Lewiatan: Rekompensaty nie pokryją strat spółek obrotu energią

11 lipca 2019, 12:15 Alert

Rekompensaty za zamrożenie w tym roku cen energii nie pokryją strat spółek obrotu energią, bo przewidziany w projekcie rozporządzenia system ich rozliczania nie uwzględnia rzeczywistej sytuacji poszczególnych firm – ocenia Konfederacja Lewiatan.

Majątek sieciowy. Elektrociepłownia Kraków. Fot. BiznesAlert.pl
Majątek sieciowy. Elektrociepłownia Kraków. Fot. BiznesAlert.pl

„Bazując na wartościach średnich, wskaźnikach, wzorcach itp., nie uwzględnia indywidualnych warunków działania spółek. Nie bierze pod uwagę realnej ceny, za jaką sprzedawcy prądu kupili go na rynku hurtowym. Nie zauważa zróżnicowanej sytuacji kontraktowej każdej ze spółek i z dużym prawdopodobieństwem może negatywnie wpłynąć na decyzję o kontynuacji działalności większości sprzedawców energii elektrycznej. Biorąc pod uwagę niską rentowność sektora obrotu to ryzyko jest bardzo realne” – powiedziała, cytowana w komunikacie prasowym, Daria Kulczycka, dyrektorka departamentu energii i zmian klimatu Konfederacji Lewiatan.

W środę zakończyły się konsultacje zaktualizowanej wersji projektu rozporządzenia w sprawie sposobu obliczenia kwoty różnicy ceny, rekompensaty finansowej oraz sposobu wyznaczania cen odniesienia.Głównym celem rozporządzenia jest określenie sposobu obliczenia kwoty różnicy ceny oraz rekompensaty finansowej, w tym średnioważonej ceny energii elektrycznej na rynku hurtowym, pozostałych kosztów jednostkowych przedsiębiorstw energetycznych oraz sposobu wyznaczania obowiązujących w dniu 30 czerwca 2018 r. cen i stawek opłat za energię elektryczną dla odbiorców końcowych (cen odniesienia).

Projektowana regulacja zawiera wzory do obliczania kwoty zwrotu różnicy ceny, oddzielnie dla pierwszego i drugiego półrocza tego roku. W przypadku pierwszego półrocza – jak zaznaczono w uzasadnieniu – ceny na rynku już się ustaliły, dlatego była możliwość konstrukcji odpowiednich wzorów w oparciu o ceny i koszty już znane. Dla drugiego półrocza 2019 r. kwoty będą kalkulowane co miesiąc, biorąc pod uwagę wyznaczane średnioważone ceny na rynku hurtowym, obowiązujące w danym miesiącu.

Projekt zawiera wzory do kalkulowania średnioważonych cen energii na rynku hurtowym, używanych do dalszych obliczeń. Zawiera także formuły do obliczania kosztów jednostkowych, takich jak koszty własne funkcjonowania, koszty pozyskania i umorzenia „zielonych certyfikatów” oraz marży. Projektowana regulacja zawiera również sposób kalkulowania cen energii obowiązujących 30 czerwca 2018 r., także w przypadku, gdy odbiorca końcowy danego sprzedawcy korzystał ze sprzedaży rezerwowej.

Zgodnie z projektem sprzedawcy do odbiorców końcowych oraz odbiorcy końcowi samodzielnie kupujący energię na rynku składają wniosek o wypłatę różnicy ceny po opublikowaniu przez Prezesa URE odpowiednich cen średnioważonych oraz pozostałych kosztów.

Minister energii Krzysztof Tchórzewski mówił ostatnio, że wypłaty rekompensat rozpoczną się we wrześniu i mogą potrwać do końca października lub połowy listopada. Ministerstwo szacuje ich koszt w skali całego 2019 roku na 4,2-4,3 mld zł, w tym 2,1-2,3 mld zł w pierwszym półroczu.

27 czerwca prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, ustawy o efektywności energetycznej oraz ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.Nowelizacja zakłada, że ceny dla odbiorców z grupy taryfowej G, w tym gospodarstw domowych, mikro- i małych firm, szpitali, jednostek sektora finansów publicznych, w tym samorządów, oraz państwowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej przez cały 2019 r. będą miały zamrożone ceny energii.

Spółki obrotu – sprzedawcy energii, którzy po 1 lipca będą dostarczać energię odbiorcom po ustalonej ustawowo cenie, będą mogły ubiegać się o rekompensatę z tytułu świadczenia usługi publicznej, wypłacaną z Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny.Od 1 lipca 2019 r. przedsiębiorstwa obrotu nie będą już miały obowiązku oferowania cen energii elektrycznej na poziomie z 30 czerwca 2018 r. dla średnich i dużych przedsiębiorstw. Dla tych firm nowelizacja ustawy wprowadza możliwość ubiegania się o dopłatę do każdej zakupionej, a zużytej w II połowie 2019 r. ilości energii w ramach dozwolonej przepisami UE pomocy de minimis.

Nowelizacja dodała też przepisy, które umożliwiają ubieganie się przez spółki obrotu u prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o określenie indywidualnych jednostkowych kosztów własnych, bilansowania oraz kolorowania używanych do określenia wysokości wypłaty kwoty różnicy ceny.

Polska Agencja Prasowa