27.10.2014 ALERT

27 października 2014, 10:14 Alert

ENERGETYKA

Ambasador RP w Rosji spotkała się z Gazpromem

(Gazprom)

Rosyjska spółka gazowa Gazprom poinformowała, że w zeszłym tygodniu odbyło się spotkanie Ambasador RP w Rosji Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz z prezesem firmy Aleksiejem Millerem. Strony omówiły temat współpracy w sektorze gazowym, dostaw i tranzytu surowca przez Polskę. Miller podkreślił znaczenie naszego kraju dla tranzytu surowca przez Europę.

Dodał, że zmniejszenie dostaw dla polskiego PGNiG zostało wywołane niespodziewanie chłodną zimą, która zmusiła Gazprom do zmniejszenia eksportu surowca poza granice Rosji. Firma tłumaczy się, że musiała zapełnić magazyny. PGNiG od września tego roku notuje zmniejszone w stosunku do nominacji dostawy gazu ziemnego. W podobnej sytuacji są klienci Gazpromu w Niemczech i na Słowacji.

Komentatorzy podkreślają, że Rosjanie mogą ograniczać dostawy w celu uniemożliwienia Europejczykom świadczenia rewersowych dostaw gazu dla Ukrainy. Dostawy przez Polskę wzrosły 25 października z 2,5 do 3 mln m3 na dobę. Import przez Słowację utrzymuje się na poziomie 26,6 mln m3 dziennie.

Spotkanie mogło wynikać z oczekiwania Polaków uzyskania gwarancji stabilnych dostaw gazu z Rosji do Polski. Podobne otrzymał podczas wizyty w Moskwie 22 października minister gospodarki Słowacji Pawol Pawlis. Minister energetyki Rosji Aleksander Nowak zapewnił go, że osobiście zainterweniuje w Gazpromie, aby firma przywróciła dostawy do odpowiedniego poziomu.

Porozumienie klimatyczne na szczycie rady europejskiej osiągnięte

(Ministerstwo Środowiska)

Na zakończonym właśnie szczycie Rady Europejskiej (23-24 października) przywódcy państw uzgodnili, między innymi, nowy pakiet klimatyczno-energetyczny. Wszystkie istotne postulaty dla Polski zostały osiągnięte – podkreśla wyniki negocjacji premier Ewa Kopacz.

Było to niezwykle trudne – niektórzy twierdzili, że nieosiągalne – ale niemożliwe stało się możliwe – podsumowała wynik negocjacji premier Ewa Kopacz.

Szefowa polskiego rządu poinformowała, że Polsce udało się m.in. wynegocjować utrzymanie systemu darmowych pozwoleń na emisję CO2 dla sektora elektro-energetycznego na poziomie 40 proc. do 2030 roku.

Premier Ewa Kopacz dodała, że system darmowych pozwoleń na emisję miał wygasnąć w 2019 r. My przedłużyliśmy te darmowe pozwolenia na emisje do roku 2030 – zaznaczyła. Umożliwi to przekazywanie polskiemu sektorowi elektro-energetycznemu uprawnień do emisji CO2 za darmo.

Ograniczenie emisji CO2, odnawialne źródła energii i zmniejszenie jej zużycia

Zawarte na szczycie Rady Europejskiej porozumienie przewiduje, że Unia Europejska ograniczy emisje CO2 o co najmniej 40 proc. do 2030 r. w porównaniu do roku 1990. Zawarty kompromis zakłada także, że udział energii ze źródeł odnawialnych w całkowitym zużyciu energii elektrycznej wyniesie 27 proc. w 2030 r. Cel ten będzie wiążący na poziomie całej UE, ale nie dla poszczególnych państw członkowskich.

Szefowie państw i rządów UE ustalili też zwiększenie efektywności energetycznej, (czyli zmniejszenia zużycia energii) o 27 proc. Cel ten będzie niewiążący.

Polsce udało się też wynegocjować korzystne zapisy, jeśli chodzi o fundusz rekompensujący biedniejszym krajom koszty ambitnej polityki klimatycznej UE.

Chodzi o zarezerwowanie środków pochodzących ze sprzedaży części pozwoleń na emisje CO2 na stworzenie specjalnego funduszu, który pozwoliłyby innym, mniej zamożnym państwom UE finansować konieczne inwestycje w energetyce. Jak zaznaczyła szefowa rządu, Polska będzie miała z tego powodu prawo do dodatkowych emisji.

Polacy i Bałtowie dążą do uniezależnienia od energetyki rosyjskiej

(Reuters/AFP/TASS/Teresa Wójcik/Baltic Business News/Wojciech Jakóbik)

Na spotkaniu w estońskiej Narwie – mieście graniczącym z Rosją – przedstawiciele Estonii, Łotwy, Litwy i Polski ocenili, że ich kraje są gotowe do dalszej współpracy przy uniezależnianiu systemów energetycznego od Rosji. Ma to szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego tych krajów, jak powiedział przewodniczący komisji ds. UE Parlamentu Estonii, Kalle Palling. Proces tego odłączania został rozpoczęty i robi postępy. „W sierpniu br. Komisja Europejska została poproszona o sfinansowanie trzeciego połączenia sieci energetycznej między Estonią i Łotwą, które ma być zrealizowane do 2020 roku” – powiedział Palling. Ponadto, Litwa i Polska z powodzeniem pracują nad projektem połączenia sieci energetycznej obu krajów.

Na spotkaniu omówiono również potrzebę stworzenia wspólnego rynku gazu w regionie bałtyckim. W grudniu br. ma zostać oddany do użytku gazoport w Kłajpedzie, „dzięki temu region uniezależni się od rosyjskiego monopolu gazowego” – ocenili uczestnicy spotkania.

Estonia i Finlandia podjęły tymczasem zobowiązanie do budowy połączenia gazowego Balticconnector między krajami oraz dwóch terminali LNG w obu z nich. Interkonektor ma zostać uruchomiony najwcześniej w 2018 roku.

Hiszpania odwołała wiercenia poszukiwawcze ropy w regionie Wysp Kanaryjskich

(Reuters/AFP/Rigzone/Teresa Wójcik)

Rząd Hiszpanii zaapelował do Trybunału Konstytucyjnego o zakaz referendum na Wyspach Kanaryjskich mającego się odbyć w sprawie projektu poszukiwań ropy przez hiszpański koncern energetyczny Repsol w tym regionie. Koszt projektu rząd oszacował na 7 mld dol. Wicepremier Soraya Saenz de Santamaria powiedział, że wniosek lokalnych władz Wysp o referendum jest tak samo nielegalny, jak wniosek Katalonii o uznanie niepodległości. Oba te wnioski – zdaniem rządu – stanowią naruszenie konstytucji. Referendum na Wyspach Kanaryjskich jest planowane na 9 listopada. Na Wyspach lokalne partie polityczne, związki zawodowe i grupy obrońców środowiska protestują przeciwko planowanym wierceniom poszukiwawczym u wybrzeży wyspy Fuerteventura i Lanzarote, mimo, że po dwuletnim postępowaniu, sąd przyznał rządowi w Madrycie prawo do tych poszukiwań. Hiszpański minister przemysłu Jose Manuel Soria, główny zwolennik oszukiwani, argumentuje, że Hiszpania, która jest importerem netto ropy naftowej i gazu, musi zwiększyć swoją produkcję krajową.

Putin łagodzi stanowisko przed rozmowami gazowymi KE-Ukraina-Rosja

(Ekonomiczna Prawda/Wojciech Jakóbik)

Podczas dyskusji w klubie Wałdaj w Soczi, prezydent Rosji Władimir Putin przyznał, że w trosce o kompromis podczas negocjacji gazowych KE-Ukraina-Rosja naciskał na Gazprom, aby ta firma zgodziła się na cenę 268 dolarów za 1000 m3 dla Ukraińców. To dzięki jego interwencji w ramach rozmów przedstawiono propozycję zimowego pakietu czyli dostaw surowca w ilości 5 mld m3 po cenie 385 dolarów za 1000 m3 pod warunkiem spłaty długu za dostawy w latach 2013-14 wyliczanego już w oparciu o cenę sugerowaną przez Putina. Z tego względu dług został przekalkulowany z 5,3 mld dolarów (wyliczanych z ceną 485 dolarów za 1000 m3) na 3,5 mld dolarów. Problemem w rozmowach pozostaje źródło sfinansowania długu ukraińskiego. Unia Europejska nie podjęła dotąd decyzji o pożyczce, co wykorzystał propagandowo przywódca Rosji oceniając, że w jego kręgach kulturowych, „jeśli mężczyzna zaprosi kobietę na kolację, to on płaci, a w Europie każdy płaci sam za siebie”. Zaapelował do Brukseli o przyznanie Ukrainie „chociaż miesięcznej pożyczki”. Prezydent Ukrainy Petro Poroszenko ocenił, że porozumienie podczas rozmów gazowych KE-Ukraina-Rosja zaplanowanych na środę 29 października w Brukseli jest „bardzo prawdopodobne”. Podkreślił, że jego kraj zarezerwował już 3,1 mld dolarów na spłatę długu i podkreślił, że nikt nie oczekuje od niego opłacenia dodatkowych sum ponad tę kwotę.

Petrostate chcą uniezależnić się od węglowodorów

(Reuters/Financial Times/Wojciech Jakóbik)

Reuters cytuje wypowiedź dyrektora państwowej firmy petrochemicznej z Arabii Saudyjskiej Sabic, który ocenia, że obecny spadek cen ropy naftowej jest tymczasowy i potrwa być może rok. Wypowiedź Mohammed al-Mady pojawia się  w momencie, w którym w państwach Bliskiego Wschodu rozpoczyna się debata na temat reformy budżetowej mającej uniezależnić je od zysków ze sprzedaży węglowodorów.

Podczas weekendowego spotkania rady ministrów finansów Zatoki Perskiej w Kuwejcie, minister finansów tego kraju Anas Al-Saleh zaapelował do państw eksportujących ropę naftową o reformę finansów publicznych i dywersyfikację źródeł dochodów budżetowych. Kuwejt planuje także zmniejszyć subsydia państwowe oparte o dochód ze sprzedaży ropy naftowej. Podobny ruch rozważa Oman.

Rosnieft będzie samodzielnie kontynuować wiercenia w Arktyce

(Reuters/TASS/Ria Novosti/Teresa Wójcik)

W miniony piątek szef Rosnieftu Igor Sieczin zapowiedział, że ten największy rosyjski koncern naftowy będzie kontynuować wiercenia w Arktyce, na Morzu Karskim samodzielnie po wycofaniu się partnera, amerykańskiego koncernu Exxon Mobil. Amerykanie przerwali współpracę z Rosnieftem ze względu na sankcje zastosowane wobec Rosji w reakcji na agresję Kremla przeciwko Ukrainie. Sieczin powiedział dziennikarzom, że jego firma będzie bezwzględnie prowadzić nadal prace w Arktyce, na własną rękę, bez udziału partnerów. „Jeśli partnerzy mogą wziąć udział – to dobrze, jeśli nie – będziemy pracować sami.” Jednakże Sieczin nie podawał żadnych konkretów dotyczących poważnych problemów finansowych i technologicznych, które pojawiły się w realizacji programu arktycznego Rosnieftu po wycofaniu się Exxon Mobil.

Wydobycie ropy i gazu stymuluje wzrost gospodarki USA

(FoxNews/AP/Rigzone/Teresa Wójcik)

Przychód osiągnięty przez sektor energetyki w Stanach Zjednoczonych wzrósł ponad dwukrotnie w ciągu dziesięciu lat, nawet po uwzględnieniu inflacji, wykazały najnowsze badania przeprowadzone przez instytut The Perryman Group. Przychód energetyki wynosi obecnie 1,2 bln dol. w całym PKB rocznie i od zakończenia recesji wzrost w tym sektorze jest wyjątkowy. Od momentu powrotu ożywienia w gospodarce USA, na sektor energetyczny przypada 30 proc. wszystkich nowych miejsc pracy powstałych w kraju – podkreśla dr Ray Perryman, prezes i dyrektor generalny The Perryman Group.

To jednak nie wszystko, jeśli chodzi o wpływ wzrostu wydobycia gazu i ropy na pobudzenie amerykańskiej gospodarki. Jeśli uwzględnić efekt mnożnikowy, do liczby miejsc pracy bezpośrednio wygenerowanych w sektorze upstream (jest to obecnie 9,3 mln pracowników, czyli 7 proc. zatrudnienia w całej gospodarce USA), trzeba dodać miejsca pracy, które powstały w wielu innych branżach dzięki rozwojowi produkcji sektora energetyki. Poziom wydobycia ropy jest obecnie w Stanach Zjednoczonych tak wysoki, jak w 1980 r. i nadal rośnie. Na koniec 2014 r. USA staną się prawdopodobnie największym producentem ropy na świecie. Ten ogromny wzrost wydobycia zawdzięczają one nowej technologii połączenia wiercenia poziomego i szczelinowania hydraulicznego zastosowanej w eksploatacji formacji łupkowych.

W raporcie podkreśla się, że w stanie Dakota Północna, gdzie wciąż wzrasta wydobycie ropy i gazu z basenu łupkowego Bakken, przybyło ponad 100 tys. nowych miejsc pracy na ogólną liczbę 500 tys. zatrudnionych. Teksas, stan posiadający znaczne zasoby paliw kopalnych i długą historię produkcji ropy, osiągnął największe korzyści gospodarcze wynikające z obecnego boomu energetycznego.

Eksploatacja basenów łupkowych Barnett, Perm Basin i Eagle Ford zdecydowały o bardzo dobrym stanie zatrudnienia w Teksasie. W sektorze poszukiwań i wydobycia w 2014 roku w tym stanie zatrudnionych było prawie 3,8 mln ludzi, a wartość produkcji wyniosła 472,5 mld dol. Drugim z kolei stanem, który najwięcej skorzystał na boomie łupkowym jest Oklahoma, gdzie powstało prawie 875 tys. nowych miejsc pracy w nowym sektorze gazu i ropy z łupków, a PKB wyniosło ponad 111,5 mld dol. Raport podkreśla, że pomimo możliwych zmian w cyklach koniunktury w sektorze energetyki, dla USA wydobycie i przerób własnych ropy i gazu stanowi jeden z podstawowych czynników wzrostu gospodarczego na wiele lat.

Rusza budowa Cameron LNG

(United Press International/Wojciech Jakóbik)

Terminal gazu skroplonego Cameron LNG w Luizjanie ma rozpocząć eksport surowca z USA w 2018 roku. Jego budowa ruszyła 24 października. Konsorcjum odpowiedzialne za projekt podpisało już szereg umów na dostawy LNG do krajów azjatyckich. Federalna Komisja Regulacji Energetyki (FERC) wydała już ocenę jego oddziaływania na środowisko. Ma być ono „nieznaczne”.

Czynniki innowacyjności amerykańskiego frackingu

(Wojciech Jakóbik)

Granica opłacalności wydobycia ropy łupkowej w USA spadła z 70 dolarów za baryłkę ropy naftowej w zeszłym roku do 57 dolarów w tym roku. Amerykańskie odwierty horyzontalne są prowadzone w ilości do 16 na wiertnię. Spadają także koszty odwiertów. Firma EOG Resources zmniejszyła je z 6,9 mln dolarów w 2011 roku do 5 mln dolarów obecnie. Również ilość surowca wydobywanego z odwiertu rośnie, według Manhattan Institute w ostatnich czterech latach o 300 procent. W 2014 roku w USA ma zostać wykonanych ponad 18 tysięcy odwiertów łupkowych.

W 2015 roku możliwa nadpodaż ropy naftowej

(Wojciech Jakóbik)

Ze względu na spodziewaną nadpodaż ropy naftowej z krajów spoza OPEC, cena surowca na giełdach spada. Baryłka Brent na grudzień kosztowała 85,89 dolarów. Zanotowała spadek o 0,28 procent. WTI kosztowała 80,96 dolarów po utracie 0,06 procent wartości. Analitycy spodziewają się, że dzięki rozwojowi eksportu spoza OPEC, w 2015 roku na rynku zapanuje nadpodaż surowca. Dlatego pilnie śledzą informacje na temat możliwości wprowadzenia ograniczeń eksportu ropy naftowej przez kartel OPEC podczas spotkania w Wiedniu zaplanowanego na 27 listopada.

INFRASTRUKTURA

Nabór wniosków do Regionalnego Programu Województwa Opolskiego

(ministerstwo infrastruktury)

Od 12 do 26 listopada 2014 r. Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego będzie przyjmować wnioski o dofinasowanie projektów w ramach Działania 3.2 Transport publiczny, Regionalnego Programu Województwa Opolskiego 2007-2013.

Miejsce składania wniosków: Punkt Przyjmowania Wniosków, Departament Koordynacji Programów Operacyjnych, Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego. Kto może składać wnioski: jednostki samorządu terytorialnego, ich związki, porozumienia i stowarzyszenia; jednostki organizacyjne samorządowe, posiadające osobowość prawną. Na co można otrzymać dofinansowanie: zakup taboru autobusowego. Procent dofinansowania projektu: maksymalnie 85 proc. Maksymalna kwota dofinansowania projektu: projekty w obszarze transportu miejskiego – od 500 tys. zł do 4,5 mln zł. Ogólna pula środków przeznaczona na dofinansowanie projektów: 1 494 299,31 zł

Konsorcjum Max Boegl ma najtańszą ofertę na obwodnicę Kłodzka za 148,5 mln zł

(ISBnews)

Konsorcjum Max Boegl Polska i Max Boegl Stiftung & Co. KG złożyło najtańszą ofertę, wartą 148,58 mln zł brutto, na budowę obwodnicy Kłodzka w ciągu drogi krajowej nr 33, podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Druga najtańsza oferta należała do konsorcjum PUT Intercor i Trakt (197,10 mln zł), a trzecia do konsorcjum Bilfinger Infrastructure i Polbud-Pomorze (198,21 mln zł). Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 250,80 mln zł brutto. Wszystkich 13 potencjalnych wykonawców zadeklarowało 30-miesięczny termin wykonania i 10 lat gwarancji na wykonane prace. Obwodnica Kłodzka połączy drogi krajowe nr 8 i nr 33 z drogą krajową nr 46 na kierunku północ-południe. Obwodnica i łącznik z drogą krajową nr 46, mają mieć długość około 9,2 km. Inwestycja ma być realizowana w systemie „projektuj i buduj”.

Rusza remont S7 pomiędzy Czosnowem a Dębiną.

(GDDKiA)

Warszawski Oddział GDDKiA zlecił remont kolejnego fragmentu drogi krajowej. Kontrakt obejmuje prace na obu jezdniach drogi S7 na odcinku o długości ok. 1,8 km. Remont, którego początek zaplanowano w najbliższy piątek (24 października)  będzie prowadzony  na odcinku Czosnów – Dębina i rozpocznie się na jezdni w kierunku Warszawy. Zakres robót  jaki ma do wykonania Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki, obejmuje frezowanie starej nawierzchni, wykonanie remontów cząstkowych podbudowy i układanie nowej nawierzchni wraz ze wzmocnieniem jej konstrukcji przy dojazdach do skrzyżowań. Termin zakończenia prac wyznaczony został na koniec listopada br., jest on jednak uzależniony od warunków atmosferycznych. Wartość zaplanowanych prac to ok. 6,1 mln zł.

Podczas realizacji zadania będą występować utrudnienia w ruchu w zależności od charakteru wykonywanych robót. Czasowa organizacja ruchu przewiduje m.in. wyłączenie jednego z dwóch pasów ruchu oraz ograniczenie prędkości do 60 km/h.

Bezpieczniej na drodze nr 74

(GDDKiA)

Kierowcy mogą bezpiecznie wjechać na drogę krajową nr 74 z dróg podporządkowanych w Mniowie. Zaczęła działać tam nowa sygnalizacja świetlna wybudowana przez kielecki Oddział GDDKiA w ramach działań dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zmieniona została także organizacja ruchu w obrębie 7 skrzyżowań z drogą nr 74 na kilkukilometrowym odcinku Rozgół – Mniów. Nowoczesna akomodacyjna (wzbudzana) sygnalizacja świetlna z jednej strony zapewnia w jak największym stopniu płynność ruchu na głównej drodze krajowej nr 74, z drugiej strony pozwala kierowcom na bezpieczne włączenie się do drogi głównej z powiatowych dróg podporządkowanych. Na dwóch skrzyżowaniach w Mniowie zamontowano w sumie 6 kamer rejestrujących samochody oczekujące na włączenie się do drogi głównej albo na skręt w drogę podporządkowaną. Sygnał przekazywany z kamery oznacza, że zapali się dla nich zielone światło. Jeśli chętnych do manewru nie będzie, zielona faza będzie obowiązywać nieustannie dla jadących drogą nr 74.

Zakończono remont dylatacji na A4 w Zabrzu – Makoszowach

(GDDKiA)

22 dni przed umownym terminem, oddajemy do dyspozycji kierowców wyremontowany i w pełni bezpieczny most nad rzeką Kłodnicą w ciągu autostrady A4. Remont polegał na wymianie zużytych urządzeń dylatacyjnych na moście na relacji Gliwice – Katowice w miejscowości Zabrze – Makoszowy. Wykonawca od dnia podpisania umowy, tj. od 13.06.2014 r., miał 5 miesięcy na wykonanie całości robót, tj. do dnia 14.11.2014r.

Główne roboty obejmowały wykonanie: robót przygotowawczych, organizacji, oznakowania i zabezpieczenia terenu robót, zmianę organizacji ruchu – wyłączenie z ruchu jezdni prawej relacji Gliwice-Katowice, wymianę istniejących urządzeń dylatacyjnych na jezdni w kierunku Krakowa, wymianę warstwy ścieralnej nawierzchni, przywrócenie docelowej organizacji ruchu wraz z odtworzeniem oznakowania poziomego. Podstawowe parametry obiektu: długość 80.3 m, szerokość 17,5 m.

Węzeł Żnin do realizacji w I etapie

(GDDKiA)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wprowadza zmiany do przetargu na budowę drogi ekspresowej S5. Węzeł Żnin który wstępnie przewidziano do realizacji w późniejszym terminie, będzie jednak realizowany wraz budową całej drogi ekspresową S5. Po powtórnym przeanalizowaniu sytuacji na tym odcinku drogi, podjęto decyzję o realizacji zadania już w pierwszym etapie. O zmianie wcześniejszych założeń zdecydowały przede wszystkim planowane do realizacji przez ZDW inwestycje przy drodze wojewódzkiej nr 251 odc. Żnin – Wągrowiec. Połączenia drogi wojewódzkiej z trasą ekspresową w Żninie pozwoli bowiem ograniczyć ruch tranzytowy na osi wschód – zachód oraz pozwoli ominąć kierowcom główne ulice miasta ( Ogrodową, Browarową i Aliantów, w tym  bardzo wąskie skrzyżowania ulic Kościuszki, Aliantów i Mickiewicza). O budowie węzła zdecydowała też inwestycja planowana przez Państwową Straż Pożarną, związana z budową nowoczesnej komendy przy ulicy Dąbrowskiego w Żninie. Na dachu budynku planowane jest lądowisko dla helikopterów pogotowia ratunkowego. Budowa węzła Żnin przyspieszy i ułatwi w przyszłości, działania służb ratowniczych na tym odcinku drogi ekspresowej S5.

Infrastruktura 2014: jakie czasy, takie targi

(Polski Kongres Drogowy)

Tradycyjna ekspozycja ustępuje konferencjom, spotkaniom branżowym i dwustronnym rozmowom – to nowa formuła targów Infrastruktura, które odbyły się w Warszawie. Wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz zapowiedział wydanie na drogi krajowe w najbliższej perspektywie budżetowej blisko 93 mld zł. Państwo nie zapomni także o drogach lokalnych, temu będzie służyć mechanizm finansowania ich przebudowy za środki Lasów Państwowych. Projekt ustawy – już po uzgodnieniach międzyresortowych i konsultacjach społecznych – powinien wkrótce trafić do Sejmu. – Należy się cieszyć, że środków na drogi będzie nie mniej niż poprzednio, choć w finansowaniu infrastruktury większy nacisk będzie położony na kolej – zauważył Stanisław Żmijan, przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury. Pomimo znanych perturbacji na rynku budowlanym, efekty okresu 2007-2013 trzeba ocenić pozytywnie. Nie brakowało błędów, ale wspólnie walczyliśmy, żeby je przezwyciężać – powiedział. – Pieniędzy do wydania będzie jeszcze więcej niż poprzednio, do roku 2023 (wtedy trzeba zakończyć rozliczanie inwestycji) uda się dzięki nim połączyć istniejące odcinki dróg szybkiego ruchu i wybudować nowe, tak by można było mówić o funkcjonującej nowoczesnej sieci drogowej – stwierdziła Ewa Tomala-Borucka, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Zawiadomienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie

(Urząd Morski w Szczecinie)

Informujemy Państwa o rozpoczęciu przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. Roboty budowlane związane z realizacją inwestycji Urzędu trwają od 2012 r. i zakończą się w roku 2015. Drugi etap modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” i stanowi kontynuację zrealizowanego w latach 2000 – 2004 etapu pierwszego, który obejmował budowę nowych falochronów przy wyjściu Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych Kanału Piastowskiego na odcinku ok. 3 km toru wodnego, po stronie wschodniej i zachodniej. Drugi etap modernizacji obejmuje przebudowę umocnień brzegowych pozostałego odcinka Kanału Piastowskiego i umocnień Kanału Mielińskiego (odc. o dł. ponad 8 km toru wodnego, obejmujący brzegi obu kanałów po wschodniej i zachodniej stronie). Kwota przeznaczona na realizację tego zadania to ok. 318 mln zł, z czego dofinansowanie UE wynosi ok. 267 mln zł. Planowanym efektem przebudowy jest zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi do portów morskich Pomorza Zachodniego, zatrzymanie zaawansowanej degradacji umocnień brzegowych, eliminacja niekorzystnych zjawisk (spłycenia, przegłębienia, uszkodzenia i obsunięcia umocnień itp.) oraz zagrożeń występujących w okresie wezbrań powodziowych. Po realizacji inwestycji zmodernizowane umocnienia brzegowe będą przystosowane do docelowej głębokości toru wodnego 12,5 m.

PKP SA szuka wykonawcy przebudowy dworca w Wieliczce

(PKP SA)

Spółka ogłosiła przetarg na wybór firmy, która zajmie się modernizacją dworca. Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą zaplanowane jest na koniec br., a rozpoczęcie prac na początek 2015 r. – Dworzec po przebudowie stanie się bardziej funkcjonalny, zależy nam by był dostosowany również do potrzeb osób niepełnosprawnych – mówi Wojciech Rokicki, zastępca dyrektora departamentu inwestycji w PKP S.A. – To kolejna inwestycja planowana przez PKP S.A. w województwie małopolskim, obecnie dobiegają końca modernizacje dworców w Nowym Sączu i Rabce Zdrój. Na początku br. oddaliśmy podróżnym do użytku nowoczesny dworzec podziemny w Krakowie – dodaje. W związku z tym, że obiekt wpisany jest do rejestru zabytków, wszystkie prace będą prowadzone we współpracy z konserwatorem. Część pasażerska – kasy, poczekalnia – znajdą się na parterze, tu zlokalizowane zostaną także lokale komercyjne. Pomieszczenia na piętrze zagospodaruje Urząd Miasta Wieliczka.

Dokąd jedzie interREGIO?

(Przewozy Regionalne)

14 grudnia 2014 r. w Polsce i w pozostałych krajach Unii Europejskiej zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów. Z dużymi zmianami muszą się liczyć także pasażerowie korzystający z popularnych pociągów interREGIO. To sieć komercyjnych połączeń dalekobieżnych i średniego zasięgu tworzonych przez Przewozy Regionalne. Oznacza to, że nie otrzymujemy do nich żadnych dotacji. W obowiązującym od 13 grudnia nowym rozkładzie jazdy również przewidzieliśmy kursy pociągów interREGIO, ale z wielu względów będzie ich mniej niż dotychczas. Sieć pociągów interREGIO będzie stanowiło: osiem połączeń całorocznych, dwa pociągi weekendowe i trzy połączenia sezonowe. Aby mogło korzystać z nich jeszcze więcej pasażerów, wszystkie pociągi będą miały dodatkowe postoje na większej niż dotychczas liczbie stacji. Będą zatrzymywały się m.in. na nowo budowanym przystanku Opoczno Południowe. Jako przewoźnik podjęliśmy szereg działań zmierzających do utrzymania większej liczby pociągów interREGIO w przyszłorocznym rozkładzie jazdy. Najważniejszym z nich było zwrócenie się z prośbą do samorządów wojewódzkich i ministerstwa infrastruktury o dofinansowanie części połączeń. Wyrażamy głęboką nadzieję, że organizatorzy połączeń kolejowych z innych województw, podobnie jak finansujący połączenia IR Łódź – Warszawa Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, znajdą dodatkowe środki na zachowanie istniejących pociągów interREGIO.

W 35 minut z Wrocławia do Legnicy

(Newag SA)

Tyle czasu potrze­buje Impuls 36WEa na poko­na­nie trasy z Wro­cła­wia do Legnicy. Ten nowy, trój­czło­nowy elek­tryczny zespół trak­cyjny został uro­czy­ście prze­ka­zany do eks­plo­ata­cji Kolejom Dolnośląskim. Impulsy 36WEa będą mogły roz­wi­jać pręd­kość do 160 km/h. Na tory Dol­nego Śląska wyjadą w grud­niu br. i zostaną włą­czone do obsługi pasa­że­rów na liniach: Wro­cław — Wał­brzych, Wro­cław – Jele­nia Góra oraz Szklar­ska Poręba Górna Wro­cław, Wał­brzych, Jele­nia Góra. Umowa na dostawę 6 nowo­cze­snych Impul­sów pod­pi­sana została 21 maja 2014 r. Pro­jekt zakupu elek­trycz­nych zespo­łów trak­cyj­nych jest współ­fi­nan­so­wany przez UE ze środ­ków Euro­pej­skiego Fun­du­szu Roz­woju Regio­nal­nego w ramach Regionalnego Pro­gramu Ope­ra­cyj­nego dla Woje­wódz­twa Dol­no­ślą­skiego na lata 2007–2013. Cał­ko­wita war­tość pro­jektu to 81 486 270,00 zł, wkład UE to 56 306 975,00 zł.

Tramwaj Nevelo ponownie na testach

(UM Kraków)

Do końca 2014 roku MPK SA będzie testować prototypowy tramwaj Nevelo, firmy Newag SA. Wagon wozi pasażerów na linii nr 8. Pojazd to w całości nowa konstrukcja. Zastosowano w nim innowacyjny układ zawieszenia – 2 człony skrajne, każdy z nich oparty na jednym wózku napędowym połączono przegubowo z członem środkowym opartym na dwóch wózkach tocznych. Odpowiednie rozmieszczenie specjalnie skonstruowanych skrętnych wózków napędowych i tocznych prowadzi do zmniejszenia nacisku poszczególnych osi na tor, redukując zużywanie się szyn i kół. Nowoczesny układ napędowy z elektronicznie sterowanymi silnikami prądu przemiennego, daje możliwość zwrotu energii do sieci trakcyjnej, co pozwala na obniżenie kosztów eksploatacji. Tramwaj jednorazowo może przewieźć do 235 osób w tym 60 na miejscach siedzących. Jest to pierwszy w Polsce tramwaj, w którym w kabinie motorniczego zastosowano zwiększającą widoczność, panoramiczną szybę.

Rozpoczynają się prace budowlane w zajezdni tramwajowej Pogodno

(UM Szczecin)

Firma ZUE SA z Krakowa przebudowująca zajezdnię przejęła plac budowy. Inwestycja odbywa się w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Dotychczas wykonawca projektował nową zajezdni w oparciu o program funkcjonalno-użytkowy oraz uzyskał pozwolenia umożliwiające prowadzenie prac budowlanych. W ramach inwestycji zajezdnia będzie całkowicie przebudowana i dostosowana do obsługi pojazdów niskopodłogowych. Na co dzień zajezdnia obsługuje 28 niskopodłogowych Swingów wyprodukowanych i dostarczonych przez bydgoską Pesę. Tramwaje te wymagają innej obsługi niż tramwaje starszego typu. Układ torowy zostanie przebudowany  i rozbudowany w taki sposób, aby umożliwić wyjazd zarówno w kierunku Głębokiego, jak i centrum miasta. Dobudowany zostanie nowy dwudziesty pierwszy tor, który będzie pełnił funkcję toru objazdowego. Na terenie zajezdni wymienionych zostanie blisko 6 km torów. Zakres przebudowy obejmuje także prace rekonstrukcyjne wraz z przebudową i rozbudową istniejących budynków będących w większości pod opieką konserwatorską.  Zajezdnia tramwajowa w al. Wojska Polskiego została wybudowana w 1934 r. W latach 70 i 80 XX wieku była modernizowana.
Wartość tego zadania wynosi 135,3 mln zł brutto. Przebudowa zajezdni zakończy się w drugiej połowie 2015 r.

Będą tańsze bilety MZK

(UM Toruń)

Miasto wychodzi naprzeciw pasażerom komunikacji miejskiej. Od nowego roku obniży ceny niektórych biletów miesięcznych i wprowadza nowe bilety – rodzinne, weekendowe i 15-dniowe. Od stycznia 2013 r. ceny biletów MZK w Toruniu nie były zmieniane. By zachęcić pasażerów do korzystania ze stale rozwijającej się sieci tramwajowej, od nowego roku miasto obniży ceny niektórych biletów. I tak cena biletu miesięcznego na wszystkie linie dzienne i nocne autobusowe i tramwajowe w granicach administracyjnych miasta zostanie obniżona ze 145,20 zł do 100 zł, z jednoczesnym wprowadzeniem w tej kategorii biletu ulgowego za 50 zł.  Dotychczasowy bilet na jedną linię tramwajową będzie kosztować nie – jak dotąd – 71,60 zł, lecz tylko 70 zł i obowiązywać nie tylko na jednej linii, lecz na wszystkich liniach tramwajowych dziennych i nocnych. Odpowiednio zasada ta dotyczyła będzie biletów ulgowych. Z kolei za przejazd nocnym tramwajem zapłaci się nie dwukrotność biletu jednorazowego, czyli 5,60 zł, lecz jednokrotność, czyli tyle samo co w dzień – 2,80 zł.

Miasto liczy, że niższe wpływy spowodowane obniżeniem cen trzech biletów i wprowadzeniem czterech nowych zostaną zrównoważone większą liczbą pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej.

Prezes UTK stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury przepisów bezpieczeństwa

(Urząd Transportu Kolejowego)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, w ramach czynności nadzorczych, stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe w czasie prowadzenia robót związanych z rewitalizacją linii kolejowej nr 91, a także przepisów w zakresie utrzymania urządzeń sterowania ruchem kolejowym (SRK) na stacji Żurawica. Prezes UTK ustalił, że ruch pociągów w czasie robót powinien być prowadzony na podstawie szczegółowych ustaleń dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, zawartych w regulaminie tymczasowym prowadzenia ruchu pociągów. Regulaminy na stacji Żurawica nie przewidywały konieczności prowadzenia ruchu w oparciu o sygnały zastępcze. Pomimo to zarządca infrastruktury prowadził ruch w oparciu o te sygnały, których łącznie użyto 455 razy. Prezes UTK nakazał natychmiastowe usunięcie wszystkich nieprawidłowości, sprawdzenie i analizę ewentualnego występowania podobnych nieprawidłowości w innych lokalizacjach, a także podjęcie działań przewidzianych przez System Zarządzania Bezpieczeństwem, mających na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanego z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.

Nadzór prezesa UTK nad bezpieczeństwem ruchu kolejowego

(Urząd Transportu Kolejowego)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził szereg naruszeń przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury PKP PLK w zakresie stanu infrastruktury kolejowej i jej utrzymania, bezpieczeństwa ruchu kolejowego w czasie prowadzonych prac inwestycyjnych oraz procesu utrzymania i klasyfikacji skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi.

Czynności nadzorcze prowadzone były przez prezesa UTK na liniach kolejowych: nr 271 Wrocław Główny –Poznań Główny, nr 273 Wrocław Główny –Szczecin Główny, nr 281 Oleśnica –Chojnice oraz nr 355 Ostrów Wlkp. – Grabowno Wielkie. Prezes UTK nakazał  zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie nieprawidłowości. Jednocześnie wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności.

Redakcja BiznesAlert.pl

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak