Chorwacja: 7 inwestorów chce zainwestować w gazoport na wyspie Krk

4 stycznia 2016, 11:15 Alert

(Vecernji/LNG Hrvatska/BS)

Projekt chorwackiego FSRU

Wraz z nadejściem końca 2015 roku minął termin zgłaszania ofert od instytucji finansowych zainteresowanych inwestycjami w terminal LNG na chorwackiej wyspie Krk. Łącznie razem z inwestorami z sektora przemysłowego 7 podmiotów zgłosiło swoje oferty zainwestowania w budowę Terminalu LNG. Budowa infrastruktury LNG pozostanie także priorytetem nowego rządu tworzonego przez desygnowanego na stanowisko premiera Chorwacji Tihomira Oreškovića.

Do 31 grudnia potencjalni inwestorzy reprezentujący instytucje finansowe mogli zgłaszać oferty udziału w realizacji Terminalu LNG na wyspie Krk. Swoje oferty przedstawiły w sumie 3 podmioty działające na rynku funduszy inwestycyjnych. Do końca listopada ubiegłego roku podobne oferty zainwestowania w powstający obiekty mogli przedstawiać inwestorzy z branży przemysłowej. Wówczas spółka LNG Hrvatska, odpowiedzialna za realizacje projektu, otrzymała 4 oferty od firm z sektora przemysłowego.

– Po upływie terminu składania ofert doradcy finansowi oraz prawnicy rozpoczynają proces weryfikacji zgłoszonych ofert. Cała procedura odbywa się według harmonogramu projektu uzgodnionego z Komisją Europejską oraz zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej i prawem Republiki Chorwacji – informuje biuro prasowe spółki LNG Hrvatska.

Według wcześniejszych deklaracji spółki oraz poprzedniego rządu, budowa obiektu powinna rozpocząć się w połowie 2016 roku. Realizacje projektu będzie także kontynuować powstający w Chorwacji rząd Tihomira Oreškovića, popierany przez centro – prawicową koalicje Chorwackiej Wspólnoty Demokratycznej (HDZ) oraz Listy Niezależnych Most. Zgodnie z informacjami chorwackich mediów budowa Terminalu LNG to dla powstającego rządu jedna z trzech kluczowych inwestycji.

Koszt budowy chorwackiego terminalu wyceniany jest na 760 mln euro EUR, zaś razem z gazociągami i tłoczniami gazu wartość projektu przekroczy miliard euro. Rocznie gazoport ma przyjmować od 4 do 6 mld m3 gazu LNG. Terminal będzie mógł przyjmować gazowce o pojemności maksymalnie do 265 tys. m3. Gazoport będzie wyposażony w dwa zbiorniki gazu o pojemności 180 tys. m3 każdy. Inwestycja powinna być zrealizowana do 2019 roku. Komisja Europejska w październiku 2013 roku przyznała chorwackiemu terminalowi LNG status projektu o znaczeniu wspólnotowym (Project of Common Interest – PCI).