Marszałkowski: Kolos opuszcza Bałtyk. Ale powróci dokończyć Nord Stream 2

1 marca 2019, 18:30 Energetyka

Co dzieje się na budowie Nord Stream 2? Opisuje to Mariusz Marszałkowski z College of Europe, współpracownik BiznesAlert.pl.

Pioneering Spirit, statek budujący Nord Stream 2 na morzu. Fot. Allseas
Pioneering Spirit, statek budujący Nord Stream 2 na morzu. Fot. Allseas

W ostatnich dniach lutego można było zaobserwować nadzwyczajne rotacje statków pracujących przy budowie gazociągu Nord Stream 2. Jednostki Pipe Supply Vessel operujące dotychczas przy jednostce Pioneering Spirit, opuściły swoje dotychczasowe pozycje i udały się w różnych kierunkach. Większość jednostek udało się do portu Karlshamn, który obsługuje dostawy rur na pokład jednostki Solitaire, znajdującej się obecnie na południowy zachód od wyspy Gotlandia. Część została również zdemobilizowanych, i powraca do swoich macierzystych portów. Bezpośrednio przy jednostce Pioneering Spirit pozostały jedynie jednostki należące do firmy Allseas: badawcza i wspierająca budowę Oceanic oraz statek dostarczający zaopatrzenie Fortress.

Ruchy te nie wskazują bynajmniej na wprowadzenie amerykańskich sankcji czy innych działań wymierzonych przez przeciwników projektu realizowanego przez Gazprom, a są spowodowane tym o czym pisałem już we wcześniejszych analizach.

Marszałkowski: Zima zaskoczyła budowniczych Nord Stream 2

Pioneering Spirit w połowie marca weźmie udział w instalacji dwóch platform na polu naftowym Johan Sverdrup na Morzu Północnym. Jest to inwestycja prowadzona przez spółkę Equinor, a sama firma Allseas jako podwykonawca w prowadzonych pracach została zakontraktowana na długo przed zawarciem umowy z Gazpromem na budowę rurociągu Nord Stream 2, bo już w marcu 2015 roku.

W połowie lutego bieżącego roku do portu w Stord w Norwegii na pokładzie największego transportowego statku na świecie BOKA Vanguard weszła długo oczekiwana ważąca 28,000 ton platforma procesowa zbudowana w Koreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries. W stoczni Stord na finalną instalacje na polu naftowym Johan Sverdrup czeka również platforma mieszkalna o wadze 18,000 ton, co także stanie się w marcu.

Platforma procesowa dostarczona w połowie lutego 2019 na pokładzie statku BOKA Vanguard via Stord24 na Vimeo.

Dla Pioneering Spirit będzie to dotychczas największa operacja instalacji platformy na otwartym morzu. Pierwsza miała miejsce w czerwcu 2018, podczas instalacji 22.000 tonowej platformy wiertniczej prowadzonej w ramach tej samej inwestycji firmy Equinor.

Szacunki wskazują, że Pioneering Spirit w związku z udziałem w instalacji platform na polu Johan Sverdrup, przerwie swe prace przy budowie Nord Stream 2 na minimum trzy tygodnie. Wiąże się to z czasem potrzebnym na demobilizacje jednostki oraz mobilizacje do nowego zadania, czas potrzebny na przepłynięcie z Morza Bałtyckiego na Morze Północne i z powrotem, załadunek obu platform na pokład Pioneering Spirit, ich transport w miejsce instalacji oraz samą aktywność konstrukcyjną oraz ponowną mobilizacje do prac układaniowych przez projekcie NS2.

Warto w tym miejscu przytoczyć  szacunki odnośnie dotychczasowego udziału tej jednostki w budowie Nord Stream 2. Pioneering Spirit, jako największa na świecie jednostka służąca do budowy podmorskich rurociągów rozpoczęła swój udział w projekcie NS2 22 grudnia 2018 roku w okolicach punktu konstrukcyjnego 360 na Zatoce Fińskiej (PK 360 oznacza w tym przypadku punkt długości instalacji od miejsca wyjścia rurociągu z lądu w morze, w rejonie Zatoki Narewskiej). W dniu 27 lutego 2019, Pioneering Spirit znajduje się na południowy wschód od wyspy Fårö, w okolicy PK 580 w szwedzkiej Wyłącznej Strefie Ekonomicznej. W ciągu 67 dni zbudował ok. 220 km z średnią prędkością układania 3,3 km na dzień.

Solitaire ułożył w tym samym czasie ok. 190 km co daje średnią prędkość układania na poziomie 2,9 km na dzień. Mylne jest jednak przewartościowanie efektywności Pioneering Spirit względem Solitaire. Ta druga jednostka budowała swój odcinek często z większą dzienna prędkością aniżeli Pioneering Spirit, jednakże na ostateczny wynik wpływ miała sztormowa pogoda, która kilkukrotnie wstrzymywała prace przy budowie gazociagu.

Pioneering Spirit ze względów konstrukcyjnych (zbudowany jako dwukadłubowiec) ma znacznie większą dzielność morską aniżeli jednokadłubowy Solitaire. Ma to ogromne znaczenie, gdy zaczyna wiać z prędkością większą niż 16 m/s Solitaire ze względu bezpieczeństwa przerywa prace układaniowe podczas gdy Pioneering Spirit może bez problemów prowadzić je dalej przez co dotychczas często unikał kosztownych przestojów w swojej pracy.

Gdy Pioneering Spirit powróci na Bałtyk na początku kwietnia, prawdopodobnie zostanie skierowany do budowy nitki B gazociągu Nord Stream 2. Solitaire, po dokończeniu budowy nitki A w szwedzkiej strefie budowy, prawdopodobnie skieruje się w rosyjską strefę budowy, gdzie konieczne jest ułożenie ok. 100 km rur, bądź także rozpocznie prace przy nitce B w szwedzkiej WSE. Zakończenie tych etapów prac można szacować na maj/czerwiec. Będzie to też kluczowy czas dla całej inwestycji w związku z oczekiwaniem na decyzję Danii odnośnie udzielenia zgody na budowę NS2 w obszarze swoich wód terytorialnej bądź wyłącznej strefy ekonomicznej. Jeżeli do takowej nie dojdzie do czerwca, oddanie operacyjne nitki A do końca 2019 roku wydaje się bardzo wątpliwe nie mówiąc już o nitce B, której budowa dotychczas jest na bardzo niskim stopniu zaawansowania.

Na 27 lutego, zbudowano łącznie ok 790km nitki A i B gazociągu Nord Stream 2, z czego: na linie A przypada 720km – 280km w szwedzkim sektorze budowy, 370km w fińskim sektorze budowy, 70km w niemieckim sektorze budowy. Na nitkę B przypada 70 km w niemieckim sektorze budowy. Jest to 58 procent zaawansowania budowy nitki A, oraz 5,5 procent nitki B. Całość zaawansowania inwestycji Nord Stream 2 wynosi obecnie ok. 32 procent.