Melibruda: Koleje stawiają na łączenie funkcji dworcowych i handlowych

4 marca 2014, 12:16 Infrastruktura

14 lutego br. nowy, podziemny Dworzec Kraków Główny został otwarty dla podróżnych. W centrum miasta powstał hub komunikacyjny integrujący transport kolejowy, autobusowy oraz tramwajowy. Elementem projektu są nowoczesne i funkcjonalne podziemne przestrzenie handlowo-usługowe, za których wynajem odpowiadał Departament Komercjalizacji PKP SA we współpracy z międzynarodową firmą doradczą Jones Lang LaSalle.

– Rynek powierzchni handlowych w tradycyjnym ujęciu zaczyna wykazywać pewne oznaki nasycenia, oczywiście w zależności od miasta. Jednym z atrakcyjniejszych obecnie przykładów lokalizacji funkcji handlowej jest dworzec kolejowy – twierdzi w wypowiedzi dla naszego portalu Grażyna Melibruda, dyrektor w dziale wynajmu powierzchni handlowych, Jones Lang LaSalle.

W opinii Melibrudy inwestorzy szukają nowych możliwości i lokalizacji z potencjałem rozwoju funkcji handlowej, z dobrym dojazdem, transportem publicznym, rozwiniętą infrastrukturą drogową i transportową, czyli dające możliwość dotarcia do jak największej liczby klientów. Dlatego właśnie, w naturalny sposób uwagę inwestorów przykuwają tereny położone w okolicach dworców.

Tzw. duże potoki podróżnych charakterystyczne dla hubów transportowych sprzyjają wysokim obrotom w obiektach handlowych zlokalizowanych w pobliżu dworca lub w jego ramach – twierdzi dalej Melibruda. – To zatem sytuacja korzystna zarówno dla inwestorów, jak i najemców, nie wspominając o klientach i podróżnych. PKP jest w coraz większym stopniu zainteresowanie rewitalizacją i rozbudową swoich obiektów (zarówno w największych, jak i mniejszych miastach), nadając im nowy charakter i nową funkcję, nie tylko kolejową, czemu sprzyjają temu pozyskiwane fundusze unijne. Koleje stawiają na stworzenie spójnej całości – harmonijnego połączenia funkcji dworcowych i handlowych. Krakowski projekt to właśnie taka spójna całość – centrum transportowe integrujące transport międzynarodowy, regionalny i lokalny, z bardzo dobrą ofertą handlową w pełni przystosowaną do potrzeb podróżnych.

– Takie wkomponowanie funkcji handlowej w przestrzeń transportową jest jednym z bardzo silnych elementów zapewniających sukces inwestycji – uważa ekspert Jones Lang LaSalle. – Nowe dworce takie jak w Katowicach i Poznaniu powstały w miejsce starych obiektów dworcowych, a całość połączono z nowo wybudowanymi przez inwestorów prywatnych galeriami handlowymi. W Krakowie, tuż obok istniejącej Galerii Krakowskiej i obok dworca PKS, stworzono nowoczesną przestrzeń dworcową wraz z funkcją handlowo-usługową, przenosząc całość operacyjną kas biletowych z dotychczasowej lokalizacji oraz uruchamiając nowe powierzchnie handlowe, a to wszystko zlokalizowane pod płytą peronów.

W opinii Melibrudy ponadto Kraków to bardzo mocna destynacja turystyczna, a to oznacza trochę inną specyfikę podróżnych. Część handlowa, jaka powstała na krakowskim dworcu, stanowi ogniwo wkomponowane w duży przepływ klientów, generowany przez koleje, dworzec autobusowy, turystów oraz Galerię Krakowską.

– Adaptacja atrakcyjnych terenów dookoła dworców to znaczący trend na rynku powierzchni handlowych w Polsce. Z naszych analiz wynika, że takich inwestycji będzie przybywać – nie tylko w największych miastach, czego dobrym przykładem jest Olsztyn – kończy Melibruda.