Magazyny energii – między biznesem a bezpieczeństwem (RELACJA)

12 października 2018, 07:15 Energetyka

Elektromobilność to nie tylko szansa na biznes, ale również na stabilizację energetyki w jej szczytowym okresie zapotrzebowania – zgodzili się z tą tezą uczestnicy dyskusji  poświęconej tematowi elektromobilność a magazyny energii podczas III Kongresu Magazynowania Energii. 

III Kongres Magazynowania Energii. Fot. BiznesAlert.pl
III Kongres Magazynowania Energii. Fot. BiznesAlert.pl

Panel ,, Czy elektromobilność może stać się katalizatorem rozwoju magazynów energii w Polsce?” prowadziła Agata Rzędowska, redaktor portalu BiznesAlert.pl.

– W naszych modułach magazynów, stosujemy te same rozwiązania, jakie są dostępne w autobusach elektrycznych. Ważna jest tu dyspozycyjność baterii; kluczem będzie także znalezienie pomysłu na odzysk baterii, jeśli chcemy je rozwijać na skalę masową. Jeszcze kilka lat temu płaciliśmy za utylizację baterii, teraz dostajemy za to pieniądze. To droga, którą trzeba iść, zwłaszcza kiedy surowce drożeją – powiedział Maciej Gajda z BMZ Poland. Wspomniał też, że jego firma współpracuje przy projekcie elektrycznej taksówki.  Jak sam podkreślił  –  Polska musi iść w stronę niskoemisyjnej, zielonej energetyki, a wówczas w przyszłości magazyny energii będą wszędzie.

Mieczysław Wrocławski z Energa-Operator SA powiedział, że w zakresie elektromobilności, warto z punktu widzenia bezpieczeństwa, zwrócić uwagę na zasobniki energii przy stacjach ładowania.   – Zwrócę uwagę, że elektromobilność, pojazdy elektryczne, mogą służyć jako element bezpieczeństwa sieci – powiedział. – Początkowo zaczęliśmy używać pierwsze 10 pojazdów elektrycznych, przerobionych ze spalinowych. Później jedna z naszych spółek testowała elektryki, a teraz ta sama spółka rozwija carsharing. Energa współpracuje także z NCBIR pod nadzorem M,E nad  projektem samochodu dostawczego elektrycznego. Znowu powstanie coś, z czego będziemy w przyszłości korzystać – powiedział.

– Dzisiaj 40 proc. mocy przyłączonej do dystrybucji, to właśnie tam, w sieci niskich napięć powinny powstawać lokalne źródła bilansowania. W to wpisuje się także elektromobilność jako element zarządzania systemem – wskazał. – Podjeżdżam elektrykiem pod dom o 18 i daję znać, że pojazd ma być naładowany na 8, a kiedy to się stanie to już zależy od zarządcy sieci – wyjaśnił.

Gerard Lipiński z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju powiedział, że można zaobserwować szybki rozwój w zakresie magazynowania energii, jednak równie ważnym jest, aby współgrało to z elektromobilnością. Zaznaczył, że w Polsce jest miejsce na rozwój krajowych projektów , a NCBiR jest po to, aby wspierać to, co ma szansę na rozwój, ale i to, co jest tu i teraz.