Gazprom wchodzi w małe LNG na Bałtyku. Rzuci wyzwanie Polakom?

15 grudnia 2017, 06:45 Alert

Gazprom chce zaangażować się w rozwój rynku małotonażowego LNG. Plany w tym zakresie ma również Polska.

Tankowiec LNG Coral Energy. Fot. Wikimedia Commons
Tankowiec LNG Coral Energy. Fot. Wikimedia Commons

Rosyjski monopolista zamierza powołać spółkę, która będzie odpowiedzialna za realizację projektów tzw. małego LNG. Chodzi o bunkierkę, przeładunek na mniejsze jednostki i inne usługi uwzględniające dostawy małego wolumenu skroplonego surowca.

– 19 grudnia odbędzie się posiedzenie rady dyrektorów Gazpromu podczas, której mają zostać omówione perspektywy realizacji projektów LNG – powiedział przewodniczący rady dyrektorów spółki Wiktor Zubkow.

Według niego członkowie rady będą rozmawiać m.in. na temat rozbudowę terminalu LNG Sachalin-2, realizację projektu Baltic LNG oraz rozwój działalności spółki w sektorze small LNG począwszy od budowy odpowiedniej infrastruktury.

Jednocześnie Gazprom planuje powołanie nowej spółki Gazprom LNG Technologie, która byłaby odpowiedzialna za budowę niewielkich terminali do produkcji LNG.

W 2016 roku monopolista podpisał umowę z Kolejami Rosyjskimi (RŻD), grupą Sinara oraz Transmaszholdingiem o budowie czterech kompleksów małotonażowego LNG w obwodzie tiumeńskim, Chanty-Mansyjskim Okręgu Autonomicznym oraz Jamalsko-Nienieckim Okręgu Autonomicznym. Instalacje mają wykorzystywać gaz jako paliwo dla lokomotyw. Ich projektowana przepustowość wynosi 0,1 mln ton rocznie (0,138 mld m sześc.).

Polska chce skorzystać na małym LNG

Z szans jakie daje rozwój małotonażowego LNG chcą skorzystać również Polska. Już teraz terminal LNG w Świnoujściu realizuje usługi w obszarze small scale LNG, np. przeładunek paliwa na autocysterny. Od początku funkcjonowania terminala załadowano już ponad 2000 autocystern. Gaz-System, który jest operatorem polskiego gazoportu zapowiedział jego rozbudowę przez co zwiększy się jego funkcjonalność a tym samym rentowności. Dzięki zaplanowanym działaniom możliwe będzie zwiększenie przeładunku LNG na autocysterny, przeładunek paliwa na mniejsze jednostki pływające, bunkrowanie statków czy przeładunek LNG na kolej.

Neftegaz.ru/Piotr Stępiński

Jakóbik: Gazoport staje do walki o Bałtyk. Sojusznicy Gazpromu powtarzają stare tezy