MON zmodernizuje samoloty szkoleniowe dla polskiej armii

20 grudnia 2017, 10:15 Alert

W obecności sekretarza stanu w MON Bartosza Kownackiego 19 grudnia 2017 roku umowę na wykonanie w latach 2017-2020 modernizacji 12 samolotów PZL-130 TC-I ORLIK do wersji PZL-130 TC-II ORLIK podpisali szef Inspektoratu Uzbrojenia płk Dariusz Pluta oraz ze strony wykonawcy PZL „Warszawa-Okęcie” S.A: prezes zarządu Manuel Eduardo Heredia Ortiz i wiceprezes zarządu Władysław Skorski.

Źródło: BAE Systems

Umowy na modernizację zostały podpisane

Umowa zostanie zrealizowana do dnia 30 października 2020 r., a jej wartość wynosi 186.000.000,00 zł.

Samoloty PZL-130 ORLIK znajdują się na wyposażeniu 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

Zmodernizowane samoloty do wersji PZL-130 TC-II ORLIK będą przeznaczone do prowadzenia podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotów wojskowych w zakresie techniki pilotowania i nawigowania w różnych warunkach atmosferycznych. Będą posiadać specjalistyczne wyposażenie typowe dla wojskowych statków powietrznych.

Podpisanie umowy odbyło się w siedzibie PZL „Warszawa-Okęcie” S.A. w Warszawie.

Samoloty szkoleniowe PZL 130 Orlik TC-I zostaną poddane radykalnej modernizacji, która pozwoli im sprostać najnowszym globalnym standardom lotniczym i pozwoli im latać w przeszłych dekadach.

Zgodnie z warunkami kontraktu PZL Warszawa-Okęcie wykona głęboką modernizacje konstrukcji i awioniki na 12 samolotach.

Wyznaczony Orlik TC II Advanced zmodernizowany samolot dołączy do 16 podobnych samolotów, które są obecnie modernizowane z nowszego standardu Orlik TC II w jednolitej flocie.

Terminarz prac

Prace rozpoczną się natychmiast i wszystkie 12 statków powietrznych wróci ponownie do służby w 42 Bazie Szkolenia Lotniczego w Radomiu w okresie od połowy 2019 r. do października 2020 r., z przyszłym rekursem 12 000 godzin.

Dwuetapowy pakiet prac obejmuje najpierw nowe skrzydła, ogony, silniki i śmigła, a następnie całkowite zastąpienie oprzyrządowania kabinowego i awioniki nowoczesnymi układami.

Modernizacja pozwala na wprowadzenie systemu serwisowego opartego o stan techniczny, zamiast kalendarzowego, z połową mniej kontroli, co skutkuje znacznymi oszczędnościami kosztów operacyjnych.

Wcześniej podpisano dodatkową umowę na opracowanie symulatora lotu Orlik dla Sił Powietrznych, który uzupełni pakiet wymaganych pomocy instruktażowych.

Ministerstwo Obrony Narodowej