Energa doda mocy tczewskiej elektromobilności

7 sierpnia 2017, 14:00 Alert

Liczba samorządowych partnerów współpracujących z Energą na rzecz rozwoju elektromobilności stale rośnie. Po Toruniu do tego grona dołączył także Tczew.

Daniel Obajtek / fot. Energa

Tczew, czwarte co do wielkości miasto na Pomorzu, dołączył dziś do budowanego przez Energę samorządowego partnerstwa na rzecz elektromobilności. Współpracę firmy z tczewskim magistratem zainicjowało podpisanie listu intencyjnego. Parafowali go Daniel Obajtek, prezes zarządu Energa SA, oraz Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa.

– Elektromobilnośc to jeden z najważniejszych obecnie tematów, nie tylko dla naszej spółki, która zajmuje się wytwarzaniem, dystrybucją i sprzedażą energii elektrycznej. To bardzo istotne rozwiązanie dla mieszkańców. Śliczne miasto Tczew zamierza inwestować w zakup pojazdów elektrycznych. Chcielibyśmy uczestniczyć w tym dziele, w tworzeniu infrastruktury tych samochodów, nie tylko autobusów, ale także samochodów osobowych. Elektromobilność to jednak nie tylko biznes i infrastruktura, to też kampania uświadamiająca mieszkańcom, że warto inwestować w pojazdy z napędem elektrycznym, nie tylko ze względu na korzyści dla ochrony środowiska czy dla zdrowia i komfortu tczewian. Musimy bowiem pamiętać, że e-autobusy nie tylko nie emitują spalin, ale też ich praca jest znacznie cichsza, niż pojazdów z silnikami spalinowymi. Ponadto, pojazdy te są znacznie tańsze w bieżącej eksploatacji – podkreślał prezes Daniel Obajtek.

Tczew to drugie po Toruniu miasto poza Trójmiastem, z którym Energa podpisała list intencyjny na rzecz rozwoju gminnej elektromobilności. Tak, jak w tamtym przypadku, współpraca z tczewskim samorządem będzie ukierunkowana na stworzenie optymalnej koncepcji elektrycznego transportu publicznego oraz na wsparcie miasta w opracowaniu programu jego rozwoju. Eksperci Energi dokonają analizy aktualnych tras i rozkładów jazdy autobusów. Będą przy tym współpracować z miejskim przewoźnikiem i odpowiednimi jednostkami gminnymi odpowiedzialnymi za nadzór nad transportem publicznym. Pozwoli to opracować plan najbardziej optymalnego rozmieszczenia infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych.

W lutym Tczew jako jedyne miasto na Pomorzu podpisał list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie rozwoju elektromobilności. Sygnatariuszami było łącznie 41 samorządów, a także resorty rozwoju i finansów oraz energii, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Polski Fundusz Rozwoju i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Z kolei 30 czerwca w zakresie rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego władze miasta podpisały z NCBR indywidualne porozumienie. Współpraca z Energą jest więc dla miasta kolejnym krokiem w kierunku elektryfikacji miejskiego taboru.

– W nowym przetargu na komunikację miejską, który ogłosimy w przyszłym roku, będziemy wymagać, aby przewoźnik dysponował autobusami elektrycznymi. Oczywiście nie chodzi o wymianę całego taboru, ale sukcesywne wprowadzanie autobusów z napędem elektrycznym. Tczewianie mieli niedawno okazję przetestować pierwszy autobus elektryczny, który nasz przewoźnik na próbę wprowadził do miejskiej komunikacji. Testy wypadły pomyślnie. Autobusy elektryczne są bardziej ekologiczne, tańsze w utrzymaniu i ciche, co szczególnie podkreślali pasażerowie. Wprowadzenie autobusów z napędem elektrycznym do komunikacji miejskiej jest kolejnym przedsięwzięciem samorządu miasta Tczewa zmierzającym do poprawy jakości powietrza w mieście – zaznaczał Mirosław Pobłocki, prezydent miasta Tczewa.

Energa, poprzez zależną spółkę Enspirion, sukcesywnie gromadzi doświadczenie oraz wiedzę z zakresu elektromobilności. Oferta doradztwa dla samorządów w planowaniu infrastruktury pod elektryczny transport publiczny to kolejny krok gdańskiej grupy energetycznej na drodze do pozycji lidera na polskim rynku e-mobility. Wcześniej w ramach samodzielnie prowadzonego programu badawczo-rozwojowego zbadała zachowania użytkowników samochodów elektrycznych wśród mieszkańców Gdańska, Gdyni i Sopotu. Było to możliwe dzięki udostępnieniu pilotażowej sieci ładowania pojazdów napędzanych elektrycznie. Aktualnie Grupa Energa obsługuje siedem ogólnodostępnych, czasowo bezpłatnych punktów ładowania samochodów elektrycznych.

– Bardzo cieszy mnie, że mogę być świadkiem dzisiejszego spotkania. Tego typu inicjatywy pozwalają nam wierzyć, że już wkrótce elektryczne pojazdy krążyć będą nie tylko po drogach Tczewa, ale także w całym kraju, jak to zakładają rządowe strategie. Tczew daje też nadzieję, że nie będzie to zasługa jedynie elektrycznych autobusów, ale także osobowych e-aut. Chciałbym w związku z tym pogratulować zarówno miastu, jak i Enerdze odwagi w podejmowaniu wyzwań elektromobilności i mam nadzieję, że obie strony wyciągną ze współpracy jak najwięcej korzyści, zarówno biznesowo, jak i społecznie – mówił Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa, również obecny przy podpisaniu listu.

W bliskiej przyszłości firma planuje jednak wyjść poza rolę konsultanta i zaproponować samorządom i mieszkańcom polskich gmin szerszą paletą produktów. Wśród nich znaleźć się mogą m. in. wynajem flot e-aut dla jednostek samorządowych czy budowa punktów ładowania na zamówienie lokalnych firm. Co więcej, już teraz atrakcyjne rozwiązania dla samorządów wprowadza spółka Energa Oświetlenie. Chodzi m. in. o technologię inteligentnych parkingów (których prototyp powstał w tym roku w leżącym niedaleko Tczewa Pelplinie), czy inteligentnych przejść dla pieszych.

Energa