Marcinkiewicz: Paliwa alternatywne dla Europy

15 kwietnia 2014, 13:07 Energetyka

Parlament Europejski przyjął sprawozdanie dotyczące infrastruktury dla paliw alternatywnych w Europie. Wejście w życie tego rozporządzenia spowoduje m. in ujednolicenie wtyczki dla samochodów elektrycznych.

Celem dyrektywy jest budowa wspólnych ram dla środków dotyczących rozmieszczenia infrastruktury paliw alternatywnych w Unii w celu przełamania zależności od ropy naftowej oraz przyspieszenia obniżenia emisyjności systemu transportu przy jednoczesnym zachowaniu minimalnych wymogów dotyczących rozbudowy infrastruktury paliw alternatywnych z uwzględnieniem wspólnych specyfikacji technicznych.

Celem długoterminowym będzie obniżenie emisyjności sektora transportu. Ponad 90% energii zużytej w transporcie pochodziło z ropy naftowej, przy czym 84% ropy naftowej pochodziło z exportu, co (w 2011 r.) powodowało koszty wynoszące do 1 mld EUR dziennie, prowadząc do powstania znacznego deficytu w bilansie handlowym UE.

– Jestem głęboko przekonany, że Unia Europejska powinna udostępnić odpowiednie fundusze na badania i rozwój, aby ułatwić integrację rynkową nowych technologii i przyspieszyć moment w którym będą gotowe do rozmieszczenia. Starania UE w zakresie standaryzacji mają kluczowe znaczenie, zważywszy na szeroki transgraniczny wymiar tej dyrektywy – powiedział podczas debaty posel B. Marcinkiewicz. – Przedłożone rozwiązania poprzez budowę minimalnej sieci punktów ładowania paliw alternatywnych, jak:

1. Zapewnienie dostępności punktów uzupełniania LNG w portach morskich i śródlądowych;

2. Zwiększenie sieci punktów uzupełniania wodoru;

3. Zagęszczenie sieci punktów uzupełniania CNG (obecnie 3000), z których obecnie korzysta blisko 1 mln pojazdów na drogach w Europie;

jest szansą na stworzenie wyłomu we wzajemnie blokujących się uwarunkowaniach rynku – wyliczał poseł. – Nam nadzieję ze wdrożenie dyrektywy wywoła pozytywne skutki społeczno-gospodarcze w postaci postępujących procesów inwestycyjnych – dodał.