Gazprom traci udziały na rynku w Rosji

25 czerwca 2015, 12:30 Alert

(Gazprom/Patrycja Rapacka)

Podczas konferencji prasowej grupy Gazprom zorganizowanej 17 czerwca 2015 roku przedstawiono statystyki dotyczące poziomu gazyfikacji Federacji Rosyjskiej oraz wkładu zainwestowanego w tę sferę przez Gazprom. Spółkę reprezentował członek komitetu zarządzającego oraz dyrektor generalny spółki Kiril Seleznew. W 2014 roku największa spółka energetyczna  Rosji sprzedała 217,2 miliardów m3 gazu. Jest to o 4,8 procent mniej niż w 2013 roku.
Spadek sprzedaży gazu przez rosyjską spółkę jest wywołany czynnikami naturalnymi oraz klimatycznymi, nie mniej jednak podkreśla ona także duży wpływ tąpnięcia gospodarczego, który spowodował spadek gazowej konsumpcji przemysłowej (w szczególności w branży budowlanej, metalurgicznej oraz agrochemicznej). Przedstawiciele Spółki zauważyli też, że niezależni producenci gazu sprzedawali błękitne paliwo po cenach konkurencyjnych, co bezpośrednio także wpłynęło – według Gazpromu – na spadek obrotów spółki.

Dochód uzyskany w 2014 roku podaje się na poziomie 798,1 miliardów rubli i stanowi on o 3,1 % większą kwotę w porównaniu do 2013 roku. Średnia cena gazu za 1000 m3 wzrosła o 280 rubli osiągając  poziom 3673,8 rubli.

W ciągu ostatnich 10 lat (2005-2014) Gazprom zainwestował w program gazyfikacji Federacji Rosyjskiej około 242,5 miliardów rubli. W samym 2014 roku dokonano inwestycji stanowiących wartość 28,8 miliardów rubli. Taki sam poziom inwestycji zaplanowano na 2015 rok.

Dyrektor Kirill Seleznew wyliczył, że w  okresie od 2005 do 2014 roku Gazprom zbudował około 1802 gazociągów o całkowitej długości stanowiącej 25 tysięcy kilometrów, skonstruowano ponad 4 tysiące kotłownie gazowe w blokach i poszczególnych gospodarstwach domowych. W 2014 roku spółka zbudowała 105 gazociągów w całkowitej długości stanowiącej w sumie 1400 kilometrów. Wszystkie czynniki inwestycyjne w omawianego okresu przyczyniły się do tego, że w ciągu 10 lat poziom gazyfikacji Federacji Rosyjskiej wzrósł z poziomu 53.3 % do 65,4 %.

Dyrektor Gazpromu przyznał, że jednym z kluczowych problemów z jakim walczy spółka jest rosnące zadłużenie konsumentów na rynku krajowym. W samym 2014 rok ilość dłużników wzrosła o 9,4 %. Najwięcej odbiorców nie płacących za surowiec Gazpromowi, zamieszkuje tereny Dagestanu, Inguszetii oraz Osetii Północnej.