font_preload
PL / EN
Alert 5 lipca, 2016 godz. 14:30   
REDAKCJA

Gazoport na Litwie rzuci wyzwanie Polakom w bunkrowaniu LNG

FSRU Kłajpeda, Klaipedos Nafta FSRU Kłajpeda, Klaipedos Nafta

(LNG World News/Piotr Stępiński/Wojciech Jakóbik)

Operator terminala LNG w Kłajpedzie poinformował, że spółka Chart Ferox rozpoczęła testy hydrauliczne zbiorników magazynowych dla pierwszej na Litwie stacji dystrybucji LNG. Coraz szerszy wachlarz usług kłajpedzkiego obiektu oznacza, że o ich rynek może rywalizować w przyszłości z polskim gazoportem.

Jak przypomina portal LNG World News, w kwietniu Klaipedos Nafta podpisało z konsorcjum składającym się z PPS Pipeline Systems Chart Ferox umowę EPC (Engineering, Procurement, Construction) na budowę stacji do przeładunku LNG, dzięki której możliwe będzie oferowanie klientom z obszaru Morza Bałtyckiego usług bunkrowania.

Jak poinformował w swoim oświadczeniu operator terminala w Kłajpedzie, w celu zbudowania pierwszego magazynu zostało pociętych 250 ton stali. Przy czym spółka dodała, że budowa została zakończona i teraz wymaga przeprowadzenia trwających 48 godzin testów hydraulicznych. W ich trakcie zbiornik jest wypełniany wodą, a ciśnienie w nim jest podnoszone do 12 barów. W trakcie tego procesu sprawdzana jest szczelność spawów. Zdaniem prezesa Klaipedos Nafta Mantasa Bartuški ,,produkcja przebiega zgodnie z harmonogramem co umożliwia aby testy z udziałem statków z LNG rozpoczęły się w pierwszej połowie 2017 roku”.

Istnieją plany instalacji 5 cystern z LNG o pojemności 1000 m3 oraz dwóch stacji załadunku ciężarówek, włączając w to odpowiednią infrastrukturę zapewniając realizowanym operacjom naziemnym w terminalu bezpieczeństwo. Projekt techniczny obejmuje możliwość budowy terminalu o przepustowości 10 tys. m3. Obecnie są prowadzone prace środowiskowe, projektowe oraz inżynieryjne.

Plany bunkrowania ma także terminal LNG w Świnoujściu. Tego rodzaju ofertę chce przedstawić PGNiG Termika. Ma być to możliwe dzięki rozbudowie polskiego gazoportu. W tej sprawie w październiku 2014 roku podpisano list intencyjny między operatorem gazoportu, firmą Polskie LNG, a PGNiG, czyli spółką-matką PGNiG Termiki. Rozbudowa zakładała rozwój dodatkowych usług przeładunku LNG na mniejsze jednostki oraz bunkrowanie statków paliwem LNG. Gaz-System ogłosił w kwietniu w ramach strategii na lata 2016-26, że rozbuduje terminal w Świnoujściu, a w razie zapotrzebowania sprowadzi do Zatoki Gdańskiej analogiczny do stacjonującego w Kłajpedzie, czyli pływający obiekt do magazynowania i regazyfikacji – FSRU.