Deloitte: W 2015 roku przychody sektora zbrojeniowego spadną o ok. 1,3 proc.

19 marca 2015, 11:31 Bezpieczeństwo

W 2015 roku łączne przychody przemysłu lotniczo-zbrojeniowego w skali całego świata powinny wzrosnąć o około 3 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. O ile jednak branża lotnicza odnotowuje wzrost, to w przypadku sektora zbrojeniowego można już mówić o stałej tendencji spadkowej. Według raportu „2015 Global aerospace and defense industry outlook”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, globalne przychody przemysłu zbrojeniowego na przestrzeni ostatnich lat spadają. Wpływ na taki stan rzeczy ma przede wszystkim kurczący się budżet na obronność i wojsko w USA. Ten spadkowy trend firmy zbrojeniowe mogą jednak powstrzymać, inwestując w innowacyjne technologie wojskowe oraz ograniczając koszty.

Aż 97 proc. globalnych wydatków na obronność, które w 2013 roku wyniosły 1,7 bln dolarów, pochodzi z 50 państw – liderów o najwyższych budżetach na ten cel. Wśród nich największym są Stany Zjednoczone, które pochłonęły aż 39 proc. tej sumy. „Nie dziwi więc fakt, że jakakolwiek redukcja budżetu obronnego USA wpływa negatywnie na kondycję przemysłu zbrojeniowego na całym świecie. Po zakończeniu operacji wojskowych w Iraku i Afganistanie rząd amerykański dość mocno ograniczył wydatki na wojsko. W 2013 roku weszła w życie ustawa, które zredukowała budżet obronny USA o 37 mld dolarów. Zapisano w niej, że w ciągu kolejnych dziewięciu lat zmniejszą się one o 52 mld dolarów rocznie” – wyjaśnia Piotr Świętochowski, Dyrektor w Dziale Audytu, Ekspert ds. przemysłu obronnego, Deloitte.

W 2013 roku przychody 20 największych firm reprezentujących przemysł zbrojeniowy w USA zmniejszyły się o 2,5 proc. W pierwszych trzech kwartałach 2014 roku było to 2,1 proc. Choć są kraje, takie jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabia Saudyjska, Indie, Korea Południowa, Japonia, Chiny czy Rosja, które zwiększają swoje budżety na obronność, to nie zmienia to faktu, że utrzymuje się tendencja spadkowa dotycząca globalnych przychodów sektora zbrojeniowego w tempie ok. 1,3 proc. rocznie. Tak było w 2014 roku w porównaniu do 2013 roku i taki sam spadek przewidywany jest również w tym roku (w porównaniu do roku 2014). Przychody globalnego przemysłu zbrojeniowego kurczą się, mimo toczących się kilku regionalnych konfliktów zbrojnych, choćby na Ukrainie, w Syrii czy na terenie tzw. Państwa Islamskiego.

Dlatego, jak wskazuje raport Deloitte, w nadchodzących latach sektor zbrojeniowy stanie przed dwoma znaczącymi wyzwaniami:

  • jak osiągnąć rentowny wzrost na słabnącym rynku,
  • jakie działania ograniczające koszty zapewnią utrzymanie akceptowalnych wyników finansowych.

„Firmy, które odniosły sukces, w walce o dobre wyniki wchodzą na sąsiadujące rynki, sprzedając produkty zbrojeniowe za granicę i inwestując w opracowywanie produktów nowej generacji z dziedziny cyberbezpieczeństwa, elektroniki zbrojeniowej, precyzji uderzeniowej oraz zaawansowanych narzędzi analitycznych. Innowacyjne rozwiązania są dla nich potencjalnymi źródłami przychodu” – wyjaśnia Piotr Świętochowski. Nie można wykluczyć także dalszego ograniczania kosztów, chociażby poprzez akwizycję i konsolidację firm działających w przemyśle zbrojeniowym. W Polce w zeszłym roku również nastąpiła istotna zmiana, w roku 2014 powstała Polska Grupa Zbrojeniowa, w ramach, której Skarb Państwa skonsolidował spółki z branży będące pod podporządkowane MON, ARP oraz MSP, w sumie ponad 30 podmiotów. Celem konsolidacji było uporządkowanie rynku, lepsze wykorzystanie pieniędzy na poprawę obronności.

Tymczasem wskaźnik wzrostu sektora lotnictwa cywilnego osiągnie prawdopodobnie w tym roku około 7,7 proc. W tym samym czasie spodziewany jest rekordowy poziom produkcji maszyn lotniczych, który wzrośnie o 6 proc. Eksperci Deloitte szacują, że w ciągu najbliższych dwudziestu lat na świecie zostanie wyprodukowanych pomiędzy 31,3 tys. a 34,3 tys. nowych samolotów, a lotniczy transport pasażerski będzie rósł w tym samym czasie o około 5 proc. rocznie. „Podstawowymi czynnikami wzrostu w tym segmencie jest wymiana przestarzałych modeli samolotów na paliwooszczędne maszyny nowej generacji oraz nasilenie ruchu pasażerskiego, zwłaszcza w regionie Bliskiego Wschodu oraz Azji i Pacyfiku” – dodajeTom Captain, Deloitte USA, Globalny Lider Sektora Lotniczego oraz Przemysłu Obronnego.

Opracowanie „2015 Global aerospace and defense industry outlook. Growth for commercial aerospace; defense decline continues” zostało opublikowane w lutym br.