do rozdziału właścicielskiego (unbundling) firm zarządzających gazociągami i dystrybucją gazu.  Mają teraz dwa miesiące na usunięcie problemu. Obecnie na terenie Serbii funkcjonują dwaj operatorzy systemu przesyłu gazu (GTS) – Srbijagas i Yugorosgaz. Obie nie spełniają wymogów unbundlingu.

USA: prognoza produkcji ropy w 2014 r. skorygowana w dół

(EIA/WSJ/TERESA WÓJCIK)

Urząd Informacji Energetycznej USA ( Energy Information Administration – EIA) zrewidował w dół prognozy produkcji ropy naftowej w Stanach Zjednoczonych w 2014 r. Szacuje się, że produkcja ta wyniesie do 8,4 mln baryłek dziennie, co stanowi około 100 tys. baryłek dziennie mniej niż pierwotnie przewidywano, Reuters poinformował. Nieco niższa będzie też produkcja w 2015 r. Przyczyną są wyjątkowo złe warunki pogodowe tej zimy, które uniemożliwiły wykonanie zaplanowanej liczby odwiertów wydobywczych. Mimo tej prognozy, jest możliwe, że początkowy spadek wydobycia zostanie zrekompensowany dzięki przygotowywanym innowacjom technologicznym stosowanym przy wykonywaniu odwiertów na lądzie. Prognozie korygującej w dół wydobycie ropy towarzyszy nowa prognoza popytu zakładająca korektę w górę na 2014 r. Zapotrzebowanie ma wynieść 18,9 mln baryłek dziennie, zamiast wcześniej przewidzianych 18,88 mln baryłek.

Surowce energetyczne – kluczowy towar w handlu USA

(EIA/TERESA WÓJCIK)

Wzrost produkcji surowców energetycznych w USA, zwłaszcza ropy i gazu z łupków, doprowadziły do istotnych zmian w obrotach handlowych. W 2013 r. wartość eksportu paliw energetycznych wzrosła o 8 proc. w stosunku do 2012 r., natomiast wartość importu tych paliw spadła o 11 proc.. Biorąc pod uwagę bardzo istotną rolę paliw energetycznych w bilansie handlowym USA, ta zmiana zmniejszyła całkowity deficyt handlowy USA w 2013 r. do najniższego poziomu od czterech lat.

W 2013 r. wartość importu netto surowców energetycznych w USA wyniosła o 19 proc. mniej niż w 2012 r., spadając z 304 mld dol. do 246 mld dol. Wartość tego importu netto w całkowitym bilansie energetycznym Stanów Zjednoczonych zmniejszyła się z 30 proc. w 2006 r. do poniżej 20 proc. w 2012 r. Zwiększanie produkcji ropy i gazu z łupków to podstawowa przyczyna tej korzystnej zmiany, prognozy przewidują, że udział importu surowców energetycznych będzie się nadal szybko zmniejszał – do 6 proc. w 2020 r. i 3 proc. w 2035 r.

Zwiększenie wydobycia ropy i gazu ziemnego ze złóż niekonwencjonalnych spowoduje znaczące zwiększenie amerykańskiego eksportu własnych gazu, ropy i produktów rafinacji ( np. oleju napędowego do Europy).

Japonia rezygnuje z dostaw LNG z Kataru. Szansa dla pozostałych klientów

(ENERGY TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem dziennikarzy miesięcznika Global LNG fakt, że Japonia rezygnuje z importu gazu skroplonego z Kataru sprawi, że ceny surowca oferowanego przez ten arabski kraj spadną, co sprowokuje jego klientów w innych częściach globu do walki o niższe ceny. Japończycy są największymi importerami LNG na świecie. Powodem była rezygnacja z energii atomowej po katastrofie w Fukushimie. Teraz jednak Tokio zamierza wrócić do energetyki jądrowej, dlatego zmniejszy zakupy gazu skroplonego. Jednym z klientów Kataru jest polskie PGNiG. Komentatorzy wskazują, że cena oferowana w umowie gazowej z tym krajem jest niekonkurencyjna w stosunku do propozycji rosyjskiej.

INFRASTRUKTURA

Umowa na dokończenie S5 odc. Kaczkowo-Korzeńsko podpisana

(GDDKiA)

Nowy wykonawca firma Budimex SA dokończy budowę S5 Poznań – Wrocław, odc. Kaczkowo –Korzeńsko. Droga ma być oddana do ruchu w planowanym terminie 6 miesięcy od rozpoczęcia prac. Po tym, jak pierwotny wykonawca inwestycji, firma Alpine Bau GmBH, przestał wywiązywać się ze zobowiązań kontraktowych, GDDKiA odstąpiła w czerwcu 2013 r. od umowy na realizację tej inwestycji. Na podstawie inwentaryzacji wcześniej wykonanych robót Oddział zlecił wykonanie prac zabezpieczających budowę przed zimą. Ogłoszono przetarg i wybrano wykonawcę, firmę Budimex SA. Wartość umowy to ponad 244 mln zł. Kierowcy będą mogli korzystać z ponad 29-km odc. S5 pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem po 6 miesiącach od rozpoczęcia prac.

Kolejny etap dialogu z branżą budowlaną rozpoczęty

(GDDKiA)

Odbyło się kolejne spotkanie GDDKiA z nowymi przedstawicielami branży budowlanej. Spotkanie było kontynuacją cyklu warsztatów rozpoczętych jesienią 2013 r. Spotkania pomagają nowym uczestnikom runku budowlanego w dobrym i profesjonalnym przygotowaniu się do startów w przetargach budowlanych. Celem debaty było przekazanie przez przedstawicieli GDDKiA doświadczeń oraz zaprezentowanie zasad, jakimi kieruje się GDDKiA w procesie realizacji inwestycji. Cykl spotkań z wykonawcami organizowany przez GDDKiA jest jednym z działań zmierzających do wzrostu konkurencyjności w nowych przetargach.

Dworzec w Środzie Wielkopolskiej otwarty dla podróżnych

(PKP SA)

Gruntownie odnowiony i przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – taki jest dworzec w Środzie Wielkopolskiej po zakończonych niedawno pracach remontowych. PKP S.A. oddała obiekt do użytku podróżnych. Dworzec został odnowiony zarówno na zewnątrz, jak i w środku. Część obsługi podróżnych jest bardziej funkcjonalna. Obiekt dostosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających trudności z poruszaniem się. W części obiektu przekazanej Urzędowi Miasta utworzono Miejski Ośrodek Kultury. Koszt inwestycji nieznacznie przekroczył 4 mln zł netto. Wykonawcą prac było Przedsiębiorstwo Budowlane JACK-BUD.

Rusza przebudowa dworca w Jaworzynie Śląskiej

(PKP SA)

Wyremontowany, bezpieczny, komfortowy i dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – taki będzie dworzec w Jaworzynie Śląskiej wiosną przyszłego roku. Polskie Koleje Państwowe SA podpisały umowę z wykonawcą przebudowy dworca. To kolejna inwestycja, którą PKP SA rozpoczną w tym roku na terenie Dolnego Śląska. Będzie ona realizowana w trybie projektuj i buduj. Firma Budowlana Eugeniusz Dota z Poznania zmodernizuje dworzec w Jaworzynie Śląskiej za prawie 6 mln zł. Pierwsze prace budowlane na dworcu ruszą do końca I kwartału tego roku. Inwestycja zasięgiem obejmie dworzec i plac dworcowy. Odnowiona zostanie elewacja dworca, która zyska nową iluminację.

Nowy dworzec Poznań Główny jeszcze bardziej funkcjonalny

(PKP SA)

Nowy dworzec Poznań Główny oferuje podróżnym cały szereg wysokiej jakości usług. Jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce – funkcjonalny, bezpieczny i w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Stanowi element węzła komunikacyjnego, integrującego poszczególne środki transportu. PKP SA planuje kolejne udogodnienia. Chce m.in. wprowadzić zmiany w aranżacji przestrzeni, wyraźniej oddzielając część handlową od tej, związanej z obsługą pasażerską. Podróżni będą mogli również korzystać z nowych, wygodnych miejsc oczekiwania na pociąg. Już teraz pasażerowie mają do dyspozycji nowoczesny system informacji, bezpłatny dostęp do bezprzewodowego internetu, dużą liczbę kas i biletomatów.

Marcowa korekta rozkładu jazdy

(PKP PLK)

Od niedzieli, 9 marca wchodzi w życie korekta rozkładu jazdy pociągów. Plakaty z informacją o zmianie dostępne są na peronach, dworcach oraz w internecie. Zmiany związane są z szerokim zakresem modernizacji i remontów linii oraz obiektów kolejowych. Zmiany czekają podróżnych m.in. w Warszawie. PKP PLK przystąpią do drugiego etapu remontu mostu średnicowego. Prace będą prowadzone na torach dalekobieżnych. Część pociągów będzie jeździła przez stację Warszawa Gdańska. Prace modernizacyjne trwają na trasie ze stolicy do Białegostoku. Zgodnie z planem kontynuowane będą prace na trasach ze stolicy do Trójmiasta i do Łodzi oraz Rzeszów – Przemyśl – granica państwa. Intensywnie działają wykonawcy na linii Wrocław – Poznań.

Kolejowa operacja wodno-lądowa na Odrze we Wrocławiu

(PKP PLK)

Zakończono pomyślnie demontaż drugiego stalowego przęsła nurtowego mostu na Odrze na łączącego dzielnice Popowice z Osobowicami. To kolejny etap modernizacji linii kolejowej z Wrocławia do Poznania. Zmieniają się tory, obiekty inżynieryjne, perony i przejazdy kolejowe. Efektem prac będzie szybsza podróż i lepsza obsługa pasażerów. Demontaż dotyczył 200 tonowego przęsła mostowego, w jednym z dwóch torów. Nową przeprawę, w miejscu demontowanego przęsła, stworzą 2 przęsła stalowe o łącznej długości 131 m i żelbetowa konstrukcja na 27 odnowionych i wzmocnionych filarach. Ze względu na wymagania przeciwpowodziowe będzie wyższa o 35 cm od poprzedniej. Cały most powinien być gotowy w lipcu 2014 r. Jego modernizacja będzie kosztowała ok. 41 mln zł.

Nowa odsłona parkingu przy terminalu pasażerskim

(Lotnisko Poznań)

Nowe, korzystne zasady parkowania obowiązują na tzw. parkingu wschodnim przy strefie odlotów terminalu pasażerskiego. Średnioterminowy parking wschodni (oznaczony jako P1), zlokalizowany na wschód od strefy odlotów terminalu pasażerskiego oferuje 223 miejsca postojowe wykonane w technologii kostki brukowej, w tym stanowiska dla niepełnosprawnych. Obiekt jest oświetlony, monitorowany i dozorowany przez całą dobę. Pierwsze 15 minut korzystania z parkingu jest bezpłatne. Operatorem obiektu jest APCOA Parking Polska Sp. z o.o.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak