31.01.2014 ALERT

31 stycznia 2014, 09:52 Alert

ENERGETYKA

MAE: Polityka klimatyczna zaszkodzi Europie

(WYBORCZA.BIZ/CIRE)

Jak poinformował serwis „Wyborcza.biz”, z najnowszego raportu Międzynarodowej Agencji Energetyki wynika, że konsekwencją unijnej polityki klimatycznej będą trwające przez najbliższe 20 lat problemy Europy spowodowane wysokimi cenami gazu i energii elektrycznej. Z raportu IEA wynika, że z powodu wysokich cen energii i gazu Europa może stracić nawet jedną trzecią swojej globalnej pozycji w najbardziej energochłonnych branżach przemysłu – przemyśle hutniczym czy petrochemicznym, zatrudniających ponad 30 mln ludzi – czytamy w „Wyborczej.biz”. – Europa nie zdaje sobie sprawy z tego, jak poważna jest sytuacja – powiedział cytowany przez „Wyborczą.biz” Fatih Birol, główny ekonomista MAE.

OZE odpowiedzialne za niewydolność elektroenergetyki w Europie

(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem Generalnej Komisji Strategii i Prognoz przy francuskim rządzie za niestabilność systemu elektroenergetycznego odpowiada system subsydiów dla Odnawialnych Źródeł Energii, który sprawia, że konwencjonalna energetyka przestaje się rozwijać, pomimo rosnącego zapotrzebowania na energię. Dodatkowo Komisja utrzymuje, że system dopłat dla OZE jest nieopłacalny i nie przynosi oczekiwanych skutków.

Tani gaz z Rosji wzmacnia Ukrainę w rozmowach z MFW. Dług gazowy nadal nieopłacony

(UPI/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ukraina wzmacnia swoją pozycję w negocjacjach z Międzynarodowym Funduszem Walutowym dotyczących kolejnych transz pożyczki dzięki niższym cen gazu uzyskanym w ramach umowy z Rosją – przekonuje ukraiński komisarz ds. współpracy z Rosją, krajami Wspólnoty Niepodległych Państw i Eurazji Walerij Muntijan. Dzięki tańszemu gazowi, Ukrainie będzie łatwiej odejść od subsydiowania rachunków za gaz, czego domaga się MFW. Fundusz oczekuje podniesienia taryf o 80 procent. Tymczasem premier Rosji Dmitrij Miedwiediew poinformował, że Kijów zwrócił się ponownie o opóźnienie terminuy spłaty długu gazowego. Dodał, że sprawa musi zostać przedyskutowana w kontekście dymisji premiera Ukrainy Mykoły Azarowa powiązanej z rozmowami pojednawczymi między ukraińskimi władzami a protestującymi na ulicach Kijowa i innych miast obywatelami.

Goldman Sachs przejmie duńską DONG Energy

(RIGZONE/EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

Bank inwestycyjny Goldman Sachs zamierza przejąć kontrolę nad największym duńskim koncernem energetycznym DONG Energy, nabywając pakiet 19 proc.( z należących dotychczas do rządu) akcji tego koncernu wartości 8 mld koron duńskich (ponad 1 mld euro). Transakcje musi jeszcze zaakceptować duński parlament. Warunki sprzedaży przedstawione przez rząd są kontrowersyjne, wg nich Goldman Sachs będzie mieć prawo blokowania zmian strategii duńskiego koncernu oraz w składzie jego władz. Tymczasem dotychczasowa praktyka w Danii nadawała takie możliwości właścicielom 33 proc. spółki, choć formalnie przepisy nie regulowały tej kwestii. DONG Energy jest największym producentem energii elektrycznej w Danii, ma 49 proc. udziału w duńskim rynku produkcji energii elektrycznej i 35 proc. w produkcji ciepła. Jest także właścicielem zakładów energetycznych i elektrowni w Niemczech, Szwecji, Holandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii. Koncern prowadzi poszukiwania i eksploatację złóż gazu i ropy naftowej w południowej części norweskich i duńskich wód Morza Północnego, na Morzu Barentsa, na zachód od Szetlandów Wydobycie szacuje się na ok. 40 mld m. sześc. DONG Energy jest właścicielem kilku ważnych sieci gazociągów międzynarodowych, w tym łączących złoża Morza Północnego z hubem gazowym w Den Helder w Holandii. Nie jest to pierwsza sprzedaż aktywów DONG Energy. W czerwcu ub.r. polskie firmy ENERGA Hydro oraz PGE podpisały umowy z DONG Energy, na mocy których przejęły od duńskiej spółki portfel farm wiatrowych DONG w Polsce za kwotę ok. 1 mld zł.  We wrześnie  DONG sprzedał kabel zasilający z dostępem do największej na świecie farmy wiatrowej łączący z farmą E.ON i Masdar > Transakcja przyniosła Duńczykom 728 tys. dol. Analitycy rynku energii nieoficjalnie twierdzą, że duński koncern ma problemy finansowe, spowodowane intensywnymi inwestycjami w energetykę odnawialną. DONG zbudował i eksploatuje jako pierwszy na wielką skalę farmy wiatrowe, w tym na morzu. Dania jest znana, jako jeden z najbardziej przyjaznych dla środowiska krajów świata, farmy wiatrowe dają 25 proc. zaopatrzenia w energię. W ostatni poniedziałek, duński minister klimatu Martin Lidegaard powiedział w wywiadzie dla EurActiv, że Dania będzie kontynuować w Brukseli walkę do ostrzejszej cele ochrony klimatu i redukcji emisji CO2 do2030 r. Tymczasem transakcja z Goldman Sachs spowodowała rozpad koalicji rządzącej i wzbudziła falę protestów wśród Duńczyków. Nie tylko dla kontrowersyjnych operacji finansowych, z których jest znany ten bank. Także, dlatego, że – jak zapowiadają eksperci – Goldman Sachs „zamierza dzięki GONG Energy robić pieniądze na energetyce, ropie i gazie, a nie finansować utopię OZE”.

Zdumiewająca dynamika branży chemicznej w USA

(ACC/AP/TERESA WÓJCIK)

Organizacja reprezentująca branżę chemiczną w Stanach Zjednoczonych, American Chemical Counsil  (ACC)  przedstawiła informacje o stanie tej branży w kraju. Wg autorów tej informacji dynamiczne ożywienie amerykańskiej branży chemicznej jest spowodowane bezpośrednio rewolucją łupkową w USA, dzięki której cena gazu ziemnego spadła o ponad 70 proc. w stosunku do 2005 r. Dla branży chemicznej fakt ten ma znaczenie podwójne: o wiele tańsza energia i o wiele tańszy podstawowy surowiec. Razem duży spadek kosztów, który znacząco wpłynął na poprawę konkurencyjności amerykańskiego sektora chemicznego. A to z kolei spowodowało wzrost produkcji i gwałtowny wzrost inwestycji. Dynamika wzrostu produkcji w branży chemicznej według informacji ACC, j w USA wzrosła z 0,1 proc. w roku 2012 do 1,6 proc. w roku 2013. W kolejnych latach ma rosnąć średnio o 1 proc. rocznie i w 2014 r. osiągnie 2,5 proc. oraz 3,5 proc. w 2015 r., Jeśli chodzi o inwestycje, dotychczas zgłoszono ponad 135 projektów nowych zakładów chemicznych o wartości ponad 90 mld USD. Połowa z tych projektów ma być realizowana przez firmy spoza Stanów Zjednoczonych, m.in. z Chin i z Europy. Wartość sprzedaży branży chemicznej, szacowana w r. 2013 na ok. 800 mld dol., ma przekroczyć zdumiewający poziom 1 bln dol. do roku 2018. ACC prognozuje także wzrost eksportu z USA produktów chemicznych o 45 proc. w ciągu tych najbliższych pięciu lat.

Ceny gazu w USA stabilne dzięki łupkom

(OIL PRICE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Z raportu IHS CERA wynika, że ceny gazu ziemnego w USA będą się utrzymywały na stabilnym poziomie w ciągu najbliższych dwóch dekad. Będzie to możliwe dzięki rozwojowi sektora łupkowego. Ceny mają wahać się między 4 a 5 dolarami za 1000 stóp sześciennych. Organizacja utrzymuje, że gospodarstwa domowe, które zdecydują się na ogrzewanie gazem zaoszczędzą 5731 dolarów w ciągu następnych 15 lat.

INFRASTRUKTURA

Oferty na zaprojektowanie wschodniej autostrady A2 otwarte

(www.gddkia.gov.pl)

Osiem firm i konsorcjów jest zainteresowane opracowaniem dokumentacji dla budowy autostrady A2 na odcinku Warszawa-obwodnica Mińska Maz. dł. 14,6 km. Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 6 245 940,00 zł brutto. Zbiorcze zestawienie ofert: Transprojekt Gdański: 6 341 239,17 zł; BP-BDiM Transprojekt-Warszawa: 4 962 312,00 zł; Trakt Katowice: 5 115 262,50 zł; Mosty Katowice: 2 729 616,00 zł; Egis Poland Warszawa: 8 868 300,00 zł; Aecom Consulting Warszawa: 7 009 278,00 zł; konsorcjum w składzie: MGGP Tarnów/ MGGP Projekt, Kraków: 8 248 380,00 zł; Halcrow Group Limited, Wlk. Brytania: 7 360 996,50 zł. Autostrada będzie przedłużeniem przyszłej trasy S2 na odc. Puławska – Lubelska, czyli fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy.

Nowy termin składania ofert w przetargach na budowę i zarządzanie dwóch odcinków S19 na Podkarpaciu

(www.gddkia.gov.pl)

Termin składania ofert na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspersowej S19 na odcinku Sokołów Małopolski – Stobierna (12,5 km) został wydłużony do 21 lutego br., natomiast na odcinek w. Świlcza – w. Rzeszów Południe (6,3 km) do 14 lutego br. Oferty na nadzór nad tymi inwestycjami można składać do 21 lutego br. Zmiana terminu spowodowana jest dużą ilością pytań oraz odwołań złożonych w postępowaniu przez potencjalnych wykonawców. Zakres pierwszego odcinka (Sokołów Małopolski – Stobierna) obejmuje wykonanie drogi o przekroju 2+1 i długości 12,5 km wraz z budową obiektów inżynierskich.

Drugi odcinek, Świlcza – Rzeszów Południe (Kielanówka), będzie miał długość 6,3 km.

Nowa jakość w Tczewie. Remont drogi krajowej nr 91

(www.gddkia.gov.pl)

Dobra wiadomość dla kierowców z Tczewa i okolic – w tym roku ruszy oczekiwany remont drogi krajowej nr 91 na odcinku Tczew – Czarlin. Oprócz nowej nawierzchni zostaną przebudowane skrzyżowania i wyremontowane chodniki. Powstanie także ścieżka rowerowa wzdłuż „krajówki” aż do Górek. Nawierzchnia drogi krajowej nr 91 przechodząca przez Tczew jest w złym stanie technicznym i wymaga remontu. W tym roku ruszy długo oczekiwana modernizacja tej drogi. Zostanie wyremontowany odcinek „krajówki” przechodzący przez całe miasto od wiaduktów kolejowych na północy i zakończy się już poza jego granicami na węźle Czarlin przy skrzyżowaniu z drogą krajową nr 22. Będzie to prawie 7 km drogi.

Kolejne zmiany w organizacji ruchu na Trasie AK

(www.gddkia.gov.pl)

Od 31 stycznia planowane jest wprowadzenie kolejnych zmian w organizacji ruchu na Trasie AK: zamknięcie wschodniego (w kierunku ul. Marymonckiej) wiaduktu ul. J. Słowackiego nad Trasą AK. Ruch w obydwu kierunkach będzie się odbywał wiaduktem zachodnim, będą na nim dwa pasy ruchu w kierunku ul. Marymonckiej i jeden w kierunku ul. ks.J. Popiełuszki. Przewidywany termin zakończenia 30.09.2014 r. Od 1 lutego: zamknięcie jezdni północnej Trasy AK przed ul. M. Hłaski i powrót na jezdnię północną za ul. Kolektorską. Ruch w obydwu kierunkach będzie się o odbywał po jezdni południowej trasy, będą na niej po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przewidywany termin zakończenia 14.03.2014 r.

Tunel na lotnisko otwarty

(www.gddkia.gov.pl)

Kierowcy bezpiecznie mogą już korzystać z tunelu. Łącznica prowadząca ruch z węzła Lotnisko w kierunku Portu Lotniczego im. F.Chopina została przywrócona do ruchu. Mimo wcześniejszych zapowiedzi, że tunel może być zamknięty nawet przez ok. 7 dni, prace niezbędne do puszczenia ruchu zostały przeprowadzone w ciągu dwóch dni. Wykonawca, firma PORR zmobilizowana przez GDDKiA zakończyła prace polegające na odlodzeniu jezdni oraz zabezpieczeniu jej przed ewentualnym wpływem wody. Zamknięcie tunelu było niezbędne z uwagi na bezpieczeństwo kierowców związane z oblodzeniem jezdni. Kolejne kroki jakie podejmie wykonawca inwestycji to zabezpieczenie miejsc, z których sączy się woda.

Forum ITS: alkohol w ruchu drogowym

(www.pkd.org.pl)

„Alkohol w ruchu drogowym – polski problem?” to temat V Forum Bezpieczeństwa Transportu Instytutu Transportu Samochodowego, które odbyło się w Warszawie. Nie jest to polski problem, lecz międzynarodowy – stwierdzono – z którym Polska ma trudności, choć nie tak wielkie jak sugerowali politycy na początku stycznia. Wtedy, po tragicznym wypadku w Kamieniu Pomorskim, spowodowanym przez pijanego kierowcę i kolejnym w dzień później, gdy pijany motorniczy zabił 3 osoby w Łodzi, politycy zaczęli prześcigać się w proponowaniu radykalnych rozwiązań, polegających głównie na zaostrzeniu kar. Tymczasem – jak stwierdziła Ilona Butler z ITS – ani problem nie jest tak ostry ani kary nie są wcale niskie.

Gdańsk promuje transport zbiorowy

(www.edroga.pl/ ZDiZ Gdańsk)

Gdańsk kontynuuje politykę promowania transportu zbiorowego, otwierania się na potrzeby pieszych oraz różne formy aktywności mobilnej. Podjęto zatem decyzję o zmianach, które nastąpią w funkcjonowaniu Strefy Ograniczonej Dostępności (SOD) na Głównym Mieście w Gdańsku. Dotychczas strefa ta znajdowała się w obszarze pomiędzy ul. Podwale Staromiejskie, ul. Podwale Przedmiejskie, ulicami Bogusławskiego, Targ Węglowy, Targ Drzewny i rzeką Motławą. Wjazd do tej strefy był teoretycznie limitowany, jednak w praktyce pojazdy samochodowe wjeżdżały na Główne Miasto niemal bez ograniczeń. Szacuje się, iż wprowadzane zmiany spowodują zmniejszenie ruchu samochodów w SOD o ok. 60% (w stosunku do obecnego poziomu).

Na budowie placu Teatralnego w Lublinie

(www.edroga.pl/ UM Lublin)

Trwają prace przy budowanym w Lublinie placu Teatralnym wraz z wielopoziomowym parkingiem podziemnym powstającym przy gmachu Centrum Spotkania Kultur. Zakończenie inwestycji planowane jest na czerwiec 2015 r. Budowa została podzielona na trzy etapy. Pierwszy etap to wykonanie robót pod ul. Grottgera, drugi to roboty od strony skweru Abp. Józefa Życińskiego, natomiast trzeci etap to pozostała – środkowa część parkingu. Prostokątny parking mieści na dwóch podziemnych, zróżnicowanych wysokościowo kondygnacjach, parking dla 247 samochodów wraz z pomieszczeniami technicznymi. Koszt inwestycji to blisko 21 mln zł.

Transport publiczny w Legnicy

(www.edroga.pl/ UM Legnica)

Legniccy radni na ostatniej sesji przyjęli m.in. uchwałę dotyczącą transportu publicznego.

Plan transportowy zawiera wiele propozycji, które podniosą atrakcyjność i funkcjonalność legnickiej komunikacji zbiorowej. Wdrażając go, samorząd pragnie zwiększyć zainteresowanie mieszkańców korzystaniem z usług transportu publicznego oraz przyczynić się do ograniczenia ruchu samochodów osobowych. Miejskie autobusy, które wejdą do eksploatacji po 2014 r., będą posiadały np. zewnętrzne systemy informacji o linii i kierunku ruchu, dostęp do bezpłatnego internetu bezprzewodowego i rampę dla wózków. Wprowadzony będzie szereg priorytetów w ruchu dla komunikacji autobusowej.

Jednogłośnie za Metropolią Krakowską

(www.krakow.pl)

Radni jednomyślnie przegłosowali uchwałę w sprawie przystąpienia Krakowa do stowarzyszenia Metropolia Krakowska. Organizację ma tworzyć nasze miasto i 13 gmin ościennych, by pozyskiwać unijne dotacje w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. W przypadku pakietu zadań, które chcą realizować gminy skupione w stowarzyszeniu Metropolia Krakowska chodzi o kwotę około 230 mln euro, a więc niemal 1 mld zł. Inwestycje mają być realizowane w takich obszarach jak transport, niska emisja oraz usługi i rewitalizacja. Najwięcej środków – 55,7 proc. całej puli – gminy chcą przeznaczyć na transport, czyli budowę dróg, kolei aglomeracyjnej czy tzw. transport niskoemisyjny (np. parkingi czy ścieżki rowerowe).

Szersza strefa parkowania jednak od 1 marca

(www.krakow.pl)

Rada Miasta Krakowa zadecydowała, że strefa płatnego parkowania zostanie poszerzona od 1 marca, a nie od 1 lutego, jak wcześniej planowano. Ma to związek poprawkami wprowadzonymi 29 stycznia do uchwały o nowej strefie. Podczas sesji Rada Miasta Krakowa wprowadziła poprawki do uchwały w sprawie poszerzenia strefy płatnego parkowania o kolejne dzielnice miasta. Zniesiona została zasada tzw. czterech ulic. Wprowadzono też poprawkę, wynikająca z orzeczenia NSA, dotyczącego ograniczania ulgowych abonamentów dla osób zameldowanych pod jednym adresem. NSA zanegował zastosowaną w uchwale Rady Miasta Krakowa zasadę limitowania takich abonamentów.

Nie „ZCK” a „Poznań Główny” i nowy system znaków

(www.poznan.pl)

Prezydent Poznania Ryszard Grobelny i Piotr Libicki – koordynator do spraw estetyki wizerunku miasta przedstawili ustalenia zespołu pracującego nad nowym systemem komunikowania wewnątrz i wokół Dworca Poznań Główny. Ryszard Grobelny: „Wiemy, co było nie tak. Wiemy, że nie zgadzały się nazwy, różne były napisy. Proszę, by od dziś mówić Poznań Główny. Za dwa tygodnie zaczną pojawiać się nowe znaki. Czeka nas zmiana nazw przystanków i zbieranie opinii mieszkańców”. Piotr Libicki: „ZCK jest nazwą roboczą, my wracamy do parasola. Tego, co ludzie kojarzą, na biletach mają przecież napis Poznań Główny. Ma być u nas taki system komunikowania, jak w innych dużych miastach świata”.

Radni preferują remonty dróg

(www.lodz.pl)

30 mln zł na poprawę infrastruktury drogowej i bezpieczeństwa na drogach w roku bieżącym przeznaczyła Rada Miejska w tegorocznym budżecie Łodzi poprzez poprawkę Klubu Radnych SLD. – Z czego największa kwota to 20 mln zł na remonty 30 km dróg gruntowych na osiedlach Ruda Pabianicka, Ziołowa i Nowosolna – podkreśla Tomasz Trela, przewodniczący Klubu. Jak wyjaśniał, poprawki są efektem prac Doraźnej Komisji ds. Transportu, która konsultowała przez pierwszy kwartał potrzeby łodzian w zakresie infrastruktury drogowej. – Prezydent Hanna Zdanowska na początku swojej kadencji obiecała, że będzie konsekwentnie kontynuować projekt z 2010 r. w zakresie remontów dróg gruntowych, ale niewiele z tych inwestycji zostało zrealizowanych – przypomina T. Trela.

Nowowiejska – jest umowa na przebudowę

(www.wroclaw.pl)

Spółka Wrocławskie Inwestycję podpisała umowę z wykonawcą przebudowy ul. Nowowiejskiej. W czerwcu rozpoczną się prace związane z tym remontem. Głównym wykonawcą została spółka Heilit+Woerner. Zanim rozpocznie się przebudowa musi powstać projekt inwestycji. – Chodzi o odcinek od ul. Prusa do Piastowskiej  i będzie to  gruntowna przebudowa. Zakres prac obejmie zmiany położenia torowiska oraz geometrii skrzyżowań. Rozpoczynamy od zbiegu ulic Wyszyńskiego i Nowowiejskiej – mówił Sławomir Kanik, kierownik projektu, Wrocławskie Inwestycje. Koszt inwestycji wyniesie 20 mln zł. 15 mln pochodzi z budżetu gminy. 5 mln ze środków MPWiKwe Wrocławiu. Przebudowa ul. Nowowiejskiej potrwa do września 2015 r.

Rośnie parking przy Hali Stulecia

(www.wroclaw.pl)

Roboty przy 3-kondygnacyjnym, podziemnym parkingu przy Hali Stulecia są już mocno zaawansowane. Wykonanych jest już 62 proc. z wszystkich zaplanowanych prac. Robotnicy zakończyli już etap związany z konstrukcją budynku, a także przy sieci elektrycznej oraz wodno-kanalizacyjnej. Hala Stulecia teren pod inwestycję przekazała wykonawcy, Budimeksowi, pod koniec stycznia 2013 r. Na początku marca ruszyły prace budowlane. Ich zakończenie planowane jest na 3 kw. br. W podziemnych parkingu będzie miejsce na 800 aut osobowych, na powierzchni zaparkuje kilkanaście autobusów. Parking przyda się nie tylko gościom Hali Stulecia, ale i wrocławskiego zoo. Inwestycja pochłonie 62 mln zł. Parking będzie płatny.

Nowe czartery na lato

(www.wroclaw.pl)

Już można zacząć planować wakacje, zwłaszcza że wyjazd na nie będzie znacznie ułatwiony dzięki 34 kierunkom czarterowym, jakie proponuje Port Lotniczy Wrocław. Osiem spośród nich to nowości. Na pasażerów czekają m.in. portugalska wyspa kwiatów Madera, grecki półwysep Peloponez i Kefalonia, tunezyjska Dżerba oraz orientalne Maroko. Wśród ośmiu gorących nowości zaś w ofercie wrocławskiego lotniska dwie dotyczą Grecji, która minionego lata była bardzo chętnie odwiedzana przez podróżnych. Liczbą turystów pobiła nawet popularny Egipt i Wyspy Kanaryjskie. Ten sukces spowodował, że do 6 kierunków latem 2014 roku dołączą: Kefalonia (Kefalinia) oraz półwysep Peloponez.

Plan transportowy miasta Gdańska na lata 2014-2030

(www.gdansk.pl)

Opracowany został projekt „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Gdańska na lata 2014-2030” (Planu transportowego). Projekt Planu został udostępniony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Gdańsku: www.gdansk.pl/bip i na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku: www.ztm.gda.pl oraz został wyłożony do publicznego wglądu do dnia 4 lutego 2014 r. w siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Opracowany dokument zawiera informacje o planowanych strategicznych działaniach Miasta w sferze zrównoważonego publicznego transportu zbiorowego.

Pierwszy spacer gotową nitką tunelu pod Martwą Wisłą

(www.gdansk.pl)

1072 m – to długość tunelu pod Martwą Wisła, który prezydent Paweł Adamowicz wraz z zaproszonymi mieszkańcami Gdańska i dziennikarzami przemierzył podczas pierwszego wspólnego spaceru. Cała przeprawa – z jej drugą nitką i jezdniami – gotowa będzie pod koniec 2014 r. Wiercenie pierwszej z dwóch nitek tunelu zakończyło się 30 listopada – po 186 dniach pracy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine). Podczas prac wydobyto około 250 tys. m3 gruntu. Dwutunelowy fragment Trasy Słowackiego o długości całkowitej 1,4 km będzie przebiegał pod Wisłą na głębokości w swym najniższym miejscu prawie 35 m. Każdy z tuneli będzie miał po dwa pasy ruchu. Koszt prac  to 885 mln zł. Samochody pojadą tunelem w 2015 r.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak