28.02.2014 ALERT

28 lutego 2014, 10:07 Alert

Codzienny przegląd informacji o energetyce i infrastrukturze na Twoim mailu

ENERGETYKA

Ukraina zwiększa import gazu z Rosji

(REUTERS/THE MOSCOW TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Źródła w ukraińskim Naftogazie na które powołuje się agencja Reuters podają, że – wbrew wcześniejszym doniesieniom mediów – Ukraińcy sprowadzają więcej gazu z Rosji, niż w styczniu. 25 lutego tego roku mieli importować 29,3 mln m3 surowca. Wcześniej media informowały, że dzienny import 24 lutego spadł do 28 mln m3 z 144 mln m3 na początku miesiąca. Powodem miała być ciepła zima i szukanie oszczędności. Jednocześnie Rosjanie zapewniają, że dostarczają tyle gazu, ile życzy sobie tego Naftogaz. Ich zdaniem tranzyt gazu przez Ukrainę do Europy nie jest zagrożony. Jednakże może zmienić się cen dostaw nad Dniepr, która w ramach umowy gazowej jest renegocjowana co kwartał.

Ukraina chce negocjować z Rosją w sprawie gazu

(ITAR TASS/UPI/TERESA WÓJCIK)

Ukraiński miister finansów Ołeksander Szłapak  oświadczył dziś, że Ukraina chce kontynuować negocjacje z Rosją w sprawie współpracy finansowej w sektorze gazu.  Staramy się, aby rozpocząć te negocjacje jak najszybciej, może już w następnym tygodniu. Nowy rząd ukraiński  chciałby usłyszeć, jakie jest stanowisko Rosji wobec kontynuacji współpracy z Kijowem w sektorze gazu – dodał ministerSzłapak – cytuje rosyjska agencja prasowa Itar Tass. Nieco wcześnie Szłapak powiedział dziś, że misja Międzynarodowego Funduszu Walutowego w przyszłym tygodniu przybędzie na Ukrainę, aby negocjować udzielenie nowego pakietu pomocowego jego krajowi. Zapowiedział, że wartość pakietu wyniesie co najmniej 15 mld dol.

Koncern  GDF  zwiększy wydatki na inwestycje

(RIGZONE/OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)

Francuski koncern energetyczny GDF Suez planuje zwiększyć w 2016 r.  wydobycie gazu od 59 do 63 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej. Dla porównania – koncern podaje, że wydobycie  w 2013 r. wyniosło do 52 mln baryłek. Zwiększenie produkcji gazu jest elementem strategii przyjętej przez kierownictwo GDF. Przedstawiając wyniki za rok ubiegły koncern wskazał na kilka ważnych wydarzeń – koncesje poszukiwawczo-wydobywcze w Brazylii i Malezji, udział w kilku koncesjach lądowych w Wielkiej Brytanii, koncesjach morskich na Morzu Północnym oraz w Holandii na polu Amstel. W przeciwieństwie do innych europejskich koncerów paliwowo-energetycznych, które dokonują lub planują cięcia wydatków kapitałowych w celu zwiększenia wypłaty dywidendy – GDF przyjął strategię pobudzania rozwoju firmy poprzez zwiększenie w rocznym budżecie 2014 wydatków na nakłady inwestycyjne w okresie 2014 – 2016 r. W 2016 r. planowane nakłady wzrosną do 10 mld euro ( w 2013 r. – 7,5 mld euro). W ub.r. GDF odnotowała 8 proc. spadku przychodów ( do 89,3 mld euro), zysk EBITDA  spadł o 13,2 proc., do 14,8 mld euro. W tej sytuacji władze koncerny zdecydowały się na ofensywną politykę inwestycyjną w poszukiwania i zwiększenie wydobycia. Prezes GDF Gérard Mestrallet skomentował tę strategię: „naszym punktem odniesienia jest wzrost popytu na energię na szybko rozwijających się rynkach. Chcemy być liderem transformacji energii w Europie „.

TAP zgodny z trzecim pakietem energetycznym

(OIL&GAS/GREEK ENERGY/TERESA WÓJCIK)

Program dostosowania do przepisów gazociągu Trans Adriatic Pipeline (TAP), który będzie transportować gaz z Azerbejdżanu do Włoch przez Grecję i Albanię, zatwierdzono na posiedzeniu plenarnym greckiego systemu bezpieczeństwa gazowego Rae.

Gazociąg TAP uzyskał również akceptację w rozumieniu spełnienia zobowiązań wynikających z przepisów prawa energetycznego przyjętego w UE ( m.in. art. 9.1. Dyrektywy Europejskiej 2009/73/WE w sprawie rozdziału własności firmy przesyłowej i operatorów systemu przesyłowego – tzw. unbundling). Firma TAP wdrożyła funkcjonalny model separacji (rozdziału funkcjonalnego – tzw. third party access) w możliwości użytkowania gazociągu. Trzy organy regulacyjne państw uczestniczących w TAP poświadczyły niezależność przewidzianego operatora sieci (ITO) zgodnie z wymogami unijnymi przed rozpoczęciem budowy rurociągu. Program  przyszłego gazociągu TAP eliminuje możliwość dyskryminacji innych uczestników rynku gazu. W ten sposób Gazociąg Transadriatycki będzie spełniał wymogi trzeciego pakietu energetycznego UE.

Program zgodności gazociągu TAP zaproponowany przez spółkę TAP AG, zaakceptowany został przez wszystkie trzy krajowe organy regulacji energetyki: Grecji (RAE), Włoch (AEEG) i Albanii (ERE). Przyjęcie programu zgodności przez organy regulacji energetyki tych trzech państw jest kolejnym ważnym krokiem w realizacji projektu TAP i powstania międzynarodowej infrastruktury gazowej o doniosłym znaczeniu dla bezpieczeństwo dostaw energii na europejski rynek gazu. Ostateczna decyzja o realizacji projektu TAP i rozpoczęciu inwestycji zapadła 17 grudnia 2013 roku. Analitycy rynku energii i politycy europejscy podkreślają obecnie doskonałą współpracę trzech regulatorów krajowych, RAE-AEEG-ERE. Bardzo sprawną, rzetelną i wolną od biurokracji.To modelowa współpraca przy wielkim projekcie stanowiąca wzorzec dla praktyki europejskiej.

Negocjacje nt. dostaw gazu z Iraku do Europy

(NEWS AZ/WOJCIECH JAKÓBIK)

Trwają rozmowy na temat uruchomienia dostaw irackiego gazu przez Gazociąg Transanatolijski (TANAP), który będzie łączył Azerbejdżan z krajami Unii Europejskiej. Oficjalne rozmowy na ten temat prowadzi już Turcja, na której terytorium będzie się znajdował TANAP. Z nieoficjalnych przecieków wynika też, że podobne negocjacje prowadzi już Baku. Zwiększenie wolumenu gazu transportowanego przez Gazociąg Transanatolijski do Europy zwiększy opłacalność inwestycji. Azerowie będą dostarczać za jego pomocą 12 mld m3 rocznie, z czego 7 mld m3 zostanie w Turcji, a reszta trafi na rynek europejski za pomocą Gazociągu Transadriatyckiego (TAP).

Rosyjski Gazprom Neft – wzrost możliwych do wydobycia zasobów gazu

(RIGZONE/REUTERS/TERESA WÓJCIK)

Gazprom Nieft, spółka zależna koncernu Gazprom poinformowała w czwartek 27 lutego, że jej udokumentowane zasoby węglowodorów  w końcu ub. r. wzrosły  o 12 proc. i osiągnęły  aby osiągnąć 1,34 mld ton ekwiwalentu ropy naftowej (9,8 mld baryłek ).  Zasoby te stanowią rezerwę wydobycia na okres nieco ponad 20 lat przy nieznacznym, kilkuprocentowym  corocznym  wzroście eksploatacji złóż.

Perspektywy eksportu LNG z USA

(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Coraz mniej czasu dzieli świat od momentu, gdy Stany Zjednoczone zaczną czerpać niewyobrażalne do niedawna zyski z eksportu skroplonego gazu ziemnego (LNG) – podkreślił w tych dniach Asish Mohanty, starszy analityk z Wood Mackenzie na 13 dorocznej  konferencji LNG w Houston. Pewnym problemem są koncesje eksportowe. Do tej pory wydana została przez władze tylko jedna ostateczna decyzja zezwalająca na eksport LNG z USA.  Sześć aplikacji o zgodę na eksport jest w toku zatwierdzania – a chodzi o niemałe ilości: ok. 3 mld m. sześc. gazu dziennie. Na początku procedury zezwalającej na eksport jest ponad 25 projektów.  Mohanty zauważył, że tempo udzielania zezwoleń jest najwidoczniej zbyt wolne. Tego samego zdania jest amerykański Departament Energii (US Department of Energy- DOE), zwracając przy tym uwagę, że najbardziej widoczne zatory w procedurze pojawiają się w przypadku wniosków eksportowych do krajów, które nie mają ze Stanami Zjednoczonymi umów o wolnym handlu.  Inne wąskie gardła są spowodowane przez konkretne problemy techniczne i  bezprawne roszczenia NGO ( głównie obrońców klimatu), najczęściej wnoszących skargi do władz, a niekiedy organizujących sprzeciwy lokalnych społeczności. Czasem projekty LNG  na eksport napotykają trudności w uzyskaniu dostępu do istniejącej infrastruktury koniecznej do produkcji LNG i budowy terminali eksportowych.  Jednocześnie rynki światowe są coraz bardziej zainteresowane tanim LNG ze Stanów Zjednoczonych.

INFRASTRUKTURA

GDDKiA pomaga poszkodowanym przedsiębiorcom i spłaca długi wykonawców

(GDDKiA)

W celu pomocy usługodawcom i dostawcom w odzyskaniu należnych wynagrodzeń, parlament  przyjął ustawę z 28 czerwca 2012 r. o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych. Na mocy tej ustawy, po zejściu wykonawcy w połowie 2013 r. z placu budowy drogi krajowej nr 16 Biskupiec-Borki Wielkie, GDDKiA od razu przejęła na siebie odpowiedzialność za wypłaty należności przedsiębiorcom. Od tego czasu 55. przedsiębiorców dokonało zgłoszeń na kwotę ok 7,9 mln zł. Pierwsza wypłata planowana jest na marzec – to kwota ok. 121 tys. zł. W trakcie rozpatrywania znajdują się 34 zgłoszenia na kwotę 4,7 mln zł. Odrzuconych zostało 21 wniosków na kwotę ok. 3,2 mln zł.

Ruszyło postępowanie na wybór czterech członków zarządu PKP Cargo

(PKP Cargo)

Rada Nadzorcza PKP Cargo SA rozpoczęła proces wyłaniania czterech członków zarządu. Procedura prowadzona jest przy wsparciu firmy doradztwa personalnego i potrwa około 7-8 tygodni. Na stronie internetowej spółki i w prasie ukazało się ogłoszenie o konkursie na stanowisko czterech członków zarządu, w którym określone są wymagania i warunki rekrutacji kandydatów. Wyłonieni w ramach postępowania będą: członek zarządu ds. handlowych, członek zarządu ds. operacyjnych, członek zarządu ds. finansowych, przedstawiciel pracowników w zarządzie. Kandydaci mogą się zgłaszać do 31 marca 2014 roku, natomiast rozmowy kwalifikacyjne mogą odbyć się w dwóch turach w dniach 7-9 kwietnia oraz 14-15 kwietnia br.

Referendum strajkowe w LOT

(aerogrupa.pl)

Zarządy związków zawodowych podjęły decyzję o przeprowadzeniu referendum strajkowego, którego celem będzie wyrażanie zgody przez pracowników na zorganizowanie strajku ostrzegawczego w PLL LOT SA. Referendum strajkowe będzie prowadzone przez wszystkie związki zawodowe prowadzące spór zbiorowy. Referendum  trwa od 27 lutego do 31 marca 2014 r. Dla ważności referendum strajkowego niezbędny jest udział ponad 50% pracowników. Jeśli ponad połowa głosujących opowie się za przeprowadzeniem strajku ostrzegawczego, Związki Zawodowe uzyskają mandat do  zorganizowania  strajku  ostrzegawczego.

Decyzja środowiskowa dla drogi krajowej Brody-Opatów z obwodnicą Ostrowca

(GDDKiA)

Znany jest już wariant przebiegu dwujezdniowej drogi nr 42 i 9 na odcinku Brody – Opatów wraz z obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego przedsięwzięcia wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska na wniosek Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych Autostrad. Autorzy raportu oddziaływania inwestycji na środowisko zaproponowali dwa warianty przebiegu drogi. Regionalny Dyrektor Ochrony środowiska wybrał wariant II omijający obszary chronione Natura 2000 jakimi są Wzgórza Kunowskie. Nowa droga klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o dł. 27 km przebiegać będzie przez pow. starachowicki, ostrowiecki i opatowski, na terenie gm. Brody, Bodzechów, Kunów, Ostrowiec, Sadowie.

Wyniki badań ruchu samochodowego na Pomorzu

(GDDKiA)

Na podstronach z danymi o drogach krajowych w woj. pomorskim zostały zamieszczone wyniki pomiarów ruchu samochodowego zmierzone przez automatyczne liczniki typu Marksman. Urządzenia są zlokalizowane w Kębłowie na drodze krajowej nr 6, Kazimierzowie na dr. kraj. nr 7, Miszewie na dr. kraj. nr 20, Miłobądzu na dr. kraj. nr 91. Z ciekawych zmian w stosunku do lat poprzednich, które można prześledzić, jest m.in. wzrost natężeń ruchu na drodze krajowej nr 7 i utrzymujący się od wprowadzenia elektronicznego poboru opłat systemu Viatoll spadek ilości samochodów przejeżdżających drogą krajową nr 91. Ponadto przy porównaniu kwantyli 85 prędkości można zauważyć spadek prędkości w Kębłowie na „szóstce” i w Kazimierzowie na „siódemce”.

Ulica Wirażowa wraz z północnym łącznikiem do ul. Gordona Bennetta otwarta.

(GDDKiA)

Oddział w Warszawie GDDKiA udostępnił do ruchu ul. Wirażową wraz z północnym łącznikiem do ul. Gordona Bennetta, tym samym przekazując ulicę jego zarządcy, którym jest Miasto st. Warszawa. Nowy przebieg ul. Wirażowej, równoległej do trasy ekspresowej S-79 (Trasy N-S), został wybudowany w ramach etapowej realizacji drogi S2 Konotopa-Puławska wraz z połączeniem w węźle Marynarska. Pierwszy odcinek ul. Wirażowej (od ul. Poleczki do węzła Lotnisko (MPL Okęcie)) wraz z ul. Poleczki (od ul. Osmańskiej do ul. Wirażowej) został oddany do ruchu w 2008 r. Nowa ulica Wirażowa posiada dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i stanowi powiązanie lokalnego układu miejskiego z drogą krajową.

Otwarcie ofert na roboty budowlane na moście w ciągu dk nr 12

(GDDKiA)

Zostały otwarte oferty w przetargu nieograniczonego na remont mostów w ciągu drogi krajowej nr 12: na rzece Chwaliszówka w Żarkach Wielkich i na rzece Lubsza w Lipinkach Łużyckich. Udział w przetargu wzięło czterech wykonawców: 1. „STALMONT” Spółka Jawna – złożona oferta na kwotę 1 766 433,50 zł, brutto; 2. KOLBET Sp. z o.o. – 1 459 715,91 zł, brutto; 3. Zielonogórskie Przedsiębiorstwo Budowy Mostów MOSTY Sp. z.o.o – 1 335 604,46 zł brutto; 4. GAUZA Budowa Remonty Mostów – 2 561 575,37 zł brutto. W tej chwili trwa weryfikacja złożonych ofert, podpisanie umowy planowane jest na kwiecień 2014 br. Natomiast termin zakończenia robót planowany jest na sierpień 2014 br.

PKD o wytycznych w sprawie barier: nie pozorować dyskusji

(Polski Kongres Drogowy)

Polski Kongres Drogowy zwrócił uwagę na poważne zastrzeżenia, które w środowisku producentów, dostawców oraz wykonawców budzą nowe wytyczne stosowania barier ochronnych. Zaproponowane bez konsultacji ze środowiskiem, wprowadzają najostrzejsze w Europie wymogi, bez liczenia się z realiami gospodarczymi – uważa PKD. Projekt wytycznych został opublikowany na stronie internetowej GDDKiA. Zastąpią one poprzedni dokument z 2010 r. Celem wytycznych jest wskazanie sposobu wyznaczania systemów powstrzymujących pojazd, tylko tam gdzie są one niezbędne oraz opisanie metody doboru takich parametrów techniczno-funkcjonalnych, które w przypadku uderzenia pojazdu w barierę będą dawały ludziom największe szanse przeżycia.

Rondo Kościuszki-Dworcowa w Toruniu – zmiana organizacji ruchu

(droga.pl/MZD Toruń)

Kierowcy jadący od strony Rubinkowa już nie mogą zjechać tzw. ślimakiem z wiaduktu Kościuszki w ul. Chrobrego. Objazd do ul. Chrobrego został wyznaczony ul. Batorego. Wszystko to w związku z budową ronda, które powstanie na wysokości Kościuszki-Dworcowej. Na odc. od Trasy Średnicowej Północnej do Strugi Toruńskiej  zakończono wycinkę drzew i prace rozbiórkowe, które były niezbędne do prowadzenia dalszych robót. Obejmują one m.in. układanie na odcinku 300 m kanalizacji deszczowej. Przebudowa ul. Dworcowej obejmuje dwa etapy. Pierwszy z nich obejmuje odc. o długości 503 m od ul. Kościuszki do Trasy Średnicowej. Prace potrwają do końca lipca, ich koszt to ponad 5 mln zł.

Transport 1 mln t węgla z kopalń i zakładów przeróbczych

(DB Schenker Rail Polska)

DB Schenker Rail Polska wygrała przetargna przewozy 1 mln t węgla do Elektrowni Kozienice w okresie do 31.03.2015 r. z kopalń i zakładów przeróbczych Katowickiego Holdingu Węglowego, Kompanii Węglowej, kopalni należących do PKW, Śląskiego Centrum Logistyki, ZWW „Julian” oraz Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Kluczowe znaczenie w nawiązaniu współpracy, poza konkurencyjnością oferty, miały rzetelnie opracowane kalkulacje oraz bardzo dobra znajomość rynku przewozów kolejowych i duże doświadczenie firmy we współpracy ze spółkami sektora węglowego.

W sobotę Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

(SKM Warszawa)

Już 1 marca kolejny raz będziemy obchodzić dzień żołnierzy II konspiracji – Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych – święto ustanowione przez Sejm RP dla uczczenia pamięci żołnierzy powojennego podziemia niepodległościowego. Instytut Pamięci Narodowej przygotował na ten dzień szereg imprez. Instytut i Szybka Kolej Miejska  zapraszają też na koncert Dariusza Malejonka i zespołu Maleo Reggae Rockers, z którymi zaśpiewa plejada polskich wokalistek. Wśród nich m.in. Kasia Kowalska, siostry Przybysz i Halina Mlynkova. Wszyscy muzycy uczestniczący w projekcie Fundacji Niepodległości „Panny Wyklęte” zagrają w sobotę, w klubie Palladium o godz. 19:30. Na Facebooku SKM będzie można wygrać bilety na koncert.

Nowe rozwiązania taryfowe

(SKM Trójmiasto)

Od 1 marca 2014, PKP SKM w Trójmieście wprowadza nowe rozwiązania taryfowe. Wprowadzenie biletu dobowego strefowego tj. biletu uprawniającego do nieograniczonej liczby przejazdów w określonej strefie ważności przez 24 godziny od momentu zakupu/skasowania. Wprowadzenie biletu rodzinnego dobowego strefowego. Wprowadzenie biletu grupowego strefowego. Wprowadzenie biletu jednorazowego strefowego w granicach jednego miasta: Gdańska lub Gdyni  tak zwany „bilet miejski” w cenie 3,00 zł. Wprowadzenie oferty 3,4,5, na odcinki do Pruszcza Gdańskiego. Wprowadzenie 30 % ulgi handlowej dla biletów jednorazowych dla posiadaczy karty dużej rodziny. Wprowadzenie podwyżki średnio o około 7 % cen biletów kwartalnych.

Aktualizacja Rozkładu Jazdy Kolei Śląskich 2013/2014

(Koleje Śląskie)

Publikujemy informacje o aktualizacji rocznego rozkładu jazdy Kolei Śląskich. Zmiany będą obowiązywały w okresie 9 III 2014 – 26 IV 2014. W związku z kolejnymi etapami prac remontowo-modernizacyjnych PKP PLK – wprowadza drugą korektę rozkładu jazdy, obowiązującą w okresie od 9 marca do 26 kwietnia br. W okresie wiosennym roboty torowe koordynowane przez PKP PLK prowadzone będą głównie na newralgicznej linii średnicowej, co wiąże się z utrudnieniami głównie na linii S1/S15 (Gliwice – Katowice – Zawiercie – Częstochowa). Większość pociągów pozostałych linii, w okresie 9 III – 26 IV 2014, będzie kursować wg jednolitego rozkładu jazdy (nieliczne warianty kursowania), co znacznie ułatwi pasażerom podróżowanie i korzystanie z opracowań rozkładowych.

Powitanie dwudziestego drugiego ELF-a w Poznaniu

(Koleje Wielkopolskie)

Komfortowe i przyjazne pasażerom pociągi typu ELF, zamówione przez woj. wielkopolskie w ramach unijnego projektu, służą Wielkopolanom już od grudnia 2012 r. Teraz wielkopolskie ELF-y są w komplecie. W stolicy Wielkopolski został powitany ostatni, dwudziesty drugi, z przewidzianych w umowie pojazdów typu ELF. Wcześniej w siedzibie producenta, firmy PESA Bydgoszcz dokonano uroczystego odbioru pojazdu. Nowe ELF-y są szybkie, nie psują się, mają klimatyzację i są wyposażone w nowinki techniczne np. w gniazdka dla urządzeń mobilnych. Dzięki zakupowi 22 ELF-ów prawie połowa wielkopolskich pociągów jest teraz nowa. ELF-y obsługują trasy z Poznania do Konina, do Zbąszynka oraz do Gniezna.

Decyzja Prezesa UTK w zakresie naruszenia przepisów dotyczących zarządcy infrastruktury na linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec Główny

(UTK)

W wyniku przeprowadzonej kontroli linii kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec Główny, prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez PKP PLK przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego. Prezes UTK biorąc pod uwagę zakres koniecznych prac oraz możliwości wykonawczych, nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w terminie do 31 października 2014 r. Nieprawidłowości polegały m.in. na eksploatowaniu przez PKP PLK S.A. podkładów drewnianych o przekroczonej granicznej trwałości oraz bardzo dużym zużyciu (stopień degradacji 0,9-1,0), stosowaniu wstawek szynowych niezgodnych z przepisami, eksploatowaniu toru z brakującymi podkładkami.

Spotkanie Prezesa UTK z licencjonowanymi przewoźnikami kolejowymi w sprawie otwartego dostępu

(UTK)

W siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego w Warszawie odbyło się spotkanie prezesa UTK z licencjonowanymi przewoźnikami kolejowymi. Przedmiotem spotkania było przedstawienie sposobu procedowania wniosków o wydanie decyzji w sprawie przyznania otwartego dostępu, o której mowa w art. 28r Ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Przedstawiciele UTK podkreślili istotne znaczenie otwartego dostępu, wobec zbliżającego się końca okresu przejściowego, wprowadzonego art. 78 Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz pojawiania się na rynku nowych przewoźników. W trakcie spotkania została przedstawiona prezentacja, wyjaśniająca najważniejsze zagadnienia związane ze sposobem procedowania wniosku o przyznanie otwartego dostępu.

Wzrost punktualności przewozów pasażerskich w ostatnim kwartale 2013 roku

(UTK)

W IV kwartale 2013 r. punktualność kolejowych przewozów pasażerskich kształtowała się na poziomie 90,98% (względem 90,57% w III kwartale 2013 r.). W analizowanym okresie przewoźnicy kolejowi uruchomili łącznie 369,4 tys. pociągów (o ok. 13,2 tys. mniej niż w poprzednim kwartale). Średni czas opóźnień pociągów z włączeniem opóźnień do 5 minut wyniósł 8 minut 47 sekundy. Największy odsetek stanowiły pociągi opóźnione do 5 minut – 67,9% (70,3 tysiąca) oraz opóźnione od 5 do 60 minut 30,7% (31,8 tysiąca). Licencjonowani przewoźnicy kolejowi w IV kwartale odwołali 373 pociągi.

Decyzje Prezesa UTK w zakresie wyłączenia i ograniczenia eksploatacji pojazdów kolejowych

(UTK)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego prowadzi działania kontrolne w zakresie stanu technicznego oraz poziomu i jakości utrzymania pojazdów kolejowych. W wyniku ostatnich działań kontrolnych, prezes UTK decyzjami administracyjnymi wyłączył z eksploatacji lub ograniczył eksploatację kilkudziesięciu pojazdów kolejowych, należących m.in. do przedsiębiorców: PKP Intercity, Przewozy Regionalne, Koleje Śląskie, Euroterminal Sławków, IMPERIA GROUP, Madimex Bis oraz TOREX. Do najczęstszych nieprawidłowości w zakresie prawidłowego poziomu utrzymania pojazdów kolejowych przewoźników pasażerskich należały: uszkodzenia systemu ogrzewania i oświetlenia, niesprawność drzwi i blokad wagonowych oraz międzywagonowych, a także niezgodność utrzymania z Dokumentacją Systemu Utrzymania. 

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak