Harvard: Przez 40 lat Exxon Mobil zwodził opinię publiczną ws. zmian klimatu

1 września 2017, 12:15 Alert

Jak poinformował portal Gramwzielone.pl, naukowcy prestiżowego amerykańskiego uniwersytetu ocenili na podstawie analiz dokumentów i komunikatów Exxon Mobil, że paliwowy potentat przez około 40 lat świadomie wprowadzał w błąd opinię publiczną w sprawach związanych ze zmianami klimatu i ich skutkami.

fot. Flickr

Naukowcy z Harvardu analizując dokumenty paliwowego potentata w kwestii komunikacji na temat polityki klimatycznej z lat 1977-2014, stwierdzili „systematyczną, policzalną rozbieżność” między informacjami na temat zmian klimatu, które krążyły wewnątrz amerykańskiej firmy, a komunikatami, które Exxon Mobil przekazywał na zewnątrz.

Z analiz dokumentów Exxon Mobil, którą przeprowadzili naukowcy z amerykańskiego uniwersytetu, wynika, że w 80 proc. własnych analiz i wewnętrznej korespondencji nt. klimatu pracownicy potentata paliwowego przyznawali, że zmiany klimatu są realne i wywołuje je działalność człowieka.

W wewnętrznym raporcie z 1982 r. analitycy Exxon Mobil wskazywali na „potencjalnie katastrofalne wydarzenia”, które mogą wynikać ze zmian klimatu powodujących m.in. topnienie lodowców na Antarktydzie.

Z kolei w jednym z dokumentów z 1990 r. eksperci Exxon Mobil stwierdzali „dostrzegalny wpływ człowieka na globalny klimat”.

Natomiast w ok. 80 proc. reklam i informacji przekazywanych opinii publicznej Exxon Mobil miał kwestionować lub bagatelizować fakt zmian klimatu.

W roku 1997, w którym podpisano przełomowy dla walki z globalnym ociepleniem protokół z Kioto, Exxon Mobil wydał reklamę, w której przekonywał, że nauka o zmianach klimatu jest „zbyt niepewna, aby legitymizować działania, które mogą spowodować kryzys gospodarczy”.

Trzy lata później Exxon Mobil opublikował na łamach „The New York Times” reklamę, w której określił zmiany klimatu jako „niepewną naukę”.

Rozmiar globalnego ocieplenia kwestionował w przeszłości również jeden z szefów Exxon Mobil, a obecnie szef amerykańskiej dyplomacji Rex Tillerson.

Współautorka raportu wydanego przez Harvard, specjalizująca się w historii nauki prof. Naomi Oreskes, ocenia ma łamach „The Times”, że Exxon Mobil miał do dyspozycji bardzo dobrych naukowców, co „kontrastuje z reklamami, które miały dużo większy zasięg”.

Odpowiadając na raport naukowców z Harvardu, Exxon Mobil ocenił wyniki ich badań jako „nieprecyzyjne”, „absurdalne” czy „wybiórcze”. – Nasze komunikaty były zgodne z naszym rozumieniem nauki o klimacie – agencja AFP cytuje oświadczenie paliwowego potentata.

Gramwzielone.pl