IEO: Rynek fotowoltaiki w Polsce’2017 (RAPORT)

19 maja 2017, 11:00 Energetyka

Instytut Energetyki Odnawialnej opublikował piątą już edycję raportu „Rynek fotowoltaiki w Polsce‘2017”, który tradycyjnie zawiera syntezę stanu rozwoju branży i prezentację trendów rynkowych w fotowoltaice. Raport jest wynikiem szczegółowego badania rynku i powstaje we współpracy z firmami z branży.

26.09.2014 Przejazdowo. Farma paneli słonecznych ENERGA. fot. Paweł Wyszomirski/ www.redseven.pl

W raporcie zaprezentowano dane statystyczne dotyczące sprzedaży instalacji fotowoltaicznych w Polsce na przestrzeni ostatnich lat (import, eksport, segmentacja rynku krajowego), możliwości rozwoju rynku oraz dominujące modele biznesowe dla branży fotowoltaicznej w Polsce wynikające z ram prawnych i uwarunkowań ekonomicznych i rynkowych.

Partnerem raportu jest Europejski Instytut Miedzi. Raport został objęty patronatem przez: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Polską Agencję Inwestycji i Handlu S.A. (dawniej PAIZ) oraz Związek Gmin Wiejskich RP.

Łączna moc zainstalowana w systemach fotowoltaicznych w Polsce na koniec 2016 roku wyniosła ok. 199 MW. Moc instalacji fotowoltaicznych, w tym farm słonecznych zbudowanych w zasadniczym, obowiązującym do połowy 2016 roku systemie wsparcia w postaci zielonych certyfikatów przekroczyła 99 MW. Pozostałe 100 MW zainstalowano w mikroinstalacjach podłączonych do sieci, ale nie korzystających z systemu zielonych certyfikatów. Głównymi wytwórcami energii w mikroinstalacjach są osoby fizyczne, coraz częściej jednak instalacje takie powstają w przedsiębiorstwach. U osób fizycznych dominują instalacje mniejsze – mikroinstalacje do 10 kW stanowią ponad 90 % wszystkich mikroinstalacji zainstalowanych u osób fizycznych. Z kolei u przedsiębiorców powstają zazwyczaj mikroinstalacje większe – instalacje powyżej 10 kW stanowią ok. 63 %.

Źródło: IEO

Niestabilność przepisów i ulotność dotacji w 2016 roku oraz niepewność (obawy) inwestorów o warunki wsparcia w 2017 roku spowodowały, że rynek fotowoltaiki w ub. roku rozwijał się impulsywnie jako wypadkowa wielu czynników. Bardzo trudno związać faktyczne efekty rynkowe i sprzedażowe branży PV z instrumentami wsparcia. Obraz polskiego rynku fotowoltaiki jaki wyłonił się po przedstawieniu danych statystycznych za 2016 rok świadczy bardziej o żywotności technologii i niezmienności poparcia społecznego dla niej niż o świadomie realizowanej polityce wobec OZE.

Pełna treść raportu