Wyścig z czasem gazociągów Gaz-Systemu

21 marca 2018, 11:15 Alert

Perspektywa strategiczna rozwoju GAZ-SYSTEM oraz rozbudowa Terminalu LNG w Świnoujściu to główne tematy poruszane podczas kolejnego Dnia Dostawcy, który odbył się 20 marca 2018 r. W spotkaniu z wykonawcami usług projektowych, robót budowlanych, nadzoru budowlanego, a także dostawcami materiałów udział wzięli Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM Tomasz Stępień oraz Prezes Zarządu Polskie LNG Paweł Jakubowski.

fot. Gaz-System

Tomasz Stępień, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM, zwrócił uwagę, że strategicznym założeniem rozwoju infrastruktury spółki do końca 2022 r. jest dywersyfikacja źródeł dostaw z zagranicy. – Realizacja Krajowego Planu Rozwoju na lata 2018 – 2027 przełoży się nie tylko na wzrost stopnia dywersyfikacji dostaw, spowoduje również podwojenie całkowitych możliwości importowych do krajowego systemu przesyłowego – dodał.

Jego zdaniem polski system przesyłowy będzie mógł odegrać kluczową rolę w procesie integracji i liberalizacji rynków gazu ziemnego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Dodał również, że dzięki realizacji nowych połączeń infrastrukturalnych polski rynek stanie się ważnym krajem przesyłowym otwartym na dostawców gazu nie tylko z Unii Europejskiej, ale z całego świata.

Prezes Zarządu Polskie LNG Paweł Jakubowski przypomniał, że Terminal LNG w Świnoujściu cieszy się dużym zainteresowaniem uczestników rynku, a jego zdolności regazyfikacyjne zarezerwowane są w 100 proc. – Odpowiadając na potrzeby rynku GAZ-SYSTEM uruchomił Program Rozbudowy Terminalu LNG o dodatkowe moce i funkcjonalności. Program obejmuje cztery projekty: rozbudowę regazyfikatorów SCV o kolejne jednostki, budowę drugiego nabrzeża, przeładunek LNG na kolej i budowę trzeciego zbiornika – zaznaczył.

Podkreślił również, że GAZ-SYSTEM w 2018 r. przeprowadzi kluczowe postępowania przetargowe, które obejmą wszystkie elementy Programu Rozbudowy.

Jednym z kluczowych celów spółki Polskie LNG jest rozwój usług związanych z transportem skroplonego gazu ziemnego w szczególności na obszary pozbawione dostępu do sieci przesyłowej i dystrybucyjnej. – W likwidacji tych „wąskich gardeł” może pomóc rozbudowa terminalu LNG o infrastrukturę do przeładunku LNG na środki transportu kolejowego, umożliwiając transport skroplonego gazu ziemnego w modelu intermodalnym i docelowo zaopatrywanie „wyspowych” instalacji regazyfikacyjnych – podkreślił Jakubowski.

Prezes spółki odpowiedzialnej za eksploatację i rozbudowę terminalu LNG w Świnoujściu zwrócił także uwagę na znaczenie przeładunku LNG na autocysterny. – Od połowy 2016 r., czyli od momentu kiedy terminal został oddany do użytku, załadowaliśmy około 2,5 tys. autocystern, co oznacza, że terminal w Świnoujściu przeładowuje więcej niż terminale w Zeebrugge czy Gate terminal w Rotterdamie – zauważył Prezes Jakubowski.

Podczas spotkania omówiono również plan inwestycyjny i remontowo-modernizacyjny spółki na lata 2018-2020 oraz praktyczne aspekty procesu zakupowego.

– Zależy nam na budowaniu długoterminowej współpracy z naszymi dostawcami, możemy to osiągnąć dzięki wzajemnej komunikacji i prowadzonemu dialogowi. Dlatego właśnie cyklicznie spotykamy się z naszymi dostawcami – zaznaczyła dyrektor Pionu Zakupów GAZ-SYSTEM Anna Bednarek.

W tegorocznym Dniu Dostawcy organizowanym przez GAZ-SYSTEM uczestniczyło 200 przedstawicieli ponad 100 firm biorących udział w procesie inwestycyjnym spółki.

Gaz-System/CIRE.PL