Gazprom kusi firmy europejskie, by ominąć restrykcje Brukseli

14 października 2015, 07:35 Alert

(Reuters/Wojciech Jakóbik/Piotr Stępiński)

Stacja kompresorowa przy gazociągu Nord Stream. Zdjęcie: Gazprom
Stacja kompresorowa przy gazociągu Nord Stream. Zdjęcie: Gazprom

Rosyjski Gazprom chce sprzedawać więcej gazu Europie w cenach spotowych – podają źródła Reutersa w branży. W ten sposób Rosjanie chcą zwiększyć eksport przez gazociąg Nord Stream, kosztem tranzytu przez Ukrainę.

Gazprom nie może nadal zwiększyć wykorzystania przepustowości Nord Stream w ramach kontraktów długoterminowych, ze względu na prawo antymonopolowe Komisji Europejskiej. Może jednak zrobić to w drodze aukcji.

– Są już pewne porozumienia między partnerami europejskimi a Gazpromem, które zakładają większe dostawy gazu w cenach spotowych w zamian za poparcie dla Nord Stream 2 – podało źródło w rosyjskiej spółce. Zdaniem innego rozmówcy agencji, to właśnie nadzieje na dostawy w cenach spotowych, niezależnych od wartości baryłki, były główną motywacją dla firm dla włączenia się w rozbudowę Nord Stream.

Projekt Nord Stream 2 zakłada budowę dwóch nowych nitek morskiego gazociągu o przepustowości 55 mld m3 rocznie z Rosji do Niemiec. Łączna przepustowość czterech linii ma wynieść 110 mld m3. Za budowę magistrali będzie odpowiadała spółka New European Pipeline AG. Udziały w niej posiadają: Gazprom – 51 procent, E.On – 10 procent, BASF/Wintershall – 10 procent, Shell – 10 procent, OMV – 10 procent oraz Engie – 9 procent. Warto także odnotować fakt, że według informacji portalu Oil.ru odpowiedzialna za budowę Nord Stream 2 spółka New European Pipeline AG zmieniła nazwę na Nord Stream 2.

Gazprom przeprowadził już pierwsze aukcje gazu, które były testem nowego modelu wyznaczania cen dla klientów europejskich. Dnia 10 września Gazprom Export poinformował, że pierwsza w historii spółki aukcja gazu ziemnego, która odbywała się między 7 a 10 września została zakończona pomyślnie. Spółka sprzedała jedną trzecią gazu, który przeznaczyła do sprzedaży w tym trybie.

W rezultacie aukcji zawarto ponad 40 transakcji z 15 kontrahentami opiewających w sumie na ponad 1 mld m3 gazu. Stanowi to jedną trzecią wystawionego na aukcję wolumenu – 3,24 mld m3.

Aukcyjne ceny kontraktowe były wyższe od cen Gazprom Exportu w kontraktach długoterminowych na kolejny sezon zimowy (październik 2015 – marzec 2016 ) powiązanych z cenami ropy naftowej w Centralnej i Północnej Europie w tym w Niemczech; jak i od spotowych i forwadowych cen w na giełdach europejskich.

Średnia cena na europejskich rynkach spotowych tej zimy wynosi około 231 dolarów za 1000 m3. Średnia ofert od Gazpromu na ten sezon wynosi 223 dolary za tę samą ilość – podaje Reuters. Gazprom nie ujawnił jednak prawdziwego poziomu cen w nowym modelu.

– Zadanie wypróbowania nowego mechanizmu pracy na europejskim rynku zrealizowano z sukcesem. Potwierdzono celowość zastosowania takiej praktyki na regularnej na innych zachodnich i wschodnioeuropejskich punktów dostaw oraz na pozostałych instrumentach gazowych – powiedziała dyrektor generalna Gazprom Export Elena Burmistrowa.

Zmiana warunków w kontraktach z Gazpromem ma zwiększyć sprzedaż w Europie. Klienci mają być zainteresowani elastycznością umów spotowych, nawet jeśli ich cena jest obecnie wyższa, niż w kontraktach długoterminowych.

– Jeśli (Gazprom – przyp. red.) chce zwiększyć udział na rynku europejskim, nie ma wyboru i musi sprzedawać po cenach rynkowych – przekonuje źródło Reutersa we francuskim Engie.

Więcej: Aukcje Gazpromu to element planu zwiększenia eksportu gazu do Europy