28.08.2014 ALERT

28 sierpnia 2014, 10:42 Alert

ENERGETYKA

Gaz-System: Polski sektor gazowy jest bezpieczny

Jak podaje TVN24BiŚ.pl, Jan Chadam, prezes Gaz-Systemu, który nadzoruje polskie gazociągi, uspokaja, że na razie nie ma żadnych sygnałów o przerwach w dostawach gazu przez Ukrainę. Potwierdził przy tym swoją wypowiedź dla TVN24 Biznes i Świat sprzed miesiąca zapewniając, że nie ma zagrożenia dla dostaw gazu do odbiorców, nawet w przypadku ograniczenia lub wstrzymania dostaw gazu z Ukrainy. – W przypadku ewentualnego zakłócenia dostaw z tego kierunku, przy aktualnym poziomie zapotrzebowania, dostawy do odbiorców będą realizowane bez problemów – powiedział Chadam. – Jesteśmy w ciągłym kontakcie z operatorem ukraińskiego systemu przesyłowego. Obecnie nie mamy żadnych informacji o ewentualnych problemach w odbiorze gazu z kierunku wschodniego przez punkt Drozdowicze na granicy polsko–ukraińskiej – podkreślił w rozmowie z TVN24BiŚ.pl.

Rusza interkonektor gazowy Mołdawia-Rumunia

(BNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Połączenie gazowe między Mołdawią a Rumunią zostało oficjalnie uruchomione 27 sierpnia. Gazociąg Jassy-Ungheni pozwoli na import surowca do Mołdawii z pominięciem Rosji. Kiszyniów liczy na to, że dzięki niemu poprawi swoje bezpieczeństwo energetyczne i przestanie być wyspą energetyczną. Gaz ziemny odpowiada za realizację 65 procent mołdawskiego zapotrzebowania na energię elektryczną. Kraj zużywa rocznie od 3 do 3,5 mld m3 gazu ziemnego. Tylko 1 mld m3 zużywane jest na terytorium kontrolowanym przez rząd, reszta trafia do Naddniestrza kontrolowanego przez seperatystów – informuje Anita Sobjak z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

Repsol rozpoczyna samodzielnie wiercenia u wybrzeży Wysp Kanaryjskich

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Repsol poinformował wczoraj w Madrycie, że pierwszą fazę wierceń poszukiwawczych ropy naftowej u wybrzeży Wysp Kanaryjskich, przeprowadzi samodzielnie, bez udziału pozostałych firm, które są w składzie konsorcjum. Hiszpański koncern naftowy oraz jego partnerzy Woodside Energy Ltd. (Australia) i niemiecki RWE AG DEA uzyskały koncesje na odwierty na dwóch lokalizacjach u wybrzeży Wysp Kanaryjskich  pomimo silnych protestów lokalnej opozycji. Repsol oszacował koszt pierwszej fazy samodzielnych wierceń na około 140 mln dol. Jeśli hiszpański koncern sam sfinansuje tę pierwszą fazę i rozpocznie wydobycie ropy – do niego będzie należał cały potencjalny przychód. Geolodzy oceniają, że szanse na opłacalne wydobycie ropy z odwiertów, które rozpoczną się do końca roku na tym terenie, wynoszą od 12 do 20 proc. Repsol po korzystnym dla siebie rozstrzygnięciu sporu finansowego z rządem Argentyny dysponuje środkami, które pragnie zainwestować we własnym kraju, na terenie, gdzie mogą się znajdować największe zasoby ropy. Jeżeli ropa tam jest, Repsol liczy, że pokryje 10 proc. krajowego zapotrzebowania. Jak wiadomo, Hiszpania jest zależna od importu paliw kopalnych. Firma Woodside Energy mająca 30 proc. udziału w konsorcjum, ostatnio szuka raczej możliwości inwestycyjnych w produkcji LNG. Niemiecki partner RWE DEA posiadający udział 20 procentowy jest obciążony poważnym zadłużeniem.

Oettinger proponuje tymczasowe porozumienie gazowe Kijów – Moskwa 

(REUTERS/INTERFAX/AFP/TERESA WÓJCIK)

– Unia Europejska, Rosja i Ukraina uzgodniły, że będą kontynuować oficjalne rozmowy trójstronne w sprawie gazu – poinformował europejski komisarz ds. energetyki Guenter Oettinger.  Celem UE jest, aby państwa członkowskie Unii, państwa Bałkanów Zachodnich oraz Ukraina i Mołdawia uniknęły problemów zagrażających ich bezpieczeństwu energetycznemu w najbliższych miesiącach. Komisarz przypomniał, że postępowanie prowadzone przed Trybunałem Arbitrażowym w Sztokholmie na wniosek Kijowa i Moskwy czekają na rozstrzygnięcie, ale postępowanie potrwa od 12 do 15 miesięcy, a Europa nie może tak długo czekać. W tej sytuacji wobec zbliżającej się zimy konieczne jest rozwiązanie tymczasowe – powiedział.  Jak doniosły media, Oettinger zaproponował 9 września jako termin kolejnych rozmów w sprawie gazu.

KE i Ukraina za tymczasową ceną gazu z Rosji

(REUTERS/AP/AFP/TERESA WÓJCIK/INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

– Sytuacja w energetyce jest trudna. Wiemy, że Rosja planuje całkowite wstrzymanie tranzytu gazu także do krajów Unii Europejskiej. To dlatego rosyjscy operatorzy gazu dostali zadanie, aby maksymalnie zapełnić magazyny gazu w krajach UE – powiedział  wczoraj premier Jaceniuk – Wiemy też, że Rosja chce faktycznie odłączyć Ukrainę od wszelkich dostaw surowców energetycznych – dodał. Szef rządu ukraińskiego poinformował, że dotychczas Ukraina zgromadziła w swoich magazynach  podziemnych 15 mld m. sześc. gazu. Obecnie stara się o dywersyfikację dostaw węgla. Sytuacja w sektorze węgla jest na Ukrainie o tyle trudniejsza, że  rosyjskie siły i rosyjscy najemnicy bombardują i niszczą kopalnie ukraińskie, z których wydobywa się węgiel energetyczny.  W tej sytuacji – podkreślił Jaceniuk – Ukraina liczy na kontynuację konsultacji trójstronnych z UE i Rosją, których celem jest rozwiązanie spornych kwestii w energetyce. W ubiegłą sobotę, podczas wizyty kanclerz Angeli Merkel w Kijowie, szef rządu zaproponował ogłoszenie publicznego przetargu dla firm międzynarodowych, które chciałyby uczestniczyć w  zarządzaniu ukraińskimi sieciami przesyłu gazu. Nawiązując do planowanego na 4-5 września szczycie NATO w Newport w Walii ( będzie na nim obecny prezydent Poroszenko) premier stwierdził, że Ukraina oczekuje od NATO „praktycznej pomocy”. Jego rząd miał wczoraj zatwierdzić roczny plan współpracy Ukraina-NATO.  Szef rządu ukraińskiego przed wczorajszym posiedzeniem rządu nawiązał do obaw Rosjan przed  wejściem w życie umowy stowarzyszeniowej Ukrainy z Unią Europejską. Tymczasem jest to umowa  o strefie wolnego handlu z UE i nie niesie żadnych zagrożeń dla rosyjskiej gospodarki – podkreślił Jaceniuk. W reakcji na wypowiedź premiera Ukrainy, rosyjski minister energetyki Aleksander Nowak ocenił jako bezpodstawne twierdzenia polityków ukraińskich, jakoby Rosja planowała wstrzymać tranzyt gazu do państw Unii Europejskiej.  Nowak zaprzeczył, aby Rosja miała takie zamiary. Jego zdaniem – są to próby umyślnego dezinformowania odbiorców rosyjskiego gazu. Podkreślam – powiedział Nowak, że stanowisko Rosji jest w tej kwestii niezmienne – dokonamy maksimum wysiłków, aby wykonać nasze zobowiązania handlowe wobec europejskich importerów. Po tym jak rosyjskie wojska wkroczyły na południowy-wschód Ukrainy w okolicach Mariupola, ukraińskie ministerstwo spraw zagranicznych wyraziło nadzieję na jak najszybszą reanimację rozmów grupy kontaktowej składającej się z przedstawicieli Unii Europejskiej, Ukrainy i Rosji. Tymczasem po konsultacjach UE-Rosja zaplanowanych na 29.08, 6.09 odbędą się nowe rozmowy gazowe KE-Ukraina-Rosja. Kijów już teraz deklaruje, że będzie się opowiadał za przyznaniem Naftogazowi tymczasowej ceny kupna gazu od Gazpromu. Ma ona wynieść średnią z najniższych i najwyższych cen dostaw z ostatniego półrocza, a zatem musi się zmieścić w przedziale między 320 a 385 dolarów za 1000 m3.

Za trzy lata cena gazu od Gazpromu spadnie o 28 procent

(KOMMERSANT/NEWS AZ/WOJCIECH JAKÓBIK)

Według wyliczeń rosyjskiego Ministerstwa Rozwoju Ekonomicznego na które powołuje się gazeta Kommersant, w nadchodzących trzech latach cena oferowana przez Gazprom jego zagranicznym klientom spadnie średnio o 28 procent z $387 do $302/1000m3. Przez to o około 4 mld dolarów spadną zyski Gazpromu, który w 2013 roku zarobił na eksporcie 2,1 bln rubli czyli 62 procent ogólnych zysków. Presję cenową tworzą relatywnie niskie ceny na rynku spotowym spowodowane łagodną zimą, sięgające poziomu $220-260/1000m3. Cena surowca na granicy niemieckiej (indeks BAFA) spadła z $398,5/1000m3 w styczniu do $323/1000m3 w czerwcu tego roku. Spadków cen spodziewają się także Azerowie. Ilham Szaban z Centrum Studiów Naftowych w Baku ocenił, że Azerbejdżan może sprzedawać gaz z zyskiem nawet jeśli cena surowca spadnie do $300/1000m3.

Rosyjski bank ratuje Rosnieft przed skutkami sankcji

(WOJCIECH JAKÓBIK)

Gigant naftowy z Rosji – Rosnieft – otrzymał pożyczkę z Promswiazbanku na rzecz złagodzenia skutków sankcji zachodnich przeciwko firmie. Ma również otrzymać pomoc z budżetu państwowego. Rosnieft miał problem z pozyskaniem nowych pożyczek. W połowie sierpnia zwrócił się o pomoc do Kremla w wysokości 1,5 bln rubli w formie wykupu obligacji firmy przez Fundusz Bogactwa Narodowego. Ta suma jest równa długowi Rosnieftu za drugą połowę 2014 roku. Kreml nie jest jednak chętny do udzielenia tak dużej pomocy. Deklaruje dofinansowanie, ale na mniejszą skalę. Ministerstwo Rozwoju Ekonomicznego proponuje na przykład powołanie specjalnego funduszu inwestycyjnego, do którego miałyby trafić pieniądze. W ten sposób Rosnieft nie mógłby przekazać ich bezpośrednio na spłatę długu. Mimo sankcji, zachodnie firmy jak Statoil i Exxon Mobil nadal współpracują z Rosnieftem. Jednakże obostrzenia zachodnie zablokowały dalszą prywatyzację spółki, która miała ruszyć w drugiej połowie 2014 roku. Obecnie ministerstwo gospodarki Rosji deklaruje, że trwają przygotowania do prywatyzacji, która mogłaby odbyć się w dwóch transzach. Moskwa chce sprzedać 19,5 procent akcji Rosnieftu. Zysk ze sprzedaży papierów wartościowych miałby zasilić rosyjski budżet.

Iran zwiększa wydolność sektora gazowego

(NIGC/WOJCIECH JAKÓBIK)

Gazowy monopolista z Iranu NIGC podaje, że eksport gazu ziemnego z tego kraju sięgnął w zeszłym roku 10 mld m3. Do 182 mld m3, czyli o 1,5 mld m3 wzrosła także moc przerobowa gazu ziemnego dzięki instalacji siedmiu kompresorów.

Dużo większe koszty katastrofy w Fukushimie

(AFP/AP/FOX NEWS/TERESA WÓJCIK)

Usuwanie skutków katastrofy w elektrowni atomowej w Fukushimie, spowodowanej trzy i pół roku temu przez trzęsienie ziemi będzie kosztować Japonie prawie dwa razy więcej niż początkowo ocenił rząd w Tokio. Raport japońskiego Uniwersytetu  Ritsumeikan stwierdza, że usunięcie skutków tego druzgocącego trzęsienia ziemi w marcu 2011 r. będzie wymagać wydania co najmniej 11.000 mld jenów czyli 80 mld euro. Aby odbudować nuklearne urządzenia zgodnie z normami bezpieczeństwa na takim poziomie, który zapobiegnie nowej katastrofie, konieczne są inwestycje kosztujące około 15 mld euro. Tymczasem rząd japoński ocenił niedawno, że usunięcie skutków trzęsienia ziemi z 2011 r. potrzebne jest około 42 mld euro.

INFRASTRUKTURA

Spotkanie z przewoźnikami

(Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju)

W ministerstwie infrastruktury, odbyło się międzyresortowe spotkanie z udziałem przedstawicieli przewoźników, poświęcone analizie bieżącej sytuacji w branży transportu drogowego w kontekście rosyjskiego embarga na dostawy niektórych produktów z Polski i krajów UE. Przewodniczył mu wiceminister Zbigniew Rynasiewicz. W czasie spotkania przedstawione zostały działania podejmowane przez rząd w tej sprawie na arenie międzynarodowej, m.in.: wystąpienie wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej do wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej, Siima Kallasa z prośbą o przygotowanie interwencji KE wobec działań Rosji blokujących tranzyt polskich przewozów przez jej terytorium; działania prowadzone przez MSZ na forum Komitetu Polityki Handlowej Komisji Europejskiej w sprawie przygotowania skargi KE na Rosję do Światowej Organizacji Handlu; analiza możliwości zastosowania w obecnej sytuacji regulacji europejskich dotyczących sytuacji kryzysowej na rynku transportu drogowego w UE. Mówiono także o warunkach, jakie muszą zostać spełnione, aby BGK mógł objąć ewentualnym zabezpieczeniem przedsiębiorców leasingujących pojazdy, którzy operują na rynku objętym embargiem.

Otwarcie ofert na budowę obwodnicy Inowrocławia

(GDDKiA)

Otwarte zostały oferty w przetargu na budowę obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 15 i 25 (etap I). Wśród zainteresowanych, są firmy z Polski, Włoch i Hiszpanii. Kolejnym etapem przetargu będzie weryfikacja złożonych ofert oraz kontrola uprzednia prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po zakończeniu tego etapu nastąpi podpisanie umowy z wykonawcą i przekazanie placu budowy. Inwestycja polegać będzie na budowie prawie 19 km trasy posiadającej po dwa pasy w obu kierunkach. Obwodnica ominie miasto od wschodu i znacznie skróci czas przejazdu kierowców jadących na trasie Toruń – Poznań. Ograniczy też natężenie ruchu w tym uzdrowiskowym mieście i przyczyni się do podniesienia jakości życia jego mieszkańców. Inwestycja zakłada też budowę 3 węzłów drogowych ( „Latkowo”, „Jacewo” i „Tupadły” ), kilkunastu obiektów inżynierskich a także przebudowę istniejącej sieci drogowej.  Najtańszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Mirbud – lider i PBDiM „ERBEDIM” – partner (359.004.597,86 zł brutto). Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę 390.398.597,45 zł brutto.

Płatność za przejazd autostradą A1 – od 1 września

(GDDKiA)

Od 1 września 2014 roku kierowcy ciężarówek i innych pojazdów ,których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony, będą płacić za przejazd autostradą A1 na odcinku Czerniewice –Włocławek Zachód, a od 1 października – na odcinku Włocławek Zachód – Kowal. Trasa zostaje włączona do sieci viaTOLL – Krajowego Systemu Poboru Opłat Elektronicznych. Dla pojazdów osobowych autostrada A1 od Czerniewic w kierunku Łodzi nadal pozostaje bezpłatna. Szczegółowe informacje dotyczące elektronicznego systemu poboru opłat viaTOLL znajdują się na stronie: http://www.viatoll.pl/pl

Augustowski „łącznik”- prace ruszyły błyskawicznie.

(GDDKiA)

Trwa niezbędna wycinka drzew w rejonie zaprojektowanego skrzyżowania tzw. łącznika spinającego budowaną obwodnicę Augustowa z istniejącą drogą krajową nr 8 w rejonie Suwałk. Prace prowadzone są przez leśników na terenie Lasów Państwowych. Równolegle, GDDKiA przekazała mu plac budowy. Budimex rozpoczął prace przygotowawcze (pomiary, wycinkę pozostałych drzew i krzewów, roboty ziemne). Tak szybkie tempo prac wynika z napiętego harmonogramu – „łącznik” umożliwiający skomunikowanie obwodnicy Augustowa z drogą krajową nr 8 ma być gotowy wraz z obwodnicą, czyli w pierwszej połowie listopada tego roku. Kluczem do sprawnego zrealizowania zadania jest budowa nowego skrzyżowania – ronda w miejscu dzisiejszego połączenia drogi powiatowej nr 1148B (Płociczno-Poddubówek) z drogą krajową nr 8. Wartość kontraktu budowlanego opiewa na 13,4 mln zł.

Remont na dk 8. Będzie 12 kilometrów nowej nawierzchni

(GDDKiA)

Ruszył remont odcinka Katrynka – Przewalanka na drodze krajowej nr 8 (kierunek Białystok-Augustów). Na razie ruch odbywa się bez większych utrudnień, w trakcie robót jest kierowany ręcznie. Prace potrwają do połowy listopada. Frezowanie starej nawierzchni na połówce jezdni rozpoczęło się na pierwszym, kilometrowym odcinku, od strony Przewalanki. Tam też wprowadzony został ruch wahadłowy, na dojeździe – ograniczenie prędkości do 40 km/h oraz zakaz wyprzedzania. Natomiast na całym przewidzianym do remontu fragmencie dk 8 prędkość została ograniczona do 60 km/h. Wykonawca poszerzył front robót o kolejny kilometrowy odcinek (gdzie też zostanie wprowadzony ruch wahadłowy i taka sama organizacja ruchu), podwajając tym samym liczbę pracowników i zestawów sprzętu. Całość ma być gotowa w połowie listopada. Kontrakt wart 11,7 mln zł realizuje firma PBD TRE-DROM.

Salonka Bieruta dostępna dla zwiedzających

(PKP SA)

31 sierpnia (w godzinach 12:00-19:00) Muzeum Kolejnictwa (ul. Towarowa 1) otworzy dla zwiedzających, niedostępną na co dzień, Salonkę Bieruta. Jest to luksusowy wagon sypialny z bogato zdobionym gabinetem pierwszego przywódcy PRL. Salonka jest jednym z najcenniejszych eksponatów Muzeum i budzi duże zainteresowanie osób odwiedzających naszą placówkę. Jednakże ze względu na delikatne materiały użyte do wykończenia i niszczący wpływ warunków pogodowych na wyposażenie wagonu, nie jest on na stałe udostępniany zwiedzającym. W wagonie jest kuchnia na węgiel, gabinety wyposażone w eleganckie kanapy i mahoniowe biurka, przedzielone toaletą z prysznicem i szafeczką na przybory do golenia. Największe wrażenie robi salon, w którym znajduje się kryształowe lustro w złotej ramie, stół konferencyjny oraz rzeźbione skórzane fotele a ściany zdobione są drewnianymi intarsjami z wizerunkami największych polskich miast. Wagon – salonka dygnitarzy PRL, w tym Bolesława Bieruta, został zbudowany w Zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu w 1939 r. Po wybuchu II wojny światowej przejęli go Niemcy, którzy podjęli decyzję o przebudowie salonki na wagon reprezentacyjny. W 1946 r. został on przekazany ekipie rządzącej, jako elegancka salonka.

Dodatkowe połączenia autobusowe PKP Intercity na linii Warszawa-Łódź

(PKP SA)

1 września br. wejdzie w życie korekta rozkładu jazdy. PKP PLK kontynuuje prace modernizacyjne na linii łódzkiej, dzięki którym w 2015 r. czas przejazdu skróci się do 70 min. Ruch pociągów zostanie dostosowany do kolejnego etapu inwestycji, a PKP Intercity uzupełni siatkę połączeń o dodatkowe autobusy kursujące pomiędzy Skierniewicami, Żyrardowem a Warszawą. Na stacjach będą dyżurować informatorzy mobilni. Od 1 września br. 10 autobusów do/ze Skierniewic oraz 20 autobusów do/z Żyrardowa uzupełni siatkę połączeń kolejowych na linii Warszawa-Łódź. W sumie, pasażerowie będą mogli korzystać z 47 połączeń – 17 pociągów i 30 autobusów. Autobusy kursować będą w tzw. szczytach przewozowych, pomiędzy 5. a 7. rano do Warszawy oraz 15 a 17 do Skierniewic i Żyrardowa. Aby z nich korzystać wystarczy bilet kolejowy na pociąg TLK na daną trasę. Czas przejazdu na trasie Skierniewice – Warszawa wyniesienie 85 min. Z Żyrardowa do stolicy 65 min.

Rozwój bazy Wizz Air w Katowice Airport

(Katowice Airport)

Linia lotnicza Wizz Air ogłosiła rozwój bazy w Katowice Airport. Piąty 180-miejscowy Airbus A320 zostanie dostarczony 29 marca 2015 r. Jednocześnie przewoźnik otworzył nowe połączenie z Pyrzowic do Belfastu. Pierwszy rejs na tej trasie odbędzie się we wtorek 31 marca przyszłego roku. Połączenie obsługiwane będzie dwa razy w tygodniu we wtorki i soboty. Ponadto w związku z powiększeniem bazy w Pyrzowicach, od 29 marca 2014 r., przewoźnik zwiększy tygodniową częstotliwość rejsów na już obsługiwanych trasach:

Londynu-Luton (z 14 do 18), Oslo-Torp (z 5 do 7), Doncaster Sheffield (z 4 do 5), Malmo (z 3 do 4), Stavanger (z 2 do 3), Bergen (z 2 do 3), Sztokholm Skavsta (z 2 do 3). Od 29 września br. dwa razy z w tygodniu (poniedziałki i czwartki) będzie można polecieć na pokładach samolotów tego przewoźnika do Glasgow w Szkocji. Drugie z połączeń do holenderskiego Maastricht-Aachen zostanie uruchomione we wtorek 28 października br. Rejsy odbywać się będą dwa razy w tygodniu we wtorki i soboty.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak