Bolesta: Polska motoryzacja musi się przesiąść na elektromobilność

13 września 2018, 12:45 Innowacje

Branża motoryzacyjna odpowiada za 8 proc. PKB w Polsce, a sektorze pracuje ponad 180 tys. osób. Dlatego też nasz kraj może wykorzystać szansę w postaci nadchodzącej emobilitności – powiedział prezentując raport „rEVolution behind the courtain – how e -mobility is reshaping the automotive sector” Krzysztof Bolesta z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych podczas Impact Mobility 18.Raport został przygotowany przez PolitykaInsight we współpracy Oxford Econometrics na zlecenie Impact.

ImapctMobility18. Fot. BiznesAlert.pl
ImapctMobility18. Fot. BiznesAlert.pl

Krzysztof Bolesta powiedział, że łańcuch wartości w produkcji pojazdów spalinowych przesunie się w stronę produkcji pojazdów elektrycznych. – W zakresie dostawców, podwykonawców, to te firmy mają się czym martwić, jeśli nie przejdą na emobiliność. Nie mamy łańcucha dostaw dla produkcji pojazdów elektrycznych, firmy są jednak średniej wielkości i mogą zmienić się w dość szybki sposób – dodał. Podkreślił, że ów łańcuch się zmieni, a co wynika z faktu, że produkcja pojazdu elektrycznego jest mniej skomplikowana i mniej złożona niż pojazd spalinowy. Pojazd elektryczny ma ok. 5 tys. mniej części elektrycznych niż spalinowy, proces amortyzacji jest mniejszy, a dodatkową wartością takiego pojazd jest bateria elektryczna.

Z raportu wynika, że Polska skorzysta z emobilności bo obniży zakupy ropy naftowej, a część z tych pieniędzy będzie wydane na energię elektryczną czy wodór, produkowany w Polsce, a także na same pojazdy elektryczne, które wciąż będą jeszcze przez lata 20 -te droższe.

Największą korzyścią będą więc oszczędności w postaci zakupu ropy naftowej i jednocześnie stworzenie nowych miejsc pracy, pod warunkiem jednak przejścia na zmianę modelu produkcji w ramach łańcucha dostaw. Wzrośnie także zapotrzebowanie na sprzęt elektryczny jak czujniki czy baterie. W tym podsektorze podzespołów elektrycznych w 2030 roku zyski wzrosną do 1,1 mld euro, a w 2050 r. już 2,6 mld euro.