Broda: Współpraca energetyki ze start-upami da korzyści obu stronom (ROZMOWA)

28 listopada 2016, 14:00 Energetyka

ROZMOWA

Fot. Tauron

W rozmowie z portalem BiznesAlert.pl wiceprezes Zarządu TAURON Polska Energia ds. Zarządzania Majątkiem i Rozwoju Jarosław Broda mówi o tym, w jaki sposób energetyka może wspierać start-upy oraz w jakim celu.

BiznesAlert.pl: Czego mogą się nauczyć od startupów giganci energetyki, tacy jak Tauron?

Jarosław Broda: Rynek zmienia się z niespotykaną wcześniej dynamiką. Szczególnie w obszarze energetyki, potrzebne są nowe, innowacyjne produkty, modele sprzedaży, metody kontaktu z klientem, zarówno w zakresie pozyskania nowego klienta jak i utrzymania dotychczasowych na coraz bardzie konkurencyjnym rynku. Korporacja taka jak TAURON musi poszukiwać sposobu identyfikacji potencjalnych obszarów wystąpienia innowacji przełomowych (tzw. distruptive) w otoczeniu organizacji. Okazuje się, że dzisiejsze światowe doświadczenia są takie, że te najbardziej przełomowe innowacje powstają najczęściej w bardzo dynamicznym środowisku start up’owców.

Czy są w stanie być elastyczni jak mali gracze?

Korporacje nigdy nie będą tak elastyczne jak małe przedsiębiorstwa. Duże firmy mają po prostu inny charakter, sposób działania. Pracują też najczęściej w oparciu o sprawdzony model biznesowy i w sprawdzonym otoczeniu biznesowym i przede wszystkim mają swoją bazę klientów. Wewnętrzne procedury i regulaminy zapewniające korporacją bezpieczeństwo nie sprzyjają innowacją. Start up’y to najczęściej kilkuosobowe przedsiębiorstwa pozbawione jakichkolwiek procedur co umożliwia im pełną swobodę działań. Start up’om brakuje dwóch rzeczy, które korporacja taka jak TAURON może im zapewnić: stabilne finansowanie i dostęp do bazy klientów.

Jaki potencjał dla podstawowej działalności Taurona spółka dostrzega w startupach?

TAURON w opublikowanej na początku września br. Strategii Korporacyjnej zidentyfikował i położył duży nacisk na największą wartość Grupy TAURON jaką jest baza ponad pięciu milionów klientów. Liczymy, że w naszej współpracy ze Start up’ami uda nam się głównie w obszarze klienckim zidentyfikować nowe produkty i usługi, które będziemy mogli oferować naszym klientom. Oprócz tego oczywiście nie zamykamy się na nowe pomysły, które mogłyby zostać wdrożone w innych obszarach Grupy. Liczymy, że program Scale UP: „Pilot Maker” realizowany wspólnie z Tech Brainers pomoże nam postawić pierwszy krok w środowisku start up’owym. Jesteśmy przekonani, że współpraca w tym zakresie może przynieść wartość dodaną dla obu stron.

Rozmawiał Bartłomiej Sawicki