Morawiecka: Do 2020 roku PGE wyda 400 mln złotych na innowacje

12 lipca 2018, 14:30 Energetyka

Nowoczesną gospodarkę 4.0. w branży energetycznej definiujemy przez tzw. 3D: dekarbonizacja, digitalizacja i decentralizacja. Do 2020 roku chcemy wydać 400 milionów złotych na innowacje, z czego połowę chcemy pozyskać ze środków zewnętrznych – powiedziała w jednym z wywiadów podczas tegorocznego Impact’18 Monika Morawiecka, dyrektor departamentu strategii Polskiej Grupy Energetycznej.

Monika Morawiecka. Fot. Polska Grupa Energetyczna
Monika Morawiecka. Fot. Polska Grupa Energetyczna

W rozmowie podczas tegorocznego Impact’18 w Krakowie Monika Morawiecka pytana jak wyglądają innowacje w branży energetycznej, powiedziała, że warto mówić o przemyśle 4.0 i miejscu Polski w Europie. – W branży energetycznej definiujemy to przez tzw. 3D: dekarbonizacja, digitalizacja i decentralizacja. Digitalizacja jest ogólnym trendem, dotyczącym wszystkich branż, dekarbonizacja skupia się na ograniczaniu wpływu energetyki na środowisko i inwestycjach w odnawialne źródła energii, przede wszystkim w źródła słoneczne i wiatrowe – tutaj energetyka zmienia się bardzo mocno, być może w Polsce wolniej niż gdzie indziej, ale też idziemy w tę stronę – dodała. Podkreśliła, że z kolei decentralizacja jest ciekawym trendem, z którym nie mieliśmy jeszcze do czynienia. – Do tej pory mieliśmy duże elektrownie, które za pomocą sieci przesyłały energię elektryczną do swoich odbiorców. Teraz w zasadzie każdy może mieć swoją własną, małą elektrownię, na przykład dzięki instalacji paneli słonecznych na dachu swojego domu. Duże elektrownie będą potrzebne jeszcze przez wiele lat, ale system energetyczny, jaki znamy dzisiaj, może w przyszłości nie grać tak istotnej roli, jak obecnie. To będzie bardzo duża zmiana – zaznaczyła.

Powiedziała, że w tym zakresie innowacje PGE od wielu lat stara się zauważać te trendy i ich nie negować. – Próbujemy się do nich dostosować przez inwestycje i wzmacnianie innowacyjności. PGE jest bardzo dużą firmą, co ma wady i zalety. Wadą jest to, że duże przedsiębiorstwa wolniej dostosowują się do zmian. Zaletą jest to, że mamy bardzo duże zasoby, które możemy przeznaczyć na nowe obszary działalności – pieniądze, ludzi, aktywa. Do 2020 roku chcemy wydać 400 milionów złotych na innowacje, z czego połowę chcemy pozyskać ze środków zewnętrznych. To nam się udaje – niedawno otrzymaliśmy 27 milionów z programu badawczego NCBR. Mamy konkretne cele, na przykład inwestujemy w start-upy. Chcemy być gotowi na nadchodzące wyzwania – zaznaczyła Morawiecka.

Wspomniała także, że są też wątki konsumenckie, na przykład program „Włącz się na przyszłość”. – To bardzo ciekawy pilotażowy program, w którym nasi klienci testują przyszłościowe rozwiązania na temat zużycia energii – sprawdzają co zużywa w ich domach najwięcej energii i kiedy, optymalizują zużycie i jego koszty. Dane te gromadzone są na ich telefonach i tabletach. Pomoże nam to wprowadzać nowe produkty dla naszych odbiorców. Chcemy, by nasi klienci stanowili coraz ważniejszy element rynku energii – powiedziała podczas rozmowy w kuluarach Imapct’18.

Impact’18