Marcinkiewicz: PE przyjął czwarty pakiet kolejowy

26 lutego 2014, 14:27 Infrastruktura

KOMENTARZ

Bogdan Marcinkiewicz

Poseł do Parlamentu Europejskiego (EPL)

Parlament Europejski przyjął tak zwany ‘czwarty pakiet kolejowy’, który pozwoli krajowym rynkom kolejowym na bardziej efektywną operacyjność.

Przyjęty pakiet sześciu legislacji zapewni dalszą harmonizację oraz prowadzić będzie do usunięcia kosztownych przepisów krajowych. Obecnie istnieje ponad 11 000 różnych krajowych przepisów technicznych i bezpieczeństwa, w tym 28 państw członkowskich, co znacznie utrudnia konkurencję i prowadzi do nadmiernych kosztów administracyjnych. Uwolnienie rynków krajowych może prowadzić do 250 000 nowych miejsc pracy i lepsze usługi dla pasażerów.

W ramach prac nad pakietem kolejowym zasłała złożona poprawką, która odnosiła się do małych struktur kolejowych takich jak PKP LHS. Możliwości wyłączenia spod zakresu dyrektywy przedsiębiorstw operujących na liniach o długości poniżej 500 km uzyskała zdecydowane poparcie Parlamentu Europejskiego podczas dzisiejszego głosowania.

– W wielu krajach europejskich, w tym m.in. w Polsce, Niemczech, Czechach, Austrii, istnieją sieci kolejowe niezarządzane przez głównego zarządcę infrastruktury danego kraju członkowskiego. Są to przedsiębiorstwa, które nadal bazują na wyłączeniu z dyrektywy 2012/34 w oparciu o kryterium regionalności. Dobrze się stało, że większość parlamentarna zdecydowanie poparła model zarządzania i eksploatowania przez małe przedsiębiorstwa regionalne, jaki występuję w Polsce na przykładzie PKP LHS – Bogdan Marcinkiewicz eurodeputowany ze Śląska.

Czwarty pakiet kolejowy ma na celu rozwiązanie problemów rozdrobnienia i zamkniętych rynków kolejowych poprzez:

  • Zapewnienie operatorom swobody świadczenia usług krajowego transportu pasażerskiego w Europie
  • Zapewnienie przejrzystości przepływów finansowych między operatorami zarządzającymi infrastrukturą i siecią
  • Poprawa obowiązków użyteczności publicznej poprzez ustanowienie obowiązkowych kryteriów efektywności (np. liczby pasażerów, punktualność, częstotliwość i satysfakcji klienta)
  • Ustanowienie zharmonizowanych europejskich norm technicznych.