Lotos: Utgard zintegrowany z hubem Sleipner

24 października 2018, 17:30 Alert

W 3 kw. 2018 r. w obszarze wydobywczym Sleipner na Morzu Północnym, gdzie LOTOS Norge w ramach konsorcjum wydobywa węglowodory, przeprowadzono niezbędne modyfikacje pod przyszłe podłączenie złoża Utgard. Planowy postój remontowy w obszarze Sleipner miał wpływ na wielkość wydobycia spółki w Norwegii.

Pole Sleipner stanowi jeden z kluczowych hubów gazowych (tj. centrów dystrybucji) na Norweskim Szelfie Kontynentalnym i jest połączony system gazociągów m.in. z Niemcami i Wielką Brytanią. Postój rozpoczął się w dniu 31 sierpnia br. i trwał do 21 września br. (złoża Sleipner East, Loke, Gungne) oraz do 30 września br. w przypadku złoża Sleipner Vest. Oprócz zaplanowanych prac remontowych i modernizacyjnych, postój został wykorzystany także na przeprowadzenie wymaganych modyfikacji platformy Sleipner, która w przyszłości będzie odpowiedzialna za przetwarzanie oraz separację gazu i kondensatu ze złoża Utgard.

Projekt Utgard znajduje się w zaawansowanej fazie realizacji zagospodarowania złoża. Udziały w części norweskiej koncesji przedstawiają się następująco: Equinor (62% – operator koncesji), LOTOS Norge (28%) i Total Norge (10%).Zagospodarowanie realizowane jest przy wykorzystaniu synergii z istniejącą infrastrukturą hubu Sleipner. Zgodnie z przyjętym harmonogramem uruchomienie wydobycia przewidziano na 1 kw. 2020 r.

Koncesja Utgard zlokalizowana jest na Morzu Północnym na granicy wód terytorialnych Norwegii i Wielkiej Brytanii, ok. 20 km na zachód od pola gazowego Sleipner. Złoże zlokalizowane jest na głębokość 3700 m, przy głębokości wody 110 m. Zasoby wydobywalne LOTOSU składają się w 45-procentach z gazu ziemnego a w 55-procentach z kondensatu, czyli lekkiej ropy naftowej, przeznaczonej m.in. do produkcji benzyn czy gazu LPG.

Strategia 2017-2022

LOTOS planuje dalszą rozbudowę segmentu wydobywczego w oparciu o posiadane już koncesje oraz potencjalne uzupełnianie portfela aktywów. Priorytetem rozwoju segmentu wydobywczego pozostaje Morze Bałtyckie i Morze Północne. Spółka podkreśla, że podstawowym elementem rozwoju i realizacji nowych projektów w segmencie wydobycia będzie ekonomiczne uzasadnienie każdej decyzji inwestycyjnej. Zgodnie ze strategią, do 2022 r., LOTOS zakłada wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego na poziomie od 30 tys. boe/d do 50 tys. boe/d.

LOTOS Norge powstało w 2007 roku (siedziba spółki mieści się w Stavanger) w celu rozwoju segmentu wydobywczego Grupy LOTOS na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. W 2008 roku spółka została zakwalifikowana jako operator koncesji poszukiwawczo-wydobywczych przez władze norweskie. LOTOS Norge dąży do dalszego rozwoju między innymi poprzez czynne uczestnictwo w rundach APA. Pierwszy otwór poszukiwawczy został wywiercony przez spółkę jako operatora w 2012 roku. W 2013 roku spółka nabyła udziały w obszarze Heimdal, a w 2015 roku w obszarze Sleipner. Obecnie trwają prace nad zagospodarowaniem złóż: Utgard, Yme, Frigg Gamma Delta oraz Trell i Trine. Wydobycie węglowodorów z Heimdal i Sleipner oraz nowe projekty będące w trakcie zagospodarowania będą podstawą do zbudowania silnej pozycji LOTOS w obszarze działalności poszukiwawczo-wydobywczej.

LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych światowych rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic.

LOTOS to także blisko 500 stacji paliw, dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS, jako sprzedawca detaliczny i hurtowy, zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku. Zajmuje też pozycję drugiego spedytora kolejowego w kraju. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.

Grupa Lotos