font_preload
PL / EN
Infrastruktura Koleje 2 grudnia, 2014 godz. 8:59   
KOMENTUJE: Michał Grodzki

Grodzki: Należy ustalić po co nam modernizacja Dworca Głównego w Warszawie

Dworzec Główny w Warszawie przed 1945 rokiem Dworzec Główny w Warszawie przed 1945 rokiem.

W najbliższych latach PKP SA planuje ofensywę dworcową w Warszawie. Plany obejmują budowę nowych dworców – Warszawy Zachodniej i Gdańskiej oraz reaktywację Warszawy Głównej – stwierdził w wypowiedzi dla Rynku Kolejowego Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA. Nowy Dworzec Główny miałby powstać do 2018 r. Czy to dobry pomysł?

– Na razie nie ma doprecyzowanego pomysłu na wykorzystanie tego dworca. Wyprowadzi się stamtąd na pewno Muzeum Kolejnictwa, a ponadto działka, na której stoi dworzec, mają zostać odsprzedane – przypomina w rozmowie z naszym portalem Michał Grodzki, radny miasta Warszawy.

Jego zdaniem należy postawić pytanie: po co modernizować ten dworzec? Jaki miałby być tego cel, skoro już od wielu lat obiekt ten nie jest wykorzystywany dla celów kolejowych, czy – szerzej – transportowych.

– Być może byłby jakiś sens takiej inwestycji, gdyby wybudowano do Dworca Głównego tory niezależne od obecnych na linii średnicowej – mówi dalej Michał Grodzki. – Ale przecież można by powalczyć o zwiększenie jej przepustowość. Została, co prawda, niedawno ulepszona, zwłaszcza na wiadukcie. Potrzebowalibyśmy w związku z tym, aby PKP przedstawiły realne propozycje, a nie mgliste zapowiedzi o remontowaniu.

Nie chodzi o to, by PKP traktowały takie inwestycje jako sztukę dla sztuki remontowej.

– Być może nie jest to zły pomysł, ale na razie nie został dopracowany. Dopiero, gdy koleje skonkretyzują, jak będą chciały faktycznie wykorzystać w praktyce nowy – stary dworzec, będzie można się odnieść do takich planów – kończy radny Warszawy.