font_preload
PL / EN
Alert Energetyka Infrastruktura 30 kwietnia, 2013 godz. 9:31   
REDAKCJA

Quo vadis PKP? | Prezes PGNiG odwołana | Są już wagony dla II linii metra

Alert

Codzienny przegląd mediów Biznes Alert:

Quo vadis PKP?

(Instytut Jagielloński/Newseria)

Instytut Jagielloński przedstawił „Białą księgę kolei” – raport analizujący problemy rynku kolejowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem stojących przed nim wyzwań i możliwych scenariuszy alternatywnych. – Większość problemów, z jakimi boryka się polska kolej, wynika z wieloletnich zaniedbań, ograniczeń finansowych, braku pomysłu decydentów na polską kolej i w znacznej części również z niechęci środowiska do jakichkolwiek zmian – twierdzi Marcin Roszkowski, prezes IJ.

Czy nasze koleje przejmie Deutsche Bahn? – To nie będzie konkurent, tylko to będzie gwóźdź do trumny Polskich Kolei Państwowych. – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Wojciech Jakóbik, ekspert Instytutu Jagiellońskiego. Zdaniem eksperta, Niemcy są doskonałym przykładem jak otwierać rynek kolejowy, nie niszcząc państwowej spółki. – Tu nie chodzi o to, żeby zostawić spółki samopas, oddać niezależnym managerom. DB jest monopolistą na rynku niemieckim, zarządza 90 proc. ruchu, Niemcy nie widzą tu problemu, wręcz wspierają tę sytuację i przez to DB ma coraz większe udziały także na rynku polskim. PKP nie mają tego wsparcia, mamy za mało pieniędzy na infrastrukturę, za mało inicjatywy, jeśli chodzi o modernizację i budowę nowych sieci – wyjaśnia Jakóbik. – Kadry są skostniałe, tu nie chodzi o to, że starsi ludzie zajmują kierownicze stanowiska, ale o to, że pracownicy nie maja poczucia odpowiedzialności za swoje decyzje, bo przez wiele lat za złe decyzje nie wyciągano  konsekwencji – brakuje świeżej krwi. Świeżą krwią mogą być też starsi managerowie, ale to muszą by ć managerowie, a nie kierownicy, którzy pozostają mentalnie jeszcze w PRLu, potrzebne są nowoczesne systemy zarządzania – mówi Wojciech Jakóbik.

Ministerstwo Gospodarki: prawo dotyczące energetyki odnawialnej ma być gotowe do końca czerwca. Polsce uda się dzięki temu uniknąć kar

(Newseria.pl)

Nowelizacja Prawa energetycznego trafia do drugiego czytania w Sejmie i jeszcze w tym półroczu powinna zostać przyjęta przez parlament. To pozwoli na dostosowanie polskiego prawodawstwa do unijnego i tym samym oddali widmo dotkliwej kary finansowej. Komisja Europejska pozwała Polskę do Trybunału Sprawiedliwości  za niewdrożenie dyrektywy o odnawialnych źródłach energii. Zaproponowała dla Polski karę w wysokości ponad 133 tys. euro za każdy dzień zwłoki.

Trzy oferty na modernizację 20 lokomotyw spalinowych PKP Intercity

(rbf.net.pl/Intercity.pl)

Trzy podmioty złożyły oferty w przetargu na modernizację 20 lokomotyw spalinowych typu SM42, przeznaczonych do prac manewrowych przy pociągach PKP Intercity. Są to: nowosądecki Newag, bydgoska Pesa oraz czeskie CZ Loko. Przewoźnik przy wyborze najkorzystniejszej oferty będzie kierować się dwoma kryteriami: ceny (waga 80 proc.) oraz gwarancji na pojazdy (waga 20 proc.).

Grażyna Piotrowska-Oliwa odwołana z funkcji prezesa PGNiG

(PAP)

Zgodnie z przewidywaniami prezes PGNiG została odwołana przez Radę Nadzorczą spółki. Nowy minister skarbu państwa – Włodzimierz Karpiński – zapowiedział, że zanim podejmie decyzję o wyborze nowego prezesa, dokładnie przyglądnie się kondycji PGNiG po rządach Piotrowskiej-Oliwy.

Rzeszów połączony z A4 i S19

(gddkia.gov.pl)

30 kwietnia droga łącząca Rzeszów z ekspresówką S19 i autostradą A4 zostanie oddana do ruchu. Ten 4-kilometrowy łącznik podstawowego układu ulic Rzeszowa od północy z odcinkiem drogi ekspresowej S19 i autostrady A4  rozwiąże problemy komunikacyjne miasta. Oddane do ruchu odcinki będą częścią autostradowej obwodnicy Rzeszowa.

PKP PLK odrzuciły wnioski Leo Express i DLA o przydzielenie tras

(rynek-kolejowy.pl)

Jak nieoficjalnie dowiedział się „Rynek Kolejowy”, PKP Polskie Linie Kolejowe odrzuciły wnioski o przydzielenie tras w przyszłym rozkładzie jazdy złożone przez konsorcjum Dolnośląskich Linii Autobusowych i czeskiego przewoźnika prywatnego Leo Express. Chciał on jeszcze w br. uruchomić pociągi na trasach Warszawa – Poznań oraz Warszawa – Katowice/Kraków tworząc konkurencję dla PKP Intercity i Przewozów Regionalnych.

PGE rozpoczęło rozmowy z firmami i bankami zainteresowanymi współpracą przy budowie elektrowni atomowej

(Newseria.pl)

Ruszyła trzecia tura negocjacji z firmami i bankami zainteresowanymi udziałem w budowaniu elektrowni atomowej w Polsce. Jesienią PGE EJ1, odpowiedzialna za tę inwestycję, ma ukończyć prace nad regulaminem przetargu. Na rozstrzygnięcie czekają też kwestie prawne związane np. z prawem zamówień publicznych. Niejasne przepisy mogą utrudnić realizację tego wieloletniego projektu. Dlatego zdaniem Aleksandra Grada, prezesa spółki, pomysł ujednolicenia rządowego nadzoru nad tym sektorem jest wart rozważenia.

Atrakcyjne taryfy francuskich linii

(sigma.com.pl)

Francuski przewoźnik lotniczy AIR France, wprowadził na rynek polski nową specjalną taryfę „MiNi”. Teraz, przez cały rok, klienci z Polski będą mogli skorzystać ze specjalnych obniżonych cen przelotów – od 596 zł – do 139 miast w Europie i Afryce Północnej. Taryfy „MiNi” funkcjonowały już w niektórych krajach europejskich i od 25 kwietnia są w sprzedaży w Polsce, na wyloty od 5 czerwca 2013 r.

Raport o ruchu rowerowym w Warszawie

(edroga.pl/ZDM w Warszawie)

W latach 2007-2012 rowerzyści spowodowali łącznie 243 wypadki, co stanowi 43,7 proc. wszystkich wypadków z ich udziałem oraz 3,4 proc. ogółu wypadków w Warszawie. Ponadto rowerzyści byli sprawcami 97 kolizji, co stanowi 0,9 proc. ogólnej liczby kolizji w badanym okresie.

Pierwsze wagony dla II linii metra

(www.pkp-cargo.pl)

30 kwietnia w godzinach porannych do Warszawy powinien dojechać z Nowego Sącza  pierwszy skład zespołu trakcyjnego dla II linii metra. Przewoźnikiem wagonów Inspiro jest PKP Cargo. W składzie znajdują się obok zespołu trakcyjnego dla metra również wagony ochronne zapewniające uzyskanie przez ten pociąg wymaganej masy hamującej.