Emilewicz: Elekromobilność pomoże obronić energetykę Polski w Brukseli

23 lutego 2017, 13:30 Energetyka

Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju przedstawiła założenia programu rozwoju elektromobilności podczas posiedzenia parlamentarnego Zespołu ds. Górnictwa i Energii, którego przedmiotem dyskusji były „Polskie drogi do elektromobliności”.

Wiceminister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz, fot. Ministerstwo Energii
Wiceminister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz, fot. Ministerstwo Energii

– Dzisiaj pojawiają się pytania o to, jak rozwijać elektromobilność, a nie czy to ma sens – powiedziała. Jak zaznaczyła wiceminister, Polska jest w czołówce trendów globalnych. Od 2025 w Norwegii będą się mogły poruszać się jedynie pojazdy elektryczne. W Holandii do 2020 roku będzie można nabyć wyłączne pojazdy elektryczne.

– Naszym założeniem jest 1 mln pojazdów elektrycznych do 2025 roku. Do końca 2016 roku zarejestrowanych 600 takich pojazdów. To ambitny cel, ale chcemy rozruszać w ten sposób inne sektory gospodarki, w tym magazynowanie energii – przekonywała Emiliewicz.

Wiceminister rozwoju powiedziała, że ok. 30 proc. konstrukcji pojazdu elektrycznego będzie produkowane w Polsce.- Mamy dwa programy: e-Bus oraz e- Car. Już teraz polskie miasta kupują autobusy elektryczne. Są one tańsze w eksploatacji i pomagają smog. Nasze dwuletnie doświadczenia pokazują, że w porównaniu z pojazdami spalinowymi są one tańsze w użytkowaniu o ok. 30-50 proc. Chodzi również o magazynowanie energii, smart grid i inteligentne liczniki- powiedziała wiceminister.

Patronem programu rozwoju elektoromobilności jest minister energii, Krzysztof Tchórzewski. Przewodniczącym komitetu sterującego przy rządzie jest wiceminister energii Michał Kurtyka. Prace wspierają Narodowe Centru, Badań Jądrowych, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

– Chcemy ten program wpisać w negocjacje z Komisją Europejską na temat  przyszłości polskiej energetyki. Mamy plan rozwoju elektromobilności. Ustawa niebawem trafi do uzgodnień międzyresortowych. Fundusz niskoemisyjnego transportu ma wspierać konsumentów w ramach rozwoju elektromobilności. 1,5 proc. akcyzy trafi na konto tego Funduszu. Prace uzgodnieniowe potrwają około pół roku – wyjaśniła uczestniczka konferencji.

Rząd rozważa wprowadzenie leasingowania baterii dla pojazdów elektrycznych, a także  zniesienie obowiązku ubiegania się o pozwolenie na budowę dla miejskich stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Plan zakłada zaś wprowadzenie zwolnienia z akcyzy dla zakupu samochodów elektrycznych.

Podkreśliła, że rząd będzie działał na rzecz akceleracji startupów sektora elektromobilnego.- Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomi w tym roku akcelerator na rzecz elektromobilności. Istotne są inwestycje kapitałowe. Jest tym zainteresowany Polski Fundusz Rozwoju. Na rozwoju polskiego sektora autobusów chcemy oprzeć nasze nowe produkty i rozwiązania – podkreśliła Emilewicz.

Polskie miasta są zainteresowane tym projektem. Emilewicz podała przykład Zielonej Góry, która chce przejść w 100 proc. na autobusy elektryczne.- Środowisko akademickie w tym mieście rozmawia w Europie na temat standardów zasilania pojazdów elektrycznych. Standardy ładowania będzie rozwijać od strony legislacyjnej Ministerstwo Rozwoju, PFR oraz polskie firmy – zaznaczyła.

– Rząd podjął decyzję o przeznaczeniu środków z UE na rzecz transportu zeroemisjnego transportu publicznego. Aby cele zawarte w naszym programie były możliwe do wdrożenia potrzebne jest wsparcie kupna pojazdów ze strony polskich miast – mówiła Emilewicz.

– Jeśli nie zmienilibyśmy  umowy partnerstwa środki, które przeznaczone są  na wsparcie transportu publicznego nadal wspierałyby pojazdy diesla. Dzięki naszej decyzji wyrównujemy szanse dla pojazdu zero- czy niskoemisyjnego –  przekonywała wiceminister rozwoju.

Jak podkreśliła wiceminister kluczem do rozwoju elektormobilności jest bateria.-Rozmawiamy na temat modelu biznesowego. Po 10 latach taka bateria z pojazdu może zostać wyjęta i dalej służyć energetyce oraz przemysłowi – zaznaczyła na koniec wiceminister rozwoju.

Rząd chce razem z samorządami zaszczepić w Polsce elektromobilność (RELACJA)