7.03.2014 ALERT

7 marca 2014, 10:35 Alert

ENERGETYKA

Serhij Kurczenko, ukraiński biznesmen, oskarżony o przemyt ropy

(ZAXID.NET/TERESA WÓJCIK)

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy ujawniło informacje o przestępczej działalności Serhija Kurczenki,  właściciela grupy spółek paliwowych „Gaz Ukraina” . Grupa kontroluje większą część rynku gazu na Ukrainie, jej roczny obrót sięga około 10 mld dolarów. Kurczeno jest też  właścicielem i prezesem klubu piłkarskiego Metalist Charków. Kurczenko nielegalnie importował i sprzedawał na Ukrainie ropę naftową. Ustalono, że cztery spółki z grupy w latach 2012 -2013 roku przeszmuglowały do kraju ropę  wartości 25 mld  dol. Na tej przestępczej  działalności, licząc tylko niezapłacone podatki i cła, budżet  Ukrainy stracił ok. 7 mld dol.  „W celu ukrycia działań przestępczych została stworzona sieć fikcyjnych firm, które posługiwały się doskonale podrobionymi dokumentami finansowymi.”  – powiedział ukraiński minister spraw wewnętrznych. Obecnie prowadzone jest w tej sprawie 11 postępowań karnych w sądach na Krymie, w Kijowie, Charkowie, Odessie, Czerkasach, Kirovohradzie, Chmielnickim, Ługańsku oraz w Równem. Ponadto, w Kijowie wszczęto postępowanie karne w sprawie zarzutów o spowodowanie przez spółkę  SYEPEK strat na szkodę państwowej firmy Naftohaz  w wysokości 1,6 mld  dol. Spółka ta również należąca do Kurczenki oraz blisko związana z rodziną b. prezydenta Janukowycza, zajmowała się importem gazu nabywanego od  Gazpromu.

Ukraina ponownie uruchamia transport paliwa dla elektrowni jądrowych

(ITAR-TASS/TERESA WÓJCIK)

Zakaz przewozu materiałów jądrowych i  paliwa dla elektrowni jądrowych na Ukrainie został wycofany przez Państwowy Inspektorat Nadzoru Jądrowego Ukrainy (SNRCU). Potwierdził to pierwszy zastępca szefa tej instytucji Michaił Gaszew. Zakaz transportu, przede wszystkim kolejowego, tego rodzaju specjalnych ładunków przez terytorium Ukrainy został wprowadzony 28 stycznia 2014 . Wicepremier Rosji,  Dmitrij Rogozin,  powiedział oficjalnie 5 marca , że dostawy paliwa dla ukraińskich elektrowni jądrowych będą przysyłane  tylko jeszcze w marcu i do konca kwietnia. Na terytorium Ukrainy pracuje 15 reaktorów w czterech elektrowniach nuklearnych. Zgodnie z decyzją obecnego rządu ukraińskiego są one dobrze chronione i zabezpieczane przez jednostki wojskowe, policyjne i prywatne firmy ochroniarskie.

Poroszenko: Czas ukrócić korupcję w naszym sektorze gazowym

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Parlamentarzysta ukraiński Petro Poroszenko przekonuje, że ukraiński sektor gazowy należy uczynić bardziej przejrzystym, aby wykrzewić panującą w nim korupcję. Jego zdaniem jest to najbardziej skorumpowana część ukraińskiej gospodarki a jej oczyszczenie to punkt honoru. Tylko dzięki temu Ukraina pozna swoje realne możliwości wydobycia własnego gazu i potrzeby importu z Rosji. Jego zdaniem idealny scenariusz powinien zakładać, że docelowo gaz ziemny przestaje być czynnikiem politycznym na Ukrainie.

Eksperci: Rewersy to za mało na potrzeby Ukrainy

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem ekspertów Eurasia Group, w razie zakręcenia kurka z gazem, Ukraina nie będzie w stanie realizować swojego zapotrzebowania na gaz ziemny tylko za pomocą rewersów na granicy z Unią Europejską. Dostawy gazu z Niemiec przez Polskę, Słowację i Węgry zapewnią ich zdaniem, w najlepszym razie, 10 mld m3 rocznie. Rzeczywista przepustowość rewersów na granicy z Ukrainą jest jednak obecnie dużo mniejsza. Polski rewers ma przepustowość 1,5 mld m3, węgierski 3,5 a rumuński 1,8 mld m3 – ten nie został jeszcze użyty. Największy rewers to interkonektor na granicy ze Słowacją. Jego łączna przepustowość może wynieść 20 mld m3. Problemem w jego uruchomieniu były przeciągjące się negocjacje z rządem ukraińskim za czasów prezydentury Wiktora Janukowycza. Źródła Reutersa w słowackim Eustream przekonują, że ze względu na trudności techniczne maksymalna przepustowość możliwa do uzyskania obecnie to 6 mld m3.

MAE: Nie ma problemów z tranzytem gazu przez Ukrainę

(MAE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Międzynarodowa Agencja Energii poinformowała, że nie zaobserwowała problemów z przesyłem gazu ziemnego przez terytorium Ukrainy. Pomimo gróźb Rosji o możliwości zatrzymania tranzytu, gaz płynie niezmiennie. Lwia część surowca kupowanego przez Europę dociera do niej właśnie przez gazociągi ukraińskie.

Wielka Brytania zbyt zależna od importu gazu

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dyrektor Centrici Sam Laidlaw przekonywał podczas konferencji CERAWeek w Houston w Teksasie, że w 2020 Wielka Brytania będzie realizować zapotrzebowanie na gaz ziemny w 70 procentach za pomocą importu. To według niego zbyt dużo i należy szukać sposobów na zmniejszenie zależności od importowanego surowca. Centrica – właściciel największego dystrybutora gazu dla gospodarstw domowych na Wyspach, British Gas – podpisała w zeszłym roku długoterminową umowę na dostawy gazu skroplonego z USA (Cheniere Energy) oraz Kataru (Qatargas). Tymczasem eksperci liczą na rozwój sektora gazu niekonwencjonalnego w Wielkiej Brytanii, który zapewni jej dostęp do dużych zasobów własnego surowca.

Agencja Moody:  rating Gazpromu bez zmian, ale…

(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Moody ocenia, że ryzyko  finansowe Gazpromu wzrosło z powodu sytuacji na Ukrainie, pomimo faktu, że jak dotąd nie ma zakłóceń w dostawach gazu. Agencja będzie nadal monitorować rozwój sytuacji na Ukrainie i jego wpływ na  wyniki rosyjskiego koncernu. Moody  oczekuje , że Gazprom  zwiększy środki na  inwestycje w South Stream i opóźni realizację innych projektów , takich jak wydobycie i infrastruktura na Syberii. Według Moody , Gazprom jest szczególnie wrażliwy na ryzyko ekonomiczne i polityczne związane z sytuacją na Ukrainie. Jest znacznie bardziej zagrożony niż inne rosyjskie firmy , przede wszystkim dlatego, że 52 proc. eksportu spółki do Europy idzie tranzytem przez Ukrainę. Według analityków Moody, dobre wyniki z działalności operacyjnej i finansowej firmy łagodzą negatywne skutki kryzysu  i mogą nieco osłabić efekty ewentualnych znaczących zakłóceń eksportu gazu.  Moody zauważa , że kraje europejskie  prawdopodobnie same dołożą starań, aby wspierać nieprzerwany dopływ  rosyjskiego gazu,  który stanowi prawie jedną trzecią importu tego paliwa do Europy. Moody spodziewa się , że w przypadku całkowitego zaprzestania tranzytu gazu przez Ukrainę , niedobór gazu w Eurorpie sięgnie 56 mld m. sześc. w 2014 roku. Deficyt dotknie głównie Włochy, Francję , Turcję, Czechy, Słowację i Austrię.

Gazprom i Gazprombank razem zrealizują Baltic LNG i Władywostok LNG

(GAZPROM/WOJCIECH JAKÓBIK)

Gazprom podpisał umowę o współpracy z Gazprombankiem przy realizacji projektów terminali LNG w Obwodzie Kaliningradzkim (Baltic LNG) oraz na wschodnim wybrzeżu Oceanu Spokojnego (Władywostok LNG). Gazprombank ma przedstawić szczegółowy plan finansowania przedsięwzięć rosyjskiej firmie. Pieniądze na budowę mają zapewnić zagraniczne instytucje finansowe. Gazprom zapewni im dostawy surowca.

Tani gaz z Jamału da przewagę Novatekowi

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Niska cena gazu z projektu Jamał LNG zapewni rosyjskiemu Novatekowi konkurencyjność w stosunku do rywali ze Stanów Zjednoczonych i innych państw planujących rozwój eksportu gazu skroplonego – przekonuje dyrektor finansowy firmy Mark Gujetwaj. Projekt będzie pobierał surowiec ze złóż Południowego Tambeju za cenę od 40 do 50 dolarów za MMBtu. Novatek uzyskał także zwolnienie z podatku od wydobycia surowców oraz cła na eksport surowca. Zdaniem Gujetwaja gaz z projektów LNG w Zatoce Meksykańskiej będzie kosztował w Japonii około 12 dolarów za MMBtu. Novatek planuje przedstawić lepszą ofertę, która może zainteresować Japończyków. Rosjanie przekonują, że koszt transportu niższy niż ponoszony przez Amerykanów, pomoże im zbić cenę. Dlatego też planują zwiększyć początkową przepustowość Jamał LNG z 16,5 mln ton rocznie. Moskwa przewiduje, że w średnim terminie rosyjskie firmy będą odpowiedzialne za 15 procent handlu LNG na świecie. Obecnie to tylko 4 procent. Rosjanie zamierzają nadrobić zaległości. Jamał LNG ma już zakontraktowane dostawy dla chińskiego CNPC (3 mln ton rocznie) oraz hiszpańskiego Gas Natural (2,5 mln ton rocznie przez 25 lat). Kontrakty uwzględniają indeks z ceną ropy naftowej Brent. Pierwsze dostawy ruszą w 2016 roku. Partnerami projektu są francuski Total, CNPC i Novatek.

Rosnieft rzuca wyzwanie Gazpromowi

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dwa źródła Reutersa w Rosniefcie przekonują, że Rosnieft chce przejąć część eksportu gazu rurociągami świadczonego obecnie przez Gazprom. Firma Igora Sieczyna jest zainteresowana przepustowością planowanego gazociągu do Chin (Siła Syberii), która ma wynieść 38 mld m3 rocznie. Umowa gazowa na dostawy ma zostać sfinalizowana w maju. Źródło agencji Reuters w Rosniefcie przekonuje, że to nieuczciwe, aby tylko jedna firma miała dostęp do tak wielkiej przepustowości. Gazprom ma obecnie monopol na eksport gazu gazociągami poza Rosję. Kreml rozważa liberalizację tego rodzaju eksportu, po tym jak zezwolił już na wolny eksport LNG.

BP rezygnuje z wydobycia ropy i gazu w Libii

(GAS&OIL/TERESA WÓJCIK)

Brytyjski koncern BP rezygnuje z prac nad swoim największym projektem węglowodorowym w Libii. Powodem jest znaczne zwiększenie zagrożenia bezpieczeństwa pracowników. Taką informację podano w oświadczeniu zarządu jednej ze spółek-córek  BP  6 marca b.r. Chodzi o prace poszukiwawczo-wydobywcze na polu Ghadames w północno-zachodniej Libii .  Według najnowszego raportu na temat sytuacji bezpieczeństwa w tym regionie, realizacja dalszych prac jest zbyt ryzykowna  – podano w oświadczeniu BP  – „ Obecnie prowadzimy badania możliwości bezpiecznego prowadzenia innej działalności gospodarczej w Libii „. BP podpisał umowę na eksploatację pola Ghadames w 2007 r . Wiercenia badawcze miały się tam rozpocząć się w 2011 r.,  ale zamieszki polityczne związane z upadkiem reżimu Muammara Kadafiego, znacznie opóźniły termin rozpoczęcia prac. Obecnie okazało się, że zespoły pracowników powinny wycofać się z tego terenu ze względu na brak niezbędnych gwarancji bezpieczeństwa w obszarze górniczym. Personel już raz, w ub.r. ewakuowano z terenu pola Ghamades. Jednak BP nie zamierzał wtedy jeszcze zakończyć działalności  w tym kraju. Obecnie ewakuacja jest ostateczna, a BP będzie prowadzić poszukiwania tylko na polach morskich , gdzie o wiele łatwiej zapewnić bezpieczeństwo pracowników .Przyczyną długotrwałego kryzysu w przemyśle naftowym Libii – spowodowanego atakami na firmy naftowe  –  są zbrojne milicje, będące wspólnikami band lokalnych blokujących  prace w  portach i na polach naftowych w Libii.

Włoska firma Edison negocjuje zakup dwóch izraelskich złóż gazu

(REUTERS/GLOBES/TERESA WÓJCIK)

Włoski koncern Edison (Mediolan) należący do francuskiej grupy EDF negocjuje z firmami  Explorer Noble Energy (USA) i Delek Drilling (Izrael) nabycie dwóch złóż izraelskiego gazu. Szacunkowo zasoby obu tych złóż oceniane są na 70 mld m. sześc.  Złoża znajdują się na izraelskich polach Tanin i Karish.  Firmy izraelskie i amerykańskie rozpoczynające eksploatacje  wielkiego złoża Leviathan na wodach szelfu izraelskiego muszą sprzedać swoje udziały w dwóch mniejszych złożach, aby uniknąć oskarżenia o łamanie izraelskich przepisów antymonopolowych. Brak oficjalnych informacji o przebiegu negocjacji.  Edison już nabył izraelskie koncesje poszukiwawcze na morskim złożu przylegającym do obszaru złoża Leviathan, dzięki któremu Izrael ma szanse stać się międzynarodowym eksporterem gazu.

Mniej ropy z łupków Bakken w grudniu 2013 r.

(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Produkcja ropy łupkowej w Północnej Dakocie w ostatnim miesiącu 2013 r. była mniejsza o 50 tys. baryłek dziennie, czyli o 5,3 proc. Te dane opublikowały władze Stanu Dakota Północna na podstawie raportu Komisji Przemysłu i Kopalin (DMR).  Raport przypisuje spadek produkcji przede wszystkim wyjątkowo ciężkiej zimie, która nawiedziła Stan w listopadzie i w grudniu ub.r.. Według DMR, w Dakocie Północnej temperatury przez te dwa miesiące nie podnosiły się wyżej niż 21. St. C poniżej zera, a większość dni temperatura wynosiła  minus 31 stopni. Stan przeżył cztery katastrofalne burze śniegowe i pięć zamieci w grudniu. Spadek produkcji ropy w listopadzie w stosunku do października wyniósł 3,6 proc., w grudniu – 5,4 proc., Co więcej – spadła też liczba wykonanych odwiertów, również z uwagi na bardzo złe warunki meteo. W grudniu wykonano do końca 119 odwiertów, gdy w listopadzie – 138. Na wykonanie odwiertu w grudniu potrzeba było o 18 dni więcej niż w listopadzie. Bardzo wiele odwiertów w grudniu nie zostało zakończonych. Niektórzy analitycy oceniają, że słabsza o 5,4 proc. produkcja ropy łupkowej w basenie Bakken nie była jednak spowodowana wyłącznie mniejszą liczbą odwiertów, a więc złymi warunkami meteo. Ich zdaniem przyczyn należy szukać w nie najlepszym dostosowaniu technologii wydobycia, a także w ruchu cen ropy na rynku krajowym.  Opłacalność produkcji oraz poprawa technologii, czyli wydajność wiertnic, należą do głównych czynników pozytywnie wypływających na wyniki firm wydobywczych w branży łupkowej.

INFRASTRUKTURA

Ruszyły przetargi na 57 km autostrady A1

(GDDKiA)

Kolejne przetargi na A1 ogłoszone. Dzień po przyjęciu przez Radę Ministrów zmian w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 GDDKiA ogłosiła przetargi na realizację autostrady A1 na odcinku Rząsawa – Pyrzowice. Całość zadania podzielono na 4 odcinki o długości od ok. 5 do ok. 20 km. Wybudowanie autostrady A1 na odcinku Rząsawa – Pyrzowice, połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz odciąży Częstochowę z ruchu tranzytowego. Nowy odc. autostrady A-1 jest  częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącego kraje bałtyckie z krajami Europy Południowej.

PKP Cargo uhonorowana certyfikatem klubu „The Baltic Trendsetters”

(PKP Cargo)

Redakcja Baltic Transport Journal przyznała PKP Cargo nagrodę “Baltic Trendsetters Club Certificates”. Jest to wyróżnienie za zmiany i inwestycje, które pozytywnie wpłynęły na polską kolej. Doceniony został również sukces debiutu giełdowego PKP Cargo, który jest ewenementem na skalę światową w branży kolejowej. Certyfikat przyznawany jest za kreatywność, wytrwałość oraz wyjątkowe i odważne przedsięwzięcia na rynku transportowym. – Sukces PKP Cargo to przede wszystkim zasługa naszych pracowników, których codzienne wysiłki przyczyniły się do wypracowania pozycji lidera w Polsce i drugiego przewoźnika w Unii Europejskiej – skomentował Adam Purwin, prezes PKP Cargo.

Przetarg na 15 km „eski” na ostatniej prostej

(GDDKiA)

Zaproszenia do składania ofert cenowych oraz specyfikacje istotnych warunków zamówienia zostały wysłane do 18 wykonawców. W ten sposób ruszył II etap przetargu wyłaniającego firmę, która wybuduje kolejny fragment drogi ekspresowej S8 na Podlasiu – od istniejącej obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa do Mężenina (15,4 km długości). Oznacza to ze wszystkie firmy, które wystartowały w pierwszym etapie przetargu ogłoszonego 13 września ub.r., pozytywnie przeszły ocenę potencjału technicznego i kadrowego oraz zdolności ekonomicznej i finansowej. Teraz będą składały ofertę cenową, choć w kryterium oceny ofert będzie już nie tylko cena, ale też termin wykonania oraz proponowany termin gwarancji. Zakończenie inwestycji planowane jest na wiosnę 2017 roku.

GDDKiA wybuduje chodnik w Zbuczynie

(GDDKiA)

Zgodnie ze złożoną we wrześniu ub. roku obietnicą, warszawski Oddział GDDKiA wybuduje prawie 200 metrów chodnika w Zbuczynie. Zlokalizowany on będzie w pasie DK 2 po lewej stronie od ulicy Żytniej w stronę Terespola (odcinek o dł. 63 m.) i po prawej stronie na odcinku od ul. Lipowej do ul. Jana Pawła II. Ponadto wykonane zostaną zjazdy indywidualne na posesje prywatne, zieleńce oraz odwodnienie. W oparciu o posiadaną dokumentację ogłoszony został przetarg na wybór wykonawcy robót. Zainteresowane firmy złożyły już oferty, które obecnie będą podlegały weryfikacji i badaniu pod kątem wymagań postawionych w przetargu. Wstępnie zakładamy, że prace rozpoczną się w okresie wakacyjnym i potrwają ok. 2 miesiące.

Ogłoszono przetarg na przebudowę dk nr 92

(GDDKiA)

Został ogłoszony przetarg na przebudowę odcinka dk nr 92 w Torzymiu. Przebudowa konieczna jest ze względu na bardzo duże obciążenie ruchem, zwłaszcza samochodów ciężarowych. W 2005 roku podczas Generalnego Pomiaru Ruchu na tym odcinku drogi odnotowano ok. 15 tys. pojazdów na dobę, w tym 40% stanowiły samochody ciężarowe.

Pomimo oznakowania informującego o terenie zabudowanym, ograniczeniu prędkości jak również sygnalizacji wskazującej prędkość rzeczywistą, samochody przejeżdżają przez Torzym ze zbyt dużą prędkością, co powoduje wiele niebezpiecznych zdarzeń, w których poszkodowanymi są nie tylko kierujący ale i piesi. Planowany termin rozpoczęcia prac budowlanych: maj 2014, natomiast zakończenia: koniec września 2015 r.

Przetarg na dzierżawę nieruchomości zlokalizowanych w ciągu drogi ekspresowej nr 3

(GDDKiA)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Zielonej Górze zaprasza do składania wniosków w przetargu na dzierżawę nieruchomości zlokalizowanych w ciągu drogi ekspresowej nr 3 na odcinkach: Gorzów Wielkopolski – węzeł „Międzyrzecz Północ”; węzeł „Międzyrzecz Południe” – węzeł „Sulechów” w celu budowy i eksploatacji Miejsc Obsługi Podróżnych: „Popowo” kat. II w km 28+000 odc. Gorzów Wielkopolski – węzeł „Międzyrzecz Północ”, strona lewa oraz strona prawa; „Kępsko” kat. III w km 34+100 odc. węzeł „Międzyrzecz Południe” – węzeł „Sulechów”, strona lewa oraz strona prawa. Dzierżawa będzie obejmować obiekty z przeznaczeniem pod wybudowanie, wyposażenie oraz prowadzenie MOP kategorii II i III o funkcji wypoczynkowo-usługowej.

Pojekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw

(Rada Ministrów)

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o KFD oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury i rozwoju. Regulacja ma charakter porządkujący i przede wszystkim likwiduje zbędny organ opiniodawczo-doradczy: Radę ds. Autostrad (działającą przy ministrze do spraw transportu). W ustawie o autostradach płatnych oraz o KFD przewidziano uchylenie rozdziału dotyczącego funkcjonowania Rady ds. Autostrad. Większość zadań wykonywanych przez Radę stała się nieaktualna (w wyniku zmiany przepisów w ostatnich latach), a w szczególności dotyczących opiniowania: projektów wniosków o ustalenie lokalizacji, kryteriów oceny dokumentacji wstępnej i ofert w postępowaniu przetargowym oraz wyników kwalifikacji wstępnej.

Wspólne inwestycje Warszawy i okolicznych gmin

(edroga.pl/UM Warszawa)

Prawie 165 mln euro otrzyma Warszawa i okoliczne gminy na wspólne inwestycje w rozwój aglomeracji warszawskiej. Unijne pieniądze chcą przeznaczyć głównie na drogi rowerowe, parkingi przesiadkowe, wsparcie przedsiębiorców i rozwój e-usług. Fundusze są dostępne dzięki współpracy gmin w ramach unijnego programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Najwięcej środków (prawie 84 mln euro) gminy chcą przeznaczyć na rozbudowę infrastruktury rowerowej oraz systemu parkingów przesiadkowych (P+R). Samorządy stowarzyszone w ZIT zadeklarowały uzupełnienie tych sum o dodatkowe pieniądze z własnych środków. Ich łączna kwota wyniesie co najmniej 35 mln euro.

DB Schenker Rail Polska wygrała ofertę na usługi manewrowe

(DB Schenker Rail Polska)

Po przeprowadzeniu przez Kompanię Węglową SA dwuetapowych negocjacji oferta złożona przez DB Schenker Rail Polska (DB SRP)została uznana za najkorzystniejszą. Współpraca została rozpoczęta 1 stycznia i będzie trwała do końca 2014 r. Dzięki wieloletniej praktyce, opracowanych metodach kompleksowego zarządzania bocznicami, optymalizacji kosztów oraz udoskonaleniu procedur jesteśmy w stanie zagwarantować świadczenie usług na najwyższym poziomie. – Rok 2013 był kluczowym dla obszaru bocznic DB SRP. Minął pod znakiem wielu przetargów, które pozwolą nam utrzymać pozycję lidera na rynku obsługi bocznic kolejowych. W rezultacie rok 2014 powinien być pod tym względem dużo bardziej stabilny – powiedział Michał Sawicki, dyrektor ds. sprzedaży DB SRP.

Płatności bezgotówkowe w biletomatach Arriva

(Arriva)

Spółka Arriva RP uruchomiła płatności bezgotówkowe w biletomatach na stacjach w Chełmży, Tucholi oraz na przystanku osobowym Włocławek Zazamcze. W przypadku braku gotówki za bilet można zapłacić kartą płatniczą. Dla klientów posiadających karty z możliwością płatności zbliżeniowych, w biletomatach uruchomiliśmy funkcję płatności bezdotykowych.

Ruch SKM wstrzymany

(SKM Trójmiasto)

W nocy z 10 na 11 oraz z 11 na 12 marca 2014 r. w związku z pracami torowymi, ruch pociągów SKM na odcinku Gdynia Główna – Gdynia Chylonia – Gdynia Główna będzie wstrzymany. Zostanie uruchomiona Kolejowa Komunikacja Autobusowa.

Komunikator iSMS – nowa aplikacja mobilna dla podróżnych

(Koleje Wielkopolskie)

Już teraz użytkownicy smartfonów mogą skorzystać z nowej aplikacji – komunikatora iSMS, ułatwiającej przekazywanie pasażerom bieżących komunikatów związanych z podróżą.

Dlaczego komunikator jest lepszy niż SMS? Komunikator iSMS zapewnia dużo szerszy zakres przesyłanych informacji, niż normalnie wysyłane SMS-y. Aplikacja pozwala na wysyłanie nie tylko informacji tekstowej o długości do 10 000 znaków, ale również załączników, takich jak filmy, dokumenty czy zdjęcia. Jak otrzymam wiadomość? Pojawienie się wiadomości sygnalizowane jest tak samo jak nadejście SMS-a tzn. pojawieniem się odpowiedniej ikony zgodnie z ustawieniami w telefonie. Jedynym warunkiem otrzymania powiadomienia o nowej wiadomości jest posiadanie aktywnego dostępu do internetu.

Przebudowa Trasy Armii Krajowej – zmiany na ul. Powązkowskiej

(UM Warszawa)

Wykonawca przebudowy Trasy Armii Krajowej zapowiada następne zmiany w ruchu drogowym. W piątek, 7 marca wieczorem zamknięto wschodnią jezdnię ul. Powązkowskiej nad trasą. Kierowcy będą się poruszali w obydwu kierunkach po jezdni zachodniej (w kierunku ul. Okopowej). Wprowadzona zostanie zmienna w czasie organizacja ruchu – liczba pasów w danym kierunku będzie się zmieniała w zależności od pory dnia. I tak, między godz. 22.00 a 12.00 dwa pasy ruchu będą prowadziły w kierunku ul. Okopowej a jeden w stronę ul. Powstańców Śląskich. Natomiast między godz. 12.00 a 22.00 dwoma pasami będą jechali kierowcy w stronę ul. Powstańców Śląskich a jednym w kierunku ul. Okopowej. Wszystkie prace mają się zakończyć do października 2015 r.

Trasa Łazienkowska bez łącznic na lewym brzegu Wisły

(UM Warszawa)

W piątek, 7 marca, ok. godz. 22.00 nastąpiło wyłączenie z ruchu estakad wjazdowych na Trasę Łazienkowską prowadzące z Żoliborza i Mokotowa w kierunku centrum. Przez ok. 6 miesięcy arteria nie będzie miała połączenia z Wisłostradą.Trwa budowa estakad łączących Trasę Łazienkowską z Wisłostradą – powstaje sześć ślimaków na lewym brzegu Wisły oraz jeden na prawym brzegu (łączy ul. Wał Miedzeszyński z Trasą Łazienkowską z północy na zachód). Łącznie wyburzonych i zbudowanych od nowa zostanie dziewięć łącznic – jedna na Pradze i osiem przy Torwarze. Wszystkie prace (czyli budowa 9 obiektów) mają potrwać do kwietnia 2015 r., ich koszt wyniesie ok. 31 mln zł. Wykonawcą robót jest firma Strabag.

Nowa strefa: zgłoś uwagi

(UM Kraków)

Od poniedziałku, 3 marca kierowcy, którzy chcą zaparkować swój pojazd na terenie Starego Podgórza, Grzegórzek, Krowodrzy i części Zwierzyńca muszą zapłacić za postój. Wraz z wprowadzeniem strefy zmieniło się też organizacja ruchu w niektórych miejscach. Wszelkie uwagi na ten temat można kierować na adres ekocentrum3@zikit.krakow.pl lub pod numerem infolinii 12 616 7320. Osoby mieszkające w strefie płatnego parkowania mają prawo do ulgowych abonamentów postojowych, za które trzeba zapłacić 10 zł miesięcznie za każdy pojazd. O ulgowe abonamenty mogą się też starać osoby niepełnosprawne oraz mikroprzedsiębiorcy.

Kolejny sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego rozpoczęty

(UM Poznań)

Poznaniacy już od kilku dni mogą korzystać z systemu Poznańskiego Roweru Miejskiego, którego trzeci sezon został zainaugurowany 1 marca br. Obecnie dostępnych jest 80 jednośladów w siedmiu stacjach, ale w tym roku Miasto Poznań wraz z operatorem systemu – firmą NextBike – chcą go znacznie rozbudować. Obecnie stacje PRM zlokalizowane są na Dworcu Głównym PKP, na ul. Półwiejskiej przy Starym Browarze, rondzie Rataje, rondzie Śródka, Małych Garbarach przy skrzyżowaniu z ul. Garbary, ul. 27 Grudnia przy skrzyżowaniu z ul. Kantaka oraz na moście Teatralnym. Użytkownicy PRM mogą korzystać z całego systemu zarządzanego przez Nextbike, a więc także z wypożyczalni dostępnych m.in. we Wrocławiu czy w Warszawie.

Płatności za parkowanie w Poznaniu coraz bardziej mobilne

(UM Poznań)

Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu  rozszerzył gamę systemów płatności mobilnych, dzięki którym można bezgotówkowo opłacić postój w Strefie Płatnego Parkowania. Do platformy moBILET dołączyły SkyCash (mobiParking) i mPay. Płatności mobilne za parkowanie w poznańskiej Strefie Płatnego Parkowania zostały wprowadzone w 2010 r. Wielu kierowców doceniło płynące z nich korzyści, np. brak konieczności szukania parkomatu czy posiadania drobnych. W przypadku płatności mobilnych kierowca może nie tylko zapłacić z góry określoną kwotę, ale także skorzystać z funkcji „otwartej” płatności, która po zakończeniu parkowania pozwala wstrzymać pobieranie opłaty.

Duże zainteresowanie autami elektrycznymi

(UM Wrocław)

Do dialogu technicznego, który poprzedza przetarg na uruchomienie i zarządzania miejską wypożyczalnią aut elektrycznych zgłosiło się kilkanaście firm. Urzędnicy odpowiedzialni za projekt prowadzą z nimi w tej chwili rozmowy. W związku z dużym zainteresowaniem wydłużono ich termin. – Do rozmów zgłosiło się 18 firm, które oferują zarówno usługę uruchomienia i zarządzania miejską wypożyczalnią aut elektrycznych, jak i poszczególne elementy składowe przez nas oczekiwane np. dostawcy aut lub infrastruktury, operatorzy systemu – mówi Anna Badeńska z działu projektów i rozwoju infrastruktury Urzędu Miejskiego. Miasto przed ogłoszeniem przetargu chce w ten sposób zbadać, jak bardzo rozbudowany system jest potrzebny we Wrocławiu.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak