Jakubowski: 2018 rok będzie kluczowy dla terminalu LNG w Świnoujściu

22 marca 2018, 06:00 Energetyka

W 2018 r. planujemy przeprowadzić najważniejsze postępowania przetargowe obejmujące wszystkie elementy Programu Rozbudowy Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu – powiedział podczas organizowanego przez Gaz-System Dnia Dostawcy Paweł Jakubowski, Prezes spółki Polskie LNG. Spotkanie odbyło się 20 marca 2018 r. w Warszawie.

Prezes Zarządu Polskie LNG Paweł Jakubowski . Fot. Gaz-System
Prezes Zarządu Polskie LNG Paweł Jakubowski . Fot. Gaz-System

Prezes Jakubowski zwrócił uwagę , iż Program Rozbudowy Terminalu LNG jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku. – Program składa się z 4 projektów: zwiększenia zdolności regazyfikacyjnej terminalu poprzez budowę nowych regazyfikatorów SCV, budowy drugiego nabrzeża, budowy trzeciego zbiornika LNG, a także budowy instalacji przeładunkowej LNG na cysterny kolejowe i kontenery ISO – poinformował Jakubowski.

Powstanie drugiego nabrzeża pozwoli wdrożyć usługę przeładunku LNG na mniejsze jednostki oraz bunkrowania LNG. Skroplony gaz ziemny pełni rolę niskoemisyjnego paliwa alternatywnego, pozwalającego na spełnienie restrykcyjnych wymogów obszarów ścisłej kontroli emisji siarki (ang. Sulphur Oxide Emission Control Area – SECA). Widzimy duży potencjał w zakresie rozwoju tzw. transportu morskiego LNG małej i średniej skali, w szczególności na obszarze Morza Bałtyckiego – powiedział Prezes Polskiego LNG.

Jednym z kluczowych celów spółki Polskie LNG jest rozwój usług związanych z transportem skroplonego gazu ziemnego w szczególności na obszary pozbawione dostępu do sieci przesyłowej i dystrybucyjnej. – W likwidacji tych „wąskich gardeł” może pomóc rozbudowa terminalu LNG o infrastrukturę do przeładunku LNG na środki transportu kolejowego, umożliwiając transport skroplonego gazu ziemnego w modelu intermodalnym i docelowo zaopatrywanie „wyspowych” instalacji regazyfikacyjnych – podkreślił Jakubowski.

Prezes spółki odpowiedzialnej za eksploatację i rozbudowę terminalu LNG w Świnoujściu zwrócił także uwagę na znaczenie przeładunku LNG na autocysterny. – Od połowy 2016 r., czyli od momentu kiedy terminal został oddany do użytku, załadowaliśmy około 2,5 tys. autocystern, co oznacza, że terminal w Świnoujściu przeładowuje więcej niż terminale w Zeebrugge czy Gate terminal w Rotterdamie – zauważył Prezes Jakubowski.

CIRE.PL