font_preload
PL / EN
Energetyka Gaz 26 lipca, 2019 godz. 7:31   
KOMENTUJE: Wacław Sałaban

Sałaban: Debiut w Świnoujściu

DCIM100MEDIADJI_0005.JPG Tankowiec Oak Spirit. Fot. PGNiG

Debiutujące zawinięcie Oak Spirit i rozładunek, w dniach 25-26 lipca 2019 roku, średniej wielkości dostawy jak na warunki świnoujskiego terminala (1100 GWh, ok. 165 tys.m sześc.), to inauguracja 24-letniego kontraktu na import LNG od Cheniere Marketing International (spółka zależna od Cheniere Energy Inc. USA) – pisze Wacław Sałaban, współpracownik BiznesAlert.pl, autor bloga Morskości.pl.

Ale nie jest to pierwsza dostawa od Cheniere Energy. Przypomnę, w ramach dostaw wizytówkowych do Europy, m.in. 07 czerwca 2017 roku dosłano do Świnoujścia ładunek o wielkość 150 tys.m sześc. z Sabine Pass, metanowcem Clean Ocean. Była to ogółem 16. dostawa w gazoporcie.

Od tego momentu, w obecnym roku (I-IV), z Sabine Pass otrzymaliśmy cztery ładunki w formule spot od reeksporterów lub pośredników handlowych (Gunvor, Naturgy, Centrica, Total). Były też dwie dostawy spotowe z Cove Point i od innego podmiotu wytwarzającego – Dominion Energy.

Wracając do kontraktu podpisanego 8 listopada 2018 roku:

Zawarta umowa jest dwuetapowa, od 2019 roku przez 4 lata kontrakt opiewa na symboliczne 0,52 mln ton LNG łącznie, a w latach 2023-2042 po 1,45 mln ton rocznie. Początkowo terminalem eksportującym będzie Sabine Pass w Luizjanie, kolejnym Corpus Christi w Teksasie (pierwsza linia technologiczna został uruchomiona w III 2019, obecnie trwa rozruch II linii). W przyszłości są możliwe transporty z innych terminali Cheniere Energy Inc.

Ta umowa, w kwestiach kosztów załadunku/transportu/zawinięcia i momentu przekazania ładunku importerowi, jest tożsama z kontraktami katarskimi (Delivery Ex Ship*) – koszty i odpowiedzialność ponosi eksporter do momentu podstawienia do rozładunku w kontraktowym porcie przeznaczenia. Domyślam się, że w tej sytuacji reeksport samego LNG nie będzie możliwy, ale czym innym będzie reeksport rurowy gazu ziemnego po regazyfikacji.

Wymiar pierwszego kontraktu amerykańskiego 0,13/1,45 mln ton LNG rocznie, oznacza odbiór 0,3/ 3,37 mln m sześc., czyli po 2 ładunki w czterech kolejnych latach (2019-2022), a następnie docelowo w latach 2023-2042 po 20-22 zawinięcia jednostek o pojemnościach 160-170 tys. m sześc.. Czyli częstotliwość zawinięć metanowców do świnoujskiego gazoportu wyniesie 17-18 dni, podobnie jak faktyczna obecnie realizacja obu kontraktów katarskich.

Od czasu obowiązywania drugiego kontraktu z Qatargas, łącznie z obu umów, z nominalnie 24 dostaw rocznie odebraliśmy po 9 w trakcie trzech ostatnich półroczy (od 01 stycznia 2018 roku. tj. od momentu obowiązywania Qatargas II). Z dostępnych 2 mln ton LNG, odebraliśmy po 1,46 mln rocznie w 1,5 roku.

* Delivery Ex Ship (Incoterms 2000): Towar uważa się za dostarczony w momencie postawienia do dyspozycji odbiorcy na statku we wskazanym porcie przeznaczenia. Sprzedający jest zobowiązany ponieść wszystkie koszty do tego momentu, ponosi również ryzyko uszkodzenia lub utraty towarów podczas transportu do portu przeznaczenia. Sprzedający jest zobowiązany do odprawy celnej eksportowej. Koszt oraz ryzyko rozładunku są po stronie kupującego.