29.08.2013 ALERT

29 sierpnia 2013, 10:25 Alert

ENERGETYKA

MSP przebudowuje swoje departamenty

(CIRE)

Jak poinformował „Puls Biznesu”, pragnąc wzmocnić współpracę nadzorowanych przez siebie spółek MSP przygotowało projekt zmian w statucie ministerstwa. Przewiduje on likwidację dwóch departamentów, a w ich miejsce utworzenie trzech innych. Ze struktury MSP znikną departamenty projektów strategicznych i rynków kapitałowych, a utworzone zostaną departamenty: polityki właścicielskiej, działań poprywatyzacyjnych oraz spółek kluczowych. Pierwszy z nich ma zająć się określeniem zasad współpracy między spółkami z udziałem skarbu państwa, a także, jak to określono „wypracowywaniem rozwiązań systemowych z obszaru nadzoru właścicielskiego” – czytamy w „Pulsie Biznesu”.

Karpiński: największą niewiadomą pozostaje gaz łupkowy

(GAZLUPKOWY.PL)

Włodzimierz Karpiński, minister skarbu państwa, w rozmowie z miesięcznikiem Nowy Przemysł, zapowiedział, że odnalezienie dużych złóż tego surowca będzie impulsem do zmiany polskiego miksu energetycznego. Jest jednak jeszcze za wcześnie, aby ocenić, czy taki scenariusz jest realny. Stan niepewności w Polsce zwiększa brak nowej ustawy węglowodorowej, nad którą pracuje Komitet Stały Rady Ministrów. Włodzimierz Karpiński zapowiada, że jego prace powinny zakończyć się  „wczesną jesienią”. Wtedy to dokumentem zajmie się Sejm, Senat i Prezydent.

Rumunia: „Jedyny kraj który jednoznacznie poparł Nabucco”

(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)

Prezydent Traian Basescu poprosił Brukselę o rekompensatę finansową z tytułu porzucenia projektu gazociągu Nabucco-West. Rumunia była gorącym zwolennikiem projektu i stanowczo faworyzowała go w przeciwieństwie do rosyjskiej alternatywy, projektu South Stream. Inne kraje nie popierały budowy Nabucco w takim samym stopniu, jak na przykład Węgrzy, którzy zgodzili się na budowę South Stream na ich terytorium. Z tego względu Rumuni domagają się pieniędzy z funduszy europejskich. Zdaniem Basescu w obecnych realiach realizacja Nabucco-West nie będzie możliwa w ciągu najbliższych dziesięciu lat.

Ukraina i Rosja rozmawiają o dostawach gazu

(INTERFAX/UKRAINSKA ENERGETYKA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ukraina doszła do porozumienia z Gazpromem odnośnie tranzytu gazu przez terytorium tego kraju i dostaw dla jego mieszkańców w okresie jesiennym i zimowym. Rozmowy na temat odleglejszego przedziału czasowego nie zakończyły się porozumieniem. Kijów walczy także o zwiększenie ilości gazu magazynowanego w ukraińskich magazynach do 18-19 mld m3. Nie ma jednak szans na uzyskanie zniżek cen w ramach umowy gazowej, na co liczy Ukraina. Rosjanie zapowiedzieli, że byłoby to możliwe jedynie po wstąpieniu tego kraju do Unii Celnej. Ukraińcy związali się z Rosjanami umową gazową z 2009 roku która zakłada dostawy gazu w ilości 52 mld m3 rocznie. Z tego 41,6 mld m3 objęte jest klauzulą take or pay. Możliwa jest redukcja importu o 20 procent za obopólną zgodą z półrocznym wyprzedzeniem. Pomimo to, Kijów systematycznie zmniejsza import z Rosji, co jest powodem poważnego sporu miedzy stronami kontraktu. Także niemieckie RWE planuje rozpocząć we wrześniu pompowanie gazu do magazynów na Ukrainie na mocy umowy gazowej z listpada 2011 roku. Jednocześnie Ukraina informuje, że zgromadziła już zapasy surowca na zimę. Rezerwy zostały zwiększone z 63, do 8,1 bln m3 na mocy decyzji rządu. Dzięki wprowadzeniu oszczędności zużycia gazu, Ukraina planuje zużyć o 5 procent mniej surowca w okresie grzewczym. W zeszłym roku zużyła wtedy 8,5 mld m3 gazu.

Fitch wróży walkę na rosyjskim rynku gazu

(ABC/WOJCIECH JAKÓBIK)

Agencja ratingowa Fitch przedstawiła analizę, w której ocenia, że Gazprom będzie miał coraz trudniejszą sytuację na rynku gazu w Rosji, ponieważ jego rywale – Rosnieft i Novatek – zyskują coraz większe poparcie Kremla. Poza tym ich możliwości przedstawienia konkurencyjnej oferty w stosunku do propozycji byłego hegemona będą coraz większe. Fitch spodziewa się, że Moskwa zdecyduje niebawem o zniesieniu monopolu Gazpromu na eksport gazu ziemnego za pomocą infrastruktury naziemnej. Przyczyni się to do dalszej erozji jego pozycji w Rosji. Według agencji, pomimo tego faktu, Gazprom prawdopodobnie utrzyma monopol na operowanie gazociągami. Więcej w raporcie „Russian Oil and Gas Industry – Rising State Ownership, Less Volatility, Higher Country Risks”.

Turcja chce zwiększyć import gazu z Azerbejdżanu i Iranu

(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dzięki nowej stacji kompresorowej w Chayirli Turcjia będzie mogła sprowadzać więcej gazu z Azerbejdżanu i Iranu – poinformował minister energetyki i surowców naturalnych tego kraju Taner Yildiz. Przez instalację będzie płynąć jedna trzecia surowca docierającego do Turcji. Turcy sprowadzają surowiec z azerskich złóż Szach Deniz. Tamtejsze rezerwy są szacowane na 1,2 bln m3 gazu. Na mocy umowy z 4 czerwca 1996 roku Ankara sprowadza 6,6 mld m3 surowca przez Gazociąg Południowokaukaski (BTE – Baku-Tbilisi-Erzurum). W kolejnej fazie kontraktu ma sprowadzać o 6 mld m3 więcej. Iran śle do Turcji 10 mld m3 surowca rocznie na mocy umowy z 1996 roku.

INFRASTRUKTURA

Polska kolej bez kas biletowych

(www.nakolei.pl/kolejoweabsurdy.pl)

Na co najmniej 130 stacjach i przystankach, na których zatrzymują się pociągi PKP Intercity, nie ma kas, w których można kupić bilety na połączenia tego przewoźnika. O samorządowych przewoźnikach lepiej nie wspominać – w ich przypadku dworców bez kas jest ponad tysiąc. Tak złej sytuacji nie było nigdy. Kolej, zamykając kolejne kasy, zamyka się przed pasażerami. Kto jeszcze nabierze się na to, że PKP zmienia się… dla nas?

Niezapewnienie pasażerom odpowiedniej higieny – prezes UTK wszczyna postępowanie wobec Kolei Wielkopolskich

(www.utk.gov.pl)

Prezes UTK wszczął postępowanie administracyjne w sprawie naruszenia przez Koleje Wielkopolskie sp. z o.o., zakazu stosowania bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym polegających na niezapewnieniu podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi.

Wszczęcie spowodowane jest praktyką przewoźnika, który w okresie zimowym zamykał toalety w pojazdach kolejowych SA 132 i SA 134.

Koniec remontu drogi startowej na Lotnisku Chopina

(www.lotnisko-chopina.pl)

Na Lotnisku Chopina zakończył się remont dłuższej drogi startowej DS3 (15/33). Ruch samolotów wrócił do normy. Remont rozpoczął się 22 kwietnia i zgodnie z kontraktem miał trwać do 2 września. Pomimo niesprzyjającej pogody, m.in. intensywnych opadów deszczu na przełomie maja i czerwca, roboty posuwały się jednak bardzo szybko i udało się je zakończyć przed terminem.

Nowe idee biznesowe Etihad

(www.prtl.pl)

W artykule opublikowanym 13.08.2013 zatytułowanym Etihad inwestorem strategicznym dla PLL Lot skoncentrowaliśmy się na próbie oceny skutków, jakie dla LOT-u miałoby pozyskanie tego inwestora strategicznego. Warto jednak spojrzeć bardziej ogólnie na niektóre koncepcje biznesowe tej linii, które jej prezes James Hogan określa, jako rewolucyjne. Stara się ona uzyskać status przewoźnika globalnego tworząc poprzez mniejszościowe udziały własnościowe „swoją rodzinę linii lotniczych”.

Rzeszów: Amsterdam i Gdańsk – bezpośrednie połączenia w sezonie zimowym

(www.prtl.pl)

Od początku sezonu zimowego 2013/14, dzięki zmianom jakie zajdą w siatce połączeń linii lotniczej Eurolot, przed pasażerami z Podkarpacia otwierają się dwie nowe możliwości podróżowania bezpośrednio z rzeszowskiego lotniska. Pierwszą z nich jest przelot z Rzeszowa do Amsterdamu, który będzie możliwy w każdą niedzielę, począwszy od 27 października br.

Airberlin: 10.000 dodatkowych biletów na przedłużenie lata

(www.prtl.pl/airberlin)

Między 15 a 20 sierpnia, airberlin oferuje swoim pasażerom 10.000 dodatkowych biletów na powrotne loty do Berlina w cenie 379 zł, na okres podróży od 1 października 2013 r. do 28 lutego 2014 r. Kto pragnie przedłużyć sobie lato, może również zarezerwować loty z Gdańska, Krakowa i Warszawy przez Berlin do takich destynacji jak Palma de Mallorca, Alicante, Ibiza czy Miami i Floryda w Stanach Zjednoczonych.

Airberlin: ponad 3,4 mln pasażerów w lipcu 2013

(www.prtl.pl/airberlin)

W lipcu br. niemieckie linie airberlin przewiozły ponad 3,4 mln pasażerów, odnotowując wysokie wykorzystanie oferowania na poziomie 86,62%. W ramach przeprowadzanego planu optymalizacji lotów, oferowanie airberlin w ASK zostało zmniejszone o 3,8% do 6,005 mld. (2012: 6.242 mld). Przewozy mierzone wskaźnikiem RPK spadły o 4,7% do 5.202 mld (2012: 5.459 mld).

Znowu kłopoty 787 LOTu – w Chicago

(www.aeronews.pl)

Kłopotów z Boeingiem 787 Polskich Linii Lotniczych LOT ciąg dalszy. Tym razem samolot nie wyleciał w rejs powrotny z Chicago do Warszawy. Po przylocie z Warszawy załoga wygenerowała raport, na podstawie którego podjęto decyzje o konieczności przeprowadzenia dodatkowego przeglądu; w Boeingu pojawiły się problemy z „przewodem kontroli poziomu wody”.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak