Korolec: Polska może się uczyć elektromobilności na błędach innych (ROZMOWA)

9 stycznia 2017, 07:30 Energetyka

ROZMOWA

Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, były minister środowiska i pełnomocnik rządu ds. polityki klimatycznej opowiada o rewolucji elektromobliności, która dociera do Polski.

BiznesAlert.pl: Samochody elektryczne to przyszłość czy już teraźniejszość?

Marcin Korolec: Fakt, że rewolucja dotycząca pojazdów elektrycznych ma miejsce na świecie. Norwegia to najszybciej rozwijający się rynek samochodów elektrycznych. Słychać głosy w niektórych parlamentach europejskich za tym żeby do 2025-30 roku przestać rejestrować pojazdy spalinowe czy samochody z silnikami diesla. W zasadzie o elektromobilności mówi się na wszystkich kontynentach, tak to już teraźniejszość.

Czy polskie plany dotyczące elektromobilności, mają szansę powodzenia?

Są bardzo ambitne, ale to dobrze. Pokazują, że Rząd chce aby Polska należała do awangardy państw stawiających dziś na elektromobilność. Cel miliona samochodów elektrycznych na polskich drogach może dziś wydawać się bardzo ambitny, ale myślę, że przez 8 lat najbliższych lat zdarzy się więcej w przemyśle motoryzacyjnym niż wydarzyło się od końca II wojny światowej do dziś.

Rok 2016 obfitował w wydarzenia związane z elektromobilnością, w Pana przypadku był to rok w którym założył Pan Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych jakie ma Pan plany na 2017 rok?

Rzeczywiście we wrześniu 2016 roku została zarejestrowana Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych. 18 października zorganizowaliśmy I Okrągły Stół Elektromobilności w którym wzięło udział ponad 40 reprezentantów różnych firm począwszy od sektora energetyki, przemysłu samochodowego, rozmawialiśmy o przyszłości pojazdów elektrycznych w Polsce, nie tylko o samochodach ale też autobusach.

W 2017 roku, pragnę stworzyć Forum Innowacyjnego Transportu, (FIT, takie modne teraz słowo) w skład którego wejdą nie tylko przedstawiciele energetyki czy przemysłu motoryzacyjnego, bardzo zależy mi na włączeniu w prace Forum samorządowców. Już dziś Prezydenci Jaworzna, Lublina i Wrocławia zadeklarowali chęć włączenia w prace Forum. Mam nadzieję, że to tylko początek. Na jesieni 2017 rok Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych planuje publikację dużego raportu, w którym pokażemy jaki wpływ ma i będzie miała elektromobilność w Polsce wpłynie na PKB, poziom zatrudnienia, stan środowiska, zmiany klimatyczne. Perspektywa czasowa jaką się w tej analizie zajmujemy to 2030, 2035 i 2050 rok. Pracujemy nad tym z Cambridge Econometrics i Europejską Fundacją Klimatyczną.

Czy przeciętny Polak jest gotowy na elektromobilność?

To jest złożone zagadnienie, jeśli spojrzymy na dzisiejszą sytuację: z jednej strony zupełny brak infrastruktury do ładowania a z drugiej chyba największy producent autobusów elektrycznych w Europie. Jestem przekonany, że z samochodami elektrycznymi będzie tak samo jak jeszcze niedawno z telefonami komórkowymi. Początkowo był to symbol luksusu niedostępny dla ogółu ludności. A dziś, podobno pierwszy smartfon należy do kanonu prezentów na I komunię. Dziś, samochody elektryczne są droższe od samochodów z napędem tradycyjnym i mają ograniczony zasięg. Ale jestem przekonany, że to tylko kwestia czasu. Już dziś w Polsce dostępne są samochody BMW i 3 o zasięgu, rzędu 300 km, a w przyszłym roku Opel wprowadza na rynek europejski, samochód Ampera E o zasięgu 500 kilometrów. A to tylko początek.

Czy mamy szansę zarobić na elektromobilności?

To ważne co teraz powiem, proszę to podkreślić: nie jesteśmy dziś tak zaawansowani jak Kalifornia, Norwegia i kilka jeszcze innych państw. Ale ważne jest żeby utrzymać się na czele peletonu państw inwestujących w rozwój sektora samochodów elektrycznych. Już dziś mamy jednego z największych producentów autobusów elektrycznych. A elektryfikacja transportu to zmiana rewolucyjna, to zmiana, która powoduje, że wyścig technologiczny zaczyna się jakby od zera, w tym właśnie upatruję szansę dla polskiej przedsiębiorczości i dla polskich przedsiębiorców. Jestem pewien, że nie jeden z nich na tej rewolucji skorzysta.

Ale czy nie zorientowaliśmy się nieco za późno, że peleton nabrał tempa?

Fakt, że wystartowaliśmy nieco później niż inni pozwala nam skorzystać z ich doświadczeń. Pewnych błędów możemy już nie popełnić. Wiemy, jaki kierunek obrać. De facto na tym opóźnieniu możemy wiele skorzystać. Ceny produktów na rynku elektromobilnym zaczynają spadać, żywotność i zasięg się wydłużają. Per saldo sytuacja dla nas jest korzystniejsza.

Inicjowanie takich wydarzeń jak przedświąteczny Business Energy Mixer, w czasie, którego mogli się spotkać przedstawiciele branży energetycznej, samochodów elektrycznych, organizacji pozarządowych, to Pana zadaniem dobry pomysł?

Inicjowanie działania wszelkich platform wymiany doświadczeń tylko może pomóc.

Rozmawiała Agata Rzędowska