font_preload
PL / EN
Alert 22 lipca, 2016 godz. 10:30   
REDAKCJA

Litwa podzieliła się z Chorwacją doświadczeniem przy budowie gazoportu

Chorwacja Litwa Źródło: predsjednica.hr

(Hrvatska radiotelevizija/Bartłomiej Sawicki/Wojciech Jakóbik)

Jednym z głównych tematów rozmów podczas wizyty prezydent Chorwacji, Kolindy Grabar-Kitarović w Wilnie była współpraca w sektorze energetycznym, w szczególności przy budowie terminala LNG. Prezydent Litwy Dalią Grybauskaite podkreślała zalety instalacji do regazyfikacji i płynących z niej korzyści dla Wilna. Chorwaci planują realizację analogicznego projektu.

Litewska prezydent przypomniała, że od października 2014 r.  zacumowana w Kłajpedzie pływająca jednostka FSRU (Floating Storage Regasification Unit) pozwoliła Litwie wybić się na niezależność od gazu z Rosji. Grybauskaite zaapelowała do Chorwacji o jak najszybsze przystąpienie do prac nad projektem. – Powinien to być priorytet oraz odpowiedzialność, którą powinni wziąć na siebie politycy. Na Litwie projekt rozpoczął jeden rząd, a zakończył drugi – mówiła prezydent Litwy. Odniosła się w ten sposób do sporów w Zagrzebiu, które opóźniają realizację projektu chorwackiego FSRU.

Z kolei Kolinda Grabar-Kitarović powiedziała, że budowa terminala LNG na wyspie Krk ma na celu przyczynić się do obniżenia cen energii w Chorwacji, ale również do stabilizacji w Europie Środkowo-Wschodniej. – Nie mamy czasu do stracenia. Nie możemy pozwolić na kolejne opóźnienia – powiedział Grabar-Kitarović i wyraziła nadzieję, że inicjatywa ta będzie kontynuowana przez następny rząd wybrany jesienią tego roku.

Jako przejaw bliższej współpracy między Chorwacją i Litwą, oba kraje podpisały protokół ustaleń w sprawie współpracy w dziedzinie energetyki. Pod dokumentem podpisali się chorwacki minister gospodarki Tomislav Panenić i litewski minister energetyki Rokas Masiulis. Panenić dodał, że doświadczenie po stronie litewskiej jest bardzo cenne dla jego kraju.

Chorwacki rząd postanowił w marcu br. zmienić koncepcje rozwoju sektora LNG, podejmując decyzję o realizacji projektu pływającego terminala LNG, zamiast budowy lądowego obiektu. Inwestycja powinna zakończyć się w 2018 r. Jej koszt jest szacowany na 100 mln euro.

FSRU na wyspie Krk jest częścią szeregu projektów Korytarza Północ-Południe, który ma połączyć Bałtyk i Adriatyk siecią infrastruktury gwarantującej wolny przepływ gazu i rozwój jego rynku w Europie Środkowo-Wschodniej. Inicjatywa ma wsparcie Komisji Europejskiej. W jej ramach dofinansowanie uzyskał polski terminal LNG w Świnoujściu. Jest on północnym zwieńczeniem Korytarza. Dzięki Gazociągowi Polska-Litwa także litewskie FSRU mogłoby zostać połączone z tą infrastrukturą.