Coraz więcej krajów chce zasilać statki paliwem LNG. Gaz-System rozważa taką możliwość

4 kwietnia 2016, 07:00 Alert

(LNG Industry/Bartłomiej Sawicki/Wojciech Jakóbik)

W duńskim porcie Frederikshavn pod koniec zeszłego tygodnia rozpoczęła się budowa morskiego zaplecza do obsługi statków, wyposażonego w instalacje bunkrowania LNG. To kolejny projekt LNG, który pojawia się w rejonie Morza Bałtyckiego. W zeszłym miesiącu plany wybudowania terminalu do obsługi małotonażowego LNG zaprezentował na terenie wybrzeża niemieckiego holenderski Gasunie. Na wschodnim wybrzeżu Niemiec, statki paliwem LNG rozpoczął zasilać Gazprom Germania. W rejonie polskiego Gazoportu rośnie zatem poważna konkurencja. Polski operator systemu gazociągów, Gaz-System, jest na etapie analizy projektu bunkrowania statków paliwem LNG przy gazoporcie w Świnoujściu.

Budowa infrastruktury portowej w Frederikshavn „Nordic Maritime Hub”, umożliwiająca zasilanie statków paliwem LNG rozpoczęła się oficjalnie pod koniec zeszłego tygodnia. Operatorami projektu są Kosan Crisplant A/S i Stena Line. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach projektu TEN-T z funduszu Łącząc Europę.W ramach projektu, firma Kosan Crisplant będzie odpowiedzialna za wybudowanie instalacji bunkrowania LNG w duńskim porcie. – Postrzegamy ten projekt jako drzwi do dużego potencjału rynku LNG w rejonie Morza Bałtyckiego. Instalacja bunkrowania LNG, to dopiero pierwszy krok w naszej szerszej wizji. Podpisaliśmy już umowę z innym konsorcjum na budowę zakładu produkcyjnego LNG i LBG (płynny biogaz- red.) – mówi Dyrektor Handlowy Kosan Crisplant, Bo Larsen.

Projekt, jest również pierwszym krokiem w celu wzmocnienia korytarza morskiego między Frederikshavn a szwedzkim Goeteborgiem. W 2015 roku Port Frederikshavn, Port Gothenburg oraz Stena Line zawarli strategiczne partnerstwo zmierzające do rozwoju i współpracy w zakresie przyszłych inwestycji infrastrukturalnych po obu stronach cieśniny Kattegat.Projekt „Nordic Maritime Hub” powinien rozpocząć swoje funkcjonowanie jesienią 2018 r. Całkowity koszt rozbudowy szacowany jest na 14,5 mln euro. UE wyłoży 3 mln euro na wsparcie projektu.

Obecnie w obrębie basenu Morza Bałtyckiego istnieją trzy porty przystosowane do bunkrowania statków paliwem LNG: w stolicy Szwecji, Sztokholmie, litewskiej Kłajpedzie orz w fińskim Turku. W lutym br., prace w tym zakresie rozpoczął także Gazprom Germania w niemieckim porcie w Rostocku. Tego typu instalacje będą powstawać w najbliższym czasie ponieważ będzie wiązało się to z dostosowaniem nowych przepisów do unijnej strategii Europa 2020, która zakłada m.in. redukcje emisji gazów cieplarnianych. Komisja Europejska wystąpiła z inicjatywą budowy infrastruktury dla paliw alternatywnych. Jednym z podstawowych alternatywnych, niskoemisyjnych paliw jest LNG.

Rosjanie, Niemcy, Holendrzy – kolejne kraje zainteresowane bunkrowaniem LNG  

Kolejne firmy planują lub już rozpoczynają pierwsze bunkrowania LNG. Gazprom Germania, niemiecka filia rosyjskiego koncernu działająca w sektorze gazu skroplonego, przeprowadziła 27 lutego pierwszą operację bunkrowania w porcie w Rostocku. W 2014 roku Gazprom podpisał z portem w Rostocku umowę o współpracy LNG w dostawach na terenie landu Meklemburgii i Zachodniego Pomorza.

W marcu br., podczas międzynarodowego szczytu LNG w Cannes, dyrektor ds. projektów, holenderskiego operatora przesyłowego Gasunie, Marcel Tijhus poinformował, że koncern zamierza w porozumieniu z niemieckimi partnerami wybudować terminal LNG w pobliżu Hamburga. Ma to być jednak niewielkiej skali obiekt przystosowany do odbioru 4 mld m3 gazu rocznie. Holendrzy liczą, że wzrost zapotrzebowania na paliwo LNG pozwoli na urynkowienie projektu. Gasunie liczy także na rosnące zainteresowanie bunkrowaniem statków na paliwo LNG.

Co ciekawe, także niemieckie firmy rozważają budowę niewielkich terminali LNG. Spółka Bomin Linde LNG planuje wybudowanie terminalu w Hamburgu. Paliwo ma służyć do obsługi niemieckich promów zasilanych LNG. Projekt miałby zacząć funkcjonowanie w 2017 lub 2018 roku. Niemcy mają ambitny plan rozwoju sektora LNG przedstawiony w ramach Platformy morskiego LNG wzorowanej na rozwiązaniach holenderskich. Program zakłada od 2014 roku przez 5 lat realizację kolejnych kamieni milowych: zwodowanie 50 statków napędzanych LNG, uruchomienie co najmniej 5 portów zapewniających gaz skroplony statkom, w 3 lata budowę stacji do tankowania co najmniej 250 statków rocznie.

Gaz-System analizuje dodatkowe możliwości dla Gazoportu w Świnoujściu 

Powstające projekty bunkrowania LNG w Niemczech czy w Danii zwiększają konkurencję na rynku, który mógłby w przyszłości obsługiwać także polski gazoport w Świnoujściu. Za budowę i eksploatację terminalu odpowiedzialny jest Gaz-System. W celu zwiększenia funkcjonaliści terminalu, oprócz samych mocy regazyfikacyjnych operator rozważa poszerzenie jego funkcjonalności. – W tej chwili możliwe będzie korzystanie z usługi przeładunku na cysterny samochodowe, co pozwoli na zasilanie małych sieci. W miarę zainteresowania rynku rozważamy jego rozbudowę. Zastanawiamy się także nad dodatkowymi usługami w postaci bunkrowania statków w samym w Świnoujściu oraz przeładunku na mniejsze jednostki. Ma to związek z dynamicznie rozwijającym się rynkiem LNG – mówił Paweł Jakubowski, dyrektor pionu rozwoju OGP Gaz-System podczas marcowej konferencji Gaz dla Polski 2016. Ponadto terminal ma możliwość rozbudowy o ew. trzeci zbiornik co pozwoli zwiększyć możliwości regazyfikacyjne całej instalacji.