Elektromobilność w Klubie Jagiellońskim. Mity i wyzwania (RELACJA)

25 maja 2017, 14:00 Energia elektryczna

Krzysztof Kowalczyk przedsiębiorca, inwestor, były dyrektor zarządzający ElectroMobility Poland był gościem warszawskiego oddziału Klubu Jagiellońskiego. Rozmowę na temat przyszłości transportu poprowadził Jakub Lipiński. Czy samochody na baterie to przyszłość polskiej motoryzacji czy tylko moda, która przeminie? Jak rozwiązać problem odnowienia zasięgu w czasie jazdy, kto powinien budować fabryki samochodów elektrycznych i infrastrukturę do ładowania? To zagadnienia, które zostały poruszone w trakcie spotkania.

fot. Ministerstwo Energii

Kowalczyk mówił przede wszystkim o szansie jaką daje elektromobilość. Mówił o tym, że nie warto skupiać się tylko na jednym z filarze elektromobilności. Elementów składających się na cały rynek, warto interesować się zarówno produkcją baterii, komponentów do samochodów elektrycznych jak i oprogramowania do nich. Krzysztof Kowalczyk uważa, że „problem ładowania i baterii zostanie rozwiązany w ciągu najbliższych 10 lat”. Zapytany o „zieloność” transportu elektrycznego mówił o tym, że woli poruszać się pieszo po centrum miasta, w którym nie ma kopcących diesli, a produkowanie prądu z węgla odbywa się z dala od miast i pod ścisłą kontrolą.

Prowadzący zapytał także o koszty środowiskowe utylizacji akumulatorów z samochodów elektrycznych. Kowalczyk powiedział, że TCO, które są dostępne wzajemnie się wykluczają i że na tym etapie nie ma rzetelnych badań i danych. Rozwój segmentu będzie wymuszał prace nad utylizacją specyficznych odpadów jakimi są baterie. Jeśli uda się wypracować model, w którym samochody elektryczne posłużą do stabilizowania sieci elektroenergetycznej będzie to z korzyścią dla wszystkich.

W czasie spotkania pojawiał się także wątek społeczny elektryfikacji transportu, czy mniej skomplikowana konstrukcja samochodu elektrycznego wpłynie na zmniejszenie zatrudnienia w sektorze motoryzacyjnym, szczególnie wśród pracowników serwisów samochodowych? Czy koncerny paliwowe pozwolą rozwijać się nadal niszowym samochodom elektrycznym? Takie pytania pokazują, że temat pojazdów elektrycznych jest tematem łączącym się z polityką i przyszłością nie tylko branży motoryzacyjnej ale i energetyki, szkolnictwa, sektora naukowego.aga

Wiele uwagi poświęcono cenom samochodów elektrycznych i subsydiom. Jak wygląda rynek samochodów elektrycznych tam gdzie subsydiów nie ma, a jak tam gdzie są? Za naszą zachodnią granicą wydaje się, że subsydia są niewystarczające, a tam gdzie subsydia zostały skasowane lub ograniczone (Dania) sprzedaż samochodów elektrycznych natychmiast spadła.

Kowalczyk skomentował także swoje odejście z ElectroMobility Poland, powiedział, że potrzeba dynamiki działania i autonomiczność w podejmowanych działaniach skłoniły go do rezygnacji ze stanowiska. Powstanie samochodu elektrycznego, polskiego samochodu elektrycznego, zdominowało dyskusję. Według danych przytoczonych przez Kowalczyka szansa na powstanie takiego modelu jest, jednak bardziej upatruje on możliwości odniesienia sukcesu w segmencie premium niż w małym aucie miejskim.

Spotkanie pokazało, że pytań o elektromobilność jest wiele i wiele jest także mitów, którymi elektromobilność obrasta.