Ministerstwo Energii kontroluje rozwój infrastruktury paliw alternatywnych w Polsce

17 września 2019, 09:45 Alert

Ministerstwo Energii rozpoczęło w poniedziałek proces konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych projektu sprawozdania z realizacji Krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Jak wynika ze sprawozdania, osiągnięcia celów wyznaczonych na przyszły rok może być wyzwaniem.

fot. Pixabay

Sprawozdanie Ministerstwa Energii

Jak wynika z przedstawionego przez resort energii sprawozdania na na koniec lipca 2019 r. w Polsce funkcjonowało 971 punktów ładowania o normalnej mocy, 486 punktów ładowania o dużej mocy i 28 stacji tankowania gazu ziemnego (CNG).

Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych określiły cele w tym zakresie. Zgodnie z nimi, do końca 2020 roku w 32 wybranych aglomeracjach w Polsce ma być rozmieszczonych 6 tys. punktów ładowania o normalnej mocy, 400 punktów ładowania o dużej mocy oraz 70 punktów tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG). 

Jednocześnie ze sprawozdania wynika, że w Polsce na koniec lipca używanych było 4 009 pojazdów elektrycznych, 2 321 pojazdów hybrydowych typu plug- in i 4 900 pojazdów napędzanych gazem ziemnym CNGW Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych przewidywano, że w latach 2020 i 2025 w Polsce będzie zarejestrowanych odpowiednio koło 70 tys. i 1 mln samochodów elektrycznych. W projekcie Krajowego planu na rzecz energii i klimatu założono natomiast , że w roku 2020 ma być 50 tys. samochodów elektrycznych, a w perspektywie roku 2025 około miliona pojazdów elektrycznych. Podobne wartości przewidziane są także w projekcie Polityki energetycznej Polski do 2040 roku.

Zgodnie z danymi przedstawionymi w Krajowych ramach polityki, w latach 2020 i 2025 w Polsce ma być zarejestrowanych odpowiednio prawie 9,6 tys. i 54,2 tys. pojazdów napędzanych gazem ziemnym CNG, oraz odpowiednio ok 0,5 tys. i ponad 2,7 tys. pojazdów napędzanych gazem ziemnym LNG.

Monitorowanie poziomu osiągnięcia celów określonych w Krajowych ramach polityki rozwoju paliw alternatywnych przyjętych przez rząd 29 marca 2017 roku, a także dokonywanie oceny poziomu osiągnięcia tychże celów przez Ministra Energii wynika z przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych oraz ustawy z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

CIRE.pl