25.07.2014 ALERT

25 lipca 2014, 11:04 Alert

ENERGETYKA

Litewskie władze o sporze z Orlenem

(THE LITHUANIAN TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

W spór między polską firmą Orlen Lietuva a Wilnem włączyła się prezydent Litwy Dalia Grybauskaite. Przekonuje ona, że Litwini wsparli już znacząco spółkę-córke PKN Orlen i teraz musi sobie radzić sama, bo jest firmą prywatną. Grybauskaite wykluczyła możliwość udzielenia pożyczki Orlenowi. Spółka operuje na rafinerii w Możejkach, która została odcięta od ropociągów rosyjskich. Pretekstem były problemy techniczne. Zdaniem przedstawicieli Orlenu Wilno utrudnia dostęp do alternatywnych szlaków transportowych jak kolej. Mimo to Grybauskaite liczy na to, że Orlen Lietuva nie wycofa się z jej kraju. Premier Litwy Algirdas Butkevicius pdkreślił, że jego rząd nie może wpływać na relacje przedsiębiorstw z Orlenem. Poparł jednak pozostanie firmy na Litwie.

Wielka Brytania pierwsza w „brudnej trzydziestce”

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

W krajach Unii Europejskiej najbardziej szkodzą środowisku elektrownie węglowe.  Wśród trzydziestki największych trucicieli, aż osiemnaście zlokalizowanych jest w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Wykazały to badania oraz raport „Brudna Trzydziestka” wykonane przez organizacje pozarządowe za środki UE. Mimo, że węgiel i kamienny i brunatny najbardziej szkodzą środowisku, udział tych surowców w europejskiej energetyce ostatnio wzrasta, choć co prawda nie wiele. Do wzrostu zużycia węgla  przyczynia się w pewnej mierze jego tania cena przy wysokich w Europie cenach gazu. Ekolodzy ostrzegają, że Polska i Niemcy planują otwieranie  nowych kopalni odkrywkowych węgla brunatnego, zaś Brytyjczycy chcą zastosować pewien skuteczny mechanizm zapewniający elektrowniom węglowym dodatkowe środki inwestycyjne pozwalające na duże zwiększenie mocy. Co zachęci do inwestowania w elektrownie węglowe.

Raport „Brudna Trzydziestka” ma dowodzić, że wszystkie elektrownie na węgiel ogromnie szkodzą środowisku. Najwięcej elektrowni węglowych – pomimo dynamicznego rozwoju OZE – mają Niemcy, za nimi są Polska i Wielka Brytania. Indywidualnie na liście największych trucicieli na pierwszym miejscu znalazła się polska elektrownia na węgiel brunatny Bełchatów, a następne są Neurath oraz Niederaussem w Niemczech. Brytyjska elektrownia Drax jest na szóstym miejscu. Ale w całej trzydziestce trucicieli najwięcej, bo osiemnaście jest elektrowni brytyjskich. Oczywiście węglowych. Dane do raportu zostały zaczerpnięte ze sprawozdań przekazywanych przez państwa UE do europejskiej komisji ds. systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2.

Według danych Międzynarodowej Agencji Energii na świecie produkcja energii z węgla w latach 2000 – 2010 wzrosła o 45 proc., w latach 2011 – 2013 prawdopodobnie ten wzrost był jeszcze szybszy,  podczas gdy sektor OZE i energetyki jądrowej zanotował  wzrost 25-procentowy.

Bułgaria nie przyjmie pożyczki na South Stream. Możliwe sankcje UE uderzające w projekty Rosjan

(NOVINITE/THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Niespodziewanie Bułgaria zamroziła decyzje o przyjęciu pożyczki na poczet budowy gazociągu South Stream na swoim terytorium. Bułgarski Holding Energetyczny miał odebrać od Gazpromu 630 mln euro na ten cel. Pożyczka zakładała spłatę przez 22 lata z odsetkami na poziomie 4,25 procent. Decyzja BEH jest sprzeczna z wcześniejszymi zapowiedziami Bułgarów. Na ich decyzję mogła wpłynąć krytyka Komisji Europejskiej wobec South Stream, która zamroziła rozmowy na temat wyłączenia inwestycji spod europejskiego prawa antymonopolowego w odpowiedzi na aneksję Krymu i agresję Rosji na Ukrainie. Komisja Europejska rozważa także wprowadzenie ograniczeń w sektorze rur, które uderzyłyby w projekty rosyjskie jak South Stream. W grę wchodzi także ograniczenie dostępu firm inżynieryjnych z Europy w projektach z Rosjanami jak wspomniana rura czy Jamał LNG.

160 mld m3 gazu dla Europy

(THE DAILY TELEGRAPH/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem dziennikarzy The Daily Telegraph Europa jest przygotowana na ewentualne przerwy dostaw gazu z Rosji. Posiada wolne moce importowe gazu skroplonego, które ich zdaniem powinn wystarczyć do zaspokojenia zapotrzebowania na surowiec. Grupa Gas Infrastructure Europe wskazuje, że system przesyłowy w Europie wykorzystuje jedynie 20 procent swojej przepustowości. Mógłby w teorii przyjąć nowe 160 mld m3, gdyby pozyskał skądś surowiec. To więcej niż 155 mld m3 dostaw gazu z Rosji z zeszłego roku. Problemem jest pozyskanie nowych źródeł dostaw. Gaz kaspijski popłynie do Europy dopiero za kilka lat. Import LNG jest z kolei drogi a dostawcy tego paliwa preferują rynek azjatycki, który obecnie oferuje wyższe ceny niż Europa.

UE i Ukraina zgodziły się na utworzenie grupy doradczej ds. gazu

(REUTERS/RIGZONE/RIA NOVOSTI/TERESA WÓJCIK)

UE i Ukraina zgodziły się na powołanie od 30 lipca dwustronnej grupy doradczej ds. gazu.  Poinformował o tym ukraiński minister energetyki i przemysłu węglowego Jurij Prodan po rozmowach z komisarzem ds. energii Güntherem Oettingerem. W skład grupy wejdzie po dwóch przedstawicieli Komisji Europejskiej i Ukrainy – podał Prodan. Grupa rozpocznie prace od najbliższej środy ( 30 lipca). Będzie monitorować przepływ gazu w systemie przesyły na Ukrainę. Konsultacje w ramach grupy będą odbywać się trzy razy w tygodniu, począwszy od najbliższej środy (30 lipca).

Prodan potwierdził gotowość Ukrainy do przyjęcia obserwatorów UE na wszystkich stacjach pomiarowych gazu. Strona ukraińska chce zapewnić pełną transparentność przesyłu gazu rosyjskiego w tranzycie na Zachód, żeby wykluczyć posądzenia o kradzież surowca na swoim terytorium – powiedział Prodan.

Jednocześnie Ukraińcy i Bruksela podtrzymują wolę powrotu do rozmów gazowych w formacie KE-Ukraina-Rosja. Na razie nie jest znany termin kolejnego spotkania. Rosjanie zrezygnowali z rozmów na ten temat niedługo przed wprowadzeniem przez Gazprom przedpłat za dostawy surowca nad Dniepr. W międzyczasie Naftogaz zapowiedział, że w nadchodzących miesiącach oczekuje rozpoczęcia wysłuchań w Sądzie Arbitrażowym w Sztokholmie w sprawie nadużywania pozycji rynkowej przez Gazprom.

Rewers gazowy ze Słowacji na Ukrainę może ruszyć 1 września. Gazprom próbuje zablokować pozostałe

(REUTERS/ITAR TASS/AFP/TERESA WÓJCIK/INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Jurij Prodan, Minister Energetyki i Przemysłu Węglowego Ukrainy, poinformował, że rewers gazowy ze Słowacji na Ukrainę może ruszyć 1 września. Prodan zwrócił też uwagę, że dostawy gazu dla Ukrainy przez rewersy z krajów europejskich w ciągu ostatnich 2 tygodni spadły ponad dwukrotnie. „Ten spadek dostaw jest do odwrócenia – powiedział minister – Jednakże uważamy, że jest to spowodowane działaniami Gazpromu”. Mówi o „obiektywnych i subiektywnych” przyczynach zmniejszenia przesyłu na rewersach. Jego zdaniem to Komisja Europejska ma wszelkie narzędzia do wsparcia Ukrainy w zabiegach o zwiększenie importu gazu z Zachodu. Reuters informuje z Pragi, że roboty budowlane na gazociągu Wojany-Użhorod, który będzie wysyłać gaz z Europy Zachodniej na Ukrainę są realizowane zgodnie z harmonogramem. Operator gazociągu słowackiego Eustream zapowiedział, że rura będzie dostępna od 1 września. Ukraina zużywała dotąd około 50 mld m. sześc. gazu rocznie. Po wstrzymaniu od 16 czerwca dostaw z Rosji, które pokrywały ok. połowy zapotrzebowania, jedyne dostawy surowca otrzymuje z Europy. Słowacki rurociąg może dostarczyć do 10 mld m. sześc. gazu rocznie.  Przez tę rurę oraz gazociągi z Węgier i Polski, Ukraina może uzyskać maksymalnie 16-17 mld m. sześc. gazu z Europy Zachodniej.  W ciągu ostatnich dwóch tygodni dostawy z gazociągów Polski i Węgier były jednak mniejsze. Nadal nierozwiązana pozostaje kwestia uruchomienia rewersowych dostaw przez główny gazociąg słowacko-ukraiński Wielkie Kapuszany-Użhorod o potencjalnej przepustowości na kierunku wschodnim w wysokości 30 mld m3.

Spadek zysku serbskiej firmy naftowej NIS

(REUTERS/AFP/TERESA WÓJCIK)

Serbski koncern naftowy NIS odnotował w pierwszym półroczu b.r. 5-procentowy spadek zysku netto. Powodem były wyższe podatki oraz straty wywołane przez katastrofalne powodzie w maju i koncern musi ciąć wydatki na realizację projektów w drugiej połowie roku, mimo, że przychody w tym okresie były wyższe o 10 proc. niż w ub. roku podała spółka w komunikacie.  Zadłużenie koncernu wzrosło o 60 proc. Większość udziałów – 56,16 proc. – w koncernie NIS ma rosyjski Gazprom Nieft. 29,88 proc. jest własnością rządu Serbii. Pozostałe udziały należą do drobnych właścicieli. NIS prowadzi dwie rafinerie w Serbii i produkuje 1,7 mln ton ekwiwalentu ropy. Eksploatuje złoża ropy i gazu w kraju oraz w Bośni.

Doradca Putina: Nie zniesiemy monopolu Gazpromu na gazociągi

(THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Pomimo spekulacji dziennika Wiedomosti, doradca prezydenta Rosji Władimira Putina przekonuje, że Kreml nie zamierza rezygnować z monopolu Gazpromu na eksport gazu ziemnego gazociągami. Rosnieft i Novatek liczą na tego typu liberalizację i dostęp do rur jak planowana Siła Syberii i inne połączenia, którymi w przyszłości mogłyby płynąć ich konkurencyjne dostawy surowca. Doradca Putina Andrej Belousow utrzymuje, że „monopol Gazpromu w tym zakresie jest niepodważalny”.

Program naprawczy Mechel ma być gotowy do końca tygodnia

(ITAR TASS/REUTERS/RIA NOVOSTI/TERESA WÓJCIK)

Premier Rosji Dmitrij Miedwiediew polecił, aby w ciągu kilku najbliższych dni zakończyć prace nad programem naprawczym holdingu węglowego Mechel. Zadłużenie holdingu na koniec maja b.r. wyniosło 8,3 mld dol. Jak dotychczas rozważane są dwie opcje dla tego holdingu: upadłość albo restrukturyzacja długu z udziałem rosyjskiego VEB banku. W początkach lipca jednak prezes VEB banku Vladimir Dmitriew powiedział, że jego bank nie jest zainteresowany żadnym z wówczas proponowanych scenariuszy ratowania Mechel. Banki, które są największymi wierzycielami tego holdingu –  Gazprombank, VTB bank oraz Sbierbank – (przypada na nie dwie trzecie zadłużenia), opracowały projekt pomocy dla dłużnika. Miała to być na początek pożyczka w wysokości 35 mld rub., na odzyskanie bieżącej płynności, a następnie kredyt 180 mld rub. przeznaczony na wykup dodatkowej emisji obligacji holdingu Mechel. Nie wiadomo, czy ta koncepcja będzie realizowana, te trzy banki dysponują obecnie bardzo małymi rezerwami. Rosyjscy analitycy bankowi uważają, że nie należy dopuścić do upadłości holdingu, skutki byłyby dotkliwe dla rynku węgla kamiennego. Problem ich zdaniem, powinien być rozwiązany przez wierzycieli. Lista tych wierzycieli to elita banków rosyjskich – oprócz wspomnianych już Gazprombanku ( należność ok. 2,3 mld dol.), VTB (1,8 mld dol.) i Sbierbanku (1,3 mld dol.) są to Unicredit, ING, Societe Generale ( po ok. 0,5 mld dol.) oraz Fortis (300 mln dol.) i Raiffeisen ( ok. 200 mln dol ).

Dobre wyniki Noble Energy w drugim kwartale

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Amerykański koncern paliwowy Noble Energy Inc odnotował lepsze niż oczekiwano wyniki w drugim kwartale. Zawdzięcza je przede wszystkim dużemu wzrostowi wydobycia z odwiertów w basenie łupkowym Marcellus w Pensylwanii oraz na złożach w Julesburg w Kolorado. Całkowita produkcja ropy naftowej i gazu Noble Energy wzrosła o 14 proc. o średnio 290 tys. baryłek ekwiwalentu ropy naftowej dziennie.

Noble Energy wspólnie z partnerami eksploatuje gigantyczne złoże gazu ziemnego na wodach izraelskich spodziewa się, że wydobycie z tego złoża w trzecim kwartale będzie poważnie utrudnione na skutek zbrojnych konfliktów w południowowschodnim regionie Morza Śródziemnego. Akcje Noble Energy kosztowały wczoraj na zamknięciu sesji na giełdzie nowojorskiej po 74,21 dol.

CNOOC i PRIMELINE wydobędą gaz na wodach chińskich 

(RIGZONE/XINHUA/OIL AND GAS/TERESA WÓJCIK)

Niezależny Holding PRIMELINE Energy Inc z siedzibą w Londynie poinformował w miniony poniedziałek, że rozpoczęła się próba komercyjnego wydobycia na polu gazowym LS36-1 na wodach przylegających do prowincji  Zhejiang. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, wraz z zakończeniem ostatniego odcinka gazociągu i podłączeniem do sieci gazowej tej prowincji, pole gazowe LS36-1 zaczyna być eksploatowane komercyjnie. Operatorem na LS36-1 jest CNOOC ( China Nationale Offshore Oil Corporation), nabywcą gazu firma dystrybucyjna prowincji Zhejiang – Gas Development Co (Zhejiang Gas). Pole gazowe LS36-1 znajduje się na głębokości 84 m. wód Morza Wschodniochińskiego, w odległości ok. 150 km od  miasta Wenzhou, jego złoża uznane są za jedne z największych w tej części Azji. Pole odkrył PRIMELINE, który prowadzi prace na platformie wydobywczej z czterema ujęciami produkcyjnymi. W całość obiektu wchodzą poza platformą rura podmorska i lądowa oraz zakład przetwórczy. Formalne rozpoczęcie produkcji zostanie ogłoszone po zakończeniu wspólnego rozruchu i potwierdzeniu sprawnego działania całej instalacji w komercyjnej fazie próbnej.

Strajk pracowników branży paliwowej w Argentynie

(REUTERS/RIGZONE/AP/TERESA WÓJCIK)

Przedstawiciel argentyńskiego koncernu naftowego YPF powiedział wczoraj, że wskutek 24 godzinnego strajku pracowników branży paliwowej w prowincji Neue, wydobycie zmniejszyło się o 80 tys. baryłek ropy naftowej i 3 mln m. sześc. gazu. Straty YPF prawdopodobnie wyniosą ok. 12 mln dol. Ogromna formacja złóż ropy i gazu – w tym gazu z łupków – Vaca Muerta uważana za jedną z największych na świecie, znajduje się częściowo w prowincji Neuquen, gdzie produkuje się 64 proc. argentyńskiego gazu. Jeżeli strajk przedłuży się do 48 godzin – straty ulegną podwojeniu. Przyczyną strajku było zwolnienie z pracy kilkudziesięciu robotników w jednej z mniejszych rafinerii należących do koncernu YPF. YPF, który został znacjonalizowany w 2012, osiągnął w ub.r. duży wzrost wydobycia węglowodorów po części dzięki eksploatacji złóż na Vaca Muerta.

INFRASTRUKTURA

Sankcje USA  wobec Uralvagonzavod uniemożliwiły  joint venture z Caterpillar

(AFP/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)

W 2013 r. Caterpillar-Electro-Motive Diesel (EMD)  i Uralvagonzavod (UVZ) podpisały list intencyjny, a następnie  porozumienie w sprawie wspólnej produkcji dużych lokomotyw liniowych w Rosji. Obecnie ocenia się, że sankcje nałożone przez USA na Uralvagonzavod  mogą mieć wpływ na wspólny projekt z Caterpillarem –  powiedział w Moskwie dziennikarzom prezes tej rosyjskiej firmy Oleg Sienko. Stwierdził, że z całą pewnością współpraca ucierpi, jeśli nowe sankcje potrwają dużej. Sienko wyjaśnił, że ostatnie przygotowania i podpisanie kompletu dokumentów do joint venture z Caterpillarem miały zostać sfinalizowane w ubiegłym tygodniu. Po ogłoszeniu sankcji wszystkie procedury zostały wstrzymane. Według Sienki UVZ obecnie oczekuje informacji od strony amerykańskiej, co do realizacji porozumienia. Spodziewa się tej informacji na początku sierpnia. Wspólna Inwestycja Uralvagonzavod i Caterpillar jest szacowana na 7 mld rubli

Pierwsza fala amerykańskich sankcji wobec Rosji z marca 2014 nie wpłynęła  na stosunki pomiędzy Caterpillarem i UVZ. Przedstawiciel amerykańskiej firmy w Rosji stwierdził, że ma nadal współpracować z partnerem rosyjskim zgodnie z porozumieniem. Obecne sankcje zasadniczo zmieniły sytuację, ponieważ UVZ znalazł się na „czarnej liście” Białego Domu.

Inwestor publiczny ma traktować wykonawcę na partnerskich zasadach

(PZPB/Rynek Infrastruktury)

Poprzez ekspertyzy i debatę publiczną chcemy przyczyniać się do tego by publiczny inwestor traktował wykonawców na partnerskich zasadach, a beneficjentem tej współpracy byli ludzie i firmy – mówi Jan Król, nowy prezes stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”.

Uważam, że państwo dobrze sobie rodzi w sferze gazowniczej, gdzie z powodzeniem wdrażany jest długofalowy program modernizacji sieci przesyłowej. Dużo gorzej jest za to na kolei, gdzie skala wyzwań i zaniedbań wydaje się największa. Kryterium najniższej ceny stosowane przez GDDKiA spowodowało tylko pozorne oszczędności. Tymczasem wydano niepotrzebnie grube pieniądze na dźwiękochłonne ekrany i rozpoczęto realizację nieefektywnego manualnego systemu poboru opłat, z którego teraz będziemy się prawdopodobnie wycofywać. Na 42 mld złwydanych pieniędzy ponad jedna czwarta jest przedmiotem sądowych sporów, wiele firm zbankrutowało, a około 150 tys. ludzi zostało bez pracy.

Kto zbuduje dojazd z S17 do mostu w Puławach?

(GDDKiA)

Na 2 września br. wyznaczono termin składania ofert w przetargu na zaprojektowanie i budowę dojazdu od istniejącego węzła Kurów Zachód na drodze ekspresowej S17 do przeprawy mostowej na rzece Wisła. Zaproszenia wysłano do trzynastu firm, które w pierwszym etapie postępowania przetargowego złożyły wnioski o dopuszczenie do przetargu i przeszły pozytywnie weryfikację. Budowa dojazdu do mostu w Puławach stanowi trzecią część przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S17 Garwolin – Kurów. W ramach budowy dojazdu od węzła Kurów Zachód do mostu w Puławach o łącznej długości ok. 11,8 km zostanie dobudowana druga jezdnia do istniejącej (na odcinku ok. 1,3 km) wraz z wiaduktem nad linią kolejową oraz odcinek nowej trasy (ok. 10,5 km). Powstaną m.in.: dwa węzły, dwa skrzyżowania na prawe skręty (wjazd/zjazd na/z drogę ekspresową), cztery wiadukty drogowe, trzy mosty w ciągu drogi ekspresowej, przejścia dla zwierząt oraz drogi dojazdowe dla obsługi ruchu lokalnego.

Remont autostrady A4 – węzeł Prądy otwarty

(GDDKiA)

24 lipca oddany został do ruchu wyremontowany odcinek jezdni południowej autostrady A4 (w kierunku Katowic) w obrębie węzła Prądy. Oznacza to, że na węźle nie występują już żadne utrudnienia w ruchu – można korzystać ze wszystkich relacji zarówno w stronę Katowic jak i w stronę Wrocławia. Obecnie roboty trwają na odcinku od km 224+700 do km 232 (niewiele ponad 7 km). Zamknięcie jezdni południowej od km 224+700 do km 236+600 (kierunek Katowice), potrwa planowo do 15 sierpnia 2014 r. Możliwe jest skrócenie odcinka na początku sierpnia oraz, w przypadku sprzyjających warunków atmosferycznych, przedterminowe wykonanie robót. Na jezdni południowej (w stronę Katowic), zaraz za wyjazdem z MOPu Przysiecz (km 238+900 – 239+200) planowane jest zawężenie jezdni – zamknięcie prawego pasa ruchu na długości ok. 300m. Będą to roboty związane z naprawą dylatacji na obiekcie mostowym. Planowany termin tych prac to 28.07 – 01.08.2014.

Weekendowe remonty i imprezy 25-28 lipca

(UM Warszawa)

W nocy z piątku na sobotę (z 25 na 26 lipca) ruszy remont dylatacji północnej części Mostu Łazienkowskiego. W kolejny etap wkroczy budowa torowiska tramwajowego na Bemowie. Przez cały weekend frezowana będzie al. Dzieci Polskich. Z kolei 25 lipca ok. godz. 24.00 zamknięta zostanie jezdnia Mostu Łazienkowskiego prowadząca w kierunku centrum. Ruch samochodów przez Wisłę zostanie przełożony na jezdnię południową (normalnie prowadzącą w kierunku Pragi Południe), gdzie kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdą stronę (zlikwidowany będzie buspas). Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała do końca sierpnia. W piątkową noc zmieni się również organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. W tym samym czasie wyłączony zostanie ruch tramwajów na ciągu Wolska – Połczyńska – Powstańców Śląskich – Górczewska, od pętli Cm. Wolski do pętli Os. Górczewska.

III Kongres Smart Metropolia

(UM Gdańsk)

W drugiej połowie października w Gdańsku odbędzie się trzeci już Kongres Smart Metropolia, w tym roku pod hasłem „Metropolia Solidarności”. Poświęcony będzie przede wszystkim zagadnieniom procesu rozwoju „inteligentnych metropolii” i jakości życia ich mieszkańców. Obrady ubiegłorocznego kongresu koncentrowały się na analizie charakterystyki „inteligentnej metropolii” i doprowadziły do wniosku, że najważniejszym elementem tworzącym metropolię jest jej społeczność. Podsumowanie ubiegłorocznej edycji Kongresu – „smart metropolię tworzą smart obywatele” – stało się inspiracją, aby tegoroczną edycję zadedykować społeczeństwu metropolii. Trzeci Kongres Smart Metropolia odbędzie się w dniach 23-24 października w Centrum Konferencyjno-Kongresowym AmberExpo Międzynarodowych Targów Gdańskich.

We Wrocławiu przybyło rowerzystów

(UM Wrocław)

Badania natężenia ruchu rowerowego we Wrocławiu prowadzone są od 2006 roku. Rowerzyści są liczeni co dwa lata na wybranych skrzyżowaniach i od ośmiu lat liczba cyklistów systematycznie rośnie. Badania przeprowadzone w czerwcu tego roku nie zmieniły tej tendencji. Poniżej przedstawiamy wstępne wyniki badania natężenia ruchu rowerowego 2014. Największy wzrost liczby rowerzystów odnotowano na Moście Grunwaldzkim. Tu w porannym szczycie przejechało o 50% cyklistów więcej niż dwa lata temu. Natomiast najmniej przybyło jednośladów na skrzyżowaniu ulicy Grodzkiej z Mostem Uniwersyteckim.

Wiemy również, na jakich trasach spotykamy najwięcej cyklistów. Ponad 1000 rowerzystów, zarówno rano jak i popołudniu, zliczono na Moście Grunwaldzkim i skrzyżowaniu ulic Powstańców Śląskich/Swobodna. Najmniej, bo około 400 jednośladów, przejeżdża codziennie przez skrzyżowanie Św. Mikołaja i Nowego Światu oraz Braniborskiej i Orląt Lwowskich.

Tramwaje przyspieszą

(UM Wrocław)

Ma to poprawić bezpieczeństwo, jakość obsługi pasażerów i punktualność tramwajów. Według odświeżonego dokumentu motorniczy nie zapali też już e-papierosa podczas jazdy tramwajem, ale co ważne będzie mógł na przykład szybciej pojechać pod wiaduktami.

Projekt nowej instrukcji trafił właśnie do motorniczych. Zapoznają się oni z dokumentem, do którego w ciągu najbliższych dwóch tygodni mogą wnieść swoje uwagi. W nowej instrukcji znalazły się propozycje zwiększenia prędkości pod wiaduktami. Motorniczowie mówili, że  wcześniejsze przepisy  miały negatywny wpływ na ich punktualność. MPK znalazło rozwiązanie i umieści specjalne znaki określające prędkości pod poszczególnymi wiaduktami dla tramwajów. Tam, gdzie znaków nie będzie, motorniczowie będą mogli poruszać się z prędkością adekwatną do warunków i przepisów ruchu drogowego.

Rusza przebudowa torowisk na ul. Gdańskiej i ul. Energetyków

(UM Szczecin)

Od poniedziałku 28 lipca wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej i organizacji ruchu związane z remontem torowisk na ul. Gdańskiej i ul. Energetyków. Z ul. Gdańskiej i Energetyków wycofana zostanie komunikacja tramwajowa. Zawężone zostaną wewnętrzne pasy ruchu w obu kierunkach na odcinku od Basenu Górniczego do ul .Celnej. Prace wykonywać będzie firma Energopol Szczecin Wykonawca zmodernizuje torowiska na ul. Energetyków, ul. Gdańskiej oraz na pętli Basen Górniczy. Szczecińska firma przebuduje 8 296 metrów toru pojedynczego torowisk, sieć trakcyjną, przystanki. Ustawi nowe wiaty przystankowe. Przebuduje także pętlę autobusowo – tramwajową na Basenie Górniczym. Wartość umowy z Energopolem wynosi 79 775 601, 99 zł. Inwestorem zastępczym jest spółka Tramwaje Szczecińskie sp. z o.o. Inwestycja dofinansowana jest ze środków UE Wartość projektu wynosi 273 443 215, 80 zł z czego wysokość dofinansowania to 131 170 000 zł.

Ruszy budowa Nowokieleckiej

(UM Bydgoszcz)

W tym roku rozpocznie się budowa przedłużenia ul. Kieleckiej od Nowotoruńskiej do Chemicznej. Bydgoski wniosek uzyskał wsparcie ze środków unijnych. – Zdecydowaliśmy się na tę inwestycję z dwóch powodów.  Po pierwsze nowa trasa pozwoli odciążyć ul. Planu 6-letniego. Po drugie nowa trasa będzie przecinała tereny, przeznaczone pod inwestycje. Są one doskonale uzbrojone, a teraz dojdzie jeszcze lepszy dojazd. Będą to więc bardzo atrakcyjne działki dla nowych firm, które coraz chętniej inwestują nad Brdą – podkreśla prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. Bydgoszcz znalazła się na liście samorządów miejskich i gminnych, które otrzymały wsparcie finansowe z puli RPO Woj. Kujawsko-Pomorskiego 2007-2013 na uzbrojenie terenów inwestycyjnych. Całkowita wartość projektu szacowana jest na: 12,8 mln zł, a suma uzyskanego przez miasto dofinansowania to 10,7 mln zł, czyli 85% całej wartości projektu. Inwestycja rozpocznie się w br., a zakończy w połowie 2015 r.

Z dworca na Bartodzieje na rowerze

(UM Bydgoszcz)

Drogowcy przygotowują się do wytyczenia drogi dla rowerzystów wzdłuż ciągu ulic Śniadeckich, Krasińskiego, Markwarta i Skłodowskiej-Curie. W tym roku o opinie zostaną zapytane środowiska rowerowe. By umożliwić dyskusje przygotowane zostaną co najmniej dwa warianty wytyczenia ścieżki. Ma ona umożliwiać jazdę w obu kierunkach – od dworca na Bartodzieje i od Bartodziejów do dworca. Dlatego drogowcy rozpisali przetarg na wykonanie wielowariantowej koncepcji programowej. Dokument ma być gotowy w ciągu 6 miesięcy. Celem opracowania wielowariantowej koncepcji programowej jest pokazanie możliwości wyznaczenia  dwukierunkowego ruchu rowerowego wzdłuż ulic: Warszawskiej (odcinek Fredry – Śniadeckich), Śniadeckich, Krasińskiego, Markwarta, Sieńki, Moniuszki, Skłodowskiej-Curie w Bydgoszczy.

Teraz Wi-Fi na trasie do Poznania

(PKP SA)

Kolejny pociąg z bezpłatnym Internetem jest już na torach. Od czwartku 24 lipca, pasażerowie EIC Słowacki kursującego na trasie między Warszawą i Poznaniem, mogą korzystać z Wi-Fi dostarczonego przez T-Mobile Polska. Usługa wkrótce pojawi się w kolejnych składach, m.in. jeżdżących na linii do Krakowa i Trójmiasta. „HotSpot T-Mobile” to wspólny projekt PKP Intercity i T-Mobile Polska, w ramach którego w pociągach przewoźnika udostępniany jest bezpłatny Internet. W kolejnym etapie przewidziano rozszerzenie usługi nie tylko o następne pociągi ale i o pakiet dostępu do multimediów – bajek, seriali czy gier. Pierwszym pociągiem, w którym pasażerowie mogli korzystać z bezpłatnego Wi-Fi był EIC Beskidy, kursujący ze stolicy, przez Katowice do Bielska – Białej. Badania pokazały, że dziennie z usługi korzysta około 350 osób.

Nowy członek zarządu PKP Intercity SA

(PKP Intercity)

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Wspólników PKP Intercity SA powołało do zarządu spółki Piotra Rybotyckiego, który od 1 sierpnia obejmie pion operacyjny odpowiedzialny za organizację, realizację i bezpieczeństwo przewozów pasażerskich oraz utrzymanie taboru i infrastruktury. Piotr Rybotycki jest związany z branżą kolejową od 2004 r. Przez ostatnie lata pełnił funkcję dyrektora ds. strategii i zarządzania programami w DB Schenker Rail Polska. Doskonale zna specyfikę pracy w sektorze charakteryzującym się dużą dynamiką, wymagającym elastyczności operacyjnej. Był m.in. odpowiedzialny za zaprojektowanie procesów biznesowych i wspomagających, wchodzących w skład systemów takich jak: SMS, ISO, ECM, a przez ostatnie 2 lata  kierował programem „Do it Better” opartym na lean management. Poza bieżącym nadzorem nad działalnością operacyjną spółki, do jego zadań będzie należało także tworzenie długofalowych planów dotyczących m.in. napraw, modernizacji oraz zakupu pojazdów kolejowych.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak