Następca Łukoila na Litwie przegrywa sądową batalię

20 kwietnia 2017, 09:15 Alert

Litewski Naczelny Sąd Administracyjny podtrzymał karę nałożoną przez litewski Urząd Antymonopolowy na Amic Lietuva (dawniej Lukoil Baltija). Kara została nałożona za przejęcie 15 stacji benzynowych bez zgody tamtejszego organu antymonopolowego.

Zgodnie z orzeczeniem sądu Amic Lietuva musi zapłacić grzywnę w wysokości 3.298 mln euro. Sąd odrzucił apelację następczyni rosyjskiego Łukoila na Litwie.

Litewski Urząd Antymonopolowy w maju 2014 roku nałożył grzywnę na Lukoil w wysokości ponad 3 mln euro za przejęcie w 2003 roku 15 stacji od upadającej firmy Lietuvos Kuras, bez uprzedniego powiadomienia o tym instytucji antymonopolowych.

Na początku lutego 2016 roku rosyjski koncern naftowy – Łukoil – poinformował, że sprzedaje sieć stacji benzynowych na Litwie, Łotwie oraz w Polsce (230 stacji) zarejestrowanej w Austrii spółce AMIC Energy Management. Decyzja o sprzedaży sieci detalicznej na Litwie, Łotwie oraz w Polsce była podjęta w ramach programu optymalizacji aktywów Łukoila w Europie.

Zarządzać sieciami na Litwie i Łotwie będą Luktarna oraz VIADA Baltija powiązana z zarządem Lukoil Baltija. Na dzień dzisiejszy 80 procent akcji VIADA Baltija należy do Luktarny, która z kolei jest kontrolowana przez dyrektora generalnego Lukoil Baltija Iwana Palejcika i jego rodzinę (60 procent).

50 procent udziałów w AMIC Energy posiada Johannes Klezl-Norberg. Natomiast pozostałą część, tj. odpowiednio 40 oraz 10 procent, jego konsultanci: Manfred Kunz i Heinz Sernetz.

Jak informował na początku lutego BiznesAlert.pl, sprzedaż wspomnianych aktywów mało znanej firmie wzbudziła wiele pytań i wątpliwości.

Wcześniej pojawiła się informacja o tym, że aktywa Łukoila mogą częściowo trafić do rąk PKN Orlen, Neste, Statoil. Jednakże podobna decyzja mogłaby ostatecznie zamknąć drzwi rosyjskiemu koncernowi na rynki państw bałtyckich i Polski. Dlatego decyzja Łukoila o odsprzedaży swoich aktywów austriackiej spółce, która jest związana z rosyjskim kapitałem, daje szansę na powrót na rynek polski i państw bałtyckich w przyszłości.

The Baltic Course/Bartłomiej Sawicki/Piotr Stępiński