Enea domaga się kar umownych od dostawcy systemu informatycznego

27 czerwca 2019, 07:15 Alert

Spółka Sygnity poinformowała, że 26 czerwca br. otrzymała od Enei Operator notę obciążeniową wzywającą do zapłaty kwoty ok. 5,9 mln zł z tytułu nieterminowej realizacji umowy na dostawę i wdrożenie systemu informatycznego.

fot. Enea

Sprawa dotyczy umowy realizowanej przez konsorcjum w składzie Sygnity (Lider), Indra Sistemas i Indra Sistemas Polska. Natomiast przedmiotem realizowanej umowy jest dostawa i wdrożenie systemu informatycznego dla wspomagania zarządzania majątkiem sieciowym, gospodarką nieruchomościami oraz zarządzania pracą brygad w terenie.

Umowa zawiera powszechnie stosowane w tego typu umowach kary umowne należne Enea Operator, m.in. w przypadku zwłoki w realizacji uzgodnionych etapów umowy.

Jak wyjaśnia Sygnity, zgodnie z przepisami prawa, członkowie konsorcjum ponoszą odpowiedzialność solidarną za zobowiązania powstałe w związku z realizacją umowy, z tym jednak zastrzeżeniem, że zgodnie z postanowieniami umowy konsorcjum, odpowiedzialność za ewentualne roszczenia Enei Operator ponosi wyłączenie ten członek konsorcjum, którego zobowiązań dotyczy ww. roszczenie.

Jednocześnie Sygnity tłumaczy, że z związku z ustalonym przez Sygnity oraz Indra i Indra Polska zakresem prac i wynagrodzenia z tytułu realizacji umowy, w ocenie spółki ewentualna odpowiedzialność w zakresie roszczeń Enea Operator nie dotyczy prac realizowanych przez Sygnity, ale zakresu umowy, za który odpowiada Indra.

Ponadto Sygnity stoi na stanowisku, że naliczenie kary umownej w zakresie kwoty ok. 4,7 mln zł nastąpiło w sposób sprzeczny z przepisami Kodeksu cywilnego, a w konsekwencji jako takie jest niezasadne i nie wywołuje żadnych skutków prawnych.

Polska Agencja Prasowa