27.08.2014 ALERT

27 sierpnia 2014, 11:45 Alert

ENERGETYKA

Nowy program dla Wspólnoty Energetycznej

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Unia Europejska w 2006 r. wsparła utworzenie Europejskiej Wspólnoty Energetycznej (WE), międzyrządowej organizacji mającej na celu objęcie wspólnym rynkiem energii także państwa Europy południowowschodniej nie będące członkami UE jak np. Ukraina czy Serbia. WE powinna przyciągać inwestycje, wspierać bezpieczeństwo dostaw i poprawić stan środowiska naturalnego. Po ośmiu latach dzięki tej organizacji i wsparciu jej działań przez Brukselę udało się zrealizować w regionie Europy południowowschodniej  pewne ważne cele, jak większy udział OZE w produkcji energii elektrycznej i poprawę efektywności energetyki. Nie udało się jednak osiągnąć innych ważnych oczekiwań: większych inwestycji w energetykę oraz ograniczenia występującej w tym regionie korupcji. Co więcej – około połowy regionalnego zapotrzebowania na energię wciąż pokrywają elektrownie węglowe znacznie zanieczyszczające środowisko. Niedawno okazało się w praktyce jak wrażliwe są  te elektrownie na klęski żywiołowe: elektrownie w Serbii były zagrożone ogromną powodzią, a jedna z takich elektrowni w Kosowie eksplodowała. W tej sytuacji rozpoczął się proces zmian we Wspólnocie Energetycznej – grupa specjalistów rozpoczęła prace nad doskonaleniem tej organizacji. Analiza wykonana pod kierownictwem polskiego przewodniczącego komisji ds. przemysłu, energii i badań naukowych (ITRE) w Parlamencie Europejskim, europosła Jerzego Buzka postuluje, aby nowe projekty energetyczne dla tego regionu były zgodne z długoterminowymi celami polityki klimatycznej Unii Europejskiej. Realizacja nowych zadań WE wymaga  wsparcia unijnych instytucji.

Cypr przygotowuje program eksploatacji swoich zasobów ropy

(RIGZONE/REUTERS/GLOBES/TERESA WÓJCIK)

Wczoraj Rada Ministrów Cypru zdecydowała, że ​​musi natychmiast rozpocząć negocjacje z włosko-koreańskim konsorcjum ENI oraz Kogas i z francuskim koncernem Total w sprawie przyspieszenia budowy terminalu LNG w Vasiliko – informuje tamtejsze ministerstwo energetyki, handlu, przemysłu i turystyki. Jednocześnie trwają już negocjacje z konsorcjum amerykańskim Noble Energy International Ltd oraz izraelskim Delek Drilling Ltd partnerstwie i Avner Oil Exploration Ltd Partnerstwo w sprawie udziału w budowie oraz eksploatacji instalacji LNG w Vasiliko. Cypr przystąpił do realizacji programu eksploatacji na szeroką skalę zasobów ropy i gazu niedawno odkrytych na swoich wodach terytorialnych i na szelfie Morza Śródziemnego.

KE-Ukraina-Rosja wrócą do negocjacji gazowych

(REUTERS/TERESA WÓJCIK/BIZNESALERT/ITAR TASS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Po spotkaniu prezydentów Ukrainy i Rosji w Mińsku strony zadeklarowały, że zostaną reaktywowane rozmowy gazowe w formacie Komsja Europejska-Ukraina-Rosja. Europejski komisarz ds. energii Gunther Oettinger oświadczył, że państwa Unii Europejskiej powinny zapewnić Ukrainie odpowiednie dostawy gazu wobec odcięcia dostaw przez Gazprom. Oettinger przedstawił swoje stanowisko w wywiadzie udzielonym niemieckiemu dziennikowi Bild w przeddzień spotkania w Mińsku. Podkreślił przy tym pilność tej interwencji UE, ponieważ „magazyny ukraińskie są napełnione gazem tylko do połowy, a muszą być pełne przed rozpoczęciem sezonu zimowego”. Europejski komisarz energetyki uczestniczył wczoraj w regionalnym spotkaniu w Mińsku na Białorusi, poświęconym kryzysowi ukraińsko-rosyjskiemu. Oettinger powiedział też, że  Komisja Europejska przygotowuje analizę zagrożeń spowodowanych przez spodziewany kryzys gazowy w Unii Europejskiej. Dodał, że celem rozmów KE-Ukraina-Rosja będzie zabezpieczenie dostaw dla krajów UE. Podkreślił, że Europa nie może czekać do zakończenia sporu Gazpromu i Naftogazu w sądzie arbitrażowym w Sztokholmie i potrzebuje tymczasowego rozwiązania cenowego aby zabezpieczyć zimowe dostawy surowca. Liczy na to, że przełom w rozmowach gazowych otworzy możliwość szerszego porozumienia w sprawie kryzysu ukraińskiego. Strony spotkają się 6 września. Poprzedzą je konsultacje KE-Rosja aplanowane na 29 sierpnia w Moskwie. Według ITAR TASS rozmowy mają także dotyczyć ewentualnych ustępstw UE w sprawie wyłączenia gazociągów OPAL i South Stream spod regulacji antymonopolowych. Europa zamroziła rozmowy na ten temat po aneksji Krymu przez Rosjan. Ukraińskie ministerstwo energetyki przekonuje jednak, że bezpieczeństwo dostaw gazu do Europy zależy „tylko od zachowania Gazpromu”. Minister energetyki Jurij Prodan wskazuje, że tylko Gazprom może zatrzymać tranzyt przez Ukrainę i to z nim a nie z ukraińskim operatorem rur mają podpisane umowy firmy europejskie. Podkreślił, że jego kraj „przy spełnieniu określonych warunków” może zadowolić swe potrzeby gazowe dostawami z Zachodu.

Naftogaz zwrócił Gazpromowi sporną kwotę należności za tranzyt

(REUTERS/AFP/RIA NOVOSTI/OIL AND GAS/TERESA WÓJCIK/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ukraiński Naftogaz nie przyjął 10,54 mln dol. przekazanych na jego konto przez Gazprom jako należność za tranzyt gazu rosyjskiego  przez terytorium państwowe Ukrainy w miesiącu lipcu. Naftogaz poinformował oficjalnie, że zwrócił powyższą kwotę Rosjanom. Ukraiński koncern nie godzi się na jednostronnie wyznaczoną przez Rosjan stawkę za tranzyt która jest wyliczana w oparciu o cenę dostaw surowca. Według Rosjan wynosi ona  485,5 dol. za 1 ty. m. sześc. gazu. Na podstawie tej stawki Gazprom obecnie skarży stronę ukraińską przed Trybunałem Arbitrażowym w Sztokholmie o spłatę zadłużenia wynoszącego 5,3 mld dol. Gdyby jednak Gazprom uznawał cenę ustaloną przez obie strony w 2013 r. czyli 410 dol. na 1 tys. m. sześc. gazu, kwota przekazana przez Gazprom wystarczyłaby do opłacenia stawek tranzytowych aż do początku 2015 roku. Według Ukraińców przelew jest zatem próbą wymuszenia na Ukrainie uznania nowej ceny dostaw, która jest jej zdaniem polityczna.

Fitch: Jeszcze przez co najmniej dekadę Europa nie zmniejszy zależności od gazu z Rosji

(FITCH/WOJCIECH JAKÓBIK)

Według agencji ratingowej Fitch kraje europejskie nie będą w stanie zmniejszyć swego uzależnienia od dostaw gazu z Rosji jeszcze przez co najmniej dziesięć lat lub więcej. Zmniejszenie tej zależności wymagałoby znaczącego zmniejszenia zużycia surowca w Europie lub dużego wzrostu wykorzystania innych źródeł energii, co według Fitcha jest mało prawdopodobne. Zapotrzebowanie na gaz ziemny ma powoli rosnąć. Tymczasem wydobycie własne tego surowca nie będzie rosło zgodnie z oczekiwaniami wysuwanymi wobec tzw. łupkowej rewolucji, która będzie się rozwijać jeszcze przez dekadę, zanim przyniesie znaczące wyniki produkcji. Gazociąg Transanatolijski (TANAP) łączący złoża azerskie z granicą turecko-grecką zapewni po 2026 roku 31 mld m3 gazu ziemnego. To jednak za mało, aby znacząco zmniejszyć zależność Europejczyków od rosyjskiego surowca. Inna alternatywa to dostawy LNG, jednak wg Fitcha nie będą one wystarczająco duże.

Rosja na krawędzi recesji?

(BLOOMBERG/AP/TERESA WÓJCIK)

Gospodarka rosyjska jest na krawędzie recesji ponieważ zachodnie sankcje wprowadzone przeciwko Rosji utrzymały wzrost gospodarczy na wyjątkowo niskim poziomie a jednocześnie wywołały skok inflacji. Jednocześnie znaczna obniżka światowych cen ropy spowodowała znacznie mniejsze wpływy do budżetu. Potwierdził to wczoraj Oleg Zasow, ekspert w rosyjskim ministerstwie rozwoju gospodarki. Również wczoraj to ministerstwo podało, że wzrost PKB Rosji w 2014 r. nie przekroczy 0,5 proc., gdy w ub. r. ten wzrost wyniósł 1,3 proc. Według oficjalnych danych Rosja jest na poziomie technicznej recesji, ponieważ  jej gospodarka w pierwszym kwartale br spowolniła realnie do 0,5 proc. Ministerstwo rozwoju gospodarki obniżyło prognozę wzrostu PKB na 2015 r. do 1 proc. w skali roku. Poprzednia prognoza określała wzrost na poziomie 2 proc.

Gazprom Nieft przyjmie ruble i juany

(KOMMIERSANT/RIA NOVOSTI/WOJCIECH JAKÓBIK)

W ramach sprzedaży ropy naftowej z arktycznych złóż Nowoportowskoje Gazprom Nieft będzie przyjmował płatności w rublach i juanach – podaje środowy Kommiersant. Trzy z zaplanowanych na ten rok dostaw do Europy zostaną zrealizowane w rublach. Rosyjska gazeta podkreśla, że transakcje w rublach nie będą przedmiotem sankcji zachodnich wprowadzonych przeciwko Rosji wobec aneksji Krymu i agresji na wschodniej Ukrainie.

Gazprom kupi tankowiec-lodołamacz LNG

(GAZPROM)

Gazprom i Sovcomflot wyjawiły imię nowego tankowca LNG będącego jedncześnie lodołamaczem, który posłuży do dostaw gazu skroplonego do klientów rosyjskiego giganta gazowego na całym świecie. Nowy okręt będzie nazywał się Psków. Razem z tankowcem tego samego typu o nazwie Wielki Nowogród będzie eksportował LNG Gazpromu przez akweny arktyczne – głównie do klientów w Azji. Budowę obu okrętów współfinansowały banki europejskie z Holandii i Niemiec oraz azjatyckie z Japonii. Dzięki nowym nabytkom ilość gazu jaki Gazprom może umieścić w magazynach swoich tankowców sięgnęła 800 tysięcy metrów sześciennych. Dzięki własnym tankowcom Gazprom zmniejszy koszty eksportu gazu ze swoich terminal LNG planowanych w Europie i Azji.

Rośnie wydobycie węglowodorów w Chinach

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Chiński Sinopec podaje, że wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego w Państwie Środka wzrosło w tym roku o 8 procent w porównaniu z zeszłym. Wydobycie ropy naftowej wzrosło o 0,3 procent do 154,1 mln baryłek a gazu ziemnego o 9,5 procent do 354,8 mld stóp sześciennych czyli 10,1 mld metrów sześciennych.

INFRASTRUKTURA

Nowe drogi w nowej perspektywie

(Centrum Unijnych Projektów Transportowych)

P.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Paweł Szaciłło oraz zastępca generalnego dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Monika Milwicz podpisali umowę o dofinansowanie dla projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych inwestycji planowanych do realizacji w perspektywie finansowej UE 2014-2020 – Etap II”. Prace przygotowawcze, na które przeznaczono blisko 98 mln zł, obejmują 31 umów na opracowanie dokumentacji: przetargowych, przedprojektowych, projektowych i studialnych, a także materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji administracyjnych (np. decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych – DUŚ czy zezwoleń na realizację inwestycji drogowej – ZRiD) dla wybranych inwestycji drogowych planowanych do realizacji i finansowania w ramach nowej perspektywy finansowej UE 2014-2020. Inwestycje objęte projektem zlokalizowane są w ramach docelowej sieci transportowej TEN-T na ciągach dróg ekspresowych: S3, S5, S6 oraz S61. Unijne dofinansowanie dla tego projektu to ponad 74,2 mln zł.

Unijne wsparcie dla budowy Drogowej Trasy Średnicowej

(Centrum Unijnych Projektów Transportowych)

Budowa Drogowej Trasy Średnicowej, odcinek G2 otrzyma wsparcie z Programu Infrastruktura i Środowisko. Droga o długości 5,6 km, obejmująca odcinek G2, G2/4 jest kontynuacją budowy Drogowej Trasy Średnicowej ZACHÓD na odcinku Zabrze-Gliwice. Nowo wybudowana trasa, o nośności 115 kN/oś, poprawi jakość funkcjonowania wewnętrznego układu komunikacyjnego miasta. Skróci się czas przejazdu oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu kołowego i pieszego. Poza trasą, projekt obejmie między innymi budowę: węzłów drogowych, obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, tunel, kładki dla pieszych), ciągów pieszo-rowerowych, oświetlenia, odwodnienia. Wykonane zostaną elementy bezpieczeństwa i organizacji ruchu oraz systemy sterowania i monitoringu ruchu drogowego. Planowany termin ukończenia prac to koniec przyszłego roku. Wartość inwestycji to ponad 954,5 mln zł. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 8.2 Drogi krajowe poza siecią TEN-T wyniesie blisko 450 mln zł.

Newag SA z umową na WKD

(Newag SA)

W ciągu naj­bliż­szych dwóch lat Newag SA dostar­czy War­szaw­skiej Kolei Dojaz­do­wej 6 nowych Elek­trycz­nych Zespo­łów Trak­cyj­nych. W Urzę­dzie Mar­szał­kow­skim Woje­wódz­twa Mazo­wiec­kiego wła­dze spółki i pre­zes Newag SA Zbi­gniew Konie­czek pod­pi­sali umowę na dostawę taboru. Nowe pociągi to lep­sza jakość i kom­fort podróży dla pasa­że­rów, w tym przede wszyst­kim dla miesz­kań­ców sze­ściu gmin: Micha­ło­wic, Prusz­kowa, Brwi­nowa, Mila­nówka, Pod­kowy Leśnej, Gro­dzi­ska Mazo­wiec­kiego oraz dwóch dziel­nic War­szawy – Włoch i Ochoty. Pojazd dłu­go­ści 60 m będzie skła­dał się z 6 czło­nów i pomie­ści 164 pasa­że­rów na miej­scach sie­dzą­cych. W pojeź­dzie prze­wi­dziano 4 miej­sca dla wóz­ków inwa­lidz­kich z zasto­so­wa­niem ramp odkła­da­nych, umoż­li­wia­ją­cych wjazd wózka, oraz 8 miejsc do prze­wozu rowe­rów. War­tość kon­traktu to 98 227 800,00 zł brutto. Ter­min reali­za­cji umowy 24 mie­siące od dnia jej podpisania.

Kontrole Prezesa UTK – przewóz towarów niebezpiecznych

(Urząd Transportu Kolejowego)

W wyniku przeprowadzonej kontroli przewoźnika towarów niebezpiecznych Rafinerii Nafty Jedlicze SA, prezes Urzędu Transportu Kolejowego nałożył na spółkę karę pieniężną. Stwierdzone przez Prezesa UTK naruszenia przepisów, za które nałożono karę pieniężną, dotyczyły sporządzania dokumentów przewozowych, w których nie były zawarte wymagane informacje oraz  nadania towaru niebezpiecznego środkiem transportu bez prawidłowego oznakowania. Stosownie do art. 107 ust. 1 ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych, uczestnik przewozu koleją towarów niebezpiecznych, który narusza obowiązki lub warunki wynikające z przepisów ustawy lub umów międzynarodowych, podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 do 10 000 zł. Zgodnie z art. 107 ust. 2 ww. ustawy, wykaz naruszeń obowiązków lub warunków, o których mowa w ust. 1 oraz wysokości kar pieniężnych za poszczególne naruszenia określa załącznik do tej ustawy.

Kara pieniężna za eksploatację bocznicy kolejowej w Ostrowie Wielkopolskim bez wymaganego Świadectwa Bezpieczeństwa

(Urząd Transportu Kolejowego)

Po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego prezes Urzędu Transportu Kolejowego nałożył na EKK Wagon sp. z o.o. z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim karę pieniężną za prowadzenie działalności bez dokumentu uprawniającego, tj. eksploatację bocznicy kolejowej bez świadectwa bezpieczeństwa użytkownika. Nałożona przez Prezesa UTK kara pieniężna dotyczy bocznicy w Ostrowie Wielkopolskim,  odgałęziającej się rozjazdem nr 260 od toru stacyjnego nr 407 stacji Ostrów Wielkopolski w km 85,541 linii kolejowej nr 272 Kluczbork – Poznań Główny. Prezes UTK przypomina, że dokumentem uprawniającym użytkowników bocznic kolejowych do ich eksploatacji jest świadectwo bezpieczeństwa. Pojęcie świadectwa bezpieczeństwa zostało zdefiniowane w art. 4 pkt 18 ustawy, jako dokument potwierdzający zdolność bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Wynika z tego, że świadectwo bezpieczeństwa jest dokumentem uprawniającym użytkownika bocznicy do rozpoczęcia i prowadzenia działalności polegającej na jej eksploatacji.

Berlin – Poznań Regio Specjal w sprzedaży

(Przewozy Regionalne)

Przewozy Regionalne przygotowały ofertę promocyjną Berlin – Poznań Regio Specjal, która będzie obowiązywała od 27 sierpnia br. Bilety te będą ważne we wszystkich pociągach PR na trasie Poznań – Frankfurt nad Odrą oraz w pociągach RE linii 1 na trasie Frankfurt nad Odrą – Berlin. Ceny biletów relacyjnych będą znacznie korzystniejsze niż opłaty wynikające z podstawowej taryfy międzynarodowej. Osoba dorosła za przejazd z Poznania do Berlina i z powrotem w klasie 2. zapłaci 169 zł, dziecko w wieku od 6 do 15 lat 84,5 zł, a grupa (do 5 osób) 507 zł. Bilety w ramach nowej promocji będą umożliwiały podróż w dwie strony w ciągu siedmiu dni.

airberlin: zysk netto w II kw. 2014

(Polski Rynek Transportu Lotniczego)

W II kw. br. airberlin odnotowały 8,6 mln euro zysku netto, w porównaniu do 38 mln euro straty odnotowanej w tym samym okresie 2013 r. Przychody airberlin w II kw. 2014 r. wyniosły 1,14 mld euro, przy oferowaniu zwiększonym o 3,5% i spadku współczynnika wykorzystania miejsc pasażerskich o 1,3% do poziomu 82,4%. W planowanym powrocie do trwałej rentowności i zmniejszeniu kosztów istotne znaczenie ma program oszczędnościowy Turbine, którego pozytywne efekty widać w II kwartał 2014 r. Znaczące korzyści przynosi airberlin partnerstwo z Etihad Airways, które posiadają ponad 39% udziałów niemieckiego przewoźnika. W I-szej połowie 2014 r. ilość pasażerów odnotowana na połączeniach obsługiwanych przez obu przewoźników wzrosła o 7% rdr.

Wizz Air: dwa nowe połączenia z Gdańska i zwiększenie częstotliwości na 5 trasach

(Lotnisko Gdańsk)

Wizz Air ogłosił dwa nowe połączenia z Gdańska: do Molde (Norwegia) i Frankfurt Hahn. Połączenia wystartują w marcu 2015 roku. Bilety można już rezerwować.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak